Domeinnaam verzinnen (obsessie gevaar)

Wanneer je een website start wil je natuurlijk een goed domeinnaam verzinnen.

Veel mensen maken van het verzinnen van een domeinnaam een obsessie.

Dit is zonde want de perfecte naam bestaat niet.

Je succes zal komen op basis van wat je doet nadat je een domeinnaam hebt gekozen voor je website.

Het is dus niet verstandig om in de “verzinfase” te blijven hangen. Het niet kiezen van een domeinnaam kan er zelfs voor zorgen dat je na een maand nog niets gedaan hebt.

In dit artikel geef ik een aantal tips om je te helpen, maar eerst bespreek ik iets wat nog veel belangrijker is.

Wie is je doelgroep en wat hebben zij aan je website?

Welke mensen zijn je doelgroep? Zijn het vrouwen van 40+ die een onderneming willen starten? Zijn het hondeneigenaren van een labrador?

En wat hebben deze mensen eraan om jouw website te bezoeken? Ben je goed in het maken van een stappenplan voor vrouwen die een onderneming willen starten of heb jij je leven toegewijd aan het opvoeden en trainen van labradors en weet je hier alles vanaf?

Vrouwen hebben dan iets aan je website omdat zij een goed stappenplan krijgen die gevolgd kan worden tijdens het opzetten van een onderneming. Hondeneigenaren van een labrador kunnen mooi leren van alle kennis die je hebt opgedaan tijdens het trainen en opvoeden van labradors.

Hoe laat je zien wat mensen aan je website hebben?

Je kunt dit eenvoudig op je website laten zien door de tagline op je website. Mijn tagline is “Bruikbare blog en WordPress tips” en hier heb ik helemaal niet lang over nagedacht. Een tagline hoeft overigens ook geen obsessie te zijn, je kunt het na verloop van tijd altijd weer aanpassen.

Een andere mogelijkheid is om het te laten zien met je producten of diensten. Misschien wil je wel een membership website vol met trainingsvideo’s, schrijf je een E-book of een cursus.

Tot slot kan je domeinnaam ook al vertellen wat mensen aan je website hebben. Dit is echter geen must omdat je dit met bovenstaande punten ook al kunt doen.

Domeinnaam verzinnen

Ik ben een voorstander om een soort merk op te bouwen. Je kunt je eigen naam in de markt zetten, maar ook een volledig willekeurige naam. Ik zal twee voorbeelden geven:

  1. Seth Godin is een grote naam in marketingland en bestselling auteur van een aantal boeken. Hij blogt dagelijks onder zijn eigen naam.
  2. 15 jaar geleden had nog niemand van Google gehoord en ik hoef je niet te vertellen dat Google zich uitstekend als merk hebben gepositioneerd.

Nou geef ik toe dat ik hier twee voorbeelden gebruik waar jij je misschien (nog) niet mee kunt vergelijken. Je hebt bij de start van je nieuwe website echter wel dezelfde mogelijkheden. Je kunt kiezen voor jenaam.nl of jemerk.nl.

Wanneer je gitaar lessen geeft kun je ook nog kiezen om gewoon gitaarlessen.nl te kiezen als domeinnaam. De kans dat dit soort domeinnamen vrij zijn is tegenwoordig helaas niet al te groot meer.

Het handigste is dus om gewoon je eigen naam te gebruiken of zelf een domeinnaam verzinnen die eenvoudig te onthouden is. Als je er echt niet uit komt kun je ook een mail naar 5 familieleden of vrienden sturen en vragen wie er nog een goede naam weet. Kies de leukste uit en ga direct aan de slag.

Het moraal van dit verhaal

Of je nou kiest voor jenaam.nl of jemerk.nl, het maakt allemaal niet uit. Met een tagline en je product of diensten kun je ervoor zorgen dat mensen direct kunnen zien waar jouw website over gaat.

Maak er in ieder geval geen obsessie van om een goed domeinnaam te verzinnen en ga zo snel mogelijk aan de slag. De inhoud van je website is vele malen belangrijker dan je domeinnaam. De inhoud van je website zorgt ervoor dat er bezoekers naar je website komen en terug blijven keren.

6 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Maikel,
    Ook ik ben schuldig, ik wil graag een blog beginnen over hoe je online geld kunt verdienen en aangezien je weer op andere site leest, dat je het zoekwoord in je domein moet gebruiken, ben ik ondertussen 3 weken verder en heb ik nog steeds geen goede naam kunnen bedenken. Het liefst wil ik een korte herkenbare naam van twee of drie woorden .. maar tot op heden badluck … dan lees ik jou artikel en dan zeg jij dat het feitelijk niet uitmaakt wat je kiest .. maar dan nog heb ik even geen idee .. als ik er dan over nadenk heb je gelijk want nu ben ik nog steeds niet begonnen.

    Groetjes,
    Eva

    • Een zoekwoord wel of niet in je domeinnaam, het maakt voor Google steeds minder uit. Het geeft je op dit moment nog een beetje voorsprong op de rest, maar uiteindelijk telt de kwaliteit van je website en kan je voorbij gestreefd worden door een website zonder zoekwoord in de domeinnaam.

      Bedenk dus zo snel mogelijk een naam en begin. Desnoods begin je nu al met schrijven van artikelen die je direct kunt plaatsen als je website online is. 🙂

  2. Ik heb er destijds voor gekozen de naam (en dus ook de domeinnaam) van mijn blog (mee) te laten bepalen door mijn potentieel doelpubliek.
    Je slaat 2 vliegen in een klap: Je neemt sneller een beslissing en je zorgt voor wat “buzz” rondom je site nog voor je bent gestart…

  3. Ik ben schuldig. Een domeinnaam verzinnen heeft mij 2 maanden gekost en in de tussentijd heb ik weinig tot niets gedaan. Ben het er mee eens dat je ook zeker duidelijk kunt maken waar je website over gaat als je bezoekers op de website zijn.

    • Erg zonde, bedenk je eens wat je in die 2 maanden allemaal al had kunnen doen. Dit loop je nu in principe achter en dat is zonde.

      Desalniettemin is het mooi dat je nu toch al een aardige tijd geleden bent begonnen met je site en vooral een doener bent geworden. 🙂

Geef een reactie