Hoe houd je bezoekers langer op je website

Duizenden paginaweergaves, veel unieke bezoekers en veel terugkomende bezoekers, dat is wat jij en elke andere website-eigenaar graag wilt zien als je naar je statistieken kijkt.

Onderschat echter niet hoeveel waarde het heeft hoeveel tijd een bezoeker op je website doorbrengt, dit is misschien wel de belangrijkste factor van je website.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en zo kun je ook op verschillende manieren de “tijd op site” van je bezoekers verhogen. De volgende drie opties zijn voor iedereen eenvoudig te implementeren.

Plaats een video

Dit is iets wat ik zelf ook (nog) te weinig doe, plaats een video in je bericht. Dit zal zeker de “Tijd op site” verhogen omdat iedereen liever naar een video kijkt dan dat hij of zij lappen tekst moet lezen.

Een video plaatsen is dus goed, maar het maakt ook nog verschil waar je de video plaatst in je bericht. Hebben bezoekers nog zin om je video te bekijken als ze al 800 woorden hebben gelezen? Ik zou het in ieder geval niet doen en met mij zijn er vele andere.

Je ziet ook aardig wat websites een video helemaal bovenaan een artikel plaatsen. Je bezoekers zullen waarschijnlijk direct je video bekijken, maar na de video is de kans groot dat zij direct je pagina weer verlaten.

Het beste is om je video ergens halverwege of op zijn minst na je introductietekst te plaatsen. Je bezoeker weet dankzij het stukje tekst voor de video precies waar je het over hebt. Het enige waar je zelf nog voor hoeft te zorgen is dat de video een perfecte aanvulling is op de tekst die je al hebt geschreven.

Als je een website hebt over honden kun je een artikel maken over waarom honden trekken aan de riem. Schrijf een stukje tekst waarom honden dit doen maar laat een opening voor wat er in de video komt, namelijk de oplossing. Leg in de video uit hoe je ervoor kunt zorgen dat een hond niet meer trekt aan de riem.

Dit is slechts een voorbeeld voor als je een hondenwebsite hebt, maar voor elk onderwerp kun je natuurlijk wel iets verzinnen.

Maak gebruik van interne links

Interne links zijn kort gezegd links naar artikelen binnen je eigen website. Het is een populaire methode op websites die veel artikelen hebben. Ik maak hier ook gebruik van.

Je kunt links zetten op bepaalde keywords (sleutelwoorden), die in het kort omschrijven waar het onderwerp over gaat. In dit artikel heb ik bijvoorbeeld een link geplaatst op “interne links”.

Als je op de link klikt kom je op een ander artikel terecht waar ik precies uitleg wat interne links zijn en hoe je een interne link kunt toevoegen aan je website.

Je bezoeker krijgt uitleg over iets wat hij of zij interessant vindt en jij hebt weer een bezoeker die langer op je website verblijft, een win-win situatie.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten onderaan je artikelen plaatsen is nog een handige optie. Je bezoeker heeft net al iets gelezen wat hij of zij erg interessant vond, wat is er dan beter dan een overzicht met artikelen die hier ook mee te maken hebben.

Net als met interne links kun je dit alleen doen als je al genoeg content (inhoud) op je website hebt staan wat ook daadwerkelijk gerelateerd aan je blogbericht is. Dit is dan ook de reden waarom ik hier op dit moment nog geen gebruik van maak. Ik heb nog te weinig berichten die gerelateerd aan elkaar zijn.

Voor WordPress zijn meerdere plugins te vinden om volledig geautomatiseerd gerelateerde artikelen te laten zien. Het kost je eenmalig wat van je tijd en dat is om het te installeren. De populairste plugin hiervoor is Yet Another Related Post Plugin.

Geef een reactie