Een online cursus in de voorverkoop zetten terwijl je het nog niet gemaakt hebt of als het nog niet af is. Zou jij het doen?
Ik had de cursus “Leer werken met de WordPress Gutenberg Editor” in de voorverkoop gedaan.
In dit artikel zal ik je vertellen hoe ik dit ervaren heb en hoe ik er ondertussen tegenaan kijk.
Normaal verkopen vs voorverkopen
Wat “normaal” gebruikelijk is, is dat je een online cursus opneemt, volledig maakt en online zet en deze dan in de verkoop gooit. Je klanten kunnen de online cursus dan direct volgen nadat zij het hebben aangeschaft.
Je kunt er dan ook nog voor kiezen dat een klant direct bij alle cursusinformatie kan komen of dat de cursus gedript wordt. De verschillen hiervan leg ik in een later artikel uit. Het komt er in elk geval op neer dat je eerst alles maakt en dan pas het verkoopt.
Een andere manier van verkopen die je kunt gebruiken is de cursus voorverkopen. Je verkoopt de cursus dan eerst en daarna ga je de cursus pas maken en leveren.
Ik heb het zelf op beide manieren gedaan en beide manieren hebben wel iets. Je zal voor jezelf moeten bepalen of het in jouw situatie handig is ja of nee.
Mijn ervaring met een online cursus voorverkopen
Persoonlijk vond ik het wel wat hebben om een online cursus in de voorverkoop te hebben. Er kwam al geld binnen voordat de cursus af was, maar er kwam ook “druk” op te staan om de cursus op de afgesproken datum klaar te hebben.
Hoe meer druk erop staat, hoe sneller ik dingen weg kan werken. Het moet je maar net liggen dus. Daarnaast vond ik het wel fijn dat de uren die ik erin moest steken al vooruitbetaald waren en later alleen nog maar meer waard konden worden.
Hoewel ik de cursus op de afgesproken dag af had, zou het zonder deadline er toch net iets anders uit hebben gezien. Ik had me nu gewoon aan mijn plan gehouden om alles in video’s te doen en zo min mogelijk tekst te gebruiken. Gaandeweg kwam ik erachter dat het toch wel handig was om hier en daar wat extra tekstuitleg te plaatsen. Dit heb ik op een later moment toegevoegd.
Dit hoeft geen probleem te zijn, ik heb het ook duidelijk aan de cursisten aangegeven, alleen je moet er wel tegen kunnen dat dingen kunnen veranderen en je hier wellicht niet de tijd voor hebt.
Wat ik bij de volgende cursus ga doen? Ik ga bij de volgende cursus weer voor het eerst maken van de cursus en daarna pas het verkopen. Online voorverkopen ging prima, ik heb geen klachten gehad of iets dergelijks, maar ik vind het persoonlijk toch net iets fijner om alles gereed te hebben en het dan pas te verkopen.
Online cursus ‘normaal’ verkopen
De meest voorkomende manier is en blijft dat je eerst de cursus maakt en het daarna verkoopt. Het is ook de manier die ik persoonlijk het meest gebruik.
De reden dat ik het zelf op deze manier doe is simpelweg omdat het minder stressvol is. Je doet al het werk van te voren en kunt direct leveren.
Stap voor stap kan je dus alles voor jezelf inplannen en als het een keer niet uit komt zou je het ook nog kunnen verplaatsen. De marketing kun je na het maken van de cursus doen, zonder dat je nog bezig hoeft te zijn met de cursus. Wanneer vervolgens je marketing erop zit kun je je volledig richten op de cursisten.
Indien je jouw cursus in de voorverkoop zet, plak je er meestal ook een datum aan vast, waardoor je extra druk op je zelf legt. Natuurlijk is het altijd goed om een datum in gedachte te hebben, maar wanneer iedereen dit weet komt er meer bij kijken. Hier heb je geen last van als je het verkoopt zodra het klaar is.
Online cursus voorverkopen
Hoe zit het dan met een online cursus voorverkopen? Het grootste voordeel vond ik dat ik al van tevoren betaald gekregen had, terwijl ik nog niet begonnen was met het maken van de cursus.
Het risico dat het werk voor niks zou zijn was hierdoor weg, want ik had al tientallen cursisten die op de cursus aan het wachten waren en hier al voor hadden betaald.
Wanneer je een cursus pas verkoopt als het klaar is, kan het floppen en heb je er al wel al het werk inzitten. Ja, het kan ook floppen als je je research gedaan hebt en denkt dat hier vraag naar is.
Koopt niemand je cursus in de voorverkoop, dan kun je op dat moment beslissen om de cursus niet te maken en je ergens anders op te focussen. Wel moet je natuurlijk beseffen dat het niet altijd zo is dat je tijdens je eerste lancering veel verkoopt. Misschien ben je jouw mailinglijst nog aan het opbouwen en komt het juiste bezoek pas langzaam binnen druppelen.
Het nadeel van een online cursus voorverkopen is de druk die je jezelf oplegt. Zo geef je tijdens de voorverkoop meestal een datum aan dat de online cursus (of een deel) beschikbaar komt.
Gaat er in de tussentijd iets mis, word je ziek, of is er iets anders aan de hand, dan kan het zijn dat je jouw deadline niet haalt of alleen met keihard werken. Stress ligt dus wel op de loer en je moet hier als persoon wel tegen kunnen, anders is een online cursus voorverkopen niets voor jou. Natuurlijk is dit ook geen probleem, want er is geen goed of fout, wees vooral eerlijk naar jezelf.
Hoe kun je een online cursus voorverkopen?
Aangezien dit artikel zich met name focust op het voorverkopen van een online cursus, wil je misschien ook weten hoe je dit het beste kunt aanpakken. Er zijn namelijk nogal wat verschillende manieren hoe je dit kunt doen. Bekijk daarom wat het beste bij jou past.
Wees eerlijk en duidelijk naar je klanten
Het allerbelangrijkste is dat je eerlijk en duidelijk bent naar je klanten. Geef aan wanneer je klanten de online cursus kunnen verwachten. Noem een exacte datum en geef aan of de cursus direct volledig beschikbaar is of dat je bijvoorbeeld een module per week vrij geeft.
De marketing blijft hetzelfde
Als je iets in de voorverkoop zet, dan moet je alsnog net zoveel tijd en aandacht besteden aan de marketing om het succesvol te maken. Een lancering plannen met een begin en einddatum is dus helemaal geen slecht idee.
Je moet dus alsnog mails schrijven, eventueel video’s maken of hoe je het ook wilt lanceren. Besteed er in elk geval voldoende tijd aan, want het is net zo waardevol als bij een normale lancering van je online cursus. Je hebt het nu alleen vervroegd. Uiteraard kun je het wel nogmaals lanceren wanneer de cursus echt beschikbaar is, maar wees in elk geval niet laks met de allereerste keer.
Krijg de online cursus live zoals beloofd
Je kunt je online cursus op meerdere manieren live zetten. Zo kun je de video’s alsnog van tevoren opnemen en publiceren op de afgesproken datum, dit is hoe ik het heb gedaan.
Een andere methode is dat je bijvoorbeeld wekelijks live een webinar doet voor je cursisten. Geef dan een specifieke tijd en datum aan en zorg ook dat je het opneemt, zodat cursisten het later terug kunnen kijken. Dit is een totaal andere werkmethode en moet je liggen. Het kan voor stress zorgen, maar het kan ook juist voor een beetje extra druk zorgen wat je misschien nodig hebt.
Tot slot zou je ook elke week video’s van tevoren kunnen opnemen en deze online plaatsen op een afgesproken dag. Wees wel consistent met de dag, zodat mensen hieraan wennen en niet zich telkens af hoeven te vragen op welke dag het nu online komt. Je hebt dan wekelijks de tijd om je video’s te maken en hoeft niet direct de cursus voor een bepaalde datum klaar te hebben.
Conclusie: Een cursus voorverkopen of niet?
Het ligt helemaal aan jezelf of dit een goede optie is of niet. Bekijk wat voor persoon je bent en of het je überhaupt wel ligt. Zit je vol zelfvertrouwen en denk je het uit je mouw te schudden of ben je wat terughoudender en doe je alles liever op je eigen tempo.
De manier maakt niet uit, zolang jij jouw online cursus maar de wereld in brengt. Persoonlijk maak ik het liever van tevoren, maar ik heb ook weleens een cursus in de voorverkoop gezet. Het werkt beide, het is gewoonweg wat je prettiger vindt werken.
Eén reactie op “Online cursus voorverkopen, ja of nee?”
Het is inderdaad om alles nauwkeurig uiteen te zetten, wat je precies gaat doen. Ga je cursus in de voorverkoop doen of niet. Zoals in het artikel gesteld hebben beide methoden “iets” zowel in positive als in minder positieve zin. Wat je dan ook zal doen, een beslissing moet er gemaakt worden.