Hoe krijg je meer inschrijvingen op je mailinglijst?

Wanneer je op dit moment geen mailinglijst aan het opbouwen bent, maak je een grote fout.

Misschien vraag je jezelf nu af waarom je in hemelsnaam een mailinglijst moet bouwen. Je wilt geen e-mails, je wilt meer bezoekers op je website.

Ondertussen weet je waarschijnlijk wel dat je met Facebook en Twitter meer bezoekers naar je website kunt krijgen. Ik zal je iets verklappen. Wanneer jij een link stuurt naar 1000 Facebook/Twitter volgers en dit ook doet naar je mailinglijst, weet ik zeker dat je meer bezoekers krijgt via je mailinglijst.

Een tweet verschijnt en verdwijnt onder alle nieuwe tweets die je volgers krijgen. Wanneer zij een aantal uur niet kijken, zal je tweet niet eens gezien worden. Bij Facebook geldt precies hetzelfde en daar komt nog bij dat tegenwoordig niet eens al je Facebook fans je bericht ontvangen op hun tijdlijn.

Waarom wint een mail van social media? Hoeveel mails denk je dat een persoon op een dag krijgt? En hoeveel Twitter en Facebook updates? Mensen krijgen veel minder mails dan social media updates. Van een mail ben je ook pas af wanneer je op de verwijder knop klikt.

Nu je dit allemaal weet gaan we het hebben over het opbouwen van een mailinglijst. Ben je nog helemaal niet gestart? Bekijk dan eerst het artikel Hoe start je een nieuwsbrief als een professional?

Ben je te bang om een mailinglijst op te bouwen?

Het kan zijn dat je bang bent om een mailinglijst op te bouwen. Een inschrijfformulier voor je mailinglijst moet opvallen, vaak genoeg zie je onopvallende inschrijfformulieren.

Een lezer weet niet dat jij een mailinglijst hebt. Wanneer jij een niet opvallend inschrijfformulier rechts onderin de sidebar plaatst, zal niemand zich inschrijven.

Je moet niet denken dat je eruit ziet als een spammer wanneer je een opvallend inschrijfformulier voor je mailinglijst toevoegt op je website. Dit is complete onzin.

Wat zijn goede plekken om een inschrijfformulier te plaatsen?

Er zijn diverse plekken om een inschrijfformulier te tonen aan je lezers. De meest populaire optie is om bovenin je sidebar een inschrijfformulier te plaatsen. Ik gebruik dit ook en het is bewezen dat dit een goede plek is om een mailinglijst te doen groeien.

Een ander goede plek is bovenaan een pagina. In mijn vorige design had ik dit ook verwerkt, bovenaan de homepage en categoriepagina’s had ik een groot inschrijfformulier waar niemand omheen kon. Je kunt op deze manier bezoekers direct verleiden om zich in te schrijven op je mailinglijst.

inschrijfformulier mailinglijst

Onder al je blogberichten een opvallend inschrijfformulier plaatsen is ook een effectieve manier om je mailinglijst te laten groeien. Je bereikt hiermee een groep mensen die heel je blogbericht hebben gelezen en dit hoogst waarschijnlijk erg interessant vonden.

Na het lezen van een interessant blogbericht is het helemaal zo gek nog niet om je in te schrijven op een mailinglijst om e-mail updates te ontvangen.

Drie andere manieren om aan meer inschrijvingen te komen

Naast de basis plekken om een inschrijfformulier te plaatsen zijn er ook nog een aantal andere manieren die je kunt toepassen.

Pop-up: Je kunt een pop-up laten verschijnen aan bezoekers die op je website terecht gekomen zijn. Mensen kunnen rechtsboven op een kruisje klikken, maar het is bewezen dat een pop-up erg effectief kan zijn wanneer je een mailinglijst opbouwt. Aan de andere kant vinden mensen een pop-up ook storend.

Viperbar: Nog een manier om je inschrijfformulier te promoten is door de Viperbar plugin (alleen voor AWeber en Feedburner) te gebruiken. Met de Viperbar komt er bovenin de pagina een balkje waar je ook een inschrijfformulier kunt plaatsen. Er zijn vast ook nog andere plugins die hetzelfde kunnen en andere e-mail providers ondersteunen.

Landingspagina: Tot slot kun je ook nog een speciale pagina maken waar je je alleen richt op het krijgen van nieuwe inschrijvingen. Je kunt op een landingspagina bijvoorbeeld je gratis E-book te promoten.

Geef iets weg voor nog veel meer inschrijvingen

Wil je echt meer inschrijvingen, promoot dan niet je nieuwsbrief, promoot het cadeau dat je aan lezers geeft die zich inschrijven.Het gaat hier natuurlijk niet om een fysiek cadeau, maar om een digitaal cadeau.

In principe kan je digitaal cadeau alles zijn, zolang het maar relevant is voor je doelgroep. Voor het gemak staan hieronder een aantal voorbeelden van dingen die je kunt weggeven aan je mailinglijst.

[checklist]

  • Rapport met 10 tips
  • E-book
  • Video
  • Podcast (audio)
  • Minicursus (met behulp van een autoresponder)
  • Interview
  • Kortingscode
  • Etc.

[/checklist]

Maak een van bovenstaande dingen en geef het een verleidelijke naam zodat mensen dit graag willen hebben.

Lezers  krijgen dus in ruil voor zijn of haar e-mailadres, een e-mail met daarin een E-book, video, podcast, minicursus of ander digitaal cadeau die je weggeeft.

Zorg dat je inschrijfformulier goed opvalt

Je moet ervoor zorgen dat je inschrijfformulier voor iedere lezer opvalt. Dit kun je doen door je inschrijfformulier een goede positie te geven op je website, maar ook door andere kleuren te gebruiken.

Wanneer jouw doel is om meer inschrijvingen te krijgen, dan heb ik een goede regel voor je inschrijfformulier. Zorg dat je inschrijfformulier het beste zichtbaar is van je pagina wanneer je de pagina met half dichtgeknepen ogen bekijkt of van een paar meter afstand.

Valt de inschrijfformulier bij jou het meeste op wanneer je bovenstaande trucjes gebruikt? Dan weet je zeker dat de aandacht van je lezer ook uitgaat naar je inschrijfformulier.

Wanneer je een cadeau weggeeft, zou je ook een mooie afbeelding kunnen maken die je bij je inschrijfformulier zet om mensen nog meer te verleiden zich in te schrijven.

Wat denk jij ervan?

Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om meer inschrijvingen op je mailinglijst te krijgen. Een beetje inzet om alles goed te integreren op je website doet al wonderen.

Hoe zorg jij voor meer inschrijvingen op je mailinglijst? Laat het weten in de reacties.

4 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Goed punt weer Maikel,

    Waar ik zelf echter tegenaan loop is het technische stuk. Nu ben ik toch zelf aardig technisch en kan ik wel met WordPress overweg, maar de inschrijfboxen zoals jij ze hebt, ben ik dus wel benieuwd naar, of het inschrijfformulier bovenaan de pagina (zoals bij je oude design). Ik heb geen verstand van het Thesis theme, gebruik jij dat?

    • Dat vroeg je in je vorige reactie ook al 😛 Hier nogmaals het antwoord:

      Ik heb de inschrijfformulieren opgemaakt met CSS (ook van vorig design). De opmaak, kleur lettertype, etc. kun je ook allemaal regelen met wat HTML en CSS. Om de basis van CSS te leren, wat erg handig is als je zelf dit soort dingen wilt aanpassen, kun je het best een bezoekje brengen aan: http://www.w3schools.com/css/

      Er zijn verder ook plugins als Optin Skin (betaald) en Optin Form Adder die je dit werk besparen.

      Ik heb verder geen ervaring met het Thesis theme.

  2. Goeie tips weer, dank je! Ik zag laatst ” lessen” als digitaal cadeau (van een copywriter meen ik) . Er stond “krijg schrijfles. het is gratis”. Dat vond ik een goeie, want hij/zij hoefde geen boek te schrijven of video op te nemen.

Geef een reactie