Wil je meer aanmeldingen op je nieuwsbrief? Waarschijnlijk wel, maar niet iedereen wilt zijn of haar bezoekers lastigvallen om dit te verkrijgen.
Wat nou als ik je vertel dat er een andere manier is om aanmeldingen te ontvangen zonder dat je direct iemand lastigvalt met een pop-up?
Zou je willen weten hoe dit kan? In dit artikel ga ik je vertellen wat de exit-intent technologie precies is, hoe je jouw conversies ermee kunt verhogen en hoe je dit op jouw WordPress-website kunt inschakelen.
Video: Meer aanmeldingen met exit-intent
In onderstaande video vertel ik je graag meer over wat exit-intent precies is en laat ik zien hoe jij het ook kunt implementeren op jouw WordPress-website.
Zoals ik in de video aangeef maak ik zelf gebruik van OptinMonster om gebruik te maken van de exit-intent technologie. Wat ik nog wel vergeten was erbij te zeggen, is dat je minimaal het Plus abonnement van OptinMonster nodig hebt om hier gebruik van te kunnen maken.
Wil je de informatie uit de video liever in tekstvorm lezen? Geen enkel probleem, hieronder beschrijf ik alles (en misschien wel iets meer) wat ook in de video voorbij komt.
Wat is exit-intent?
Exit-intent is een technologie dat in feite de beweging van de cursor (muis) van een website-gebruiker volgt en kan detecteren wanneer iemand de website dreigt te verlaten.
Verschillende tools detecteren dit op een net iets andere manier. Zo kan het gebaseerd zijn op de pixels dat de cursor van de bovenkant van de website vandaan is, maar ook wanneer de muis een tijd stil staat.
Door gebruik te maken van de exit-intent technologie, kun je bezoekers die jouw website dreigen te verlaten een pop-up voorschotelen. Ideaal om bezoekers op het laatste moment om te toveren in abonnees.
Waarom werkt exit-intent goed?
Pop-ups worden vaak als irritant ervaren, hoewel het een goede optie is om aan meer aanmeldingen te komen. Soms zorgen ‘normale’ pop-ups er echter ook voor dat bezoekers direct de website verlaten.
Met exit-intent kun je dit net iets aanpassen. De meeste bezoekers verlaten een website zonder zich aan te melden voor een nieuwsbrief. Zelfs als de bezoeker gecharmeerd is van de informatie die op de website staat. De reden hiervan is omdat mensen online maar kort de aandacht hebben voor iets en er vermoedelijk niet een duidelijke call-to-action op je pagina te vinden was.
Met behulp van de exit-intent technologie verander je deze kwestie. Je valt bezoekers niet direct lastig, maar grijpt wel de kans met een duidelijke call-to-action om je bezoekers te converteren in abonnees wanneer de website verlaten dreigt te worden.
Het is een vrij rustige mogelijkheid om nog even de aandacht te pakken van de bezoeker, die wellicht wel degelijk geïnteresseerd is in je nieuwsbrief en wat je te bieden hebt. De exit-intent pop-up weerhoud je bezoeker er verder niet van om je website alsnog te verlaten, dit blijft gewoon mogelijk, waardoor het ook niet als storend ervaren wordt.
Hoe je exit-intent kunt gebruiken op jouw WordPress-website
Er zijn diverse tools waarmee je gebruik kunt maken van de exit-intent technologie op jouw website. Zelf maak ik al enkele jaren gebruik van OptinMonster (exit-intent is vanaf het plus abonnement), zo ook op deze website. Ik laat je hieronder dan ook zien hoe exit-intent met dit programma in te stellen is voor jouw WordPress-website.
Als eerste moet je een nieuwe campagne maken of een bestaande campagne bewerken.
Vervolgens kun je de pop-up zelf volledig naar wens instellen. Zodra je dit gedaan hebt, kun je naar het tabblad “Display Rules” gaan.
Bij Conditions If selecteren we “Exit detected” en bepalen we de exit-intent sensitiviteit. Low is 1 pixel van de top verwijderd voordat de pop-up zichtbaar wordt, medium is 50 pixels en high is op 150 pixels afstand van de top van de browser. Zelf kies ik meestal voor medium.
Voor exit-intent heb je nu alles ingeschakeld. Mocht je nog andere regels willen instellen voordat de pop-up zichtbaar wordt, dan kun je dit ook op deze pagina doorvoeren. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven vanaf of tot welke datum de pop-up getoond mag worden en dat soort dingen.
Wanneer je eenmaal alles hebt ingesteld kun je verder gaan naar de volgende stappen. Zoals het koppelen van het formulier aan je mailprovider als het om nieuwsbrief aanmeldingen gaat en kun je het daarna publiceren.
Vervolgens zal je op je WordPress website met behulp van de optinmonster plugin (actief op meer dan 800.000 websites) kunnen zorgen dat de exit-intent pop-up actief wordt op jouw website. Via de plugin op je website kun je ook nog instellen op welke pagina’s je het zichtbaar wilt hebben.
Start direct met het gebruiken van exit-intent
Voorbeelden om je conversie te verhogen met exit-intent
Nu je weet wat exit-intent doet, kun je bekijken hoe je dit voor jouw website kunt inzetten. Vandaar dat ik graag drie voorbeelden met je deel hoe je het kunt inzetten om je conversie te verhogen.
Voorbeeld 1: Exit-intent voor meer aanmeldingen op je je nieuwsbrief
De exit-intent technologie is ideaal om meer aanmeldingen op je nieuwsbrief te krijgen zonder dat je de bezoekers van je website direct stoort.
Zelf maak ik op Webtalis ook gebruik van exit-intent pop-ups. Verschillende zelfs, afhankelijk van de pagina die je bezoekt. Hieronder een voorbeeld van een van mijn exit-intent pop-ups. Deze is alleen zichtbaar pagina’s die over WooCommerce gaan.
Zodra een bezoeker een artikel over WooCommerce leest en de cursor 50 pixels van de bovenkant van mijn website verwijderd is, zal deze pop-up omhoog komen. Ik laat mijn bezoekers zelfs eerst een simpele ja/nee vraag beantwoorden, voordat ik om het e-mailadres vraag.
Verder is deze pop-up ook niet altijd zichtbaar. Ik heb ingesteld dat het eens in de zoveel tijd moet worden weergegeven wanneer een bezoeker de website dreigt te verlaten.
Voorbeeld 2: Exit-intent met kortingscode na inschrijving
Is het je al eens overkomen dat je een webshop wilt verlaten en opeens een pop-up in je beeld krijgt waarmee je een kortingscode kunt ontvangen? Dit is natuurlijk geen toeval en een hele goede techniek om je alsnog als klant binnen te halen.
Exit-intent is het sleutelwoord als het om dit soort praktijken gaat om deze webshops hierbij te helpen. Zo ook bij deze horloge webshop, waarbij je 10% korting krijgt op je eerste bestelling
Voorbeeld 3: Exit-intent en tijdsdruk, de ideale combinatie?
Heb je een actie die een bepaalde tijd geldig is? Hoe dichterbij de deadline van de actie komt, hoe meer mensen geneigd zijn om gebruik te maken van de actie. Jij kunt hiervan profiteren door extra duidelijk te maken hoelang een actie nog duurt. Ik deed dit bijvoorbeeld ook tijdens mijn (her)lancering van de online WordPress Onderhoud Training.
Zeker niet de allermooiste exit-intent pop-up die ik gemaakt heb, maar zodra iemand de salespages dreigde te verlaten kwam bovenstaande melding in beeld. In dit geval niet om een mailadres te verzamelen, maar om iemand direct naar de afrekenpagina door te sturen.
Heb je meer voorbeelden/ideeën?
Bovenstaande drie voorbeelden zijn natuurlijk lang niet alle mogelijkheden die je hebt. Er zijn eigenlijk voor elke markt wel ideeën te verzinnen om exit-intent te gebruiken.
Hieronder volgt daarom nog een kort lijstje met ideeën waarvoor jij wellicht exit-intent kunt gebruiken voor jouw business.
- 7 dagen gratis toegang optie
- Gratis demo
- Gratis verzending kortingscode (direct zichtbaar)
- Toegang tot een speciale pagina (met bijv. tools)
- Videoserie (waarna je een cursus kunt promoten)
- Gerelateerde producten (kun je instellen op populaire pagina’s)
- Quiz
- Win-acties
Moet ik exit-intent gebruiken op mijn website?
Ja, is mijn antwoord in het kort. Door gebruik te maken van de exit-intent technologie heb je een handige strategie om meer conversies te genereren op jouw website. Je kunt OptinMonster gebruiken om het te implementeren op jouw website en er zijn vast ook genoeg andere programma’s waarmee dit kan.
Zodra je eenmalig een exit-intent pop-up hebt ingesteld, zal je verder weinig meer hoeven te doen, waardoor de kosten laag zullen blijven in tegenstelling tot bijvoorbeeld adverteren om meer leads te krijgen. Het is uiteraard wel handig om eens in de zoveel tijd te monitoren wat de resultaten zijn en je kunt altijd nog A/B split-testen om te kijken wat voor soort pop-up het beste werkt.
Natuurlijk moet je er ook weer niet vanuit gaan dat je conversie opeens 20% hoger ligt. Het is een solide tool om gebruik van te maken op je website om de conversies een klein beetje te verhogen. Wat uiteindelijk voor een hoop meer aanmeldingen op je nieuwsbrief kan zorgen of meer verkopen op je webshop.
Eén reactie op “Meer nieuwsbrief aanmeldingen met exit-intent”
Cool 🙂