Inhoudsopgave maken in je WordPress berichten en pagina’s

Wanneer je een lang artikel maakt heb je wellicht de behoefte om er een inhoudsopgave voor te maken.

Een inhoudsopgave zorgt voor overzicht en maakt het voor je lezers eenvoudig om direct naar een bepaald gedeelte van het artikel te gaan.

Wikipedia is een goed voorbeeld van een website die hier altijd goed gebruik van maakt.

Naast dat het handig is voor je lezers kan Google in de zoekresultaten ook gebruik maken van je inhoudsopgave. Google toont namelijk weleens links van de inhoudsopgave bij een zoekresultaat waarmee je direct naar een bepaald gedeelte van het artikel kan springen.

Het ziet er als volgt uit:

Inhoudsopgave voordeel in Google

De links onder de beschrijving zijn links die ook betrekking hebben op het artikel over hoe je een blog kunt maken met WordPress. Het zijn namelijk de bovenste twee links uit de inhoudsopgave.

Wanneer je een Wikipedia-pagina tegenkomt in de zoekresultaten zal je dit soort links ook regelmatig zien.

Hoe kun je een inhoudsopgave maken in je artikelen?

Het is mogelijk om handmatig een inhoudsopgave te maken en het met CSS vorm te geven. In dit artikel laat ik je echter zien hoe je een inhoudsopgave kunt maken op je WordPress website door middel van een handige plugin.

In onderstaande video zal ik je laten zien hoe je een inhoudsopgave kunt krijgen in je artikelen op een WordPress website.

Abonneer je op mijn YouTube kanaal

Wanneer je liever de uitleg in tekst wilt lezen kun je hieronder verder gaan.

Inhoudsopgave maken met Table of Contents Plus

Table of Contents Plus

Met de plugin Table of Contents Plus kun je inhoudsopgaven in je artikelen maken die er net zo uitzien als op Wikipedia. Je kunt onder andere kiezen of er automatisch een inhoudsopgave moet komen bij een artikel na een bepaald aantal headings (kopteksten) of dat je het zelf toevoegt wanneer je dit wilt.

Het eerste wat je moet doen om inhoudsopgaven in je artikelen te krijgen is de plugin Table of Contents Plus installeren en activeren. Nadat je dit gedaan hebt moet je nog een aantal dingen instellen. Je kunt dit doen door op “Instellingen -> TOC+” te klikken, je komt dan op de pagina van de algemene opties terecht.

Table of Contents Plus – Algemene opties

Table of Contents Plus algemene opties

Op de afbeelding hierboven staan de belangrijkste instellingen als het gaat om wanneer een inhoudsopgave in een artikel mag komen te staan. Hieronder kun je lezen wat deze instellingen precies inhouden.

Positie: Als eerste kun je de positie bepalen waar de inhoudsopgave moet verschijnen. De standaardpositie is zoals je ziet voor de eerste koptekst (tussenkop), maar je hebt ook de mogelijkheid om te kiezen dat de inhoudsopgave boven- of onderaan de pagina verschijnt of na de eerste koptekst.

Toon wanneer: De “Toon wanneer” optie is belangrijk om te bepalen vanaf wanneer een inhoudsopgave automatisch mag verschijnen in je artikelen. Zoals het standaard ingesteld staat wordt er een inhoudsopgave weergegeven wanneer je artikel 4 of meer kopteksten bevat. Je kunt dit aantal aanpassen naar minder kopteksten (minimaal 2) en meer kopteksten (maximaal 10).

Automatisch invoegen: Hoewel je bij de vorige optie hebt kunnen kiezen hoeveel kopteksten er aanwezig moeten zijn voordat er automatisch een inhoudsopgave bij het artikel komt, moet je bij de optie “Automatisch invoegen voor de volgende inhoud typen” nog wel even een vinkje op de juiste plek zetten.

Standaard staat hier alleen “Page” aangevinkt, dit is voor pagina’s. Wil je er ook voor zorgen dat de inhoudsopgave standaard in je berichten komt, zorg dan dat “post” aangevinkt staat. Je kunt er ook voor kiezen om geen van beide aan te vinken omdat je zelf per artikel wilt bepalen of er een inhoudsopgave moet verschijnen.

Koptekst: Bij “Koptekst” kun je aangeven of je een titel wilt gebruiken om aan te geven dat het een inhoudsopgave is en je kunt ook instellen of je lezers de inhoudsopgave mogen verbergen en hoe je dit wilt noemen. Tot slot kun je hier ook nog aangeven of de inhoudsopgave standaard eerst verborgen moet zijn.

Table of Contents Plus Algemene opties – Weergave

Onderaan de pagina van de algemene opties heb je controle over de weergave van de inhoudsopgave.

Weergave opties bij Table of Contents Plus

Je kunt hier bepalen of er een standaard breedte moet zijn, of je gebruik wilt maken van tekstterugloop, hoe groot het lettertype moet zijn in verhouding met de normale tekst en je kunt een design kiezen voor je inhoudsopgave.

Table of Contents Plus heeft 5 verschillende designs waar je uit kunt kiezen en het standaard design lijkt erg op de inhoudsopgave die je bij Wikipedia artikelen ziet staan.

Wil je zelf de volledige controle over de kleuren, dan heb je ook nog de mogelijkheid om de opmaak aan te passen door voor “Aangepast” te kiezen.

Wanneer je eenmaal alles hebt ingesteld kun je op “Bijwerken opties” klikken.

Inhoudsopgave weergeven in de sidebar

Je hebt met Table of Contents Plus ook de mogelijkheid om de inhoudsopgave te laten weergeven in de sidebar. Wanneer je de plugin hebt geactiveerd zal er een extra widget mogelijkheid verschijnen genaamd “TOC+”.

Je kunt tevens met een vinkje direct instellen dat de inhoudsopgave alleen in de sidebar getoond moet worden en niet in het artikel zelf.

Wat als ik niet in alle artikelen een inhoudsopgave wil?

Wanneer je niet in alle artikelen een inhoudsopgave wilt hebben is het waarschijnlijk het handigst om geen vinkjes te zetten bij automatisch invoegen. Je kunt dan zelf bepalen bij welke artikelen je wel een inhoudsopgave wilt hebben.

Heb je een artikel waar je een inhoudsopgave wilt gebruiken, dan kun je de shortcode [toc] gebruiken op de plek waar de inhoudsopgave moet komen te staan.

Wil je toch wel automatisch inhoudsopgaven laten maken, dan kun je bij de artikelen waar je het niet wilt hebben de shortcode [no_toc] gebruiken.

Tip: Ben je bang dat je deze shortcodes vergeet? Je kunt deze shortcodes bij de instellingen onder het kopje “Help” terugvinden.

Maak jij gebruik van een inhoudsopgave bij je artikelen?

Maak jij weleens gebruik van een inhoudsopgave in een artikel? Waarom wel of waarom niet? Laat het gerust weten in de reacties hieronder.

Vond je dit artikel handig en wil je op de hoogte blijven wanneer er nieuwe WordPress video’s verschijnen, dan kun je je gratis abonneren op het Webtalis YouTube kanaal.

6 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Hoi, ik ben bezig met het opzetten van een digitaal magazine. Ik zou graag op mijn website een sidebar met verschillende elementen willen, waaronder een inhoudsopgave. Geen gewone boeken- of bladeninhoudsopgave, maar met ‘tegels’ in de sidebar. Zo’n tegel zou dan een kleine afbeelding moeten bevatten met een korte tekst waar het artikel over gaat. Wat ik wil, is dat als je op zo’n tegel klikt, je naar het artikel springt die in de scrollbare kolom ernaast wordt geladen.
    Is zoiets mogelijk? Hoe pak ik dat aan? Of moet ik dan voor een speciaal thema kiezen?

    • In principe is alles mogelijk. Ik weet alleen niet of ik je helemaal snap met tegels. Maar je kunt altijd widgets maken met een kleine afbeelding en een kort stukje tekst. Als je het anders bedoelt, dan zal het waarschijnlijk maatwerk zijn of je moet inderdaad een thema of iets dergelijks vinden waarmee het kan.

  2. Ik gebruik bij een aantal lange artikelen nu ook TOC. Als Google uit de TOC een link wil halen, is het dan nog van belang om de TOC direct in zijn geheel te laten zien?

    Ik heb de TOC nu op ´verberg eerst de inhoudsopgave´ staan. Maar kan Google deze nu nog lezen dan?

    • Goede vraag, maar ik moet je helaas het antwoord schuldig blijven. In principe ziet Google altijd de code van je website. Ik weet alleen niet of er rekening mee wordt gehouden als iets verborgen staat en ook zichtbaar gemaakt kan worden.

  3. Aan de ene kant vind ik het er erg netjes uit zien zo´n inhoudsopgave, maar aan de andere kant is het nóg een plugin erbij en het zijn er al zoveel.

    • Dat zijn keuzes die je voor jezelf moet maken inderdaad. Vind je het niet noodzakelijk genoeg, dan is het beter om het niet te doen.

      Aan de andere kant kun je best veel plugins hebben draaien en dat de website nog steeds snel is. Het hangt namelijk niet helemaal alleen af van aan het aantal plugins dat je gebruikt, het hangt er meer vanaf of de plugins goed zijn geprogrammeerd. 1 slechte plugin kan je website meer vertragen dan 10 plugins waarvan de code wel in orde is.

      Ben nu wel benieuwd hoeveel plugins je hebt draaien 🙂

Geef een reactie