De oplossing voor WordPress mails die niet verzonden worden

WordPress verzend om diverse redenen mails naar gebruikers of klanten van je website.

Ben je je wachtwoord vergeten, dan kun je een reset mail laten versturen. WordPress verzend daarnaast ook automatische mails wanneer je website geüpdatet is.

En wat dacht je van de mails die je allemaal kunt versturen als je een WooCommerce webshop hebt? Bij nieuwe bestellingen kun je zelf een mail krijgen en ook de klant kan een bevestigingsmail van zijn of haar bestelling ontvangen.

We kunnen dus wel zeggen dat het belangrijk is dat de mails die WordPress kan versturen ook daadwerkelijk verzonden en afgeleverd wordt. Indien mails niet goed binnenkomen zal je hier vanzelf klachten over krijgen en dat wil je natuurlijk voorkomen.

Waarom verzend WordPress geen mails?

Eerlijk gezegd zal WordPress altijd de mails versturen die verzonden moeten worden, maar dit gaat wel via de server waar je website op gehost staat. Hier ligt meestal dan ook meteen de oorzaak van het probleem.

Zo kan het zijn dat je op een shared hosted server staat met heel veel andere sites en waar een website spam verzend. Jij bent dan ook meteen de dupe omdat mails door de spammer wellicht niet meer door de spam checkers komt omdat het van dezelfde server afkomt.

Een andere oorzaak kan bijvoorbeeld zijn dat de server waar je website op staat niet goed geconfigureerd is of dat de DNS van je domeinnaam niet goed ingesteld staat voor bijvoorbeeld ipv6.

Hoe kun je dit mailprobleem oplossen?

Het eerste wat je natuurlijk altijd kunt doen is even contact opnemen met je hostingprovider en navragen of alles wel goed ingesteld staat en of er eventueel naar gekeken kan worden.

Mocht je zelf de technische kennis hebben, dan kun je uiteraard zelf controleren of alles wel goed ingesteld staat.

Indien het probleem niet opgelost kan worden bestaat er gelukkig nog een andere oplossing die ik hieronder voor je ga behandelen. Je kunt namelijk WordPress e-mails ook laten versturen via een andere server. Hier zijn speciale diensten voor beschikbaar.

De bekendste dienst is Mandrill, maar hier kun je sinds kort niet gratis meer mee starten. Een uitstekende alternatief is Sendgrid. Bij Sendgrid kun je 12.000 mails per maand gratis versturen en er is tevens een WordPress plugin waar je gebruik van kunt maken.

WordPress e-mails versturen via SendGrid

Om te starten met SendGrid heb je een account nodig. Je kunt deze eenvoudig aanmaken op de website van SendGrid zelf en kunt starten met het gratis plan.

Eenmaal alle gegevens ingevuld zal je account gecontroleerd worden voordat je daadwerkelijk gebruik kunt maken van SendGrid. Dit wordt gedaan om spammers geen toegang te verlenen tot de servers.

Hieronder nog wat meer uitleg wat de reden is waarom je account eerst gecontroleerd zal worden.

SendGrid API key genereren

Wanneer je account geaccepteerd is kun je een API key genereren. Je hebt deze API key nodig voor de plugin waar we straks gebruik van gaan maken. Je kunt een API key aanvragen door naar “Settings -> Api Keys” te gaan.

Eenmaal op de API keys pagina kun je rechtsboven op “Create API key” klikken en dan op “General API”.

SendGrid general API key

Vervolgens kun je instellen welke rechten de API allemaal nodig heeft.

Mail Send - Full Access

Om SendGrid WordPress mails te laten versturen hoef je alleen maar “Mail Send” op “Full Access” te zetten en de API key op te slaan.

Zodra je dit gedaan hebt krijg je een API key te zien die je kunt gebruiken in de plugin. Sla deze API key goed op, want SendGrid laat maar eenmalig deze gegenereerde sleutel zien.

SendGrid WordPress plugin installeren en configureren

SendGrid WordPress plugin

Nu je een API Key hebt kun je de plugin “SendGrid” installeren en configureren op je WordPress website.

Wanneer je dit gedaan hebt kun je naar “Instellingen -> SendGrid” om de gegenereerde API key in te vullen.

SendGrid WordPress API key invullen

Naast dat je de API kunt invullen heb je ook nog de mogelijkheid om aan te geven welke naam en e-mailadres wordt gebruikt als afzender van de mail en naar welk mailadres antwoorden verstuurd kunnen worden.

SendGrid WordPress plugin mail instellingen

Verder kun je ook nog een SendGrid Template aanmaken en hier invullen en categorieën invullen voor de statistieken in SendGrid. Je hoeft hier in principe niets mee te doen om de mail werkend te krijgen, maar de mogelijkheid is er dus wel.

Wanneer je alles naar wens hebt ingevuld hoef je alleen nog maar onderaan de pagina op “Update settings” te klikken en alle WordPress mails zullen vanaf nu verzonden worden en ook daadwerkelijk aankomen.

Heb jij weleens last gehad dat WordPress geen mails verstuurde? Heb je dit op een soortgelijke manier opgelost of heb je het anders gedaan? Laat het weten in de reacties hieronder.

15 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Ik gebruik ook WP SMTP. Met Contactforms 7 werkt dit goed, echter met Gravity Forms niet. Er komt geen foutmelding, maar de formulieren komen niet aan. Alle instellingen staan goed, want de WP SMTP geeft dat aan bij de testmail. Ligt het dan aan Gravity?

  2. bij mij is het ook de oplossing niet.
    Er is een (nieuw?) tabblad in Sandgrid waar ik geen raad mee weet.

    daar wordt weer een APIkey gevraagd, maar als ik die weer invul dan accepteert hij dat niet. Dus zet ik die weer uit.

    de proef e-mail wordt ook niet verzonden.

    ik word er een beetje moedeloos van.

  3. Jazeker staan die aan 🙂 goede vraag het komt te vaak voor dat dergelijke dingen over het hoofd worden gezien! 🙂

  4. Bedankt voor je bericht echter heeft Sendgrid bij mij geen oplossing geboden.
    De mailtjes zowel bevestiging als nieuwe bestelling worden niet verstuurd bij het plaatsen van een order (zowel test als live)

    ik zoek verder als ik wat vind dan plaat ik het hier.

    • Je hebt de mails wel aanstaan neem ik aan in WooCommerce, zodat het automatisch verzonden wordt? (stomme vraag natuurlijk als je dit gewoon hebt, maar je weet het nooit)

      Laat het maar weten als je een andere oplossing hebt gevonden. 🙂

  5. Hallo Maikel,

    bedankt voor deze pagina.
    Ik weet echter niet of het probleem direct in de server zit.
    Dit omdat ik na het uitvoeren van een handmatige bijwerking (dus de statuts va nde betaling op betaald zet) wel een mail als klant ontvang. En als eigenaar van de webshop krijg ik wel direct een mail toegezonden met daarin de bestelling van de klant.

    Kan het niet zo zijn dat Woocommerce niet automatisch de status van een bestelling (nadat deze is verricht door mollie) wordt aangepast naar in behandeling? Want deze actie moet ik handmatig uitvoeren en vervolgens krijgt de klant zijn mail met de betaling informatie.

    Ik hoor graag van je of je hier ook een eventuele handleiding / blog van hebt en wat jou gedachten hierover zijn.

  6. Hi Maikel,
    wat een goede post, bedankt zeer leerzaam en erg nuttig dat ook jij dit weer voor ons hebt uitgezocht. en ja tot over 4 jaar dan dat wij weer een dergelijke mail van je zullen ontvangen over een prangend onderwerp.

    grtjes

Geef een reactie