Kun je jouw WordPress-website niet meer in of doet je website het gewoonweg niet? Het kan zijn dat je website uit de lucht is.
Maak je echter niet direct zorgen, het kan van alles zijn. In dit artikel heb ik een aantal punten neergezet die je kunt controleren om te kijken of je website echt down is.
Inhoudsopgave: Is je website uit de lucht? Controleer dit
Check je internetverbinding
Het allereerste wat je altijd moet doen is controleren of je internetverbinding het wel goed doet. Zelf controleer ik dit altijd door in mijn browser naar een andere website te gaan. In veel gevallen gewoonweg naar Google.nl, aangezien deze website praktisch altijd wel online is.
Doet je internetverbinding het niet? Dan hoef je je in elk geval geen zorgen te maken over je website. Het resetten van je modem is meestal voldoende om het te herstellen, tenzij er een storing is bij je internet provider.
Ligt het aan jouw computer?
Wanneer je internetverbinding niet het probleem is, kan het alsnog aan je computer liggen. Ik heb dit zelf ook weleens gehad, ook al was de reden onverklaarbaar.
Je kunt dan naar een website als Down for everyone or just me gaan om te controleren of je website het voor andere wel doet. Een ander goed alternatief is je smartphone. Controleer of je website het op je smartphone doet en dan het liefst zonder dat je op je eigen netwerk zit. Doet de website het? Het zal dan aan je computer liggen.
Mocht het probleem aan je computer liggen, dan kun je deze het beste opnieuw laten opstarten om te kijken of het probleem verholpen is. Je DNS flushen kan soms ook de oplossing zijn.
Is je website echt down of werkt die niet?
Soms kan het zijn dat je website helemaal niet down is, maar dat het gewoonweg niet meer werkt door een fout. Dit kan ontstaan wanneer je een update hebt gedaan van WordPress, een plugin of thema. Het kan ook zijn dat je een nieuwe plugin wilde installeren en je website het daarna niet meer deed.
De oplossing hangt af van de oorzaak, dus ik hoop dat je weet wat je als laatste gedaan hebt op je website. Vaak is het op te lossen door handmatig de update opnieuw uit te voeren, te downgraden naar de oude versie van een plugin of door de plugin helemaal te verwijderen. Je kunt dit allemaal doen via FTP.
Hosting account suspended melding
Krijg je een melding dat je account suspended is? Het kan dan zijn dat je vergeten bent je hostingprovider te betalen of dat je over je dataverkeer heen zit.
Als het goed is heb je een mail in je inbox gekregen met informatie waarom je account suspended is en wat je hieraan kunt doen. Mocht je niks gehoord hebben, neem dan contact op met je hostingprovider. Samen kunnen jullie het oplossen.
Is de server van je website down?
Is de server waar je website opstaat op dit moment volledig offline? Je website kan dan niet meer bereikt worden totdat het probleem op de server verholpen is.
Om te controleren of het aan de server ligt kun je meestal bij je hostingprovider een pagina vinden waar storingen op vermeld worden. Kun je deze pagina niet vinden bij je hosting provider? Stuur een mail of bel je provider op om het na te vragen.
Wanneer je meerdere websites op dezelfde server hebt staan kun je controleren of deze websites ook offline zijn. Indien dit het geval is kun je er 100% zeker van zijn dat het aan de server ligt.
Heb je veel last van downtime of problemen bij je huidige hosting provider? Overstappen naar een andere WordPress hosting provider is dan misschien geen gek idee.
Conclusie
Het is zeker geen fijn moment als je website offline is, maar gelukkig zijn er wel direct een aantal dingen die je kunt controleren. Op deze manier kom je misschien achter de oorzaak of heb je jouw hosting provider in kunnen schakelen om je te helpen jouw website weer online te krijgen.
8 reacties op “Is je website uit de lucht? Controleer deze 5 dingen”
Onze website is niet te bereiken ik denk aan een instellingsfout maar vindt niet waar ik die kan
Zo te zien heb je het gelukkig al weten op te lossen.
Jammer dat dit allen oplossingen zijn waarbij jezelf in de benen moet komen. Welke meldsystemen zijn er als je website offline is, of niet goed meer werkt.
Het was dan ook de bedoeling van dit artikel om zelf te controleren of het klopt. Meldsystemen zijn regelmatig ook foutpositief, waarna je het alsnog zelf moet controleren of het wel klopt. Er zijn er echter genoeg te vinden als je naar uptime monitoren zoekt.
Ik heb meerdere websites bij 2 verschillende webhostings. Nu is het zo dat ik bij 1 webhosting pas zit (omdat dat domeinnaam pas over is genomen door mij), maar deze webhoster wil geen nieuwe klanten meer en reageert dus niet meer op e-mails van mij.
Nu heeft deze webhoster mijn website op account suspended gezet. Nu is mijn vraag: ben ik nu mijn website kwijt? Of komt hij weer terug na het overzetten naar een andere webhoster? Of moet dan alles opnieuw gebouwd worden?
Heeft u een eigen webhostingservice?
Je zal een back-up van je website nodig hebben wil je het bij een andere hostingprovider weer laten draaien. Deze zou die oude webhoster kunnen aanleveren of je de mogelijkheid geven om dit zelf te downloaden.
Ik heb aan m’n hosting provider doorgegeven dat ik op zoek ga naar een andere.
Nu doet m’n website het niet meer. Ip adres kan niet worden gevonden. Ik kan ook niet meer inloggen. Mijn website is echt onvindbaar.
Het ligt niet aan m’n internet verbinding. Heb het nl. op meerdere computers geprobeerd.
Is het mogelijk dat de hosting provider mijn website heeft geblokkeerd?
Ja, dat zou kunnen inderdaad.