Is je website uit de lucht? Controleer deze 6 dingen

Kun je jouw WordPress-website niet meer in of doet je website het gewoonweg niet? Het kan zijn dat je website uit de lucht is.

Maak je niet direct zorgen, het kan namelijk van alles zijn. In dit artikel heb ik een aantal dingen neergezet die je kunt controleren om te kijken of je website echt down is.

Check je internetverbinding

Het allereerste wat je altijd moet doen, is controleren of je internetverbinding het wel goed doet. Zelf controleer ik dit altijd door in mijn browser naar een andere website te gaan. In veel gevallen gewoonweg naar Google.nl, aangezien dit altijd wel online is.

Doet je internetverbinding het niet? Dan hoef je je in elk geval geen zorgen te maken over je website. Het resetten van je modem is meestal voldoende om het te herstellen, tenzij er een storing is bij je internet provider.

Ligt het aan jouw computer?

Wanneer je internetverbinding niet het probleem is, kan het alsnog aan je computer liggen. Ik heb dit zelf ook weleens gehad, ook al was de reden onverklaarbaar.

Je kunt dan naar een website als Down for everyone or just me gaan om te controleren of je website het voor andere wel doet. Een alternatief is natuurlijk ook je smartphone. Controleer of je website het hierop doet. Is dit het geval, dan ligt het aan je computer.

Mocht het probleem aan je computer liggen, dan kun je deze het beste opnieuw laten opstarten om te kijken of het probleem verholpen is. Je DNS flushen kan soms ook de oplossing zijn.

Is je website echt down of werkt die niet?

Soms kan het zijn dat je website helemaal niet down is, maar dat het gewoonweg niet meer werkt door een fout. Dit kan voorkomen wanneer je een update hebt gedaan van WordPress, een plugin of thema. Het kan ook zijn dat je een nieuwe plugin wilde installeren en je website het hierna niet meer deed.

De oplossing hangt af van de oorzaak, dus ik hoop dat je weet wat je als laatste gedaan hebt aan je website. Vaak is het in elk geval op te lossen door handmatig de update opnieuw uit te voeren, te downgraden naar de oude versie van de plugin of door de plugin helemaal te verwijderen. Je kunt dit allemaal doen via FTP.

Hosting account suspended melding

Krijg je een melding dat je account suspended is? Het kan dan zijn dat je vergeten bent je hostingprovider te betalen of dat je over je dataverkeer heen zit.

Als het goed is heb je in elk geval een mail in je inbox met informatie waarom je account suspended is en wat je hieraan kunt doen. Mocht je niks gehoord hebben, neem dan contact op met je hostingprovider. Samen kunnen jullie het oplossen.

Is de server van je website down?

Wanneer de server waar je website opstaat op dit moment downtime heeft, dan kan je website niet bereikt worden totdat het probleem is verholpen.

Om te controleren of het aan de server ligt, kun je meestal bij je hostingprovider een pagina vinden waar storingen op vermeld worden. Kun je hier niks over vinden, dan kun je altijd je hostingprovider een mail sturen om het te vragen.

Wanneer je meerdere websites op dezelfde server hebt staan, kun je natuurlijk ook controleren of deze websites offline zijn.

Conclusie

Het is zeker geen fijn moment als je website offline is, maar gelukkig zijn er wel direct een aantal dingen die je kunt controleren. Op deze manier kom je misschien achter de oorzaak of heb je je hostingprovider in kunnen schakelen om je te helpen.

Geef een reactie