Yoast SEO instellen op je WordPress site

De plugin Yoast SEO, voorheen bekend als WordPress SEO by Yoast, van Joost de Valk en zijn team is de beste zoekmachine optimalisatie plugin voor WordPress die er te vinden is.

Deze plugin stijgt ver boven alle andere SEO plugins uit dankzij de vele mogelijkheden die in de plugin verwerkt zitten.

Door de vele mogelijkheden kan het zijn dat je de weg soms een beetje kwijt raakt. Ondanks dat er in deze WordPress SEO plugin ontzettend veel uitleg staat is alles nog niet voor iedereen duidelijk.

In dit artikel probeer ik alles zo eenvoudig mogelijk uit te leggen en kun je zien hoe ik de plugin voor Webtalis.nl heb ingesteld.

Voordat we beginnen wil ik je nog even duidelijk melden wanneer dit artikel voor het laatst is geüpdatet omdat de plugin na verloop van tijd weer kan veranderen. Dit artikel is voor het laatst geüpdatet op 5 januari 2017 en is gebaseerd op versie 4.0.2 van de plugin.

Ben je er klaar voor om de WordPress SEO van je website een stukje te verbeteren met behulp van deze plugin? Mooi, laten we dan maar snel beginnen met deze handleiding.

Video handleiding: Yoast SEO instellen

In onderstaande video kun je over mijn schouder meekijken hoe je de plugin Yoast SEO (versie 2.0 en hoger) kunt instellen op jouw WordPress website.

Let op: De video is iets verouderd, waardoor bepaalde dingen net iets anders kunnen heten of eruitzien. Het is echter wel zo dat heel veel instellingen nog precies hetzelfde zijn en de video daardoor nog steeds handig is. Bekijk de video dus gerust, maar let er wel op dat het er ondertussen net iets anders uit kan zien in de huidige versie van Yoast SEO.

Ging de video te snel of volg je liever deze handleiding in tekstformaat met afbeeldingen en wat meer informatie, lees dan hieronder verder.

Hoe installeer je de plugin Yoast SEO

WordPress plugin Yoast SEO

De plugin Yoast SEO kun je net zo installeren als alle andere WordPress plugins. Je kunt de plugin Yoast SEO downloaden en uploaden via FTP of je kunt de plugin via het beheerdersgedeelte van WordPress installeren via “Plugins -> Nieuwe plugins”. Klik tot slot nog even op activeren en de plugin is klaar voor gebruik.

Yoast SEO menu itemWanneer je de plugin hebt geactiveerd krijg je links in de sidebar een nieuw tabje “SEO” met het logo van Yoast te zien. Als je hierop klikt kom je bij de instellingen terecht en krijg je ook direct een korte rondleiding door de plugin met enkele tips.

Yoast SEO instellen

De standaard instellingen van deze plugin zijn over het algemeen voor de meeste websites al vrij goed. Het kan echter zijn dat je bepaalde dingen net iets anders wilt instellen omdat je website anders is dan andere websites.

Ik laat hieronder zien hoe ik alles heb ingesteld. Het kan zijn dat je het niet met mijn instellingen eens bent, dit is echter hoe ik het doe en het bevalt me uitstekend.

Bevalt iets je niet? Verander de dingen die je niet bevallen en doe wat jij denkt dat goed is.

Ben je een beginner? Volg onderstaande stappen en lees de tekst aandachtig door. Het kan zijn dat de standaardinstellingen al goed zijn voor je website, maar wellicht wil je toch iets aanpassen na wat meer tekst en uitleg.

Yoast SEO: Dashboard

Wanneer je op het kopje “SEO -> Dashboard” klikt, kom je bij de algemene instellingen voor de Yoast SEO plugin uit. Je ziet op de eerste pagina, het dashboard tabblad, alleen de problemen en notificaties van de plugin.

Yoast SEO dashboard

Zoals hierboven hoort het eruit te zien in het ideale geval. Het kan echter zijn dat je bijvoorbeeld een foutmelding te zien krijgt dat je website niet geïndexeerd kan worden of een notificatie wat er nieuw is in de laatste update.

Dashboard -> Algemeen

Wanneer je naar het tabblad Algemeen gaat klikt kom je bij de algemene instellingen. Je kunt hier de configuratie wizard starten, bekijken wie er allemaal mee heeft gewerkt aan de ontwikkeling  van deze plugin of de standaardinstellingen weer terugzetten.

Yoast SEO algemene instellingen

Configuration wizard: Wanneer je Yoast net geïnstalleerd hebt, dan kan het zeker de moeite zijn om de configuration wizard te doorlopen. Je kunt hier stap voor stap de nodige dingen aangeven om de Yoast SEO plugin in te stellen.

Credits: Indien je na een update op je gemak wilt teruglezen wat er allemaal gewijzigd is, dan kun je hier op “Bekijk wijzigingen” klikken.

Restore default settings: Wanneer je het een en ander hebt aangepast of als er iets mis is gegaan en je wilt de standaardinstellingen gebruiken, dan kun je op “Naar standaardinstellingen terugzetten” klikken.

Dashboard -> Features

Bij het tabblad Features kun je de geavanceerde instellingen pagina’s, onpage.org en admin bar menu in- of uitschakelen. Met name de geavanceerde instellingen pagina’s willen we natuurlijk wel graag zien.

Features instellingen

Advanced settings pages: Om te zorgen dat je alle geavanceerde instellingen pagina’s kunt bekijken, zal je dit op ingeschakeld moeten zetten. Zodra je deze instelling inschakelt krijg je toegang tot de pagina’s Titels & Meta’s, Sociaal, XML sitemaps, Geavanceerd en Extra.

OnPage.org: Wanneer je wilt dat er dagelijks gecontroleerd wordt of je website geïndexeerd kan worden door de zoekmachines, dan kun je dit inschakelen. Je krijgt dan een melding indien er iets fout is.

Admin bar menu: Bovenaan in de admin bar zie je het icoontje van Yoast. Wanneer je hier overheen gaat met je muis zie je tools van derden voor bijvoorbeeld een zoekwoordonderzoek.  Vind je dit niet nodig in je admin bar, dan kun je uitschakelen.

Dashboard -> Jouw informatie

Op het tabblad Jouw informatie kun je de websitenaam aangeven die in de zoekresultaten mag verschijnen en verder kun je ook aangeven of er een bedrijf of persoon achter de website zit. Als bedrijf kun je de bedrijfsnaam en een logo uploaden en als persoon kun je je eigen naam invullen.

Yoast SEO -> Jouw informatie

De informatie die je in de sectie “bedrijf of persoon” invoert wordt als metadata in de code van je website weergegeven en wordt voornamelijk gebruikt voor Google’s Knowledge Graph, in het Nederlands ook wel bekend als de Google kenniskaart. Meer informatie over de kenniskaart kun je vinden op de website van Google.

Yoast SEO -> Webmaster Tools

WordPress SEO instellingpagina voor webmaster tools

Je kunt hier de verificatiecodes toevoegen voor verschillende Webmaster Tools programma’s. Joost geeft zelf al tijdens zijn rondleiding aan dat hij je ten zeerste aanraad om te overwegen om je bij de Webmaster Tools van Google en Bing aan te melden.

Webmaster Tools zijn speciaal voor website eigenaren. Je kunt er extra informatie bekijken over hoe de zoekmachine jouw website ziet.

Algemene instellingen -> Beveiliging

WordPress SEO by Yoast beveiliging sectie bij de algemene instellingen

Eigenlijk staat hier al genoeg uitleg bij. Door de beveiliging voor de geavanceerde gedeelte van de Yoast SEO metabox uit te schakelen voorkom je dat auteurs en redacteuren de mogelijkheid krijgen om berichten door te sturen (redirecten), noindex aan te zetten en andere dingen.

Indien je zelf de enige gebruiker bent op je website hoef je hier in principe niet naar om te kijken. Het is echter wel aan te raden om het uit te schakelen indien je meerdere auteurs en redacteuren hebt.

Titels en Meta’s

In de “Titels en Meta’s” sectie van de Yoast SEO plugin heb je wederom meerdere tabbladen waar je allerlei verschillende dingen kunt instellen.

Je hebt onder andere de mogelijkheid om de titel- en meta-omschrijvingsjablonen te wijzigen (indien aangevinkt ook het meta-trefwoorden-sjabloon) van je pagina’s en berichten.

Titels en Meta’s -> Algemeen

Yoast SEO -> Titels & Meta's -> algemeen

Scheidingsteken in de titel
Standaard zorgt de plugin ervoor dat de titel van een artikel en de websitenaam in de titel komen te staan. Tussen de titel en websitenaam wordt een scheidingsteken gebruikt. Je kunt hier zelf bepalen welke scheidingsteken je wilt gebruiken.

Enabled analysis
In de Yoast SEO plugin heb je twee verschillende analyses voor al je berichten en pagina’s, dit zijn de Readability en Keyword analyses. Persoonlijk heb ik deze altijd ingeschakeld staan.

Readability analysis
Dit zorgt ervoor dat je een analyse krijgt of de leesbaarheid van je artikel goed is. Wil je hier vanaf, dan kun je dit hier eenvoudig uitschakelen.

Keyword analysis
Vind je de focus keyword analyse overbodig of vul je dit toch nooit in? Je kunt het hier eventueel uitschakelen.

Titels en Meta’s -> Homepage

Titels en meta's voor de homepage instellen

Bij “Titels en Meta’s -> Homepage” kun je de titel en meta-omschrijving invullen voor de homepage, tenzij je een pagina hebt ingesteld als homepage. Wanneer je een pagina als homepage gebruikt kun je de titel en omschrijving invullen in de Yoast SEO box in de editor van de pagina zelf.

Zorg ervoor dat de titel niet meer dan 50-60 karakters lang is en de meta-omschrijving niet langer is dan 160 karakters. Waarom? Zo weet je zeker dat je complete beschrijving in de zoekmachines wordt weergegeven.

Het tellen van karakters is natuurlijk wat overdreven. Je kunt een trucje gebruiken om te kijken of je titel en omschrijving goed zullen worden weergegeven in Google. Je kunt een nieuw bericht of pagina aanmaken en in de Yoast SEO box bekijken of het past.

Titels en Meta’s -> Berichttypes

Berichttypes titels en meta's instellingen Yoast SEO

Bij berichten en pagina’s kun je in principe de standaardinstelling (%%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%%) behouden. Op deze manier toon je de titel van een bericht of pagina, een scheidingsteken en de websitenaam.

Wanneer je lange titels gebruikt voor je artikelen kan het echter wel zijn dat de websitenaam buiten de boot valt in de zoekresultaten. Je zou daarom eventueel ook gewoon alleen %%title%% kunnen gebruiken. Je laat dan alleen de titels van je berichten en pagina’s zien. Wanneer er ruimte is voegt Google soms ook uit zichzelf de sitenaam achter een titel van een bericht in de zoekresultaten.

Bij meta-omschrijvingsjabloon vul ik ook nog altijd %%excerpt%% in. De reden waarom je dit kunt doen is om ervoor te zorgen dat je altijd een omschrijving hebt bij je berichten en pagina’s, zelfs wanneer je het vergeet in te vullen. Deze code zorgt er automatisch voor dat de eerste paar regels van je artikel gebruikt worden als meta-omschrijving.

Deze instellingen gelden voor heel je website en worden automatisch uitgevoerd. Je hebt echter wel de mogelijkheid om per bericht en pagina zelf een titel en meta-omschrijving in te vullen in de Yoast SEO box onder de editor. Het is overigens ook zeker aan te raden om per bericht en pagina zelf even te kijken naar de titel en omschrijving die je wilt gebruiken.

Er is bij berichttypen ook nog een kopje “Media” te vinden. De instellingen hiervoor kun je gewoon op de standaard instelling %%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%% laten staan. Wanneer je de bijlagepagina’s doorstuurt (zie Geavanceerd -> Permalinks) staat dit gedeelte in het rood omdat deze instellingen toch niet gebruikt wordt.

Datum in Snippet voorvertoning

Google laat steeds vaker de datum zien waarop een bericht gepubliceerd is en afhankelijk van je thema ook bij pagina’s. Het is daarom handig om “Datum in Snippet voorvertoning” aan te vinken bij je berichten (en pagina’s).

Deze functie zorgt ervoor dat er ook een datum komt te staan tijdens het maken van een titel en meta-omschrijving voor een bericht of pagina. In de afbeelding hieronder kun je zien wat voor effect deze instellingen heeft.

Snippet voorbeeld

Onder de groene link zie je een datum staan. Je kunt met deze informatie perfect zien wanneer je omschrijving wordt afgebroken in de zoekresultaten van Google en hebt de mogelijkheid om hierop te anticiperen door de omschrijving iets korter te maken.

Titels en Meta’s -> Taxonomieën

Taxonomieën in de titels en meta's sectie van Yoast SEO

Ik heb bovenstaande instellingen bij de taxonomieën staan. Ik heb het woordje Archieven weggehaald uit de standaardinstellingen omdat dit naar mijn mening weinig toevoegt aan de titel.

Verder heb ik ervoor gezorgd dat de beschrijving van de categorie ook automatisch de meta-omschrijving is door %%category_description%% te gebruiken.

Je kunt de titel en meta-omschrijving uiteraard ook nog handmatig per categorie instellen. Je kunt dit doen door naar “Berichten -> Categorieën” te gaan en dan op “bewerken” te klikken bij de desbetreffende categorie. Je komt vervolgens op een pagina waar je ook de titel en omschrijving kunt aangeven.

Titels en Meta’s -> Archieven

Instellingen voor archieven in de Yoast SEO plugin

Bij “Titels en Meta’s -> Archieven” heb ik ervoor gekozen om de auteurs- en datum-archieven op uitgeschakeld te zetten. De reden waarom ik dit gedaan heb is omdat ik de enige auteur ben op Webtalis en de auteurs-archieven dan precies hetzelfde zijn als mijn homepage en de pagina’s die daarna volgen. De datum-archieven heb ik uitgezet omdat er toch niemand zoekt op datum.

Heb je een website met meerdere auteurs, dan hoef je de auteurs-archieven niet uit te schakelen.

Er staat op deze pagina ook nog een sectie “Speciale Pagina’s”. Je kunt hier de standaardinstellingen behouden, de resultaten komen verder toch niet in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines.

Titels en Meta’s -> Overige

Meta-instellingen voor de hele site

Ik stel mijn site-brede meta-instellingen altijd in zoals je hierboven kunt zien op de afbeelding. Ik kies er expres voor om de subpagina’s op noindex (niet indexeren) te zetten omdat dit geen toegevoegde waarde heeft voor Google.

Voor de rest staat in de afbeelding al een duidelijke uitleg van Yoast wat alle opties precies inhouden. Je hoeft deze instellingen bijna nooit in te schakelen. Ik zal nog wel even dieper ingaan op de meta-zoekwoordentag.

meta-zoekwoordentag gebruiken?

Meta-zoekwoorden, ook wel bekend als keywords, worden niet meer door Google gebruikt om de ranking van je website te bepalen in de zoekresultaten. Keywords werden vaak misbruikt om de ranking te beïnvloeden en dit is dan ook een van de redenen waarom Google hier niet meer naar omkijkt.

Hoe weet ik dit zo zeker? Google heeft dit zelf in september 2009 bekend gemaakt. Meer informatie over dit onderwerp kun je lezen in het artikel “Google does not use keywords meta tag”.

Sociaal

In de sectie “Sociaal” van de Yoast SEO plugin kun je terecht voor alle instellingen die te maken hebben met social media. Zo zijn er in deze sectie instellingen voor Facebook, Twitter, Pinterest en Google+ te vinden.

Verder heb je ook nog de mogelijkheid om al je sociale media profielen in te vullen voor de Google Knowledge Graph.

Sociaal -> Accounts

De plek om al je sociale media accounts in te vullen

Bij “Sociaal -> Accounts” kun je al je sociale media profielen invoeren. Je kunt dit doen door de URL van je sociale media profielen in te vullen en bij Twitter je gebruikersnaam. Deze informatie komt bij “Organisation” te staan in de metadata.

De informatie die je hier invoert wordt, net als de informatie of je een bedrijf of persoon bent, gebruikt voor Google’s Knowledge Graph. Alle onderdelen die je in de Yoast SEO plugin kunt invullen voor de Google Knowlegde Graph zien er als volgt uit in de zoekresultaten van Google:

Google Knowlegde Graph, ook wel bekend als Google Kenniskaarten

Sociaal -> Facebook

Yoast SEO sociale instellingen voor Facebook

In deze sectie kun je ervoor zorgen dat de Facebook Open Graph Metadata in de code van je website wordt weergegeven. Wanneer je dit doet (door het in te schakelen) voorkom je dat Facebook een verkeerde afbeelding, titel, of beschrijving weergeeft bij artikelen van je website die gedeeld worden op Facebook.

Verder kun je ook de standaardafbeelding aangeven die gebruikt moet worden wanneer er geen afbeelding beschikbaar is en een Facebook beheerder toevoegen.

Sociaal -> Twitter

Yoast SEO sociale instellingen voor Twitter

Bij “Sociaal -> Twitter” kun je inschakelen dat de Twitter card metadata moet worden toegevoegd aan de <head> sectie van je website.

Met de Twitter card metadata kun je er onder andere voor zorgen dat er afbeeldingen bij je tweets worden toegevoegd. Je moet je hiervoor wel eerst aanmelden via deze link.

Sociaal -> Pinterest

Pinterest instellingen in de Yoast SEO plugin

Wanneer je voor Pinterest je website moet verifiëren, dan heb je hier de mogelijkheid om je verificatiecode in te vullen die je van Pinterest hebt gekregen om je website ook daadwerkelijk te verifiëren.

Pinterest maakt verder net als Facebook gebruik van Open Graph metadata. Wees er dus zeker van dat dit ingeschakeld staat in het tabblad van de Facebookinstellingen om ook je website voor Pinterest te optimaliseren.

Sociaal -> Google+

Sociale instellingen voor Google+ in Yoast SEO

Je kunt hier de URL van je Google+ bedrijfspagina invullen. De URL zal de tag “rel=publisher” meekrijgen in de code van je website.

XML Sitemaps

XML Sitemaps instellingen in de Yoast SEO plugin

Indien je nog geen andere plugin gebruikt om een XML sitemap te genereren, dan is het verstandig om deze plugin hiervoor te gebruiken. Je kunt dit eenvoudig doen door deze optie aan te vinken.

Wanneer je de optie hebt aangevinkt heb je meteen de mogelijkheid om de gegenereerde sitemap te bekijken door op de knop “XML Sitemap” te klikken.

Verder kun je ook de maximum regels per sitemap instellen. Bijna altijd is de standaardwaarde (1000) voldoende en hoef je hier verder niets aan te doen. Mocht je last hebben van geheugenproblemen, dan is het verstandig om dit aantal te verlagen.

Wanneer je de XML sitemap-functie hebt aangezet krijg je naast het tabblad “Algemeen” ook nog de volgende tabbladen met instellingen te zien.

XML Sitemaps -> Gebruiker sitemap

XML Gebruiker sitemap in Yoast SEO

Wanneer je de auteurs-archieven hebt uitgeschakeld bij titels & meta’s, dan zal de plugin hier ook geen sitemap voor maken en zal je het tabblad “Gebruiker sitemap” niet zien staan.

Heb je meerdere auteurs op je website en maak je gebruik van de auteurs-archieven, dan kun je deze optie eventueel inschakelen. Je krijgt dan een aantal andere instellingen te zien om aan te geven wat er wel en niet uitgesloten moet worden in de gebruiker sitemaps.

Wanneer je dit ingeschakeld hebt kun je met deze sitemap aan Google laten zien wie de auteurs zijn van de artikelen op je website.

XML Sitemaps -> Berichttypes

XML sitemap berichttypes

Hier kun je kiezen of je berichttypes uit wilt sluiten. Dit is in bijna alle gevallen niet nodig voor berichten en pagina’s. Media kun je wel uit de sitemap laten, zoals het ook standaard is ingesteld.

XML Sitemaps -> Uitgesloten berichten

XML Sitemaps uitgesloten berichten instellen

Wanneer je bepaalde berichten of pagina’s wilt uitsluiten van de sitemap, dan kun je hier het ID van deze pagina invullen. Weet je niet hoe je een ID van een bericht of pagina kunt achterhalen? Zie dan het artikel WordPress ID vinden.

XML Sitemaps -> Taxonomieën

Taxonomieën in XML Sitemaps van Yoast SEO

In dit onderdeel kun je taxonomieën uitsluiten. In principe is het eigenlijk helemaal niet nodig om hier iets uit te sluiten. Wanneer je geen gebruikmaakt van tags kan er namelijk toch geen sitemap gemaakt worden.

Het kan echter ook helemaal geen kwaad om bijvoorbeeld tags wel uit te sluiten terwijl je er toch geen gebruik van maakt. De keuze is aan jou.

Geavanceerd

In de sectie “Geavanceerd” kom je een aantal instellingen tegen die in Yoast SEO versie 1.7.4 en lager een eigen kopje hadden in het menu.

De tabbladen op deze pagina geven je de mogelijkheid om dingen in te stellen voor je kruimelpad/breadcrumbs, de permalinks en je RSS feed.

Geavanceerd -> Kruimelpad (Breadcrumbs)

Yoast SEO kruimelpadinstellingen

In deze sectie kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van een kruimelpad. Breadcrumbs zijn goed voor de zoekmachine optimalisatie en gebruiksvriendelijkheid van je website.

Verder heb je ook de mogelijkheid om een scheidingsteken tussen de broodkruimels in te stellen, een aparte linktekst in te vullen voor de homepage en een voorvoegsel voor je kruimelpad in te stellen (voorbeeld: Je bent hier:).

Bij “Taxonomie om in de kruimelpad te laten zien voor berichten” kun je het best “Categorie” selecteren. Wanneer je hier “Geen” laat staan krijgen je bezoekers als kruimelpad “Home -> titel artikel” te zien en niet de categorie waar het bericht instaat.

Kruimelpad instellen in Yoast SEO

Het implementeren van breadcrumbs in je WordPress website is helaas niet super eenvoudig. Zoals je in bovenstaande afbeelding kunt zien kun je eenvoudig kruimelpad op ingeschakeld zetten. Wat je echter ook nog in bijna alle gevallen moet doen is een bepaalde code in een van je thema-bestanden bestanden plaatsen.

De correcte positie waar de code geïmplementeerd moet worden verschilt helaas per thema. Ik kan je dus helaas niet vertellen waar je de code moet plaatsen in het thema dat je gebruikt voor je website.

In onderstaande video kun je zien hoe ik altijd de locatie probeer te achterhalen waar de code geplaatst moet worden. Wanneer je deze methode uitprobeert zal je breadcrumbs ook op jouw website kunnen plaatsen. Vergeet overigens niet om een back-up en WordPress child theme te maken van je thema voordat je iets aanpast.

Geavanceerd -> Permalinks

Permalink instellingen in de Yoast SEO plugin

Ook in deze sectie heeft Joost overal waar nodig een duidelijke uitleg gegeven, ik zal het dus niet allemaal uitgebreid beschrijven omdat dit al gedaan is. Ik heb zelf bovenstaande instellingen aangevinkt, maar als je niet snapt wat dit inhoud kun je beter de basisinstellingen behouden.

Hier nog een quote uit de rondleiding over deze sectie “Al deze opties zijn voor gevorderde gebruikers. Wanneer je niet weet welke je zou moeten gebruiken, doe je dat maar beter ook niet.”

Categoriebasis

Ik zal deze optie nog wel even extra duidelijk voor je beschrijven. “De categoriebasis (normaal /category/) uit de categorie-URL verwijderen.”

Deze optie zorgt ervoor dat er op je categoriepagina niet meer /category/ in de link komt te staan.

Voorbeeld niet aangevinkt: http://www.jouwwebsite.nl/category/categorienaam/
Voorbeeld aangevinkt: http://www.jouwwebsite.nl/categorienaam/

Ik heb deze optie zelf niet aangevinkt omdat ik geen problemen wil hebben tussen mijn pagina’s en categorieën.

Stopwoorden verwijderen uit de URL

De optie “Stopwoorden uit de ‘slugs’ verwijderen.” heeft wellicht ook nog wat extra uitleg nodig omdat deze automatisch aangevinkt staat.

Deze optie zorgt ervoor dat woorden als “het”, “is”, etc. uit de URL verwijderd worden om de URL zo kort mogelijk te houden met alleen de belangrijke woorden erin.

Indien je niet wilt dat deze plugin automatisch woorden uit de URL kan halen, dan kun je het vinkje weghalen bij deze optie. Wanneer je deze optie wel aan laat staan kun je de URL overigens ook nog zelf aanpassen in de editor.

Geavanceerd -> RSS

RSS instellingen in de Yoast SEO plugin

Met deze functie kun je inhoud aan het begin en einde van een bericht in je RSS feed toevoegen. Hiermee kun je links verkrijgen van diegenen die je inhoud stelen.

Er zijn opties om de link van de auteur, bericht, websitelink en website beschrijving toe te voegen.

Extra

In de “Extra” sectie kom je wederom meerdere onderdelen tegen die in versies lager dan 2.0 een eigen kop hadden in het menu. Je hoeft meestal niet naar de onderdelen in deze sectie om te kijken, maar de tools kunnen wel degelijk handig zijn.

Zo kun je met de bulk editor op een snelle manier titels en omschrijvingen aanpassen, kun je met de bestandsbewerker een aantal belangrijke bestanden bewerken en kun je eventueel al je instellingen exporteren of weer importeren.

Extra -> Bestandsbewerker

In de sectie “bestandsbewerker” kun je het robots.txt en .htaccess bestand bewerken indien deze aanwezig zijn en beschrijfbaar zijn voor de plugin. Dit zijn twee krachtige bestanden in je WordPress installatie. Bewerk deze bestanden alleen als je precies weet waar je mee bezig bent.

Extra -> Bulk Editor

Bulk Editor in de WordPress SEO plugin van Yoast

De “Bulk Editor” heb je niet nodig als je altijd al goed bezig bent geweest met het optimaliseren van je titels en omschrijvingen.

Indien je van plan bent om naar alle titels en omschrijvingen van je website te kijken, dan is de Bulk Editor een handige optie om gebruik van te maken.

De Bulk Editor geeft je de mogelijkheid om op een efficiënte manier de titels en omschrijvingen aan te passen van alle pagina’s op je website.

Je krijgt alle titels en omschrijvingen in een handig overzicht te zien en kunt ook direct de titel of omschrijving aanpassen. Je hoeft op deze manier niet meer alle berichten en pagina’s apart te controleren en dit kan je enorm veel tijd schelen.

Extra -> Importeren & exporteren

Wanneer je voorheen al gebruik hebt gemaakt van een andere SEO plugin, dan kun je in deze sectie ervoor zorgen dat je eenvoudig je gegevens importeert naar de Yoast SEO plugin via het tabblad “vanuit andere SEO plugins importeren”. De gegevens die je bij de vorige SEO plugin hebt ingevuld zullen dan niet verloren gaan.

Wanneer je één van Joost zijn oudere plugins gebruikt (robots Meta, RSS footer of Yoast Breadcrumbs), dan kun je via het tabblad “Vanuit andere plugins importeren” de instellingen van deze plugin(s) eenvoudig importeren.

Als je meerdere websites hebt en tevreden bent met de instellingen die je zojuist allemaal hebt ingevuld, dan kun je dit exporteren via het tabblad “Exporteren” en in je andere websites importeren via het tabblad “Importeren”. Je hoeft dan niet telkens keer op keer opnieuw alles in te stellen. Let er overigens wel op dat je niet vergeet de unieke instellingen, met name sociale media instellingen, wel aanpast op de website waar je de instellingen importeert.

Het importeren van een bestand spreekt voor zich. Het enige wat je hoeft te doen is het “settings.zip” bestand te uploaden en op “Instellingen importeren” te klikken.

Search Console

Search Console authenticeren in Yoast SEO

Bij de sectie “Search Console” heb je de mogelijkheid om je website te koppelen aan je Google Search Console profiel. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is te klikken op “Google autorisatie Code verkrijgen” en vervolgens de code die je krijgt invullen en op “authenticeren” klikken.

Vervolgens krijg je in de Yoast SEO plugin een overzicht te zien met crawlfouten, die je kunt bekijken, redirecten en markeren als opgelost.

Go Premium

Yoast SEO extensies

Wanneer je super tevreden bent met de plugin Yoast SEO en graag alle mogelijkheden wilt benutten, dan kun je ook nog een kijkje nemen bij het kopje “Go Premium”.

De Yoast SEO plugin heeft verschillende betaalde extensies om de plugin nog verder uit te breiden. Zo heb je onder andere de premium versie van deze plugin met meer functionaliteiten, support en tutorials, maar ook andere extensies voor video SEO, lokale SEO, nieuws SEO en WooCommerce SEO.

Yoast SEO -> AMP

Glue for Yoast SEO & AMP

Het AMP kopje zal je niet standaard terugvinden in de Yoast SEO plugin. Wanneer je echter AMP op je WordPress-website wilt instellen, dan kan dit met behulp van de AMP plugin van Automattic.

Om het vervolgens nog verder te optimaliseren en te zorgen dat de meta-data van Yoast goed wordt weergegeven op de AMP-pagina’s, is het aan te raden om ook de plugin Glue for Yoast SEO & AMP te installeren. Wanneer je dit gedaan hebt kun je naar het kopje AMP gaan in de Yoast SEO plugin.

Je kunt hier aangeven welke post types ondersteuning hebben voor AMP, het design van je AMP-pagina’s aanpassen en een analytics-code toevoegen.

Meer informatie over wat AMP precies is en hoe je dit perfect kunt instellen met behulp van de AMP plugin en Yoast, kun je lezen in het artikel WordPress AMP (Accelerated Mobile Pages) tutorial.

Je artikelen optimaliseren met behulp van deze plugin

Wat het instellen betreft hebben we nu alle onderdelen van de plugin gehad. Wat je echter niet moet vergeten is dat wanneer je een bericht of pagina bewerkt er ook altijd nog een Yoast SEO box onder staat.

In de Yoast SEO box kun je de instellingen overschrijven, waardoor je alle titels en omschrijvingen dus echt volledig in eigen hand hebt.

Verder kun je ook nog in de Yoast SEO box ook nog een “Focus trefwoord” invullen. Nadat je een focus trefwoord hebt ingevuld moet je de pagina even opslaan als concept. Zodra je dit gedaan hebt kun je weer naar de box gaan en bij “Pagina analyse” bekijken hoe je het artikel verder kunt optimaliseren.

In de video hieronder laat ik zien hoe ik een artikel optimaliseer nadat ik het artikel geschreven heb.

Eenvoudig toch? Het optimaliseren van je artikelen hoeft zoals je ziet helemaal niet moeilijk te zijn.

Ik hoop dat dit artikel je een stuk verder heeft geholpen met het instellen van de plugin. Wanneer je nog vragen hebt kun je deze hieronder in de reacties stellen.

145 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Beste Maikel,

    Ik heb de afgelopen week veel gebruik gemaakt van je kennis aangaande Yoast en SEO. Dank je wel voor je inspanningen!

    Ik heb een vraag. Ik weet niet zeker of het SEO-gerelateerd is, maar ik stel hem toch 🙂

    Ik heb in Google Search Console een aantal crawlfouten staan, allemaal met reactiecode 404. Ik heb begrepen dat 404 niet echt van invloed is op de ranking van je site, maar ik wil toch proberen om hier een oplossing voor te vinden. Ik natuurlijk allemaal re-directs gaan zitten maken.

    Wat ik niet begrijp is hoe zo’n fout ‘ineens’ kan ontstaan. Zo krijg ik de afgelopen dagen ineens de volgende 404 fout in de lijst met crawlfouten:
    Een permalink naar een plaatje;
    Een naar een attachment;
    Een naar een .html pagina.

    Ik kan me niet herinneren dat ik iets op mijn website heb gedaan met deze items. Hoe ontstaan die crawlfouten?

    • Kan door van alles komen. Als een andere website er bijvoorbeeld naartoe linkt krijg je ook een 404 melding. De crawler komt in elk geval op een bepaalde manier op de pagina en dan krijg je de melding. Ergens moet dus altijd een link verborgen zijn. In de Google Search Console kun je ook zien waarvandaan ernaartoe gelinkt is (of was).

  2. Hallo Maikel,

    Waarom geef jij de voorkeur aan “Yoast” boven “Alles-in-één-SEO”?

    Ben benieuwd 😉

    Alvast bedankt voor je reactie.

  3. Ok, nu voel ik me echt heel erg dom haha. Dacht echt dat het veel ingewikkelder zou zijn, maar inderdaad onder ‘Beveiliging’ had ik de extra opties nog niet ingeschakeld en er bleek ergens anders nog een instelling niet goed te staan. Heel hartelijk dank voor de hulp!

  4. Beste Maikel,

    Hartelijk dank voor je uitgebreide artikel. Ik wil er graag mee aan de slag maar het viel mij op dat mijn Yoast SEO plugin veel beperkter is dan in jouw voorbeelden. Je hebt het hier toch gewoon over de gratis versie en niet de premium? Mijn plugin heeft (in de zijbalk) alleen de kopjes Dashboard en Search Console (en Premium). Ik kwam er echter toen ik aan de slag wilde met het toevoegen van een Sitemap, die functie is bij mij nergens te vinden.
    Heb jij enig idee waarom mijn plugin zoveel minder functies heeft? Ik heb de plugin geüpdate naar de laatste versie (5.7.1. is het nu geloof ik) en ik heb WordPress 4.8.2.
    Zou ik het kunnen oplossen door Yoast te deïnstalleren en opnieuw te installeren, of ben ik dan al mijn instellingen kwijt en krijg ik dan problemen?

    Ik hoor graag of jij weet hoe ik dit kan oplossen!

  5. Hi Maikel,

    Sinds kort heb ik de plugin gedownload en ontving ik ook gegevens van mn website in google analytics. Sinds een aantal dagen ontvang ik helaas geen gegevens meer…

    Als ik de plugin deactiveer en weer aanzet werkt het niet en ik heb dus geen idee wat nu te doen. Is het terugzetten naar de standaard instellingen een optie? En gaan dan al mijn gegevens verloren (titels, omschrijvingen etc.) die ik handmatig heb ingesteld? Het liefst zou ik de plugin opnieuw willen koppelen en de trackingcode opnieuw willen invoeren, maar ik heb geen idee of dat een optie is…

    Bedankt alvast!

  6. Hoi Maikel,

    Zeer duidelijke uitleg!! Nog een vraag….Yoast pakt bij mij niet de “juiste” XML Sitemap. Hij pakt alleen de pagina’s onder het mainmenu op een of andere manier (maar die heb ik niet nodig), terwijl ik mijn hele website onder het megamenu heb hangen. Hoe zorg ik dat hij die pagina weet op te pakken? Alvast bedankt voor je moeite!! mvg Jorinde

    • Yoast pakt altijd automatisch alle berichten en pagina’s van je website. Het menu staat hier los van en is geen richtlijn voor de plugin. De berichten kun je

      Het is ongebruikelijk dat de plugin uit zichzelf slechts enkele pagina’s in de sitemap plaatst en dit heb ik eerlijk gezegd nog nooit eerder gehoord.

      Berichten vind je bij post-sitemap.xml en pagina’s bij page-sitemap.xml. Wanneer je bijvoorbeeld een bericht in het menu hebt staan, zal je deze bij de post sitemap tegenkomen.

  7. Hai.
    Leek als ik ben, toch apetrots ik kom al een heel eind. Ik vind nu jou pas met een nederlandse uitleg om Yoast SEO te installeren en te configureren op mijn website. Hoera! Ik heb een wp 2017 template. Super simpel en ik kom er redelijk uit ook al word ik wel es tureluurs van alle benamingen in het engels. Ok enough said. Ik loop vast op;
    Authenticeren met google; code alles lukt, kopieren en plakken alleen dan krijg ik de melding dat er geen profiel gevonden is; eeh huh? Help.. Want hoe nu verder en het schijnt wel nodig te zijn. (waarom is me ook een raadsel eigenlijk? 😉 ) Ik kijk uit naar je antwoord.

    PS: Ik dacht trouwens eerst ik huur je in alleen je prijzen liggen op dit moment nog buiten mijn bereik}

    Groetjes Ellen

  8. Hoi Maikel,

    Allereerst bedankt voor je uitgebreide info. Ik ben echt een beginner op dit vlak en heb de gratis versie van Yoast SEO. Gisteren ben ik de instellingen in Yoast via jouw procedure stap voor stap nagelopen. Toch blijf ik met een probleem zitten. Volgens Yoast is alles oké… Echter op het Google Search console krijg ik de melding: ‘We hebben geen gestructureerde gegevens op uw site gevonden’. Ook via Google zelf zijn de SEO-titels en meta-omschrijvingen van mijn webpagina’s compleet anders dan zoals ik ze heb ingevoerd op mijn website via Yoast. Ik hoop dat je mij verder kunt helpen.

    • De gestructureerde gegevens controleert de Yoast SEO plugin niet, daar dit pas op de website zelf te bekijken is. Het houdt in dat het thema waar je gebruik van maakt geen schema.org markup heeft, waardoor er geen rich snippets gemaakt kunnen worden. Zie voor meer informatie de volgende pagina: https://support.google.com/webmasters/answer/2650907?hl=nl

      Wanneer je gisteren begonnen bent met Yoast SEO, dan heb je waarschijnlijk de titels e.d. ook toen pas ingevuld. Google heeft tijd nodig om dit opnieuw te indexeren. Dit kan soms weken duren.

  9. Ha Maikel,
    Allereerst: hartelijk dank voor de ongelooflijke kennis die je uitdraagt.
    Ik ben een echte beginner (leek) en ik heb het volgende probleem.
    Yoast heb ik al een tijdje geïnstalleerd, maar het is me nog niet gelukt om te werken met google search console; telkens als ik de stappen heb genomen (code gekopieerd en geplakt en vervolgens authenticeren ingetoetst) krijg ik de melding “ongeldige authorisatie code”. Heb jij enig idee waar dit fout gaat?

    Vriendelijke groet,
    Jeroen

  10. Ik heb de kruimelpad code van Yoast in mijn website geplakt. Echter nu heb ik Taxonomy aangepast van ´geen´ naar ´categorie´. Moet ik de eerder geplaatste code nu ook veranderen of hoeft dat niet?

  11. Dag Maikel,
    Dank voor je uitgebreide instructies. Heb ze uitgevoerd.
    Echter nu geeft de wordpress het volgende aan wanneer ik een nieuw bericht wil plaatsen. Bij publiceren staat nu onderaan: SEO not available en Leesbaarheid: heeft verbetering nodig. Wanneer ik een nieuw bericht heb getypt en op de button opslaan dan wel opslaan als concept druk verdwijnt al mijn tekst en media. Ik heb de plugin al een aantal keren helemaal verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Maar de fout blijft bestaan

  12. Hoi Maikel,

    duidelijk artikel, heb alleen een geavenceerder vraagje. Weet niet of jij er antwoord op hebt. Sinds ongeveer 20 april wordt mijn website slecht uitgelezen door Google. Ik heb een nieuws site en het is dus belangrijk dat dit snel gebeurd. Voorheen geen problemen mee gehad, maar nu moet ik iedere keer zelf de url’s indienen via webmaster. Met het crawlen oid gaat iets mis. Als ik echter kijk bij webmaster hoe vaak er gecrawld word is dit gewoon gemiddeld. Ik gok dus dat er ergens iets fout gaat in Yoast Seo, echter heb ik hier niks in veranderd. Recent de update door gevoerd van Yoast in de hoop dat het probleem verholpen zou zijn maar ook niet. Ook als ik webmaster de site laat testen geeft deze geen fouten aan. Ben hier inmiddels al een aantal weken mee bezig en niemand schijnt mij te kunnen helpen.
    Gr

    • Het ding is dat Google zelf bepaald wanneer en hoe snel alles gecrawld wordt en dus geïndexeerd. Heeft verder niets met Yoast SEO te maken en je hebt er gewoon weinig invloed op. Vandaar ook dat je hier niet echt een oplossing voor kunt vinden.

      Het enige wat je kunt doen is inderdaad zelf aan de slag via webmaster tools, maar is zeker niet ideaal.

  13. Hoi Maikel,

    Ik heb net de Yoast SEO plugin geïnstalleerd op mijn wordpress site en krijg nu in mijn cms systeem heel groot het toast logo te zien. Ik kom er niet achter hoe ik dat weg krijg, het is nogal in your face namelijk 😉

    Weet jij dat misschien?

    Dank je wel!
    Gr. Caroline

  14. Super handige handleiding. Ik ga hem zeker aanbevelen aan anderen. Alleen ik heb sinds een update (weet niet meer welke) alleen niet meer de mogelijkheid om per pagina alles zo uitgebreid in te vullen. Ik heb alleen nog het stoplichtje staan, daaronder een tandwieltje en daaronder het delen symbool. Heb jij enig idee wat dit kan zijn?

    • Bedoel je dat je niet meer de titel en omschrijving kunt aanpassen? Dit is inderdaad aangepast in de nieuwere versies. Je kunt nu gewoon op de titel en omschrijving klikken, waarna je de optie krijgt om dit in te vullen.

  15. Hi Maikel,
    Dank je wel voor de duidelijke artikelen op je website. Ik maak er regelmatig dankbaar gebruik van. 🙂
    Helaas heb ik nu wel een probleem.
    Ik heb namelijk een 2-talige website gemaakt met qTranslate-X.
    Het werkte uitstekend in combinatie met Yoast Seo en met Yoast Seo & qTranslate-X. Echter na de update in november niet meer.
    Ik heb al van alles geprobeerd maar helaas…………
    Heb jij enige idee?

  16. Ik heb ook last van deze zelfde bug waarschijnlijk. Pagina analyse werkt niet, lijkt of hij oneindig staat te analyseren. En mijn publiceerbutton is hierdoor ook verdwenen… (verschijnt als ik yoast uitschakel).

    • de publiceer button heb ik gelukkig nog (-; Ik heb het probleem maar eens gemeld op Github. kijken of dat wat oplevert….

  17. Hi, handig artikel.

    Heb jij geluiden gehoord van de nieuwe versie van yoast seo 3,0,7 dat die eventueel niet goed zou werken? Ik heb yoast net geupdate en de progress bar blijft analyseren en er wordt geen keyword getoond (bij oudere berichten) of opgeslagen (bij een nieuw bericht. Een idee voor een oplossing?
    Het werkte tot nu toe altijd super…

  18. Hoi!

    Zeer interessant en uitgebreid artikel! Ben zelf tot nog toe altijd tevreden geweest over Yoast SEO maar sinds de laatste update naar versie 3.0.3 is de plugin op mijn site volledig onbruikbaar geworden 🙁 Opgeslagen trefwoorden worden door Yoast niet herkend (melding: focus-tefwoord niet ingesteld terwijl het wel ingesteld is). Ook krijg ik op de plek van de content analyse enkel een blauwe balk te zien. Ik weet niet direct hoe ik dit kan oplossen maar het mag duidelijk zijn dat ik hier niet zo happy mee ben.

    Groet,

    Wim

    • Hoi Wim,

      Ik kon ook niets meer met de laatste update versie 3.0.3, ik heb deze verwijderd en met een back-up de oude versie weer teruggezet.

      Groet, Richard

        • Beste Maikel, ik kan het tweede tabblad ‘pagina analyse’ niet vinden, bij mij staat er inhoud als enige tabblad. Hoe komt dit?
          Ook heb ik onder het focus zoekwoord een blauw/wit verkleurende balk en verder geeft hij aan dat ik geen zoekwoord heb ingesteld..
          Kun jij mij helpen, ik kom er niet uit.
          Gr, Yvonne

          • Dit komt omdat dit artikel ondertussen iets verouderd is. Ik ben al een tijdje van plan om het te updaten, maar ik heb er vooralsnog gewoonweg geen tijd voor gehad.

            Wanneer je een focus zoekwoord instelt zal je daaronder direct zien hoe goed je het doet. De blauw/wit verkleurende balk onder het focus zoekwoord komt mij niet bekend voor. Wel heb je boven de optie om een focus zoekwoord in te vullen een snippet editor die blauw kleur wanneer je erover heen gaat. Je kunt hier de titel- en metabeschrijving invullen.

            • Ik zou je graag een schermafbeelding laten zien, maar ik weet niet hoe dat werkt. Ik heb alles juist ingevuld, snippetbewerker, focuszoekwoord. En daaronder staat alleen die blauwwitte balk waarvoor staat: tekstanalyse.
              Vreemd hoor. In elk geval bedankt voor het mee denken 🙂

    • Hi Wim,

      Behalve de hieronder genoemde terugzetten van de back up..is bij jou het probleem al verholpen? Ik loop nu tegen hetzelfde aan op mijn site met versie 3.0.7….

  19. Beetje stomme vraag waarschijnlijk, maar wat moet je nu invullen bij de Bing Webmaster Tools:

    Google Search Console: Bij Bing krijg je al 3 opties. Ik heb mijn site url al eerder aangemeld bij de Google webmaster tools, maar heb de site vernieuwd. Moet ik deze dan opnieuw aanmelden ook voor de xml maps?

    • In principe hoef je hier niets in te vullen als je website al is geverifieerd in de Google Search Console, want dat is het enige wat je ermee kunt bereiken.

      Bij Bing Webmaster Tools hoef je verder alleen wat in te vullen wanneer je ook daadwerkelijk van Bing Webmaster tools gebruik wilt maken.

  20. Ik krijg deze pagina analyse bij mijn Yoast seo op de homepage:
    Het trefwoord komt niet voor in de URL van deze pagina. Wanneer je de URL zou aanpassen, vergeet dan geen 301 redirect van de oude URL naar de nieuwe!

    Maar hoe kan ik mijn url veranderen nu staat er alleen mijn websitenaam vermeld.
    Ik wil hem dus veranderen naar http://mijndomein.nl/personal-trainer-amsterdam/

    • Deze melding is vals-positief. Bij de pagina analyse wordt de homepage als normale pagina bekeken in plaats van als homepage.

      Het is echter totaal niet erg dat je deze melding krijgt en je hoeft hier ook niets aan te veranderen. Alle websites hebben dit “probleem”.

      Het is alleen maar vreemd dat de homepage een slug heeft en als het echt zo belangrijk was, dan zou je dit veel meer websites terugzien. Wat je beter kunt doen is nog een extra pagina maken om te ranken op personal trainer amsterdam.

  21. Kan ik de titel van een bericht welke ik maanden geleden al gepubliceerd heb en dus geïndexeerd door google nog veranderen?

  22. Beste Maikel,

    Nog bedankt voor je vorige reactie. Ik heb nog een vraag. Ik wil graag dat google de door mij zelf gemaakte Meta omschrijvingen van mijn berichten laat zien in de zoekresultaten. Ik weet niet hoe ik dit in moet stellen want ik zie telkens dat google een aantal regels kiest om te laten zien wat er in mijn berichten staat. Het is vast een eenvoudige handeling kun je me hierbij helpen?

    Met vriendelijke groet,

    Dolf

    • Wanneer ik de artikelen onder het menu “selecteer voertuig” kijk hebben al deze pagina’s geen meta omschrijving. In dit geval kiest Google dan zelf een beschrijving uit.

      Op de homepage staat een meta beschrijving van maar 3 woorden. Dit is nogal weinig en daardoor zal Google ook zelf iets verzinnen.

      Ik weet niet of je op de andere pagina’s waar je een beschrijving hebt ingevuld dit al vanaf het begin hebt gedaan? Wanneer dit niet het geval is zal het een kwestie van tijd zijn voordat Google het overneemt.

      • Inderdaad had ik bij een aantal pagina’s nog geen beschrijving staan. Bij mijn berichten overigens wel. Als ik google op site:sitenaam dan zie ik de berichten er wel tussen staan met de juiste meta omschrijving. Is dus waarschijnlijk een kwestie van tijd zoals je zegt.

        Bedankt voor je antwoord!

  23. Hoi Maikel,

    Precies 1 maand na het installeren en instellen van deze plugin is onze website helemaal niet meer te vinden in google. Van pagina 8 naar pagina 4, van pagina 4 naar 7 en zo uiteindelijk naar pagina 28 tot dat die verdween.

    Hoe is dat mogelijk en wat nu?

    Met vriendelijke groeten,

    Hans

    • Zo te zien speel je teveel met allerlei instellingen in de hoop snel te ranken. Zo heb je nu (of eerder) iets in robots.txt gedaan waardoor je Google geblokkeerd hebt. Wanneer je je website zoekt staat er daarom:
      Er is geen beschrijving beschikbaar voor dit resultaat vanwege robots.txt.

      Dit heeft dus helemaal niets met de plugin van Yoast te maken.

      Daarnaast is het ook lastig scoren als je website nieuw is en maar uit 1 pagina bestaat met weinig tekst.

      • Hoi Maikel,

        Goed gezien, hoopte alleen op een ander antwoord dan: het heeft tijd nodig. Aan de robots.txt heb ik niks gedaan? Wat raad je nu aan om te doen, want ik haal niet veel uit je antwoord alleen dat de site nu te klein/nieuw is.

        • Hoi Maikel,

          Ik heb de robot nu wel aangepast, staan nu hoger in Google! 😀
          Alleen vraag ik me nu af waarom dat aan de robot.txt ligt?
          Niet alle website hebben de robot.txt file, maar staan wel hoog in google.
          Hoe is dat mogelijk?

        • Het ging erom dat er iets verkeerd was gegaan in robots.txt, waardoor Google de website blokkeerde uit de zoekresultaten. Het kan zijn dat het maar even verkeerd stond en dat Google het net op dat moment gezien bekeken heeft. (bekijkt het meestal 1x per dag).

          Het staat nu in ieder geval goed, maar het zal toch even verkeerd hebben gestaan omdat Google de melding uit mijn vorige reactie gaf wanneer je site:brandlogic.nl invoerde (nu niet meer).

          robots.txt heeft verder weinig invloed op de zoekresultaten. Het is een bestand waarmee je Google en andere zoekmachines kunt begeleiden welke bestanden wel en niet geïndexeerd mogen worden.

          Je kunt je website aanmelden bij Google Webmaster Tools, je kunt hier ook altijd informatie over dit soort dingen vinden (wanneer het fout gaat).

          • Hoi Maikel,

            Bedankt voor al je antwoorden en excuus voor mijn vele vragen.
            Ik vertelde laatste dat ik als vijfde stond op pagina 1. Toen ik vandaag weer keek stond ik weer laatste op de die pagina, dus ik ben weer gedaald.
            Kan ik daar iets aan doen?
            Hoe kom ik echt nummer 1 te staan?

            Thanks!

            • Er is geen eenvoudig trucje waardoor je weer een paar plaatsen omhoog vliegt. SEO is een proces voor de lange termijn. Het is daarom verstandig dat je je hierin gaat verdiepen.

              Een goede plek om hiiermee te starten is yoast.com

  24. Wij hebben de SEO plugin geinstalleerd en alles zodanig ingevuld dat er een groene Ok te zien is. Ook hebben we natuurlijk de Google webmaster tool ingeschakeld. Echter, het probleem is dat de veranderingen nog steeds niet te zien zijn als we ons site zoeken op Google. Hij is al paar keer van metabeschrijving veranderd over de afgelopen twee weken, maar niet naar de manier de we hebben ingesteld. Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat dit goed aangepast wordt?

    Daarnaast staat er een klein tekentje naast ons website op Google dat “in Cache” aangeeft. Hoe komen wij hiervan af? Of is dit juist de bedoeling?

    Met vriendelijke groeten,

    Brandlogic

    • Nogmaals, het kost vaak wat tijd voordat het goed in Google staat. Het tekentje dat “in cache” aangeeft is normaal en kun je niet wegkrijgen. Je zal het bij alle zoekresultaten zien staan.

      In cache geeft je overigens wel meteen duidelijkheid welke versie van je website in Google staat. Dat is in dit geval de versie van 19 april 2015 03:37:50, waar zo te zien helemaal nog geen beschrijving was toegevoegd. Dit verklaard meteen waarom de juiste beschrijving nog niet is toegevoegd aan Google.

  25. Sinds de laatste update van Yoast krijg ik bij: Taxonomieën – Titels & meta’s – Mets-omschrijvingssjabloon de volgende melding:

    Warning: the variable %%category_description%% cannot be used in this template. See the help tab for more info.

    Ik heb geen idee in wat ik dat moet veranderen.

    • Wellicht dat deze code in een volgende update wel weer werkt, maar het kan ook zijn dat Yoast hier geen ondersteuning meer voor geeft.

      Er is verder helaas geen vervangende code voor, je kunt het leeg laten. Je zal nu dus handmatig een meta-omschrijving op de categoriepagina’s moeten plaatsen. Het is sowieso aan te raden om handmatig omschrijvingen te maken, maar deze optie was wel handig voor als je het een keer vergeten was in te vullen.

  26. Beste Maikel,

    Ik heb pas mijn eerste bericht geschreven en ben dus echt een leek op het gebied van bloggen en WordPress. Ik heb zojuist de plugin geinstalleerd en nu zie ik steeds de categorienaam bovenaan het bericht staan. Niet op de startpagina trouwens. Er staat dan “van(categorienaam)” en daaronder begint mijn bericht. Volgens mij is dit gekomen na het installeren van de plugin. Kan ik die regel verwijderen uit het bericht? Kun je dit in simpele woorden uitleggen?

    Met vriendelijke groet,

    Dolf

    • De WordPress SEO plugin heeft hier geen invloed op, dit regelt het thema dat je gebruikt. Zo te zien wordt deze regel overigens alleen op de categoriepagina getoond (kun je herkennen aan /category/ in de URL) en niet op de pagina van het artikel zelf.

      Hoe je het kunt oplossen: Wellicht dat er in de thema instellingen een optie voor is om het uit te zetten. De thema instellingen kun je meestal vinden bij “Weergave -> Thema options”, maar tegenwoordig vaak ook bij “Weergave -> Aanpassen”. Je zal vervolgens bij de opties moeten kijken of er een instelling staat bij archives / archieven.

      Indien er geen optie voor is zal je dit handmatig in de code van de thema bestanden moeten aanpassen.

  27. Bedankt voor de uitleg, alleen ik ben niet vindbaar op google.nl?
    Heeft dat tijd nodig of hoe komt dat en wat nu?

    Met vriendelijke groeten,

    Leroy

    • Dit heeft tijd nodig en zal vanzelf aangepast worden in Google. Het kan een aantal dagen duren, maar bij nieuwe websites soms ook nog wel langer. Het staat in ieder geval goed in de code.

  28. Bedankt voor je heldere uitleg, ik heb hier heel veel aan gehad, maar krijg alleen mijn XML-sitemap niet in de lucht. Ik blijf een 404-melding krijgen. Heb je tips om dit te verhelpen?

    • Dit komt inderdaad weleens voor. Je kunt dit vaak oplossen door even het vinkje weg te halen bij xml-sitemap en de wijzigingen op te slaan. Nadat je dit gedaan hebt kun je direct weer een vinkje zetten om het aan te zetten en op wijziging opslaan klikken.

  29. Ik heb het onderstaande nu aangevinkt staan, geeft het een probleem als ik het nu ga veranderen naar uitgevinkt?

    Categoriebasis
    Ik zal deze optie nog wel even extra duidelijk voor je beschrijven. “Verwijder de categoriebasis (normaal /category/) uit de categorie URL.”

    Deze optie zorgt ervoor dat er op je categoriepagina niet meer /category/ in de link komt te staan.

    Voorbeeld niet aangevinkt: http://www.jouwwebsite.nl/category/categorienaam/
    Voorbeeld aangevinkt: http://www.jouwwebsite.nl/categorienaam/

    Ik heb het zelf niet aangevinkt omdat ik geen problemen wil hebben tussen mijn pagina’s en categorieën.

    • Nee, als het goed is zal dit geen problemen veroorzaken. Je zal echter wel een 301 redirect moeten instellen om ervoor te zorgen dat Google weet waar de pagina’s gebleven zijn.

  30. Beste Maikel,

    Enige tijd terug hebben wij een xml sitemap via yoast gegenereerd en deze ook geïmplementeerd in google webmaster tools. Echter stuiten wij keer op keer op het probleem dat niet de juiste pagina’s(auteur, posts en tags) in de google zoekresultaten worden weergegeven. Wij zouden graag alleen onze categorieën laten weergeven in google. Wij hebben de instellingen van Yoast precies zoals jij hebt aangegeven ingesteld, maar mijn vraag is of wij de berichten die wij schrijven ook handmatig moeten uitsluiten van de sitemap om het resultaat te krijgen wat wij graag willen?

    Met vriendelijke groet,

    • Het eerste wat ik denk is “Waarom zou je berichten willen uitsluiten, deze moeten toch juist in Google komen? Met berichten kun je tenslotte goed bezoekers trekken via Google”. Wellicht dat ik je vraag verkeerd begrepen heb en dat je iets anders bedoelt.

      Wanneer je echter wel wilt zorgen dat berichten niet in Google komen, dan zal je deze berichten een noindex tag moeten meegeven. Dit zal je per bericht moeten doen. Lees de stappen in het artikel “Hoe verstop je een pagina voor Google” om dit voor elkaar te krijgen.

      Verder ben je vergeten om een vinkje te zetten om de auteursarchieven uit te schakelen bij “SEO -> Titels & Meta’s -> Overig”, waardoor deze nog werken op je website en ook worden geïndexeerd. Je kunt hier tevens ook noindex aanvinken.

      Bij “SEO -> Titels & Meta’s -> Taxonomieën” zou je tevens bij tags een vinkje kunnen zetten bij noindex om aan te geven dat Google deze de tagpagina’s niet mag indexeren.

      De sitemap staat verder los of een pagina in Google komt of juist niet. Met een sitemap kun je alleen aangeven welke pagina’s er allemaal op je website zijn, waardoor Google je website eenvoudiger kan indexeren. Wanneer een link niet in de sitemap staat, maar wel via een pagina op je website te bereiken is, dan zal Google dit ook achterhalen. Wanneer je dan geen noindex hebt verschijnt deze pagina’s alsnog in de zoekresultaten.

  31. Is er een voorbeeld hoe je de SEO bij en onder een bericht of blog of pagina goed kan invullen?
    Vooral het zoekwoord, moet dit er 1 zijn of mag je er ook meerdere doen?

    Kan daar niks over vinden

    Hoor het graag

    Groet
    Maureen

  32. Dag Maikel,

    Zodra ik de link van mijn website wil delen via Facebook, krijg ik niet de titel en afbeelding die ik heb opgegeven.
    De omschrijving van de website is daarentegen wel goed.

    Heb jij tips hiervoor?

    Met vriendelijke groet,

    Patrick

  33. Hallo Maikel,

    Goed artikel om weer eens alles door te nemen over de Yoast plugin. Ik was eigenlijk benieuwd of ik iets kon vinden over het vertonen van de datum in de meta description in Google.

    Vandaar ook mijn vraag: hoe kan je ervoor zorgen dat de datum – voorafgaand aan de meta description – niet meer getoond wordt (gaat om statische pagina).

    Zie als voorbeeld een site van mij, Electrabaas.nl:

    18 dec. 2014 – Kom naar uw online elektronica winkel Electrabaas.nl voor o.a. navigaties, beeld en geluid en huishoudelijke apparaten. Kijk op onze site en …

    Die datum wordt getoond, maar dat wil ik dus niet.

    Weet jij de oplossing?

    Alvast bedankt voor je antwoord.

    Gr. Richard van Kampen

    • Dit is niet met de plugin in te stellen, maar moet je in de code van het thema dat je gebruikt aanpassen.

      Je moet ervoor zorgen dat Google helemaal niets aan datums kan vinden in de code. De publicatiedatum en andere datums moet je dus verbergen. Het kan zijn dat er in de code een datum wordt doorgegeven die niet op de website zichtbaar is, maar waardoor Google wel de datum weet.

  34. Beste Maikel,

    Als je categorieën en tags gebruikt en je sluit tags bijvoorbeeld niet uit, ziet Google dit dan niet enorm als duplicate content?

    Gr.

    • Dit kan wanneer je niet goed gebruikmaakt van categorieën en tags (wat vrij vaak voorkomt). Wanneer je echter goed gebruikmaakt van categorieën en tags zullen er geen problemen komen.

      Regel nummer 1 is dat je tags en categorieën nooit hetzelfde moet noemen, dan krijg je inderdaad pagina’s met precies dezelfde content. Je moet categorieën eigenlijk zien als de hoofdstukken van een boek en tags als een register/index die je achterin een boek kunt bekijken.

      Voorbeeld hoe je tags en categorieën kunt gebruiken:
      Wanneer je een categorie “WordPress plugins” hebt, dan kun je prima een tag “Yoast” maken voor alle wordpress plugins van Yoast. De tag zal er dan anders uitzien als de categorie omdat in de categorie veel meer verschillende plugins staan.

      P.S. Wist je dat Google aangeeft dat je website mogelijk gehackt is (zoek maar eens naar je website in Google)? Ik zou hier even naar kijken als ik jou was, dit kan veel schadelijker zijn voor je posities in Google.

      • Beste Maikel,

        Oké duidelijk, dankjewel!

        Ja dit is bekend, maar kan niks geks vinden in diverse bestanden en staat ook geen waarschuwing im GWT bij ‘beveiligingsproblemen’. Kan dan ook geen heroverweging aanvragen, jij een idee?

        Vr. Groet

        • Ik denk dat het dan om een spam hack gaat (of dat Google dat in ieder geval denkt). Spam hacks worden meestal gevonden door de algo van Google en worden niet in GWT getoond.

          Je website bevat nogal wat woorden die veel met spam te maken hebben, waardoor waarschijnlijk dit probleem ontstaan is. Zie ook: aw-snap.info.

          Je maakt ook regelmatig gebruik van relative URL’s, ik zou overgaan op absolute URL’s, dan kan Google namelijk meteen ook aan de URL zien dat alles op de website blijft. Wellicht dat dit het probleem al oplost indien er verder niets aan de hand is.

          • Thx voor je reactie! Zal eens proberen om de URL op de homepage om te zetten naar absolute URL’s.

            Ben toch niet van plan om voorlopig van domein te veranderen 🙂

            En anders wat spam woorden van de homepage halen…

            Zal die melding dan op den duur vanzelf weg gaan of moet je nog iets richting Google moeten laten weten op één of andere manier?

            • Aangezien er niets staat aangegeven in GWT kun je weinig doorgeven. Het is dus een kwestie van afwachten dat Google na de aanpassingen weer langs komt en het corrigeert.

              Het blijft echter de vraag of dit het probleem ook daadwerkelijk oplost natuurlijk.

  35. Beste Maikel,
    Ik heb net je de SEO geinstaleerd met jou duidelijk beschreven handleiding en kwam dit na controle tegen wordt dit een probleem voor de rest is alles goed gegaan.
    Ben benieuwd of het allemaal goed werkt alvast bedankt!

    Media
    Take note:
    As you are redirecting attachment URLs to parent post URLs, these settings will currently only have an effect on unattached media items!

    So remember: If you change the attachment redirection setting in the future, the below settings will take effect for *all* media items.

    Titelsjabloon:%%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%%
    Metabeschrijvingsjabloon:%%excerpt%%
    Meta Robots:noindex, follow
    Datum in Snippet voorvertoning:Show date in snippet preview? heb ik aangevinkt
    WordPress SEO Meta Box:Verberg

  36. Hoi Maikel,

    Ik heb de breadcrumbs in Yoast geactiveerd en in de singe.php en page .php het volgende toegevoegd onder get_header(); ?>
    <?php if ( function_exists('yoast_breadcrumb') ) {
    yoast_breadcrumb('’,”);
    } ?>
    In de website http://www.vibha.nl wordt het netjes weergegeven en wekt het perfect.

    In Google webmaster tools – gestructureerde gegevens, krijg ik echter de volgende foutmeldingen:
    Breadcrumbs: URL ontbreekt en is verreist

    • Ik weet niet hoelang je breadcrumbs al op de website geïnstalleerd hebt, maar Google Webmaster Tools loopt altijd achter met de gegevens. De Yoast plugin zorgt namelijk wel voor de benodigde markup.

      Je kunt beter in de rich snippet tool van Google kijken. Wanneer ik een pagina van de website hier invoer zijn er geen problemen met breadcrumbs.

  37. Hallo Maikel, ik heb een vraag aan jou. Ik heb sinds kort een website en van de week heb ik daar ook een blog aan toegevoegd. Ik heb problemen om de reacties zichtbaar te krijgen op de website. Op mobiel zie ik het reactie formulier op de blog wel (mijn eerste blog) zowel op desktop als op mobiele versie. In mijn dashboard als ik vanuit bericht bewerken naar bericht bekijken ga, heb ik alleen de mogelijkheid tot reageren, zonder je naam of email te vermelden. Dat is ook niet wat ik wil, ik wil dat ze niet anoniem kunnen reageren. Ik heb de tutorials helemaal nagelopen en alles aangevinkt wat er mee te maken zou moeten hebben, maar het lukt mij niet. Mijn website is http://www.startmoment.nl. Heb jij enig idee?
    Groet,
    Miranda Kalksma

    • Mensen kunnen niet anoniem reageren en moeten altijd een naam en e-mailadres achterlaten. De enige reden waarom je dit zelf niet hoeft te doen is omdat je al ingelogd bent op je website. Log eens uit en bekijk dan hoe het eruit ziet. Je zal zien dat er dan wel naam en e-mailadres achtergelaten moeten worden.

      De reactieformulier is hier gewoon zichtbaar en ik moet een naam en e-mailadres achterlaten.

        • Dat is de pagina van het blogoverzicht, hier kan nooit gereageerd worden omdat het een overzicht is van je blogberichten. Je moet de link van het artikel zelf bekijken: http://www.startmoment.nl/mijn-eerste-blog/

          Bij instellingen of de opties van je thema kun je de hoeveelheid blogberichten op de pagina van het blogoverzicht verhogen.

          Ik weet overigens niet waarom je niet kunt klikken op de links op de pagina van het blogoverzicht. Wellicht een instelling of plugin die dit veroorzaakt.

          • Bedankt voor je antwoord. Dan zal het wel goed zijn. Ik zal nog eens kijken naar die links of het blogoverzicht. Groet, Miranda

  38. Hallo Maikel. Ik lees zoveel positieve berichten en vooral oplossingen dat ik ook de stoute schoenen maar aantrek en jou om een oplossing te vragen. Het is vast iets heel stoms waar ik overheen kijk. Als je mijn site opent staat in de linker sitebar een mooi menu. Zodra je een keuze maakt kom je in op een andere pagina terecht en is de linker sitebar verdwenen. Als je nu weer een keuze maakt van die pagina is de sitebar ineens weer terug. Het lijkt Hans Klok wel. Zit de hele dag al te pielen, maar ik zie het niet.
    Ik hoop dat jij het antwoord weet.

    Alvast dank voor je tijd en de oplossing 🙂
    Arno

    • Zo te zien wordt het door Event Organiser veroorzaakt waarmee je deze pagina’s gemaakt hebt. Ergens zal een conflict zijn tussen het thema en de plugin, waardoor de sidebar niet op de categoriepagina’s van de evenementen wordt getoond.

      De precieze oplossing weet ik helaas niet 1,2,3 aangezien ik verder geen ervaring heb met de plugin. Wellicht dat er iets fout staat in de CSS code van de plugin. Zo te zien wordt er ook een aparte template geladen voor de categoriepagina’s wat dit probleem ook kan veroorzaken.

      Je kunt het beste de maker van de plugin vragen om de oplossing. Hij zal dit het eenvoudigst kunnen vertellen en reageert zo te zien regelmatig op vragen in het supportforum van WordPress. Je kunt hier je vraag stellen: https://wordpress.org/support/plugin/event-organiser

  39. Hoi Maikel,
    Hierbij wil ik je vragen omdat ik het op internet niet kan vinden. Zijn de instellingen voor elk soort website hetzelfde ik heb namelijk een webwinkel in wordpress geldt daar dezelfde instellingen voor!
    alvast bedankt voor je antwoord!

    • In principe is de basis altijd voor alle websites hetzelfde en zijn er geen specifieke instellingen voor webshops. Met de plugin krijg je wel een extra optie voor je productpagina’s, maar de standaardinstellingen zijn zoals je dan kunt zien gewoon hetzelfde als bij berichten en pagina’s.

  40. Ik heb de Yoast plugin precies zo ingesteld als hier beschreven, maar in de google resultaten zie ik vaak dat het resultaat er als volgt uitziet:

    Categorie | Websitetitel
    Domeinnaam/Categorie

    Dus de titel van het onderwerp waar ik een artikel over heb geschreven staat er niet bij. Het wordt wel door Google gevonden door de Metabeschrijving die ik heb opgegeven.

    Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ook de titel van het bericht goed in beeld komt?

  41. Hallo Maikel,

    ik wil graag breadcumbs toevoegen aan mijn website. Ik heb de uitleg van Yoast op zijn site gelezen, maar kom er nog niet uit. Ik wil breadcumbs toevoegen onder de titel van elke pagina, waar moet ik de code dan plakken in de editor? Hoe heet dat PHP bestand?

    • Hier valt weinig over te zeggen omdat dit afhankelijk is van het thema dat je gebruikt. Vaak is het single.php voor de berichten en page.php voor de pagina’s.

      Het kan echter ook zijn dat het thema waar jij van gebruikt maakt via deze bestanden weer andere dingen oproept waardoor je het in een ander bestand moet aanpassen.

  42. Ik zou ook graag h2 en h3 in mijn berichten toevoegen. Kan dat ook met deze plugin en hoe moet ik dat activeren?

  43. Hoi,

    weet jij misschien hoe ik dit probleem kan oplossen: als ik de Yoast plugin activeer werkt krijg ik een feed error. Bovendien is mijn sitemap een ‘blank page’. Ik heb al van alles geprobeerd maar kom er niet uit.

    Weet jij misschien de oplossing?

    groetjes,
    Nicole

    • Wat is de melding van de feed error en bestaat deze error ook als alle andere plugins uit staan?

      Wat de sitemap betreft, het wil weleens helpen om het vinkje weg te halen, op wijzigingen opslaan klikken en om het vervolgens weer opnieuw aan te zetten. Geen idee waarom dit werkt, maar dit heeft weleens bij een van mijn sites geholpen.

  44. Ik bij instellingen bij WordPress opgegeven dat de domein zonder www wordt weergegeven, nu heb ik dat bij google webmaster tools precies andersom gedaan (stom). Nu zie ik wel waar ik dat in webmastertools kan veranderen alleen moet ik de site zonder www verifieren en dat lukt me niet.

    Moet ik het veranderen in webmaster tools en zo ja, hoe moet dat dan?

    • In Google Webmastertools hoor je zowel de www als zonder www variant te kunnen verifiëren. Dit staat verder los van WordPress. Wellicht kun je een andere methode kiezen om het te proberen te verifiëren. Meestal lukt het altijd wanneer je html-bestand upload.

  45. Beste Maikel,

    Hoe kan ik microdata seo invoegen? Het lijkt mij overbodig om hier een extra plugin (raven) voor wordpress te installeren toch?

    Dank alvast voor je antwoord
    Monique

    • Bij de WordPress SEO plugin heb je niet de mogelijkheden om microdata toe te voegen zoals dat bij de plugin Schema Creator by Raven kan. Je zal deze dus toch moeten installeren.

  46. Beste Maikel,

    ik heb een vraag.

    ik heb een facebookplugin geinstalleerd om pagina’s aan te kunnen bevelen, maar nu krijg ik elke pagina de melding ; er wordt alleen veilige inhoud weergegeven. kan jij me aangeven wat ik fout doe?

    ik heb geen idee wat er verkeerd gaat. maar de melding moet weg natuurlijk

    alvast bedankt voor je tijd

    dennis

    • Ik krijg nergens een melding te zien op je website, maar volgens mij is dit een melding die je alleen bij Internet Explorer weleens te zien krijgt.

      Als het door de aanbeveel knop komt zal het zijn omdat de iframe op een verkeerde manier geladen wordt. De oplossing is vrij eenvoudig, je moet deze plugin verwijderen en op zoek gaan naar een andere plugin die het op de correcte manier doet.

  47. Ha Maikel,

    Bij mij gaat het al snel mis :-). Ik krijg na het installeren en activeren niet eens in de sidebar een tabje SEO te zien. Ik kan dus niet eens in het dashboard komen.
    Wel staat de plug-in in de rij geinstalleerde plug-ins en daar kan ik alleen aanklikken: FAQ, premium support, instellingen, deactiveren en bewerken.

    Alvast dank voor uw reactie.

    • Waarschijnlijk zorgt een andere plugin of het thema dat je gebruikt voor een conflict met de WordPress SEO plugin. Je kunt dit testen door alle plugins uit te schakelen om te kijken of het dan wel werkt. Verschijnt het SEO tabje, dan kun je alle plugins 1 voor 1 aanzetten om erachter te komen welke voor het conflict zorgt en hier een alternatief voor zoeken.

  48. Hoi Maikel,
    Wat een handig artikel! Ik ben een aantal van jou tips aan het uitvoeren geweest, maar loop nu tegen iets anders aan. Onder mijn artikelen, komt wel de WordPress SEO Door Yoast te staan, maar niet de invul mogelijkheden. Ik heb al vanalles geprobeerd. Waarschijnlijk staat er gewoon een instelling verkeerd, maar ik kom daar niet uit. Ook als ik bij het SEO dashboard kom, kan ik bij titels en meta’s ook niets veranderen. Staat niets weergegeven. Heb jij tips hoe ik dit weer kan laten functioneren? Heb de standaardsettings al gereset.

    Al vast bedankt.

    • Hoi Sanne,

      Heb je recent een nieuwe plugin geïnstalleerd? Mijn eerste gedachte is dat er een conflict is met een andere plugin waardoor de invulvelden niet meer verschijnen. Je kunt dit testen door alle plugins, op WordPress SEO by Yoast na, tijdelijk uit te schakelen. Controleer vervolgens of het weer mogelijk is om alles in te vullen en dan weet je of een andere plugin de oorzaak is.

      Indien dit het geval is kun je alle plugins 1 voor 1 weer inschakelen om te kijken welke plugin de boosdoener is. Voor deze plugin kun je het best een vervangende plugin zoeken indien je de functionaliteit wilt behouden.

      Laat maar horen of dit het probleem heeft opgelost, anders zal ik nog even verder kijken wat het kan zijn.

  49. Beste Maikel,

    Als ik naar de Titels en Meta’s -> home ga

    Kan ik de Titel en Meta niet aanpassen, ook de Auteur metadata staat hier niet,
    misschien dat dit met mijn thema te maken heeft (Whoothemes) kan dat ?

    Op de site van Yoast staat ook dat je een extra optie moet hebben (Generate SEO title) als
    je de SEO Title van je pagina of post wil veranderen, maar deze optie staat er bij mij niet bij.

    Kan jij vertellen hoe jij te werk gaat hier, als ik artikelen van je zoek in Google staat
    soms wel en soms niet je site erbij ..

    Kan jij aub laten weten wat ik het beste kan doen, soms heb ik lange titels bij mijn
    artiekels staan en deze wil ik eigen late staan, maar omdat de SEO plugin deze overneemt
    wordt de tekst nu te lang en is hij niet volledig zichtbaar op Google

    • Dat je titel en meta van de homepage niet kunt aanpassen kan al veroorzaakt worden als je een pagina als homepage gebruikt. De titel en meta van de desbetreffende pagina wordt dan gebruikt

      De auteur meta data is in de tussentijd verplaatst naar Social -> Google+. Ik zal dit artikel binnenkort weereens een update geven. Na bijna een jaar is er weer genoeg net iets anders. 🙂

      Het Generate SEO Title gedeelte waar je het over hebt heb ik volgens mij 2 jaar geleden een keer gezien. Dit is volgens mij ook verdwenen uit de plugin omdat dit allemaal automatisch gaat al.

      Ik plaats zelf zelden “- Webtalis” achter de titels, dit doet Google zelf waar zij het nodig vinden.

  50. Bij het kopje Titels en Meta’s kan ik bij tabblad “home” geen auteursgegevens invullen. Er staat gewoonweg niets…

    Enig idee hoe dit komt?

    Ik wil namelijk een foto toevoegen bij de zoekresultaten, echter is het profiel van google plus wel gekoppeld met de site alleen verschijnt er geen foto.

  51. Ik heb sinds vandaag de WordPress SEO plugin aangepast als vervanging van Platinum SEO.

    Echter lukt het niet om de titel van een post aan te passen.

    Ik heb ingevuld:

    %%title%% | Welkom

    Maar alleen de titel van de titel van de post verschijnt als titel.

    Ik heb daarna nog getest om de gehele %%title%% | Welkom te vervangen met een testtitel

    Maar nu veranderd er helemaal niks en blijft de normale blogtitel gewoon.

    Enig idee hoe dit opgelost kan worden?

    Alvast bedankt.

      • Bedankt Maikel.
        Ik weet al wet het probleem was. Het komt omdat de SEO title in de posts ingevuld zijn met de normale titel. Dus zonder | welkom

        Die overschrijft dus de ingestelde %%title%% | Welkom

        Heb jij enig idee hoe ik in 1 keer alle SEO titles kan verwijderen? Anders moet ik het stuk voor stuk aanpassen….

        Bedankt!

        • Klopt, per bericht/pagina kun je de globale instellingen wijzigen. Er is volgens mij geen optie in de plugin zelf om alle huidige ingevulde titels e.d. te verwijderen.

          Via de database zal dit echter wel mogelijk moeten zijn, ik weet alleen niet precies waar in de database want ik heb dit nog nooit hoeven te doen.

  52. xml sitemaps werkt bij mij niet. Wanneer ik klik op de knop “XML Sitemap”, krijg ik de volgende error:

    Fout tijdens laden van stijlblad: Er is een netwerkfout opgetreden tijdens het laden van een XSLT-stijlblad: domein.nl/wp-content/plugins/wordpress-seo/css/xml-sitemap-xsl.php

    De pluigin gebruik ik voor twee websites: domein.nl en sub.domein.nl

    gr

  53. Lekker uitgebreid, dank je wel. Binnenkort gaan wij ons blog lanceren, uiteraard geheel in WordPress, dus zit al even te stoeien met Yoast SEO. Dit artikel is daarbij zo’n beetje mijn bijbel 🙂

    Gr Arne

Geef een reactie