Hoe bepaal je de prijs van een online cursus?

Sta je vast bij het bedenken van een prijs voor je online cursus? Wil je niet te veel, maar ook niet te weinig rekenen? Heb je ook geen andere cursussen over dit onderwerp kunnen vinden, waar jij eventueel je prijs op kunt baseren?

De prijs van je online cursus heeft directe invloed op iedere digitale aspect van je online cursus business. De prijs heeft invloed op het type marketing dat je kunt doen, wat voor soort klanten je gaat krijgen, de hoeveelheid ondersteuning en aandacht die je kunt geven en natuurlijk ook hoeveel omzet je kunt genereren.

In dit artikel ga ik met je behandelen hoe je de perfecte prijs voor jouw online cursus kunnen bepalen.

Waarom je nooit voor een (te) lage prijs moet gaan

Er zijn een aantal situaties waar het handig kan zijn om jouw cursus voor een lage prijs te verkopen. In de meeste gevallen is een lage prijs echter een slecht idee.

Wil je weten waarom? Hier zijn 4 redenen:

#1 Je kunt weinig marketing doen: Als iedere verkoop een paar euro oplevert, dan kun jij jouw tijd vermoedelijk winstgevender besteden aan iets anders dan het goed op de markt zetten van jouw online cursus. Advertenties winstgevend maken is ook een stuk lastiger.

#2 Het zal de waarde van je cursus verminder: Je krijgt waar je voor betaald. Met een te lage prijs zeg je eigenlijk dat jouw cursus weinig waarde heeft. Zo zien mensen het ook.

#3 Iedere verkoop kost je net zoveel moeite: Het verkopen van je online cursus is niet direct eenvoudiger als de prijs laag is. Het verkoopproces zal ongeveer gelijk blijven, waardoor het je net zoveel tijd kost.

#4 Een lage prijs zorgt voor lage kwaliteit klanten: Wanneer je jouw online cursus voor een lage prijs verkoopt, zal je klanten aantrekken die minder betrokken zijn, meer vragen en sneller ontevreden zijn. Het klinkt misschien gek, maar als jij ergens meer geld insteekt, dan wil jij er ook harder voor gaan toch? Koopjes en gratis informatie zetten veel minder snel aan tot actie.

Wanneer is het handig om een lage prijs te hanteren?

Je bent misschien benieuwd wanneer het wel handig is om een lage prijs te hanteren voor jouw online cursus.

Wanneer je jouw online cursus voor €50,- of minder wilt verkopen, dan zou ik dit alleen doen bij:

  • Introductie cursussen waar je upsells hebt voor meer omzet.
  • In de voorverkoop.
  • Als je de cursus met een groep wilt testen.
  • Wanneer je een deadline hebt waarna de prijs omhoog gaat.
  • Indien je jouw cursus niet voor een hogere prijs verkocht krijgt.

Een simpele oefeningen om de prijs te bepalen

Oké, een te lage prijs is dus niet goed, maar hoe kan ik nou een prijs bepalen voor mijn online cursus?

Ik zal het je nu gaan vertellen. Er zitten wat variabele factoren in, maar ik heb een eenvoudige oefening die je kunt gebruiken om de prijs te bepalen voor jouw online cursus.

Zou de “oude” jij, die nog geen verstand heeft van dit onderwerp, de perfecte cursist zijn voor deze cursus?

Ja? Sla deze alinea over en bekijk de volgende vraag. Nee? Wat als je op dat moment zou falen en je alsnog deze cursus nodig zou hebben om te bereiken wat je wilt. Bedenk goed wat dan jouw situatie zou zijn, want jouw potentiële klanten zitten vermoedelijk in dezelfde situatie.

Wat zou op het moment dat je de cursus nodig hebt, een te hoge prijs geweest zijn voor jou? Is dit €200, €500, €1000 of zelfs nog meer? Alles is mogelijk. Schrijf dit voor jezelf op.

Laten we nu het tegenovergestelde bekijken. Wat is een te lage prijs waar je wenkbrauwen van overeind gaan staan? Gewoonweg omdat de prijs te mooi om waar te zijn is of je zal laten denken dat de cursus waardeloos moet zijn. Is dit €50, €200, €400? Wederom zijn alle cijfers die je maar kunt bedenken mogelijk. Noteer het getal dat in je op komt.

Stel nou dat je van mening bent dat €90,- een te mooi om waar te zijn prijs is en dat €550,- je afschrikt. Je hebt de prijs die je kunt gebruiken hierdoor al mooi teruggebracht in een prijs tussen deze twee uiterste.

Persoonlijk zou ik altijd voor een zo’n hoog mogelijk bedrag gaan, maar in dit geval zal ik niet net onder het afschrikkende bedrag gaan zitten. Neem wat meer marge en ga voor een bedrag waar jij je comfortabel bij voelt. We willen een bedrag dat goed kan converteren. Vaak zit dit ergens in het midden.

Zo kan het prima zijn dat €297,- in deze situatie een perfect bedrag is waar mensen niet van afschrikken, je niet te laag zit en waar jij je comfortabel bij voelt.

Waarom je comfortabel moet zijn met de prijs

Je vraagt je misschien af waarom ik zeg dat jij je comfortabel moet voelen bij de prijs. Dit heeft een simpele reden. Jij moet jouw online cursus gaan verkopen.

Wanneer je zelf al bang bent voor het bedrag dat je vraagt, dan kun je dit nooit voor de volle 100% aanprijzen. Er gaat dan meer in je hoofd om dan nodig is. Je zal jezelf terughouden en dit is niet wat we willen.

Wanneer je comfortabel bent met het bedrag zeg je eenvoudiger dingen als “Je kunt dit bedrag in 2 maanden terug verdienen”. Precies wat nodig is om de waarde van je cursus te laten zien en het goed te promoten.

Wat als ik nog twijfel?

Zodra je een prijs in je hoofd hebt voor jouw online cursus en misschien toch nog twijfelt hoe en wat, dan heb ik nog een laatste tip voor je.

Je potentiële klanten willen om een aantal redenen jouw cursus aanschaffen. Klanten willen resultaten behalen, begeleiding en een deal.

Met name het deal aspect is hier interessant. Wanneer klanten minimaal 10x de waarde van de prijs uit jouw online cursus kunnen halen, dan is het echt super waardevol. Wie wilt tenslotte nou niet 10x de waarde van het bedrag dat uitgegeven is.

Conclusie hoe bepaal je de prijs

Het bepalen van een prijs voor jouw online cursus is ontzettend lastig en heel variabel. Het is daarom niet mogelijk om zomaar een bedrag te noemen die door iedereen gebruikt kan worden.

Probeer je echt te verdiepen in de klanten die je wilt hebben voor jouw online cursus. Denk terug aan jezelf toen je dit allemaal nog moest leren. Hoeveel was het jou waard? Kun je tot slot ook nog 10x de waarde uit de cursus halen?

Met dit alles bij elkaar kun jij de prijs voor jouw online cursus bepalen. Heel veel succes.

2 reacties Laat een reactie achter

  1. Ik wil talen cursussen verkopen, t.w. 22 talen in 420 taal combinaties.

    De cursussen zitten verpakt in een deel dat men b.v. kan beluisteren in de auto (MP3 is ca. 50-100 MB) en een deel in een speed learn traject dat met koptelefoon en ontspannen zittend een 17-19″ beeldscherm gedaan moet worden (MP4 is ca 3-5 GB) 16 lessen van 45 minuten.

    Daarna moet de cursist een 20 tal niet ondertitelde soap afleveringen in de doel taal volgen waarbij de gevoerde conversaties meegesproken moeten worden.

    Bij elkaar duurt het leren lezen en spreken van een taal 5 intensieve dagen.

    Ik dacht zelf aan een prijs van ca. €2.559,- p.p.

    Ook is er de optie om de lessen klassikaal te geven m.b.v. mijn huidige 102 VR brillen.

    Ik kan dan tegelijkertijd via de VR brillen 4 verschillende brontalen en één doeltaal aanbieden, b.v. Russisch naar NL, Spaans naar NL, Roemeens naar NL en Arabisch naar NL en daarnaast nog Zweeds naar NL op de video achterwand in een collegezaal met 300 plaatsen.

    Ook deze cursusvorm duurt een intensieve week maar hier komen dan nog de kosten van hotel en volpension bij.

    • Voor €2.559,- p.p. zou ik als cursist ook persoonlijke begeleiding verwachten. Dat lijkt me best een uitdaging als je 22 talen gaat aanbieden…

      En 4 verschillende brontalen naar één doeltaal. Hoe doe je dat?! Als cursist zou ik dan toch snel gaan denken dat je cursus een hoog Google Translate gehalte moet hebben. Aandachtspuntje voor je sales page!

      Tot slot: soapafleveringen ondertitelen? [Gaap] Misschien moet je wat variatie aanbrengen in dit aanbod. Persoonlijk zou ik liever goede interviews ondertitelen die ergens over gaan. Just saying…

      Succes ermee!

Geef een reactie