Home / WooCommerce / Betalen bij afhalen in WooCommerce

Betalen bij afhalen in WooCommerce

Betalen bij afhalen in WooCommerce instellen

In WooCommerce bestaat de ‘verzendmethode’ afhalen. Het enige ding is dat je klanten helaas niet de mogelijkheid kunt geven om te betalen bij het afhalen.

Met de standaard afhaal optie kun je er alleen voor zorgen dat de standaard verzendkosten vervallen. Om toch een optie betalen bij afhalen in WooCommerce te krijgen, is er een kleine omweg nodig.

In dit artikel zal ik je uitleggen op wat voor manier je betalen bij afhalen in WooCommerce kunt inschakelen op jouw webshop.

De omweg naar betalen bij afhalen

Om ervoor te zorgen dat klanten van je webshop pas hoeven te betalen zodra het pakketje afgehaald wordt op locatie, zal je met de afrekenopties aan de gang moeten zijn.

Vermoedelijk heb je de betaaloptie iDEAL aanstaan met behulp van een betaalprovider. Het kan ook zijn dat je hier de optie overboeking hebt of hier geen behoefte aan hebt en dus niet standaard gebruikmaakt van de overboeking optie in WooCommerce.

Dat is in deze situatie ideaal, want dan kunnen we de betaaloptie “Directe Bankoverschrijving” mooi gebruiken als afhalen bij betalen optie.

Directe bankoverschrijving aanpassen naar betalen bij afhalen

Om directe bankoverschrijving in te schakelen en aan te passen kun je naar “WooCommerce -> Instellingen -> Afrekenen” gaan.

Directe bankoverschrijving optie in WooCommerce

Op deze pagina zal je direct bovenaan bij opties voor afrekenen de betaalmethode “Directe bankoverschrijving” zien staan. Klik hierop om bij de instellingen te komen.

Betalen bij afhalen instellen in WooCommerce

Het eerste wat je op deze pagina kunt doen is een vinkje zetten bij Bankoverschrijving inschakelen. De titel is zichtbaar voor je bezoekers en wordt als betaaloptie gebruikt in de lijst. Je moet deze titel dus aanpassen om aan je bezoekers kenbaar te maken dat het om de optie betalen bij afhalen gaat. Vul dus bij titel “Betalen bij afhalen” in of hoe je het zelf wilt noemen.

Een beschrijving is optioneel om in te vullen. Bezoekers van je website zien de beschrijving staan wanneer de betaaloptie geselecteerd wordt. Het kan in dit geval handig zijn om aan te geven op welk adres het pakketje afgehaald kan worden.

Instructies krijgt de klant te zien op de bedankpagina na het betalen. Je zou hier kunnen schrijven hoe het in zijn werk gaat, waar het opgehaald kan worden en bijvoorbeeld tussen welke tijden je winkel open is.

Waar je verder nog op moet letten is dat je wel de verzendmethode “Afhalen” moet inschakelen, tenzij je nooit verzendkosten hebt. Eenmaal alles ingevuld kan het er als volgt uit komen te zien:

Betalen bij afhalen op de afrekenpagina in WooCommerce

Hoewel je het met een omweg pas kunt realiseren, mag het resultaat er best wezen en is dit wat mij betreft de eenvoudigste manier om dit te bereiken. Je hebt er niet eens een extra plugin voor nodig.


WordPress Hulp Nodig? Join Het WP Lab

Het WordPress Lab Mockup

Heb je vragen aan de hand van dit artikel of wil je verder op weg geholpen worden met je website?

Sluit je aan bij Het WordPress lab, een community voor WordPress-liefhebbers waarin ik antwoord geef op jouw WordPress vragen en je toegang krijgt tot al mijn WordPress cursussen.

«
»

17 reacties op “Betalen bij afhalen in WooCommerce”

  1. Esther Zwart avatar
    Esther Zwart

    bestelling afhalen is niet zichtbaar bij het afrekenen, dit staat wel ingesteld bij de verzendmethoden.

    1. Maikel van de Weerd avatar

      Wellicht dat je de verzendopties laat vervallen om zichtbaar te zijn als het gratis verzenden is?

  2. Alicia avatar

    Hi Maikel,

    Ik heb het zo ingesteld, maar mijn vraag is ook die van Mieke.

    En… als ik bestel dmv vinkje afhalen (SEPA logo bankoverschrijving ernaast) dan krijg ik in het volgende scherm te zien:
    ‘Rond de betaling af door het totale bedrag over te boeken naar de volgende rekening: …. Mollie Payments’

    Dat werkt erg verwarrend :((

    De plugin van Marco “WooCommerce Cash On Pickup”
    heb ik helaas niet kunnen vinden…
    (maar we zitten ondertussen wel in 2020 dus er zal ondertussen wel weer eea gewijzigd zijn…)

    1. Maikel van de Weerd avatar

      Dan gebruik je de overboeking methode van de Mollie plugin en niet van WooCommerce zelf. De optie van WooCommerce zelf heet “Directe bankoverschrijving”. Met enige extra code kun je er ook voor zorgen dat het op “In behandeling” komt te staan. Lees hiervoor het artikel “Change order status default by gateway“.

      1. Tessa avatar

        Hoi Maikel,

        Als eerst bedankt voor al jouw handige tips en trucs, tot nu toe heb ik hier heel veel aan gehad!

        Het probleem van Mieke en Alicia is ook mijn probleem en heb gekeken naar de link die je vermeld. Nu weet ik niks van codes en waar deze in woocommerce veranderd kunnen worden. Heb jij daar nog ergens een simpele uitleg voor ? of kun jij uitleggen hoe ik dit kan doen?

        (Ik heb betaling via cheque aangepast naar betaling op factuur) Als je hier nog andere tips voor hebt zijn ze welkom!

        Alvast bedankt

        1. Maikel van de Weerd avatar

          Ik heb helaas geen andere tip/uitleg voor je.

      2. Marijke Peeters avatar

        Bij ons werkt dit prima, maar: kan je ergens een beperking instellen welke landen deze vorm van “Directe bankoverschrijving” mogen kunne gebruiken. Bijv. enkel landen in de Europese Unie ivm. vermijden van bankkosten?

    2. Alicia avatar

      Herstel… Ik had iets over het hoofd gezien… Ik had de ‘overboeking’ van Mollie aangepast (die stond bovenaan) ipv de “eigen overboeking” ?

      Trouwens… zou je ‘rembours’ ook niet aan kunnen passen op dezelfde manier als of – in plaats van – ‘overboeking’ ?(?) ?

      1. Maikel van de Weerd avatar

        Ja, het is ook mogelijk met rembours of betaling met cheque.

  3. Rien avatar
    Rien

    Werkt uitstekend voor mij.
    Prima oplossing

    1. Maikel van de Weerd avatar

      Goed om te horen dat je er wat aan hebt gehad. 🙂

  4. Marco avatar

    Hoi,
    Ik gebruik de bankoverschrijvingen wel, daarom heb ik de pluggin “WooCommerce Cash On Pickup” geinstalleerd. Niet moeilijk en werkt ook perfect! Een tip dus misschien voor anderen….
    Gr. Marco

  5. Ed Bijman avatar
    Ed Bijman

    Hoi Maikel,

    Heel erg nuttig artikel en heb het gelijk toegepast. Echter wanneer ik het test met een service (geen product), dan zie ik wel buttons met info die de klant ervan kan weerhouden, de service te bestellen:

    Wanneer ik mijn bestelling bekijk, door op het winkelwagentje te klikken, krijg ik een popup met de titel Shopping Cart. Onderaan 2 buttons, Winkelmand bekijken en Afrekenen. Kan dit worden aangepast in bv. Doorgaan ?

    1. Maikel van de Weerd avatar

      Ja, dan moet je de WooCommerce vertalingen aanpassen.

  6. Mieke avatar

    Hoi Maikel,
    Ik heb het al gevonden in jouw andere artikel. Thanks!!!!!
    Mieke

  7. Mieke avatar

    Hoi Maikel,
    Bedankt voor (al jouw) tip(s). Je hebt een interessante blog!

    Bij bovenstaande methode blijven de bestellingen op “In de wacht” staan, wachten op bankoverschrijving. Hoe kun je “contante” betalingen automatisch op “In behandeling” zetten?

    Groet, Mieke