Waarom het segmenteren van je mailinglijst handig is

In bovenstaande video heb ik het met je over het segmenteren van je mailinglijst. Het was alweer een tijdje geleden dat ik een video vanuit de auto heb gemaakt, maar ik had de inspiratie weer. Dit keer met goede audio.

De reden waarom ik het over het segmenteren van je mailinglijst wil hebben, is eigenlijk gewoonweg omdat het super handig is. Nu vraag je je natuurlijk direct af waarvoor. Ik zal een aantal voorbeelden voor je noemen.

Waarom je mailinglijst segmenteren?

Stel je hebt een cursus en die verkoop je, zoals ik doe met de WordPress onderhoud training, en je hebt al klanten, dan wil je niet dat de klanten van je cursus de promotiemails krijgen. Hier kun je een apart segment voor maken bij je mailinglijst, zodat je deze mailadressen er automatisch uit filtert. In veel gevallen kun je dit automatiseren met je e-mail marketing provider in combinatie met WooCommerce.

Een totaal ander voorbeeld is dat je mensen misschien niet wilt lastigvallen met mails over bepaalde onderwerpen. Je kunt dan een link in je mail plaatsen waar mensen op kunnen klikken indien er geen interesse is. Deze link koppel je vervolgens via je e-mail marketing provider aan een tag, zodat je deze mailadressen apart hebt staan en hier dus ook weer een segment voor aan kunt maken.

Tot slot nog een laatste en derde voorbeeld. Het kan zijn dat je onderscheidt wilt maken voor de normale mails die je wilt versturen. Bij mij is het bijvoorbeeld handig om een apart segment te hebben voor mensen die een webshop hebben, gewoon op zoek zijn naar WordPress tips of mensen die de website puur gebruiken om leads en nieuwe klanten te genereren. Dit zijn natuurlijk drie totaal verschillende doelgroepen die ik ander soort mails kan sturen.

Hoe kan ik mijn mailinglijst segmenteren?

Zoals je hopelijk door hebt, kan het super handig zijn om je mailinglijst te segmenteren. Zelf gebruik ik ActiveCampaign voor het beheren van mijn mailinglijst en het versturen van e-mails. In ActiveCampaign kan ik tags aan contacten toevoegen, waarna ik een segment kan maken gebaseerd op de tags.

Nu kan het zijn dat jij een ander e-mail marketing provider hebt. Dit hoeft geen probleem te zijn, steeds meer e-mail providers bieden je de mogelijkheid om je mailinglijst te segmenteren. Zoek het even op in het hulpgedeelte van je provider of stuur  een mail naar de helpdesk of het mogelijk is. Is het niet mogelijk, maar wil je het wel gebruiken omdat de voordelen je aanstaan? Dan is overstappen helaas de beste optie.

Tot zover deze korte tip. Wat mij betreft is het een aanwinst, dus ik hoop dat jij het ook kunt gebruiken in jouw business. Vond je deze informatie handig? Vergeet je dan niet om je te abonneren op mijn YouTube kanaal voor meer video’s en tips.

Geef een reactie