Apple krijgt in september weer een update, namelijk de iOS 15 en MacOS Monterey update.
Misschien heb je al ergens iets gehoord over Mail privacybescherming. In dit artikel zal ik je vertellen wat dit precies is en wat voor effect dit kan hebben op e-mailmarketing.
Wat is Mail Privacybescherming?
Apple heeft in juni al aangekondigd dat er in de iOS 15 update privacy features kwamen. Apple lanceert naast een aantal andere privacy features ook Mail Privacy Protection (MPP), oftewel Mail privacybescherming. Deze functionaliteit geeft gebruikers de mogelijkheid om meer controle te krijgen over privacy met e-mails. Zie ook wat Apple zelf zegt:

Met Mail privacybescherming krijg je als gebruiker de mogelijkheid om aan te geven dat je IP-adres verborgen wordt, dat niemand kan zien dat je een e-mail geopend hebt en dat niemand IP-informatie kan zien.
Deze privacy-functionaliteit komt beschikbaar voor gebruikers die gebruikmaken van Apple’s Mail app voor iOS, iPADOS, MacOS en WatchOS.
Voorheen werden afbeeldingen in e-mails vaak automatisch geladen zodra een ontvanger van je mail de mail opende. Bij e-mailmarketing software zit vaak ook een verborgen pixel bij de verstuurde mail, zodat gedetecteerd kon worden of de e-mail werd geopend, met wat voor apparaat en soms ook de locatie waarvandaan de mail werd geopend.
Met Mail privacybescherming worden via Apple mail automatisch de afbeelding vooraf (preload) geladen. De tracking pixel wordt nu ook altijd gelaten, ook al heeft de ontvanger wellicht helemaal de mail niet geopend. Je krijgt hierdoor dus een verkeerd beeld.
Waarom is Mail privacybescherming belangrijk voor e-mailmarketing?
Testen van de iOS 15 update laten zien dat mails die in de Apple Mail app terechtkomen na de update altijd een 100% openingspercentage weergeven.
Aangezien een groot percentage van de iPhone gebruikers van de Apple Mail app gebruikmaken, zal het openingspercentage voor een groot gedeelte niet meer accuraat zijn.
Dit houdt in dat bedrijven, marketeers en sales team niet langer kunnen vertrouwen op het openingspercentage van e-mails.
Er is echter geen reden voor paniek. De impact hoe je dingen kunt meten met e-mailmarketing is groot. Dit hoeft geen slecht iets te zijn. Je zal gewoon op een nieuwe manier moeten gaan denken en op de lange termijn zal dit zelfs beter zijn.
Ik hoor je al denken. Hoezo is dit beter? Het is beter omdat:
- Je de juiste informatie krijgt en je hierdoor betere keuzes kunt maken.
- Je beter leert begrijpen wat je klanten interessant vinden.
- Je hierdoor een sterkere relatie kunt opbouwen met je klanten.
E-mailmarketing na de iOS 15 update
Het is tijd om naar andere statistieken te kijken als het openingspercentage. Dit is niet meer de beste statistiek om het succes van een verzonden e-mail te bepalen.
De iOS 15 update is een kans om te veranderen, te groeien en je klanten beter te begrijpen. Het is nu een goed moment om het volgende te doen of op te letten:
#1 Maak je lijst schoon gebaseerd op het openen van e-mails
Nu de update nog niet is geweest kan het een goed idee zijn om je mailinglijst te segmenteren gebaseerd op wie wel en niet je e-mails hebben geopend de laatste tijd.
Het versturen van e-mails naar een schone lijst zorgt ervoor dat je e-mails alleen zal versturen naar mensen die op je mailinglijst staan en ook echt van je willen horen. Dit zorgt er direct voor dat je een betere reputatie krijgt bij e-mailservers als e-mail afzender, wat weer inhoudt dat je mails beter afgeleverd worden en minder snel in de spam terechtkomen.
#2 Focus op kliks op links in je e-mail
Door te focussen op het openingspercentage van je e-mails, kan het zijn dat je het succes van een bepaalde mail compleet mist.
Het openingspercentage laat alleen zien dat klanten geïnteresseerd zijn in het onderwerp dat je hebt gebruikt voor je e-mail. De vraag is echter hoe relevant de tekst in de e-mail is die je hebt verzonden? Nemen de ontvangers van je e-mail de actie die jij voor ogen had toen je de e-mail verstuurde? Zorgt de e-mail ervoor dat jij groeit met je business?
Dit is precies de reden waarom het klikpercentage, ook wel de Click-Through Rate (CTR) genoemd, van de links in je e-mail zo onwijs belangrijk zijn. Dit geeft je de beste informatie om erachter te komen of de e-mail die je hebt verzonden goed was en de mensen van je mailinglijst dit waarderen.
Bij e-mailmarketingsoftware als ActiveCampaign krijg je daarom ook altijd het klikpercentage te zien bij de statistieken van je e-mail. Er is zelfs een klikmap die je kunt bekijken om te zien hoe ieder afzonderlijke link in een mail presteert.
Door minder afhankelijk te worden van het openingspercentage, loop je minder kans om belangrijke zakelijke beslissingen te baseren op de verkeerde statistieken, zoals het openingspercentage van je e-mail.
#3 Volg je einddoel, niet alleen de eerste stappen
Het doel van het versturen van je e-mail is natuurlijk niet alleen dat de e-mail geopend en gelezen wordt. Het doel is dat een contact op je mailinglijst een vervolgstap neemt. De acties die genomen worden kunnen je helpen om een compleet beeld te krijgen van je e-mailmarketing succes.
Nu vraag je je wellicht af wat goede einddoelen zijn om bij te houden. Dit is natuurlijk afhankelijk van het doel dat je hebt, maar het kan iets zijn als:
- Klikpercentage en klikmap: Vaak kun je bekijken op welke links er geklikt zijn in je campagnes en automatiseringen.
- Bezoekers naar je website: De kans is best groot dat je e-mailmarketing gebruikt om contacten naar je website te krijgen. Siteverkeer dat voortkomt uit je e-mail is een goede indicator dat je e-mail goed presteert.
- Inschrijvingen / verkopen: Contacten die zich ergens voor inschrijven of een aankoop op je website doen, zijn de contacten die erg betrokken zijn. Dit zijn de contacten die je wil hebben. Hoe recenter dit gebeurd is, hoe beter.
Conclusie
De iOS 15 update van Apple is voor e-mailmarketeers een kleine tegenslag, aangezien het openingspercentage voor gebruikers die de Apple mail app hebben standaard 100% is en je hierdoor een verkeerd beeld krijgt.
Door je te focussen op de juiste statistieken zal je er echter geen last van hebben.
Het klikpercentage en de bezoekers die daadwerkelijk actie ondernemen zijn veel belangrijker dan of een e-mail geopend wordt. Dit geeft alleen aan dat je een goede onderwerp had bedacht die de bezoeker heeft verleid om de mail te openen.