Waarom je blogberichten intern moet linken

Over linkbuilding wordt altijd veel gesproken.

Iedereen is altijd op zoek naar de laatste en beste technieken om backlinks te krijgen.

Hoewel dit zeker kan zorgen voor meer bezoekers en betere rankings in de zoekmachines, kan het ook problemen en penalty’s veroorzaken als je het verkeerd doet.

Wat na al dat linkbuilden weleens vergeten wordt is dat je naast links van buitenaf ook zelf artikelen van je eigen website met elkaar kunt linken.

Artikelen van je eigen website met elkaar linken is goed voor je on-page SEO en het is ook erg handig voor je lezers, het verhogen van de tijd op je website en het verlagen van je bounce rate.

Interne link voordelen die niets met SEO te maken hebben

Er zijn genoeg artikelen te vinden die beschrijven waarom interne links belangrijk zijn om SEO redenen. Het is echter niet alleen om SEO redenen goed om hier gebruik van te maken.

Interne links maken het je lezers eenvoudiger om door je website te navigeren en meer leuke artikelen te vinden.

Doe eens even alsof je via een zoekresultaat van Google op een website terecht komt waar in artikelen geen interne links staan. Je zal waarschijnlijk alleen het artikel lezen en de website direct weer verlaten zonder erbij na te denken omdat je nergens op kon verder klikken.

Wanneer je echter interne links in een artikel ziet staan bestaat de kans dat je verleid wordt om verder te klikken en langer op de website te blijven als het interessant genoeg is. Voor je het weet ga je heel de website af.

Wanneer een bezoeker langer op je website blijft is de kans tevens groter dat de lezer later nog een keer je website bezoekt of dat hij of zij zich inschrijft op je nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden.

Het is dus gewoon verstandig om interne links in je artikelen te gebruiken.

Gebruik interne links op een normale manier

Hoe vaak je interne links in je artikelen kunt gebruiken hangt af van hoeveel artikelen je al hebt geschreven en of je over allerlei verschillende onderwerpen schrijft of alleen over een specifiek onderwerp.

Na verloop van tijd zal je altijd zien dat bepaalde artikelen met elkaar te maken hebben en dat je bepaalde woorden intern zou kunnen linken naar een ander relevant artikel.

Een interne link is overigens niet alleen een link in het artikel zelf, gerelateerde berichten onderaan een artikel zijn ook interne links.

Net als met alles moet je ook met interne links niet overdrijven. Een artikel van 300 woorden hoeft bijvoorbeeld niet volgegooid te worden met 10 interne links.

Het is tevens niet nodig en handig om altijd exact dezelfde woorden te linken naar een artikel. Dit is net als bij linkbuilding niet verstandig voor de zoekmachine optimalisatie van je website.

Het start altijd met goede content

Je kunt zoveel interne links maken als je wilt, een bezoeker zal er pas op klikken als hij of zij iets aan het lezen is dat ook leuk of leerzaam is.

Is een artikel niet interessant of leuk genoeg, dan is de kans een stuk kleiner dat er op een interne link geklikt wordt en zal de bezoeker eerder de website weer verlaten.

3 reacties Laat een reactie achter

  1. Beste Maikel,

    ik ben erg te spreken over je website! ik ben nu zelf bezig met het bouwen van een website en ik heb van jouw site al veel info af kunnen halen! mijn vraag is welke plugin je hebt gebruikt voor de interne links?

    mvg,
    Robin van Zijl

    • Bedankt voor je reactie Robin, op een of andere manier kwam je eerste reactie gek genoeg in de spam terecht. Ik heb de reactie daar wel uitgehaald maar niet meer online gezet aangezien deze reactie bijna hetzelfde is.

      Ik plaats de interne links tegenwoordig altijd zelf handmatig in mijn artikelen om ervoor te zorgen dat ik niet altijd met dezelfde woorden link naar een artikel.

      Voorheen heb ik wel gebruik gemaakt van de plugin SEO auto linker om bepaalde woorden automatisch te laten linken naar een artikel.

Geef een reactie