5 SEO beginnersfouten die je niet moet maken

Door je website goed te optimaliseren voor de zoekmachines kun je meer bezoekers naar je website te trekken.

Bloggen is daarentegen weer een mooie manier waarop jij kunt laten zien wat je in huis hebt.

En wij beslissen door je blogberichten of we iets met jou te maken willen hebben.

Met andere woorden: Het hebben van een blog is een hele handige manier om meer doelgerichte bezoekers, nieuwe opdrachten en inschrijvingen te krijgen.

Waarom zou je SEO beginnersfouten maken die bovenstaande mogelijkheden verpesten?

Waarom zou je Google vertellen “Wegwezen grote jongen, hier heb jij niets te zoeken.”?

Als het goed is wil je dit voorkomen en daarom is het tijd om kennis te maken met 5 SEO beginnersfouten.

1. Je blokkeert zoekmachines

Tijdens het ontwikkelen van je website kan het zijn dat je nog niet gevonden wilt worden door Google omdat je dingen aan het testen bent.

Om deze reden heb je misschien in WordPress bij “Instellingen -> Lezen” ingesteld dat Google je website nog niet mag indexeren.

Het gevaar is echter dat je vergeet het vinkje weg te halen wanneer je website af is. Controleer dus altijd dat er geen vinkje staat bij “Blokkeer zoekmachines deze site te indexeren”.

Zoekmachine zichtbaarheid

Wanneer je geen WordPress hebt en je bent niet zeker of je het fout hebt gedaan, dan kun je dit controleren door de broncode te bekijken (rechtermuisknop -> paginabron bekijken) en op zoek te gaan naar:

meta name="robots" content="noindex"

Kun je dit niet vinden? Mooi, dan heb je hier geen last van.

2. Je maakt niet optimaal gebruik van de title tag

De title tag is het belangrijkste gedeelte van elke pagina. Het komt in het tabblad van de browser te staan en de title tag is ook de titel in de zoekresultaten bij de desbetreffende pagina.

Probeer zo goed mogelijk in het kort te vertellen waar de pagina over gaat en tegelijkertijd de bezoeker te verleiden om op de titel verder te klikken naar het artikel.

Op veel te veel websites zie je dat de homepage (voorpagina) een slechte title tag heeft als “Home” of “Welkom op mijn site”. Dit zegt je potentiële bezoeker helemaal niets en Google ook niet.

Mijn advies is dus om je title tag voor iedere pagina van je website of blog zo relevant mogelijk te maken en ook nog eens pakkend te maken. Wanneer je dit doet en je website verschijnt in de zoekresultaten van Google vergroot je de kans dat mensen op jouw website klikken.

3. Keyword spammen in de description tag

Wanneer je in Google een zoekresultaat bekijkt zie je de titel, URL en daaronder de beschrijving van de pagina. De beschrijving van de pagina maak je met de description tag.

Wat websites nog altijd te vaak doen is in de description tag allemaal keywords (zoekwoorden) plaatsen. Wanneer je dit doet kun je net zo goed “spam, spam, spam” neerzetten.

Je potentiële bezoekers waarderen dit niet en Google natuurlijk ook niet. Maak normaal gebruik van de description tag. Het is je kans om potentiële bezoekers naar je website te lokken.

Wat je ook niet moet doen is de description tag leeghouden, Google verzint dan zelf wat er moet komen te staan.

4. Keyword spammen in de meta keywords

Het verhaal hierboven geldt ook voor meta keywords. Wanneer jij allemaal keywords invult die op elkaar lijken zal Google dit niet waarderen en zien als spam.

Meta Keywords tellen overigens niet eens meer mee voor de zoekresultaten, ook al geloven sommige mensen nog altijd dat het helpt. Google heeft zelf gezegd in 2009 dat er niets meer mee gedaan wordt vanwege de fraude die ermee gepleegd kan worden. Het gebruik maken van keywords kan je ranking overigens nog wel negatief beïnvloeden.

Het beste is om helemaal geen meta keywords meer in te vullen. Wanneer je de plugin WordPress SEO by Yoast gebruikt staat de optie om meta keywords in te vullen standaard uitgeschakeld.

5. Vermijd dubbele meta tags

Iets wat je niet wilt hebben is dat Google denkt dat je duplicate (dubbele) content op je website hebt staan. Wanneer alle zoekresultaten dezelfde title en description tags zouden hebben wordt de gebruiker niet vrolijk.

Er wordt geprobeerd om alleen de meest waardevolle en relevante websites bovenaan de zoekresultaten te tonen. Het heeft dus geen enkele zin om op alle pagina’s dezelfde title en description tags te plaatsen omdat je denkt daardoor hoger in Google te komen. Dit is niet het geval, kijk maar in Google, zie jij 100% dezelfde titels en beschrijvingen bovenaan staan?

Een eenvoudige manier om te controleren of je per ongeluk gebruikt maakt van dubbele meta tags, is door naar Google Webmasterhulpprogramma’s te gaan en daar bij “Optimalisatie -> HTML-verbetering te kijken.

Conclusie 5 SEO beginnersfouten

Doe je website een plezier en vertel niet aan Google dat je website niet geïndexeerd mag worden. Vertel ook je potentiële bezoekers niet om naar een andere website te gaan.

De bovenstaande fouten zijn eenvoudig te verbeteren. Controleer of jouw website of blog één van deze fouten maakt en doe er iets aan.

Geef een reactie