Home / E-mailmarketing / 5 regels voor alle e-mails die je verstuurt

5 regels voor alle e-mails die je verstuurt

5 regels voor alle e-mails die je verstuurt

E-mails versturen naar je mailinglijst is een verstandige keuze. Er zijn echter ook een aantal regels waar je jezelf aan kunt houden.

In het verleden deed ik dit niet altijd en daardoor is er ook weleens iets mis gegaan (niet werkende links) of waren de resultaten gewoonweg minder dan andere e-mails (teveel keuze gegeven).

Zodoende heb ik 5 regels voor mezelf gemaakt die ik graag met jou wil delen, zodat jij niet mijn fouten maakt.

#1: Zorg in iedere e-mail voor een call-to-action

Wanneer je een e-mail maakt, dan hoor je jezelf altijd de volgende vraag te stellen: “Wat is de reden dat ik deze mail verstuur?”

Iedere mail heeft een specifieke doel nodig en om dit doel te bereiken kun je een call to action toevoegen. Het is mogelijk om meerdere dezelfde call to actions aan een e-mail toe te voegen.

Het is een goede vuistregel om aan iedere e-mail één specifieke call to action toe te voegen.

Dit is belangrijk omdat meerdere call to actions ervoor zorgen dat de kans minder groot wordt dat er een actie wordt ondernemen.

De reden hiervan is zoals ze het in het Engels ook wel mooi noemen “The paradox of Choice”. Het komt erop neer dat teveel keuze ervoor kan zorgen dat er juist geen keuze wordt gemaakt.

Daarnaast ben je zelf ook niet helemaal gefocust als je jouw e-mail vol met verschillende call to actions zet, waardoor de e-mail minder effectief wordt.

Gebruik dus echt per e-mail slechts één specifieke Call To Action.

Deze Call to action is simpelweg een link in je e-mail of een vraag als je ergens antwoord op zou willen ontvangen.

#2: Plaats je Call To Action op een aparte regel

Nu is er altijd een regel waar ik mij altijd aan zal houden en wat goed werkt. Verstop de call to action links in je e-mails niet.

Geef je call to action links de ruimte en plaats de links op een aparte regel waar verder niks anders staat.

Je vraagt je af waarom dit belangrijk is?

Dit is belangrijk omdat veel contacten op je mailinglijst je mails openen op een smartphone. Het is gewoonweg niet altijd even makkelijk om op een link te klikken als er allemaal tekst omheen staat.

Wanneer je jouw call to action links op een aparte regel plaatst, dan hoef je je hier geen zorgen meer over te maken. Als bonus is je call to action ook meteen duidelijker geworden.

#3: Kies voor een simpele opmaak

De bedoeling van je e-mail is dat deze gelezen gaat worden. Toch?

Mensen zijn heel snel afgeleid. Het is daarom verstandig om dit niet te laten gebeuren door het design en opmaak van je e-mails.

Een beetje aan branding doen (zoals je logo tonen) is geen probleem, maar niet alle e-mail clients laten alle afbeeldingen direct zien.

Daarnaast is door het opmaken van je e-mail de kans ook groter dat er iets breekt of er niet helemaal goed uitziet.

Ik raad je dan ook aan om e-mails te sturen zoals je dit naar je vrienden zou doen. De bedoeling is dat je een connectie opbouwt met je contacten op je mailinglijst.

Zou jij een super fancy opgemaakte e-mail sturen naar een vriend? Waarschijnlijk niet. Meestal begin je gewoon direct met het typen van een stukje test en klik je op de knop versturen. Het enige wat je dan hebt is zwarte tekst en een witte achtergrond. Dit gebruik ik daarom ook altijd.

Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen op de regel. Zo ook bij deze regel. Wanneer je een webshop hebt waarin je enkel deals en aanbiedingen stuurt, dan wil je daar al snel beeldmateriaal aan toevoegen en veel links.

In de meeste gevallen is het echter verstandig om voor zo min mogelijk afleiding te zorgen en je contacten persoonlijk aan te spreken.

#4 Denk goed na over je e-mailonderwerp

Het onderwerp van je e-mail is een belangrijke factor of de e-mail geopend wordt of niet. Reden genoeg dus om hier bij iedere mail goed over na te denken en niet snel iets te verzinnen.

Het doel van het e-mailonderwerp is om de lezer te triggeren om de e-mail te lezen, maar het moet natuurlijk ook wat over de inhoud zeggen, want dit moet tenslotte gelezen worden.

De trigger die je gebruikt om mensen nieuwsgierig te maken kan van alles zijn. Zo kun je gaan voor een e-mailonderwerp die grappig, persoonlijk of direct zijn, maar je kunt ook pijnpunten beschrijven of gebruikmaken van fear of missing out (angst om iets te missen).

Een Emoji in de onderwerpregel kan ook altijd goed werken om het op te laten vallen. Doe dit echter niet te vaak, want dan gaan mensen eraan wennen.

#5: Test je e-mail voordat je op verzenden klikt

Al negeer je alle punten uit deze lijst, wat ik overigens niet zou aanraden, doe jezelf dan alsjeblieft wel dit plezier. Test altijd alle e-mails voordat je op de knop verzenden klikt.

De meeste e-mailmarketing providers geven je de mogelijkheid om jezelf een test e-mail te sturen. Zelf maak ik tevreden gebruik van ActiveCampaign.

Het is mij weleens overkomen, en ik weet dat het veel andere mensen ook is overkomen, dat ik een mail verstuurde waarbij de links het niet goed deden. Heel het mailtje had hierdoor geen enkele nut. Spellingsfouten kom je ook regelmatig tegen als je een testmail naar jezelf stuurt.

Het versturen van een e-mail vinden sommige mensen al spannend. Laat het daarom geen ramp worden met niet werkende links of andere dingen die fout gaat. Je hebt er anders helemaal niks aan gehad, waarna je het met een extra mail moet corrigeren.

Dit kan niet de bedoeling zijn.

Kortom, stuur jezelf altijd een testmail en bekijk deze grondig.


WordPress Hulp Nodig? Join Het WP Lab

Het WordPress Lab Mockup

Heb je vragen aan de hand van dit artikel of wil je verder op weg geholpen worden met je website?

Sluit je aan bij Het WordPress lab, een community voor WordPress-liefhebbers waarin ik antwoord geef op jouw WordPress vragen en je toegang krijgt tot al mijn WordPress cursussen.

«
»