6 redenen waarom je geen bezoekers via Google krijgt

Het voelt alsof je alles goed doet, maar toch heb je nog nooit meer dan 1000 unieke bezoekers per maand op je website gehad en krijg je maar via een paar blogberichten bezoekers binnen.

Wanneer veel van je artikelen geen of enkele bezoekers scoren terwijl er veel op gezocht wordt, dan doe je toch iets fout.

In dit artikel staan 6 redenen waarom je niet de hoeveelheid bezoekers krijgt die je verdient.

Je website is (nog) niet geïndexeerd

Wanneer je website nog niet geïndexeerd is kun je geen bezoekers krijgen. Het is dus aan jou de taak om je website zo snel mogelijk door Google te laten indexeren.

Google indexeert over het algemeen bijna altijd je website automatisch, er zijn echter een paar stappen om het proces te versnellen.

Wanneer je website populairder wordt zal de Googlebot vaker je website bezoeken om nieuwe informatie toe te voegen aan de index van Google.

Wordt je nog steeds niet geïndexeerd door Google, dan kan het zijn dat je hebt ingesteld dat Google je website niet mag indexeren. In WordPress kun je dit aanpassen door naar “Instellingen -> Lezen” te gaan en het vinkje weg te halen bij “Blokkeer zoekmachines deze site te indexeren”.

Je schrijft geen artikelen waar mensen naar opzoek zijn

Het verschilt per markt waar mensen iets over willen weten. Het is aan jou de taak om artikelen te schrijven waar bezoekers naar opzoek zijn.

Met een keyword (zoekwoord) onderzoek kun je erachter komen waar mensen naar zoeken.. Om een keyword onderzoek te doen kun je gebruik maken van de Zoekwoordplanner van Google.

Je kunt ook gebruik maken van de Google suggesties die worden weergegeven bij een zoekopdracht, hier wordt namelijk ook op gezocht anders geeft Google dit niet als suggestie.

Je gebruikt geen keywords in de titel

De titel is het belangrijkste gedeelte van je artikel om bezoekers via Google te krijgen.

Wanneer je iets opzoekt in Google is in bijna alle gevallen een keyword in de titel te zien. Het is ook verstandig om een keyword aan het begin van de titel te zetten.

Wanneer je keywords in de titel gebruikt die je met het keyword onderzoek hebt gevonden zal je hier sneller op gevonden worden.

Je artikelen zijn niet volledig

De taak van Google is om voor iedere zoekopdracht de relevantste resultaten te tonen. Google wil dus het beste en meest complete artikel bovenaan hebben staan in de zoekresultaten.

Wanneer je bijvoorbeeld een artikel van 100 woorden schrijft over “Honden trainen”, terwijl iemand anders daar 3000 woorden voor heeft gebruikt omdat hij alle aspecten behandelt, dan zal Google een manier vinden om ervoor te zorgen dat het artikel van 3000 woorden boven jouw artikel geplaatst wordt.

Waarom? Omdat het artikel van 3000 woorden een stuk vollediger is en dus meer informatie over het onderwerp bevat.

Probeer dus voor ieder onderwerp zoveel mogelijk punten te behandelen zodat je artikel een stuk waardevoller is dan wanneer je hem in 5 delen opsplitst.

De bezoeker hoeft dan niet telkens naar een volgend artikel te gaan voor meer informatie en Google ziet dat jouw artikel alle aspecten over het zoekwoord bevat.

Je linkt niet intern en extern

Een manier om een goed informatief artikel te maken is ook om er links in te verwerken, zowel interne links als externe (uitgaande) links.

Dankzij interne links te gebruiken zorg je ervoor dat je bezoekers eenvoudig meer informatie over de gelinkte zoekwoorden kunnen lezen en Google kan op deze manier makkelijker je website doorzoeken en snapt waar het over gaat.

Naast interne links kun je ook een externe link plaatsen. Je vraagt je misschien af of dit extra SEO waarde heeft omdat je juist naar iemand anders linkt.

Ik heb dit zelf niet getest, maar het antwoord volgens de experts is dat het een extra waarde kan zijn.

Joost de Valk (SEO expert) heeft dit in zijn WordPress SEO plugin verwerkt bij pagina analyse. Ook heeft de website SEOmoz hier haar toelichting over gegeven in een video die je hieronder kunt bekijken.

Wistia

Kortom interne en externe links zijn nuttig omdat:

  • Het een toegevoegde waarde kan zijn voor je artikel;
  • Het ervoor zorgt dat andere onderwerpen op je website beter gevonden worden door Google;
  • Je de kans op een link terug naar jouw website (backlink) verhoogd.

Je optimaliseert afbeeldingen niet

Je afbeeldingen optimaliseren kunnen je ranking op twee verschillende manieren positief beïnvloeden. Je kunt bezoekers krijgen via Google afbeeldingen en het vertelt Google nogmaals wat de hoofdkeyword is.

Dit zijn de drie stappen die je kunt volgen om afbeeldingen te optimaliseren:

  • Hernoem je afbeeldingen naar [je-keyword.png] (laat de extensie gewoon zoals die is) voordat je de afbeelding uploadt;
  • Voeg een alt tekst toe [keyword], hiermee vertel je Google wat er op de afbeelding te zien is;
  • Voeg een title tag toe [keyword], dit krijgen bezoekers te zien wanneer ze met de muis over je afbeelding gaan.

Tot slot

Probeer zoveel mogelijk van de bovenstaande tips te volgen. Wanneer je een keyword onderzoek doet heb je ook meteen genoeg ideeën waar je over kunt schrijven.

Omdat iemand je artikel kan vinden in Google betekent het nog niet dat zij het een goed artikel vinden. Vergeet dus niet dat je altijd voor je bezoekers moet blijven schrijven.

15 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Alle punten wat je benoemd in jouw artikel doe ik, echter krijg ik met Vrouw24 .nl met ongeveer 180 artikelen en stijgende toch maar 10 a 20 organische bezoekers per dag (sinds feb 2016) ik snap het gewoon niet..

    Wellicht heb jij een idee waar dit aan kan liggen..?

    Nogmaals bedankt voor het delen van deze informatie.

    Met vriendelijke groeten,

    Coen

  2. Leuk artikel,ik ben net een week bezig met mijn website en op dit moment krijg ik nog geen bezoekers via google.Volgens seo yoast zijn al mijn pagina’s goed geoptimaliseerd.Zou het bijvoorbeeld wel een jaar kunnen duren voordat je een beetje hoog in google komt?
    Groeten,Ramon

    • Het is heel erg wisselend hoe snel je hoog in de zoekresultaten komt te staan. Ik kan je dus helaas niet vertellen hoelang het precies gaat duren.

      Daarnaast is het ook afhankelijk op wat voor woorden je wilt ranken. Op populaire zoektermen is het tenslotte moeilijker scoren dan minder populaire zoektermen.

      Wanneer je waarde levert zal je in ieder geval vanzelf een keer bovendrijven in de zoekresultaten.

  3. Hoi Maikel,

    Ik lees jouw artikelen graag. Zelf ben ik nu google adwords aan het uitvinden, maar begrijp (nog) niet waarom mijn site confitdecanardkopen.nl bij het gebruik van het zoekwoord ‘confit de canard’ niet bovenaan staat. Soms ook weer wel. Ik vind het een ondoorgrondelijk programma, maar dat wel onmisbaar is voor een goede vindbaarheid. Heb je tips?
    Groeten,
    Martijn

    • Ik heb me nooit veel in Google Adwords verdiept en er ook weinig mee gewerkt aangezien ik me volledig richt op de gratis zoekresultaten.

      Er zijn uiteraard allerlei factoren die bepalend zijn of je bovenaan komt of niet, maar ik kan je helaas dus niet verder helpen met hoe dat precies zit bij Adwords.

  4. Bij de optimalisatie van de afbeeldingen had ik nog n vraagje. Is er enig nadeel bij het gewoon laten van de naam van de afbeelding bij uploaden en deze in wordpress een nieuwe naam te geven? Ik heb bijvoorbeeld een afbeelding die op mijn pc “afbeelding 1 (1109-x-900)” genaamd is omdat ik op die manier in wordpress nog eenvoudig kan zien welke grootte ik hiervoor heb gebruikt. Ik hernoem deze afbeelding dan vervolgens naar “afbeelding 1”. Of is het effectief beter om voor het uploaden de naam “afbeelding 1” toe te kennen?

    groeten

    • Het optimale is alleen “afbeelding 1”, maar veel zal het ook niet uitmaken zolang je de afbeelding verder wel anders noemt dan dat die uit de camera is gekomen. Je kunt overigens altijd de breedte en hoogte bekijken bij het invoegen van een afbeelding.

      In de bestandsnaam van alle kleinere formaten die WordPress van je afbeelding maakt staat overigens ook altijd de breedte en hoogte achter in de bestandsnaam.

  5. Handige tips inderdaad!

    Vooral het stukje over de volledigheid van de artikelen is voor mij een eye opener. Persoonlijk ben ik namelijk eerder geneigd om een onderwerp niet (steeds) helemaal uit te diepen, niet altijd het achterste van mijn tong te laten zien en opzettelijk wat kort door de bocht te gaan.
    Ik hoop op die manier niet al mijn kruid ineens te verschieten zodat ik makkelijker ook weer een volgende blogpost kan schrijven. Bovendien hoop ik zo ook een beetje discussie te kunnen losweken… Maar dat is dus in strijd met “de goede SEO?”

    De grote moeilijkheid is – vind ik – om al de tips die jij geeft telkens opnieuw toe te passen, bij iedere blogpost die je publiceert.

    • Uiteindelijk moet je voor je bezoeker schrijven, het is daarom ook niet altijd nodig om al je blogposts super lang te maken omdat dat goede SEO zou zijn. Wat jij doet is dus helemaal niet erg.

      Het ranken in de zoekmachines bestaat uit veel factoren en niet alle factoren zijn bekend, maar sinds de panda update van Google hebben de wat langere berichten wat meer waarde.

      Het is niet altijd mogelijk om alles toe te passen en ook dit is niet erg, maar je kunt wel proberen om een aantal punten in je blogposts te verwerken.

      Kortom: Schrijf altijd voor je bezoeker, maar probeer wel een aantal puntjes in je blogposts te verwerken. Als jij meer reacties krijgt omdat je niet alles in 1 keer schrijft, dan kun je dit gewoon doen.

Geef een reactie