Inloggen:

Kortingscode veld verbergen een goed idee?

WooCommerce kortingscode veld verbergen

Wat is jouw eerste reactie als je de titel leest dat het een goed idee kan zijn om het kortingscode veld op je webshop te verbergen?

Ben je het er mee eens of denk je dat ik gek ben geworden?

Ik zal je in dit artikel uitleggen waarom ik van mening ben dat het in meerdere situaties een goed idee is om het kortingscode veld weg te halen.

Kortingcode velden zijn bijna altijd zichtbaar

Zo goed als alle webwinkel software, net als WooCommerce, hebben de mogelijkheid om een kortingscode veld te tonen op de winkelmand- of afrekenpagina. Hoe je dit kunt instellen vertel ik dan ook in het WooCommerce webshop bouwen artikel.

Het wordt alleen zoveel gebruikt dat je eigenlijk bijna geen webwinkel zonder dit veld ziet staan. De vraag is daarom of al deze webshop-eigenaren hier goed over nagedacht hebben of dat dit veld op sommige webshops niet nodig is.

Mensen houden van korting, dus het lijkt geen gek idee om het kortingscode veld altijd weer te geven, zelfs als het eigenlijk totaal geen nut heeft.

Wat doe je zelf op een webwinkel?

Wanneer jij op zoek bent naar een product, bijvoorbeeld een puppyren om je pup een veilige plek met ruimte te geven, en je stopt dit product in je winkelmand. Vervolgens bekijk je jouw winkelmand en je wilt gaan beginnen met afrekenen. Je komt nu alleen een kortingscode veld tegen.

Wat doe je dan?

Wanneer je op mij lijkt open je nog snel even een nieuw tabblad en ga je op zoek naar een kortingscode, want dat is een makkelijke manier om geld te besparen.

Dit gedrag van je potentiële klanten is eigenlijk het probleem. Doordat er een kortingscode veld beschikbaar is komen je potentiële klanten weer op Google terecht om te ontdekken of er een kortingscode gevonden kan worden voor de webwinkel. Afleiding ligt echter om de hoek en of de bezoeker daadwerkelijk terugkomt is vervolgens maar de vraag.

Waarom kortingscodes nadelig zijn

Hierboven noemde ik al de eerste reden, maar er zijn nog meer redenen waarom een kortingscode nadelig kan zijn voor een webwinkel. Bekijk hier een aantal redenen.

Afleiding: Ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen dat we allemaal vrij makkelijk afgeleid kunnen zijn. Zodra we een ander tabblad openen om op zoek te gaan naar een kortingscode, kunnen we ook weer op hele andere websites terechtkomen en naar iets anders opzoek gaan.

Verloren verkopen: Zodra iemand terug gaat naar Google, dan bestaat de kans dat het product ergens anders goedkoper gevonden kan worden.

Affiliatekosten: Het is zonde als een klant direct op jouw website komt en weer eraf gaat op zoek naar een kortingscode. Wanneer een affiliate van jouw webwinkel deze code op zijn website heeft staan met een link naar je site, dan kan het zijn dat de klant hierop klikt en de affiliate commissie krijgt. Affiliates zijn super fijn, maar in dit geval was de klant al iets aan het kopen zonder dat er een affiliate tussen zat. Het zou je dus meer opgeleverd hebben als het kortingscode veld er niet was geweest. Door dit gedrag worden ook regelmatig kortingscode websites uitgesloten bij diverse affiliateprogramma’s.

Kortingscodes zijn toch ook wel goed?

Jazeker, kortingscodes zijn goed. Ik zeg dan ook niet dat kortingscodes van zichzelf verkeerd zijn. Ik heb het echt alleen over het kortingscode veld die je onder andere kunt zien op winkelmandpagina’s.

Maar vaak ook regelmatig op de afrekenpagina zelf.

Kortingscode veld afrekenpagina in WooCommerce

Het kortingscode veld is het probleem.

Dat je korting wil geven en acties wil houden is alleen maar goed. Daar sta ik ook volledig achter en kan goede marketing zijn om meer verkopen te genereren.

Mensen zijn gevoelig voor kortingen en een kortingscode kan ervoor zorgen dat iemand overgaat tot het kopen van een product. Maak dus ook zeker gebruik van kortingen en acties, maar geef niemand een reden om je website te verlaten.

Je vraagt je wellicht af hoe je dit kunt doen. Ik heb hier wel een suggestie voor.

Hoe geef ik korting zonder ‘wegjaag’ veld?

Hier zijn verschillende manieren voor. Zo kun je bijvoorbeeld acties maken waar geen kortingscode voor nodig is. Denk bijvoorbeeld aan acties als 2 voor de prijs van 1 of krijg product X gratis bij het kopen van product Y.

Hier zijn nog allerlei verschillende variaties op te bedenken en dit kun je vaak ook gewoon op een andere manier instellen. Zo heb je voor WooCommerce de plugin Dynamic Pricing & Discounts die je kunt gebruiken.

Weer een hele andere optie is om je klanten alsnog kortingen aan te bieden, alleen dan met behulp van een URL die korting geeft. Het enige wat de klant dan hoeft te doen is te klikken op de link en dan wordt er automatisch korting gegeven. Je zou dit kunnen doen met de plugin URL Coupons.

Hoe kan ik het kortingscode veld weghalen in WooCommerce?

Wanneer je een andere kortingsmethode wilt gaan gebruiken of helemaal geen kortingscodes hebt, dan wil je wellicht weten hoe je de kortingscode veld kunt weghalen.

Je kunt dit in WooCommerce eenvoudig doen door naar WooCommerce -> Instellingen te gaan. Op deze pagina zal je de optie Waardebonnen inschakelen zien staan.

Waardebonnen inschakelen

Om het kortingscode veld van je webwinkel af te halen hoef je hier alleen maar het vinkje weg te halen en onderaan de pagina op ‘Wijzigingen opslaan’ te klikken.

Zorg voor een eigen kortingspagina

Het maakt niet uit of je van kortingscodes gebruik wil maken of niet. Wat ik je altijd kan aanraden is om zelf een kortingspagina te maken op je eigen website.

Op deze pagina kun je vertellen hoe mensen normaliter op je webwinkel korting kunnen krijgen. Bijvoorbeeld wanneer je acties hebt of dat je juist nooit korting geeft of heel iets anders. Je snapt wel wat ik bedoel.

Op de website van Yoast is hier een goed voorbeeld van:

Yoast Kortingspagina

Mocht je toch nog van normale kortingscodes gebruik willen maken en hier een veld voor tonen, dan kun je alsnog deze pagina maken met daarop je kortingscodes.

Waarom ik je aanraad om deze pagina te maken? Wanneer iemand zoekt naar “Korting webwinkelnaam” of “Webwinkelnaam kortingscode”, dan kun je zelf tenminste ook nog bovenaan de zoekresultaten tevoorschijn komen. Je brengt dan je potentiële klant direct terug naar je webwinkel met de juiste informatie.

Dit is wel zo prettig en vergroot de kans op een verkoop zonder dat hier een affiliate of andere site tussenzit.

WordPress Hulp Nodig? Join Het WP Lab

Het WordPress Lab MockupHeb je vragen aan de hand van dit artikel of wil je verder op weg geholpen worden met je website?

Sluit je aan bij Het WordPress lab, een community voor WordPress-liefhebbers waarin ik antwoord geef op jouw WordPress vragen en je toegang krijgt tot al mijn WordPress cursussen.