Hoe je een loyaal publiek kunt opbouwen

Heb jij met je blog een loyaal publiek opgebouwd met mensen die keer op keer terug blijven komen om je blog te bekijken?

Bijna alle bloggers willen graag meer reacties en een loyaal publiek. Een blog is gewoon leuker om te onderhouden wanneer je een groep trouwe volgers hebt.

Het is verder ook handig om een loyaal publiek te hebben wanneer je fulltime blogger wilt worden of een leuk zakcentje wilt verdienen met je blog.

De hoeveelheid bezoekers is hier namelijk niet altijd het belangrijkste voor. Het is vaak mogelijk om meer te verdienen wanneer je een achterban hebt waar je in de tussentijd een goede band mee hebt opgebouwd.

Wanneer je een keer een product promoot zal de conversie hoger liggen dan bij websites zonder loyaal publiek. Dit komt omdat je lezers je al langer volgen en vertrouwen in je hebben.

Wat moet je doen om een loyaal publiek te krijgen?

Wanneer je een loyaal publiek wil opbouwen komt het neer op een aantal elementen.

Zo is het bijvoorbeeld verstandig om op reacties te reageren om een band op te bouwen met je lezers. Je vergroot hiermee de kansen dat de lezer waarop je reageert de website vaker gaat bezoeken.

Naast het reageren op reacties kunnen ook elementen als verhalen vertellen en je mening over bepaalde onderwerpen op je blog uiten helpen. Maar liefst 82% van de mensen heeft de voorkeur om bloggers te volgen die hun mening delen in een blogbericht.

Infographic: How to create a loyal blog audience

De infographic “How to create a loyal blog audience” van Quick Sprout laat je diverse stappen zien die je kunt nemen om een loyaal publiek op te bouwen.

De cijfers zijn gebaseerd op mensen uit de Verenigde Staten, maar de informatie die je hieruit kunt halen is voor iedereen met een blog nuttig.

Loyale achterban opbouwen

Conclusie

Een loyaal publiek opbouwen kost tijd, maar is zeker de moeite waard. Als je door blijft gaan en veel waarde blijft leveren op je blog en op andere platformen zal je op den duur steeds meer trouwe volgers krijgen.

Natuurlijk kost het allemaal veel tijd en kun je misschien niet alles wat in de infographic staat uitvoeren. Wat ik in ieder geval zou aanraden is om op alle (of zoveel mogelijk) reacties te reageren.

De reden? Dit zijn lezers op je blog die al de tijd hebben genomen om te reageren. De reacties van deze lezers beantwoorden is de perfecte manier om er een loyale volger van te maken.

6 reacties add your comment

  1. Ik weet niet of ik vaste bezoekers heb, maar ik denk het wel eerlijk gezegd. Maar ik kan nergens terug zien wanneer iemand weer mijn blog bezoekt, dus daarom weet ik het niet.

    Ik kijk zelf alleen naar de views en die vertellen me niet dat IP Adres X mijn blog 5 bezocht heeft bijvoorbeeld, en gevolgd op Twitter, Google+, Facebook word ik ook niet veel, maar ik zou daar als bezoeker van een blog dan ook niet direct behoefte aan hebben.

    • Je hoeft ook helemaal geen IP-adressen en dergelijke te controleren. Je kunt bijvoorbeeld in Google Analytics kijken naar het percentage nieuwe bezoekers om een beetje een idee te krijgen of veel bezoekers voor het eerst op je website komen of vaker terugkeren.

      • Ah okay dus je kunt dat zien in Google Analytics? Bij Blogger heb ik dat in principe in gebouwd, maar die statistieken laten niet zijn of het nieuwe bezoekers zijn.

        Ik zie wel bijvoorbeeld dat ik bezoekers krijg via andermans blogs door er een reactie achter te laten. Het is me ook opgevallen dat veel mensen die reageren zelf ook een blog hebben.

  2. Hoi Maikel,

    Goed artikel weer. Voor een deel voldoe ik eraan, voor een deel zijn het aandachtspunten voor mij. Ik krijg per blog weinig bezoekers: 10-40. Reacties ontvang ik te veel: alleen spammers. Aan mijn content kan het moeilijk liggen lijkt mij, maar de frequentie bloggen terwijl een keer per week al niet genoeg zou zijn krijg ik met geen mogelijkheid hoger dan twee keer per maand. Als ik het mag geloven zou ik twee keer per dag en vast nog liever dagelijks een blog moeten schrijven, maar ik heb een bedrijf te runnen en dan heb je in je uppie zoveel te doen dat bloggen niet meer dan een onderdeeltje is. Wel een belangrijk onderdeel, maar toch. Dan kan ik mijn tekstbureau wel opdoeken en een blogger worden met een specifiek erop afgestelde website. Op zich wel een idee, zeker als ik ervan zou kunnen leven, maar ja, je heb vooralsnog geen zekerheid of het daarop uitloopt en maak zo’n switch temeer hierom dan maar eens!

    Hartelijke groet maar weer.

    P.s.: Ik loop in met mijn chronische e-mailachterstand! En kijk, dat bedoel ik, die taak heb ik ook. 🙂

    • Het is moeilijk om overal aan te voldoen. Pak de dingen op die je op kunt pakken en doe er je voordeel mee. Uiteindelijk zal iedereen het toch op zijn of haar eigen manier doen.

Geef een reactie