De site ondervindt technische problemen melding oplossen

Wanneer een probleem zich voordoet op je WordPress-website, kan het zijn dat je de volgende melding te zien krijgt als je probeert in te loggen:

De site ondervindt technische problemen. Controleer de admin e-mail inbox van je website voor instructies.

Sinds WordPress versie 5.2 is er namelijk een ingebouwde functie die herkent wanneer een plugin of thema een fatale fout maakt.

Als deze fatale fout ook invloed heeft op de front-end van je website, dan zullen je bezoekers de foutmelding “De site ondervindt technische problemen.” in beeld zien staan. Voorheen zag je in dit geval altijd een volledig wit scherm, ook wel the white screen of death genoemd.

Hoe kun je de technische problemen oplossen?

Wanneer je dus probeert in te loggen op je website, terwijl iets een fatale fout veroorzaakt, kun je niet meer in het dashboard komen. Je krijgt alleen een pagina met het volgende te zien:

WordPress website ondervindt technische problemen.

Als het goed is ontvang je dus een e-mail met instructies. In deze e-mail staat welke plugin of thema de oorzaak van het probleem is. Verder krijg je onderaan de mail ook de daadwerkelijke foutmelding te zien, wat weer handige informatie is wanneer je bij iemand hulp zoekt. Het probleem kan dan sneller opgelost worden.

Hieronder volgt een voorbeeld van een e-mail die je kunt krijgen voor je beeldvorming:

In dit geval lees je direct door welke plugin het komt. Bij foutdetails zie je om wat voor error het gaat en op welke regelnummer van een bestand het fout gaat.

Mocht je het dashboard niet op een normale manier kunnen benaderen, dan kun je een de speciale herstelmodus link alsnog bij het dashboard kunnen komen. Je kunt hierdoor veilig het probleem onderzoeken en oplossen. Deze link is 1 dag geldig. Wanneer de link verlopen is, zal er een nieuwe mail naar je worden gestuurd met een nieuwe link.

Om het probleem uit deze mail op te lossen waren twee mogelijkheden. De eerste mogelijkheid die eigenlijk bijna altijd wel van toepassing is, is de plugin deactiveren. De tweede mogelijkheid was in dit geval de plugin updaten, waarna het probleem zich niet meer voordeed.

In de meeste gevallen zullen de oplossingen bij jou niet heel anders zijn, hoewel deactiveren niet altijd de ideale oplossing is natuurlijk indien de functie ontzettend belangrijk voor je website is.

In dat geval kun je beter de plugin ontwikkelaar benaderen met de foutmelding, zodat hij of zij het kan oplossen in een volgende versie van de plugin (of thema).

Wat als ik geen e-mail instructies krijg?

Je zal niet de eerste zijn waarbij de e-mail met instructies om het probleem op te lossen niet binnenkomt. Dit kan zijn omdat:

  • Het admin e-mailadres gericht staat naar de maker van de website en dit nooit naar jouw e-mailadres is gewijzigd.
  • Je simpelweg niet weet naar welk e-mailadres het wordt verzonden en of je deze nog wel hebt.
  • Mails van je websites nooit aankomen door een verkeerde configuratie.

De oorzaak kun je beter naderhand achterhalen. Waar het nu eerst om draait, is hoe je het probleem van je website nu kunt oplossen.

In dit geval is de debug functie van WordPress je redder in nood. De informatie die je te zien krijgt na het activeren van de debug modus, zal vermoedelijk een foutmelding over het probleem zijn.

Je kunt de debug functie aanzetten in het wp-config.php-bestand van je WordPress-website. Dit bestand is te benaderen via FTP. Eenmaal het bestand geopend, kun je zoeken naar de volgende code:

define( 'WP_DEBUG', false );

Verander deze code van “false” naar “true”.

define( 'WP_DEBUG', true );

Wanneer je nu jouw website bekijkt of probeert in te loggen op je website, zal je een foutmelding zien staan die je kan helpen met het ontdekken van de oorzaak. Vervolgens is het meestal de oplossing om een plugin of thema te updaten of te deactiveren.

Help, ik kom er niet uit!

Het kan een eenvoudig op te lossen probleem zijn, maar het kan ook zijn dat het vrij technisch is en je er helemaal niet uit komt of er niet teveel tijd aan wilt besteden.

Mocht je er niet uitkomen of het niet zelf willen oplossen, dan kun je mij altijd inhuren om het probleem voor jou op te lossen. Jij kunt je dan zonder zorgen richten op de zaken waarin jij in uitblinkt.

Alle WordPress plugins die ik gebruik op Webtalis (editie 2019)

Dit is ondertussen het vijfde jaar dat ik in een artikel alle plugins deel die ik zelf op Webtalis gebruik. Elk jaar probeer ik dit artikel weer up-to-date te brengen.

In een jaar kan er ontzettend veel veranderen, vandaar dat ik deze lijst in dit artikel graag up-to-date maak.

Onderaan het artikel laat ik je zien van welke plugins ik ondertussen geen gebruik meer maak en waarom dit is. Daarnaast staat in de lijst het jaartal achter alle plugins die vorig jaar niet in de lijst stonden.

Eerlijk is eerlijk, doordat ik deze lijst up-to-date wilde maken heb ik nog eens extra goed gekeken naar alle plugins op mijn website. Een aantal zijn hierdoor komen te vervallen. Kijk dus zeker zelf ook eens kritisch of je alle plugins wel echt nodig hebt.

Lees verder →

WooCommerce product individueel verkopen

Het komt weleens voor dat je producten per stuk wilt verkopen. Met andere woorden, klanten horen het product niet meer dan een keer aan een bestelling te kunnen toevoegen.

WooCommerce kan hier gelukkig super goed mee omgaan. Er is zelfs een standaard functionaliteit waar je gebruik van kunt maken.

In dit artikel laat ik je zien hoe je dit eenvoudig per product kunt instellen.

Lees verder →

5 quick wins om je WordPress-website sneller te maken

De afgelopen tijd heb ik je al informatie gegeven over hoe je de snelheid van je WordPress website kunt testen en of plugins je website trager maken.

In dit artikel geef ik je graag een aantal actiestappen die je kunt controleren en uitvoeren om je website sneller te maken.

Ben je er klaar voor? Mooi, laten we dan maar snel bekijken welke 5 quick wins jouw WordPress website sneller kunnen maken.

Lees verder →

Maken plugins je WordPress website langzaam?

Snelheid is goed voor de gebruiksvriendelijkheid van je website, zorgt voor hogere conversie en is tevens een rankingsfactor in Google.

Een snelle website willen we allemaal wel, maar wat maakt een WordPress website eigenlijk traag? Zijn het de WordPress plugins waar iedereen het altijd over heeft?

In dit artikel kun je lezen wat voor invloed plugins hebben op de snelheid van een WordPress website.

Lees verder →

Test je website snelheid met deze 4 tools

Website snelheid is ontzettend belangrijk. Dit is simpelweg een feit, want het is super belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Wanneer je website snel is, zal een bezoeker eerder langer blijven hangen en overgaan op conversie. Is je website te traag, dan zal de bezoeker eerder geneigd zijn om de website te verlaten om naar een andere website te gaan.

Dit is dan ook een van de redenen dat snelheid een factor in het algoritme van Google is om de zoekresultaten te bepalen.

In dit artikel leer ik je niet direct hoe je de snelheid van je website kan optimaliseren. In dit artikel laat ik je wel kennismaken met een aantal tools waarmee je de snelheid van je website kunt meten. Onder de twee seconde is een goed begin, maar het liefst wil je dat jouw website onder de seconde geladen wordt.

Aan de hand van de resultaten uit de tests krijg je natuurlijk wel handige informatie hoe je jouw website beter kunt optimaliseren.

Lees verder →

WooCommerce gerelateerde producten

Gerelateerde producten kom je op veel webshops tegen op de productpagina. Best logisch, want als je interesse in het ene product hebt, kan het best zijn dat je ook interesse hebt in een ander product die hierop lijkt of ermee te maken heeft.

In WooCommerce zit een ingebouwde functionaliteit waarmee je zelf gerelateerde kunt toevoegen aan jouw webshop. In het geval van WooCommerce zijn er twee soorten gerelateerde producten, namelijk up-sells en cross-sells

In dit artikel leg ik je uit hoe je gerelateerde producten kunt instellen in WooCommerce. Mocht je juist gerelateerde producten willen uitschakelen op jouw webshop, dan laat ik je ook zien hoe je dit kunt doen.

Lees verder →

Direct doorgaan naar afrekenen in WooCommerce

Wil je instellen dat klanten direct doorgaan naar de afrekenpagina nadat een product in het winkelmandje is gestopt?

Standaard is dit helaas niet mogelijk, maar in dit artikel vind je natuurlijk wel de oplossing waarmee je het kunt realiseren.

Lees verder →

WooCommerce korting instellen voor producten

In WooCommerce kun je kortingen instellen voor je producten. De korting kun je voor een bepaalde periode geven of voor een onbepaalde tijd.

Het is dus geen enkel probleem om aanbiedingen te doen of producten in de uitverkoop te gooien.

In dit artikel laat ik je zien hoe je kortingen kunt instellen voor je producten in WooCommerce.

Lees verder →