Moet je lange of korte blogberichten schrijven?

Er zijn veel vragen eenvoudig te beantwoorden. De vraag “Moet je lange of korte blogberichten schrijven?” is hier echter niet op van toepassing.

Het is geen misdaad als je een lang of kort blogbericht schrijft. Iedereen leest weleens lange en korte blogberichten.

De lengte van een blogbericht heeft niets te maken met hoe goed of slecht het artikel is.

Het belangrijkste is dat je schrijft over de dingen die interessant zijn en de dingen die niet interessant zijn eruit laat. In dit blogbericht ga ik nog wat dieper in op dit onderwerp en bekijken we enkele voor- en nadelen van korte en lange blogberichten.

Wat is een lang en wat is een kort blogbericht?

Laat ik beginnen met te vertellen wat ik een lang en wat ik een kort blogbericht vind.

  • Lang blogbericht: Alles boven de 1000 woorden
  • Kort blogbericht: Alles onder de 500 woorden

Alles tussen de 500 en 1000 woorden vind ik een “normale” lengte. Dit is mijn mening van wat een lang en kort blogbericht is. De lengte kan verschillen type blog dus wellicht denk jij anders over wat een lang en kort blogbericht is.

Lange blogberichten

Lange blogberichten schrijf je onder andere als je veel te vertellen hebt, wanneer je lezers voldoende uitleg moeten krijgen en wanneer je gedetailleerde informatie schrijft zoals een case studie.

Hieronder volgen enkele voordelen van lange blogberichten.

Een lang blogbericht levert veel waarde

Het voordeel van lange blogberichten is dat het over het algemeen erg waardevol is omdat het veel informatie bevat. Je kunt in een lang blogbericht alles behandelen wat noodzakelijk is.

Het voordeel voor een lezer is dat er niet meer gezocht hoeft te worden naar 10 verschillende artikelen, alles is op 1 plek te vinden.

Je kunt jezelf met een lang blogbericht onderscheiden

Waar veel mensen meerdere artikelen schrijven over een onderwerp kun jij het hele onderwerp in één artikel behandelen.

Neem bijvoorbeeld mijn artikel over zoekmachine optimalisatie voor WordPress websites. Je kunt op andere websites vaak genoeg blogberichten vinden over WordPress en SEO. Ik wilde me hierin onderscheiden en schreef één artikel met zoveel mogelijk interessante informatie over dit onderwerp.

Lange blogberichten zijn goed voor je zoekresultaten

Op zoekmachine optimalisatie gebied is het verstandiger om lange blogberichten te schrijven in plaats van hele korte blogberichten van minder dan 300 woorden.

Google wil kwaliteit leveren in de zoekresultaten en daarom krijgen uitgebreide blogberichten steeds vaker de voorkeur. Daarnaast heb je met een lang blogbericht ook de kans om op meer longtail zoekwoorden te ranken.

Nadelen van lange blogberichten

Naast voordelen zijn er natuurlijk ook nadelen te vinden. Hieronder volgt een opsomming met enkele van de nadelen van lange blogberichten:

  • Het kost veel meer tijd/onderzoek dan het schrijven van een kort blogbericht
  • Je kunt minder frequent iets nieuws op je website plaatsen (afhankelijk van je beschikbare tijd)
  • Het is lastig om je artikel van begin tot eind interessant te houden voor je lezers

Korte blogberichten

Korte blogberichten zijn artikelen met minder dan 500 woorden. Korte blogberichten schrijf je onder andere als je alleen een klein deel van een onderwerp wilt behandelen of als je alle interessante dingen al hebt gezegd.

Hieronder staan enkele voordelen van korte blogberichten.

Korte blogberichten kosten minder tijd om te schrijven

Het beste aan korte blogberichten is dat je er 1 kan schrijven in een relatief korte tijd. Dit klinkt misschien als stom om te zeggen, maar wanneer je frequent blogberichten wilt plaatsen is dit zeker van belang.

Je kunt minstens een of meerdere blogberichten per dag schrijven. Indien je voldoende tijd hebt kun je dus dagelijks nieuwe blogberichten plaatsen op je blog.

Je blijft specifiek over het onderwerp

Een kort blogbericht zorgt er automatisch voor dat je weinig ruimte hebt om af te dwalen van het onderwerp waar je over schrijft. Je kunt in 500 woorden alle belangrijke dingen vertellen over het onderwerp van je blogbericht.

Korte blogberichten zijn sneller te lezen

Mensen hebben weinig tijd op internet, alles moet zo snel mogelijk. Een kort blogbericht is om deze reden handiger omdat dit minder tijd kost om te lezen.

De kans is hierdoor groter dat je lezers je volledige blogbericht lezen omdat het er ook niet tijdrovend uitziet.

Nadelen van korte blogberichten

Net als met lange blogberichten zijn er ook voor korte blogberichten nadelen te vinden. Hieronder volgt een opsomming met enkele nadelen van een kort blogbericht:

  • Van bepaalde onderwerpen kun je niet alles in een keer schrijven
  • Korte blogberichten kunnen snel geschreven en snel vergeten worden
  • Voor Google zijn lange blogberichten beter (minder dan 300 woorden is af te raden)

De ideale lengte van een blogbericht

Het maakt eigenlijk niet uit of je lange of korte blogberichten schrijft. Het enige wat telt is dat jij je verhaal kwijt kan en waarde kunt leveren aan je bezoekers.

Schrijf dus gewoon je verhaal en let niet op de hoeveelheid woorden dat je gebruikt in je artikel. Je schrijft voor je lezers en niet voor iemand anders.

Er is geen speciale formule die je kunt gebruiken om de ideale lengte van een blogbericht te bepalen. De ideale lengte is de uitkomst van een blogbericht waarin je alle waarde levert die je kunt leveren.

Wat is jouw ervaring met lange en korte blogberichten? Werken lange of korte blogberichten beter voor jou?

10 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Wat je 2de alinea betreft heb je op zich natuurlijk gelijk, maar jij weet niet dat ik een typesnelheid van 360 aanslagen p/m foutloos haal en dat ik weinig hoef na te denken bij antwoordenl. 🙂

    • Dat wist ik inderdaad niet. Feit blijft inderdaad wel dat een reactie eenvoudiger te maken is dan een nieuw artikel. Over het nadenken heb je dus een goed punt waardoor het minder tijd kost 🙂

  2. Daar ben ik weer eens, Maikel. Man, wat heb ik het druk. Fulltime baan, nou ja 36 uur en dan nog eens een tekstbureau ernaast proberen te runnen, in belangrijke mate omdat mijn inkomsten uit die baan niet je dat zijn. Zo loop ik dus ook chronisch achter met mijn e-mails. Vandaar deze verlate reactie. En terwijl ik hier zit te typen denk ik: Waar ben ik mee bezig. Want weer niet zo’n korte korte reactie, dat weet ik al van tevoren als ik je (weer prima) stuk lees. Maar dat ben je van mij wel gewend. 🙂

    Bloggen. Hoe jij over de lengte denkt: mee eens. Hoe je over de frequentie denkt: 1 á 2 keer per dag? Pfff, één keer per veertien dagen (in het begin maar eens in de maand!) ben ik al blij mee. Ideeën genoeg, maar ik heb er domweg de tijd niet voor ze gestalte op mijn website te geven. Er zijn nog zoveel andere onderdelen om aandacht aan te moeten geven voor mijn business: de Social Media (Twitter en LinkedIn, voor Facebook heb ik absoluut geen tijd meer over, jammer), content(wijzigingen) en seo voor mijn website, mijn e-mail bijhouden (die ik aan banden houd door van tijd tot tijd weer Nieuwsbrieven te unsubscriben), de vloed van verzamelde informatie in mijn Favorieten, gedownloade e-books, wat vergeet ik nog? Ik denk vaak: Klanten? Helemaal geen tijd voor! Goed, mijn frequentie is hiermee mij dunkt verklaard. Ik ken daarvan de nadelen, maar ik kan het domweg niet bijhouden. Eénmansbedrijf? Ha ha ha, daar geloof ik niet in! Ik zoek nu al hoognodig personeel, maar ja, nog geen pietermannen voor. Ik zie jou trouwens ook zelden op Twitter, Maikel! 😉

    Ik blog nog relatief kort en mijn blogs gingen nog maar over één onderwerp: literaire uitgevers. In twee series neergezet: één van vier en één van tien blogs! Misschien iets voor het Guinness Book of Records. Onmogelijk alles in één blog te vangen. De gemiddelde lengte zal naar de duizend woorden lopen. Ik denk dit te vervolgen met twee korte verhalen (zo’n 1600 woorden elk), die bij voornoemde blogs horen en daarin staan aangekondigd. Maar om reden publiceer ik alleen de eerste helft, dus zo’n 800 woorden. Probleem: i.t.t. bij die series kan ik hier geen plaatjes (of misschien eentje) toevoegen en seo toepassen kan waarschijnlijk niet, want dat gaat de fragmenten aantasten denk ik en dat gaat me te ver. Eens géén seo? Kan dat wel? Zal wel niet. Na die fragmenten ga ik met niet-literaire onderwerpen verder en ik heb er al eentje in de pen zitten. Die series zijn een afrekening met een stuk uit mijn verleden. Zo, jij bent de eerste die ik dit verklap. Zelfs mijn vrouw heeft er niet of amper weet van. Voor wat het waard is.

    Weer mijn hartelijke groeten.

    • Bedankt weer voor je reactie. Ik heb nooit ergens iets gezegd over een blogfrequentie van 1-2 keer per dag. Dit is voor veel mensen niet haalbaar. Ik heb weleens gezegd dat 1-2 keer in de week een nieuw artikel plaatsen een hoop kan helpen met het krijgen van meer bezoekers omdat dit bij mij ook zo ging.

      Het blijft uiteindelijk met alles gewoon dat je prioriteiten moet stellen. Niemand kan alles doen en op alle sociale media actief aanwezig zijn. Voorbeeldje over prioriteiten stellen: Een reactie van 469 woorden achterlaten op andermans website of een artikel voor je eigen website schrijven van 469 woorden. Persoonlijk kies ik voor het tweede kiezen, ik waardeer natuurlijk wel dat jij het eerste doet 😉

      Wat artikelen en SEO betreft, zie de reactie van een andere Ben hierboven “Uiteindelijk is de toegevoegde waarde voor je lezer het belangrijkste criterium”. Als jij dingen moet gaan aanpassen die je artikelen aantasten, dan moet je het dus niet doen. Bij SEO spelen echter ontzettend veel factoren een rol, dit hoeft niet altijd je artikelen aan te tasten.

  3. Uiteindelijk is de toegevoegde waarde voor je lezer het belangrijkste criterium. Op de voet gevolgd door – en bij nader inzien onlosmakelijk met elkaar verbonden – het plezier van de blogger in kwestie!

  4. Bedankt voor de tip. Ik vind het altijd lastig om me aan bepaalde regels te houden. Het is goed om te horen dat hier geen regels voor zijn en ik gewoon mijn eigen ding kan doen omdat dat het beste is.

    • Je reactie klopt helemaal en je hoeft je ook niet altijd aan de “regels” te houden.

      Ga gewoon je eigen weg wanneer dit naar jouw mening beter is. Soms is het verstandig om iets anders te doen dan andere mensen. Je kunt je op deze manier onderscheiden van de rest.

  5. L.s
    Wij hebben het veel te druk om aan uw sugestie te werken.Momenteel is het boek geshreven door Lowy Cremers Dat is het leven zo een groot sukses dat we tijd te kort komen.Bedankt in ieder geval voor uw sugestie.mvg Lowy Cremers

Geef een reactie