Spreek dezelfde taal als je lezers

Als je een artikel schrijft over iets waar je veel vanaf weet is het erg verleidelijk om afkortingen en vaktaal te gebruiken, zonder uit te leggen wat de betekenis ervan is.

Het resultaat is echter dat bezoekers stoppen met lezen als er woorden staan waarvan ze de betekenis niet weten. Je bezoekers kunnen alleen geboeid blijven door de woorden die hij leest.

Aan de schrijver is het de taak om ieder artikel dat hij schrijft zo eenvoudig mogelijk te maken, zodat iedereen begrijpt wat je te vertellen hebt. Hieronder staan enkele tips waar je op kunt letten.

Weg met de afkortingen en vaktaal

Hoe simpel het ook is om “WP” te typen, het is vele malen duidelijker als je WordPress typt.

Als je zelf een artikel leest over iets waar je weinig tot niets vanaf weet, zit je niet te wachten op deze afkortingen. Je gaat dan zo snel mogelijk terug naar Google (of een andere zoekmachine) om een andere website te vinden met een duidelijker artikel.

Net zoals met de Nederlandse taal zijn er enkele uitzonderingen op de regel:
• als je de betekenis van een afkorting of vakwoord eerder in het artikel hebt uitgelegd;
• als je verwijst naar de betekenis van het woord;
• als de gebruikers de definitie kan lezen als hij met zijn muis over het woord gaat.

Maak geen gebruik van je hele woordenschat

Misschien heb je een hele grote woordenschat, het internet is niet de plaats om hiermee te pronken. De meeste websites moeten voor alle leeftijden en opleidingsniveaus goed leesbaar zijn, je hebt dan niets aan “dure” woorden.

Conclusie: Hou het simpel.

Geef een reactie