Analyseer jij jouw website statistieken?

Wanneer is de laatste keer dat jij naar de statistieken van je website hebt gekeken? Natuurlijk is het niet nodig om dit elke dag, elk uur of elke minuut te doen, maar het is wel altijd belangrijk om de statistieken te bekijken.

Op het moment van maken van deze video (waarin de audio helaas nog wat te wensen overliet), was ik bezig met het nieuwe design van Webtalis. Ik heb toen gekeken welke pagina’s veel bezoekers kregen en hoe ik deze pagina’s kon verbeteren met een call to action.

Bedenk dus altijd goed wat het doel is van je website en benut de belangrijkste pagina’s van jouw website om dit doel te bereiken.

Ik heb nu over mijn eigen website, maar wellicht heb jij wel een webshop. In dit geval blijven de statistieken ook gewoon super handig om te raadplegen. Welke bezoekers halen bijvoorbeeld wel de winkelmand of de afrekenpagina en welk percentage hiervan rekent niet af?

Je kunt dan kijken waar het aan ligt, waar stoppen mensen nou en wat zal de reden zijn? Je zou ook een manier kunnen bedenken om bezoekers terug te laten komen naar de winkelwagen, zodat er vervolgens alsnog afgerekend kan worden.

De standaard statistieken zijn ook altijd leuk om te zien. Hoeveel mensen bezoeken jouw website, welke pagina’s worden bekeken, hoe lang blijft een bezoeker op je website? Voor een webshop kun je bekijken welke producten het goed doen of welke producten het in combinatie met elkaar goed doen. Dankzij de informatie kun je deze producten wellicht beter promoten.

Mocht je helemaal geen statistieken bijhouden, dan wordt het hoog tijd om hier mee te beginnen. Voor een webshop moet je ook zeker e-commerce inschakelen in Analytics en bij een blog is het belangrijk om te bekijken of jij je doelen haalt. Je kunt tenslotte wel veel bezoekers hebben, maar als jij je doelen niet haalt, dan hebben deze bezoekers niet veel nut.

Bekijk dus zeker weer eens de statistieken van jouw website wanneer je dit een tijd niet hebt gedaan. Tot zover de tips van dit keer. Tot de volgende video.

Geef een reactie