Wil je de administratie e-mailadres van jouw WordPress-website wijzigen?
Standaard gebruikt WordPress het e-mailadres die je tijdens de installatie invoert als administratie e-mailadres. Het e-mailadres is dus hetzelfde als het eerste beheerdersaccount.
Wat voor mails ontvang je op het administratie e-mailadres?
Het administratie e-mailadres wordt gebruikt voor verschillende doeleinden in WordPress. Het wordt met name gebruikt voor het versturen van belangrijke WordPress e-mail notificaties.
Zo ontvang je notificaties van nieuwe reacties, wanneer er een wachtwoord is gereset, een nieuwe gebruikersaccount is aangemaakt, een automatische update is geïnstalleerd en dat soort zaken.
Wanneer het administratie e-mailadres wijzigen?
Het administratie e-mailadres wordt gebruikt voor verschillende doeleinden in WordPress, maar met name voor het versturen van belangrijke notificaties.
Wanneer je start met het maken van een website, dan zal in veel gevallen nog een persoonlijke e-mailadres gebruikt worden.
Het kan ook zijn dat je een WordPress hosting provider hebt die automatisch WordPress voor je installeert. Dan kan het heel goed zijn dat het e-mailadres gebruikt wordt waarmee jij je hostingaccount hebt aangevraagd.
Veel website-eigenaren vinden het fijner om een professionele e-mailadres hiervoor te gebruiken in plaats een persoonlijke algemene e-mailadres. Vaak kun je dit via jouw hosting provider regelen, maar anders kun je ook altijd los voor e-mail hosting gaan om een e-mailadres van je eigen domein aan te maken. Wanneer je dit e-mailadres hebt aangemaakt kun je het administratie e-mailadres aanpassen.
Het kan tot slot ook nog zijn dat jij jouw website hebt laten maken en de maker van de website zijn eigen e-mailadres heeft gebruikt tijden het installeren van WordPress. In deze situatie is het ook fijner dat je het op je eigen e-mailadres zet, zodat jij alle belangrijke mail zal ontvangen.
Hoe je het WordPress administratie e-mailadres kunt wijzigen
Er zijn meerdere methodes om het administratie e-mailadres te wijzigen. Ik zal je in dit artikel de eenvoudigste methode laten zien.
Je kunt het WordPress administratie e-mailadres veranderen door in te loggen op je website en naar “Instellingen → Algemeen” te gaan. Hier zal je het kopje Administratie e-mail adres tegenkomen.
Je kunt hier het administratie e-mailadres veranderen. Vergeet tot slot niet om onderaan op de pagina op “Instellingen Opslaan” te klikken.
Het e-mailadres is nu nog niet direct in gebruik. Je zal nu eerst een e-mail ontvangen waarmee je het nieuwe e-mailadres kunt bevestigen. Zodra je dit gedaan hebt zal vanaf dat moment het door jou ingevoerde e-mailadres gebruikt worden.
Bevestiging beheerders e-mailadres
Eens in de zoveel tijd krijg je van WordPress de melding “Bevestiging beheerders e-mailadres” te zien.
Dit gaat om precies hetzelfde e-mailadres dat WordPress Administratie e-mailadres noemt bij “Instellingen → Algemeen”. Een beetje verwarrend, maar hopelijk nu wel meteen duidelijk.
Mocht het e-mailadres correct zijn, dan kun je op Het e-mailadres is correct klikken en zal je de komende maanden hier geen melding over krijgen.
Is het e-mailadres incorrect, dan kun je op Bijwerken klikken. Je wordt dan naar “Instellingen → Algemeen” gebracht waar je het administratie e-mailadres kunt wijzigen.
Zijn dit alle manieren?
Zeker niet. Het kan ook een technische manier. Zo kun je inloggen op de database van je website. Vaak gaat dit via phpMyAdmin, maar dit is afhankelijk van je hostingprovider.
Eenmaal ingelogd in de database, kun je op zoek naar de _options tabel. Klik hierop om de tabel te openen.
Je kunt nu simpelweg vanaf hier op het e-mailadres klikken en het e-mailadres wijzigen. Eventueel kun je ook op het knopje “Wijzigen” klikken en het vanaf daar wijzigen. Meer werk is het niet.
Help, ik ontvang geen e-mail van WordPress
Het komt weleens voor dat een e-mail notificatie jouw inbox niet bereikt. Erg onhandig wanneer je jouw e-mailadres moet bevestigen of als je op een later moment je wachtwoord wilt resetten.
Dit is een veel voorkomend probleem en ligt aan de mailinstellingen van de website. Vaak kan je hosting provider je hierbij helpen. Er zijn echter ook nog andere oplossing. Zie hiervoor het artikel WordPress mail wordt niet verzonden.
Ik hoop dat dit artikel je geholpen heeft om het administratie e-mailadres in WordPress te wijzigen. Mocht je nog vragen hebben, dan kun je deze stellen in de reacties hieronder.
13 reacties op “Administratie e-mailadres wijzigen in WordPress”
je schrijft: Vaak gaat dit via phpMyAdmin, maar dit is afhankelijk van je hostingprovider.
waar vind ik phpMyAdmin?
In de omgeving van je hostingprovider of het controlepaneel waarvan gebruik gemaakt wordt.
Hi Maikel,
Ik heb een website voor een bekende gemaakt . Daarin heb ik zijn e-mailadres in : administratieve e-mailadres gezet. Echter hij zegt geen emails binnen te krijgen. Het kan zijn dat hij 1 jaar geleden niet heeft gezien dat hij dat emailadres bij hem moet bevestigen/adviseren. Hoe kan ik dat voor hem oplossen ?
dank je ,
Jos
Hoeft niet perse om het bevestigen te gaan. Zeker bij een installatie hoeft dit namelijk nooit. Vermoedelijk gaat het fout bij mailen vanuit de website. Je zal hiervoor de serverinstellingen moeten aanpassen of het laten versturen via smtp.
Dag, ik heb een gratis website voor iemand ontwikkeld en het lukt mij met geen mogelijkheid om het initieel ingestelde emailadres in dat van haar te wijzigen. ‘Accountinstellingen opslaan’ blijft grijs …. dus hij blijft mails naar mijn adres sturen. Kan ik dit op een of andere manier regelen aub? Hartelijk dank alvast!
Met gratis website bedoel je via WordPress.com? Dan zal je dit via een “transfer” moeten doen. Wanneer het self-hosted is hoor je nooit een grijze knop te zien, daar kan je altijd alles opslaan qua instellingen betreft.
Als ik mijn e-mailadres verander in zowel:
– Instellingen -> Algemeen als
– Gebruikers -> Alle gebruikers
dan krijg ik bij beide de melding:
“Als je dit wijzigt, sturen we een e-mail naar je nieuwe adres om het te bevestigen. Het nieuwe adres wordt niet actief totdat het bevestigd is.”
“Er is ook een wachtende verandering van je e-mailadres naar info@”nieuw e-mailadres”.nl”.
Ik heb dit nu al een aantal keer geprobeerd, maar ik krijg telkens dezelfde melding, maar er komt geen bericht in mijn info@”nieuw e-mailadres”.nl account binnen. Ook niet in Spam. Andere mails komen wel gewoon binnen.
Ik heb nog geprobeerd om aan te passen in phpMyAdmin, maar daar kom ik niet in. Wachtwoord probleem.
Dit moet toch het wachtwoord van de WordPress Database zijn?
Hopelijk kan je mij verder helpen.
Bij voorbaat dank!
Het is toch gelukt om in phpMyAdmin het e-mailadres in Instellingen en Gebruikers aan te passen.
Het probleem was dat ik bij phpMyAdmin probeerde in te loggen met mijn Databasenaam i.p.v. Username. Ook mijn wachtwoord was niet correct.
Nadat ik mijn ww had gewijzigd, was mijn site niet bereikbaar, maar dat kon ik aanpassen in wp-config.php.
Goed om te horen dat je het al hebt weten op te lossen.
Hallo Maikel, kan het voor e-mail problemen zorgen als het administratie e-mailadres en bijv. het e-mailadres waarvandaan e-mails verstuurd worden in Woocommerce niet overeenkomen?
Nee, dit hoeft geen probleem te zijn. Het is wel altijd aan te raden om het e-mailadres waar mails vandaan worden verstuurd gelijk te houden met de domeinnaam.
HI Maikel, dank weer voor deze heldere uitleg. Vraagje: kan je ook meerdere mailadressen koppelen aan deze admin? Heb namelijk een klant die aan 2 medewerkers wil laten weten of er een nieuwe klant geregistreerd is.
Nee, dit is niet mogelijk. Er zijn ongetwijfeld wel plugins voor als je zoekt op multiple admin email of iets dergelijks. Alternatief is een doorstuur e-mailadres gebruiken die je laat doorsturen naar 2 verschillende e-mailadressen.