Je wilt je publiek natuurlijk altijd waardevolle informatie en producten geven.
Door regelmatig e-mails te versturen voorzien van waarde kun je de band die je met je publiek opbouwt versterken. Tevens positioneer jij jezelf dan ook automatisch als expert in je niche.
Wanneer jij waardevolle e-mails stuurt, train je de contacten op je mailinglijst automatisch om je e-mails te openen. Zij willen tenslotte geen enkele e-mail meer missen, omdat er altijd iets uit te halen valt.
In dit artikel ga ik het met je hebben over 5 type e-mails die je kunt versturen om waarde te geven aan je mailinglijst.
#1: Quick wins
Een quick win e-mail helpt je publiek om snel resultaat te behalen of een makkelijke win. Dit doe je door je abonnees iets te leren of te laten zien.
Over het algemeen hoort dit type e-mail niet langer dan 10 minuten te duren voor je abonnee om het snelle resultaat te behalen.
Je vraagt je nu misschien af waarom zo’n type e-mail belangrijk is. Door dit soort type e-mails te versturen, zullen je abonnees je e-mails associëren met het behalen van goede snelle resultaten.
Het openen van een volgende e-mail is hierdoor meteen aannemelijker. Net als het volgen van je call to actions en andere dingen.
Voor nieuwe abonnees zijn dit soort e-mails heel krachtig. Het zorgt ervoor dat je meteen vertrouwen wekt.
Wanneer is het handig om een quick win te sturen?
Quick wins zijn goed om te verwerken aan het begin van je autoresponder (automatische e-mailserie).
Het is ook een prima mail om te versturen als je mailinglijst de laatste periode niet heel goed reageert op je e-mails en er weinig actie ondernomen wordt.
Een quick win e-mail kan dan een goede manier zijn om je abonnees weer wakker te schudden.
Wanneer je binnenkort een product of dienst gaat lanceren is het ook verstandig om 1 of 2 van dit soort e-mails te versturen. Dit kan dan gerelateerd zijn aan je product of dienst. Je abonnees hebben dan al vertrouwen in je kennis en kunde gekregen door je eerdere tips, waardoor je betaalde product eerder aangeschaft zal worden.
Wat voor call to action gebruik je voor deze mail?
De call to action voor de quick win e-mail is voornamelijk dat je jouw abonnees aanzet tot het uitvoeren van de quick win die je beschrijft in je e-mail.
Een extra optie is dat je jouw abonnees ook kunt vragen om de resultaten te delen die behaald zijn door het uitvoeren van de quick win. Je kunt je abonnees ook doorsturen naar een artikel op je website waarop gereageerd kan worden over dit onderwerp. Dit is een fijne optie omdat dit ook voor social proof zorgt.
#2 Gratis tool of e-book
De gratis tool e-mail is een mail die een link bevat naar een super behulpzame tool of artikel. Iets waar je abonnees ook echt iets aan hebben en wat 100% gratis is.
Dit kan een tool zijn die je zelf hebt gemaakt, maar het kan ook van iemand anders zijn en waar je zelf ook dankbaar gebruik van maakt.
Het mooie aan dit type e-mail is dat het een perfect voorbeeld is van het geven van waarde. Een krachtige formule online is dat je geeft, geeft, geeft en nog meer geef en daarna een keer iets terugvraagt.
De gratis tool e-mail is vaak één van de beste dingen die je kunt geven. Het is snel, makkelijk en ontzettend waardevol. Het bewijst ook aan je abonnees dat je kennis van zaken hebt en weet wat bruikbaar is voor je volgers. Tevens laat je ook zien dat het niet altijd nodig is om geld op tafel te leggen voor de dingen die je aanbeveelt.
Voor diverse van je abonnees zal het een aangename verrassing zijn dat je dit soort e-mails stuurt. Kleine aangename verrassingen helpen weer bij het opbouwen van een goede band met je lezers.
Wanneer is het handig om een gratis tool te sturen?
Gratis tool of e-book e-mails zijn goed om te versturen gedurende je automatische e-mailserie. Ik zou echter niet vaker dan eens in de 3-4 maanden een gratis tool sturen.
Wanneer je te snel verschillende tools of e-books weggeeft, dan zal de verrassing er ook snel vanaf gaan en je traint dan je abonnees dat je veel gratis weggeeft. Dit kan je duur komen te staan wanneer je een betaald product of dienst promoot.
Wat voor call to action gebruik je voor deze mail?
Het doel van deze e-mail is dat contacten op je mailinglijst op de link klikken naar de gratis tool of e-book die je promoot in de e-mail.
#3 Harde lessen die je hebt geleerd
Harde lessen e-mails zijn mails die een persoonlijk verhaal vertellen. Je gaat het in deze mails hebben over dingen waar je tegenaan bent gelopen of waar je het moeilijk mee hebt gehad. Uiteraard vertel je ook de lessen die je hieruit hebt gehaald.
Dit soort type e-mails is om verschillende redenen behoorlijk effectief.
Ten eerste vertel je een verhaal en verhalen zijn altijd super krachtig en goed voor je marketing. Al van jongs af aan ben je gewend dat er verhalen aan je worden verteld. Verhalen zijn een geweldige manier om abonnees te betrekken bij wat je te vertellen hebt, zonder dat zij direct weten waar het verhaal over gaat.
Ten tweede gaat het over jou en niet op een manier van “Hey, kijk mij eens hoe goed ik ben”, maar juist op een kwetsbare menselijke manier. Het laat zien dat je een echt persoon bent waar mensen zich in kunnen herkennen.
Tot slot is het gewoonweg ontzettend waardevol dat je jouw abonnees lessen leert die je zelf in het verleden hebt moeten leren en die je wellicht juist zelf vooraf had willen weten.
In plaats van je abonnees te vertellen wat er gedaan moet worden, laat je het op deze manier in een andere context in.
Wanneer stuur je een harde lessen e-mail?
Dit soort e-mails kun je zowel in je automatische e-mailserie zetten als in een e-mail die je direct naar iedereen stuurt (broadcast e-mail).
Met name rondom lanceringen is dit een e-mail die je heel goed kunt sturen.
Wat voor call to action gebruik je voor deze mail?
Het hangt van het moment van versturen af wat je als call to action kunt gebruiken voor dit type e-mail.
Wanneer je de mail gebruikt aan het begin van een automatische e-mailserie, dan kan het een goed moment zijn om een call to action te gebruiken waarbij je vraagt of je lezers je willen volgen op andere sociale kanalen waar je actief op bent. Deze contacten leren je net kennen en kunnen je op deze manier nog beter leren kennen door wat je deelt op je sociale media kanalen.
Wanneer je het op deze manier vraagt zal je ook zien dat je een constante stroom met nieuwe volgers krijgt naar je kanalen.
Mocht je een broadcast e-mail sturen, dit is een directe mail naar heel je mailinglijst, dan zal de call to action waarschijnlijk al voor de hand liggen voor je. Dit soort mails stuur je vaak rondom een specifieke gebeurtenis of lancering. Tijdens een lancering stuur je de mensen uiteraard naar je productpagina.
#4 Succesverhalen
De succesverhalen e-mails doen het altijd goed. Je focust je hier op een succesverhaal van een klant of iemand uit je doelgroep en licht een strategie uit wat voor het succes heeft gezorgd.
Met dit soort e-mails haal je de focus af van jezelf en kijkt iedereen naar de persoon die je al geholpen hebt. De abonnees waar je dit naartoe stuurt kunnen zich meestal heel goed in het verhaal herkennen, omdat je lezers graag hetzelfde willen bereiken.
Daarnaast wekt het extra vertrouwen dat jij een persoon geholpen hebt op weg naar succes. Het toont aan dat je geeft om de resultaten die je publiek voor ogen heeft.
Wanneer stuur je succesverhaal e-mails?
Succesverhaal e-mails werken heel goed wanneer je een product promoot. Het maakt niet uit of het om je eigen product gaat of om een product waarvoor je affiliate bent.
Dit soort type e-mails werken omdat je abonnees hetzelfde resultaat willen behalen en hierdoor zien dat het ook echt mogelijk is.
Zelfs als je dit soort e-mails zou willen sturen zonder dat je een product promoot kun je hier nog wat uithalen. Je wekt namelijk extra vertrouwen op en mensen gaan je steeds meer zien als een autoriteit.
Wat voor call to action gebruik je voor deze mail?
Je kunt een call to action maken richting een product die je promoot, zodat mensen dezelfde resultaten kunnen behalen als de persoon uit je succesverhaal.
Mocht je geen product promoten, dan kun je een call to action maken richting een artikel die meer uitlegt over de strategie uit het succesverhaal.
#5 Ietsiepietsie
Een ietsiepietsie e-mail klinkt wellicht gek, maar het is een hele goede type e-mail. Met de ietsiepietsie e-mail vertel je slechts een klein gedeelte van een groter geheel. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je slechts een enkele tip geeft over een bepaald onderwerp, terwijl je op je website een artikel met 5 tips hebt staan.
Dit soort type e-mails werken goed omdat lang niet iedereen terug op je website komt nadat zij zichzelf hebben ingeschreven op je mailinglijst. Dit is echter wel belangrijk, want hier gebeuren belangrijke (trans)acties voor je business.
Met de ietsiepietse e-mail zorg je ervoor dat er een informatiekloof ontstaat. Je deelt tenslotte maar een klein beetje informatie en omdat mensen niet graag een informatiekloof hebben, zal er eerder op de link geklikt worden om achter alle informatie te komen. Een makkelijke manier om meer bezoekers te krijgen naar artikelen op je website.
Wanneer stuur je ietsiepietsie e-mails?
Een ietsiepietsie e-mail kun je direct naar heel je mailinglijst sturen als het om een nieuw artikel gaat. Heb je in het verleden een goed artikel geschreven die eigenlijk je complete doelgroep gezien moet hebben, dan kun je een ietsiepietsie e-mail over dit artikel maken en in je automatische e-mailserie plaatsen. Hierdoor krijg je een mooie stroom bezoekers naar je artikelen.
Wat voor call to action gebruik je voor deze mail?
De call to action voor de ietsiepietsie e-mail is dat je abonnees op de link klikken om door te gaan naar het artikel op je website voor de rest van de informatie.
Vanuit je website kun je uiteraard jouw lezers weer begeleiden naar een ander onderdeel van je website. Zo kun je jouw lezers bijvoorbeeld naar je producten of diensten doorsturen die helpen om de tips uit je artikel door te voeren.
Conclusie
Soms is het moeilijk om een e-mail te verzinnen die je kunt versturen naar je mailinglijst of die je in een automatische e-mailserie kunt plaatsen. Met de 5 type e-mails hierboven heb je hopelijk weer inspiratie opgedaan om meerdere nieuwe e-mails te schrijven.
Zo kun je een quick win, succesverhaal, gratis tool of e-book delen, vertellen over harde lessen die je hebt geleerd of een ietsiepietsie e-mail sturen met een klein beetje informatie van een groter geheel.