Inactieve abonnees verwijderen van je mailinglijst

Wanneer je een mailinglijst hebt wil je natuurlijk zoveel mogelijk e-mailadressen op deze lijst verzamelen.

Hoe meer mensen er op je mailinglijst staan, hoe meer mensen je kunt bereiken en hoe beter de kans is dat iemand een e-mail opent, erop klikt of wellicht iets koopt.

Wanneer je een langere tijd een mailinglijst onderhoud komt het op een gegeven moment voor dat sommige mensen je e-mails niet eens meer bekijken. Dit is niet erg, je kunt niet de interesse van iedereen jaren behouden.

De vraag die je jezelf echter op een gegeven moment moet stellen is “Heb ik wat aan mensen die al maanden mijn mails niet meer openen?”.

Een grote mailinglijst hoeft niet beter te zijn

Een grote mailinglijst hoeft niet in alle gevallen beter te zijn dan een kleine mailinglijst. Het gaat erom hoe actief de mensen zijn die zich hebben ingeschreven op je mailinglijst. Heb je liever een mailinglijst van 10.000 mensen waarvan maar 1.000 de mails openen of een mailinglijst van 1.500 mensen waarvan 1.000 de mails openen?

Je doel moet zijn om een zo actief mogelijke mailinglijst op te bouwen. Om dit te bereiken moet je weleens inactieve mensen van je mailinglijst verwijderen. Een abonnee die je e-mails niet opent is tenslotte geen echte abonnee.

Daarnaast kost een mailinglijst van 10.000 man ook meer geld dan een mailinglijst van 1.500 man. Dit is niet erg als je een actieve mailinglijst hebt, maar betaal je liever voor 10.000 of 1.500 abonnees als hetzelfde aantal mensen je mails opent.

Het kan per jaar honderden euro’s schelen en dit is erg veel geld als je bijvoorbeeld alleen je nieuwste blogberichten mailt naar je mailinglijst.

Hoe kom je erachter welke abonnees inactief zijn?

Bij de meeste e-mail providers heb je de optie om je contacten te doorzoeken en te segmenteren op inactieve gebruikers of bijvoorbeeld op abonnees die al 3 maanden geen enkele mail hebben geopend.

Ondanks dat je dit kunt uitzoeken moet je er wel 100% zeker van zijn dat deze abonnees ook daadwerkelijk inactief zijn. Het is namelijk zo dat een abonnee soms wel degelijk je mails opent, maar dat dit niet door je e-mail provider kan worden waargenomen.

Het is daarom verstandig om eerst een e-mail te sturen voordat je overgaat tot verwijderen.

Wat ik fout deed en waar je dus ook op moet letten

Een fout die ik recent gemaakt heb is om de kliks buiten beschouwing te laten. Het is namelijk voor je e-mail provider beter bij te houden of er ergens op geklikt is dan of er een e-mail is geopend. Dit komt omdat alle links een unieke code meekrijgen om de klikstatistieken bij te houden.

Doordat ik hier dus geen rekening mee heb gehouden kreeg ik een stuk meer e-mails terug dan ik verwacht had. Ik heb dus eigenlijk ook meerdere trouwe abonnees onterecht een e-mail gestuurd en dit wil je natuurlijk voorkomen.

Wanneer je dus zoekt naar inactieve gebruikers kun je dus het best een selectie maken van gebruikers die al 3 maanden geen mail hebben geopend en 3 maanden niet hebben geklikt. Zo zal je inactieve gebruikerslijst een stuk accurater zijn.

Voorbeeld mail die je kunt gebruiken

Ondanks dat je lijst een stuk accurater is als je zoekt op 3 maanden niet geopend en 3 maanden niet geklikt, kan het nog altijd zijn dat iemand wel degelijk op je mailinglijst wil blijven staan. Je kunt daarom het best een korte e-mail sturen naar alle abonnees die volgens je e-mail provider inactief zijn. Je kunt het volgende mailtje gebruiken:

Hey {Voornaam},

Wil je nog steeds e-mail updates ontvangen van {websitenaam]? Het is me opgevallen dat je al meer dan 3 maanden geen e-mail meer hebt geopend en ik wil er zeker van zijn of je deze nog steeds wilt ontvangen.

Wanneer je nog steeds e-mail updates wilt ontvangen kun je op deze e-mail reageren. Een simpele “Ja” is genoeg. Ik zorg er dan voor dat je op de mailinglijst blijft staan.

Wil je geen e-mails meer ontvangen, dan hoef je niets te doen en zal je over een week van mijn mailinglijst verdwijnen en geen e-mails meer ontvangen.

Bedankt,
{Je eigen naam}

Vergeet niet om de woorden tussen haakjes te veranderen naar je eigen gegevens.

Wanneer je vervolgens een e-mail terugkrijgt moet je er natuurlijk voor zorgen dat deze abonnee ook echt op je mailinglijst blijft staan.

Krijg je geen e-mail terug na een week, dan kun je de inactieve abonnees van je mailinglijst verwijderen. Er is weinig kans dat deze gebruikers in de toekomst nog een mail van je gaan openen.

De eerste keer dat je dit doet kan wellicht wat vreemd aanvoelen, waarom zou je tenslotte mensen van je mailinglijst verwijderen. Wat je echter niet moet vergeten is dat deze abonnees niet eens je mails openen. Je kunt dit niet als een echte abonnee beschouwen.

Verwijder jij weleens mensen van je mailinglijst omdat deze niet meer actief zijn of heb je een reden om dit niet te doen? Laat het weten in de reacties hieronder.

1 reactie Laat een reactie achter

  1. Nooit geweten dat jij kunt zien dat ik op een Nieuwsbrief van je klik!

    Ik heb een vraag over iets wat strikt genomen niets met je onderwerp te maken heeft, maar het volgens mij wel raakt. Aangezien die vraag verder niemand iets aangaat, het is in goed vertrouwen, stuur ik je die via je e-mailadres.

    Met hartelijke groet,

Geef een reactie