Waar kun je het best back-ups van je website opslaan?

Hier is de tweede “Vraag het aan de Webtalis” video. Ik ga proberen op elke woensdagavond een video online te zetten op YouTube.

Het artikel met extra tekstuitleg over wat er in de video gezegd wordt komt vervolgens op donderdagochtend online.

In deze tweede video behandel ik de vraag waar je het best back-ups van je website kunt opslaan.

Back-ups opslaan, welke locatie is het best?

Eigenlijk is de vraag waar je het best een back-up kunt opslaan niet helemaal de juiste vraag, maar er gebeuren wel dingen met betrekking tot back-ups die niet helemaal juist zijn.

Wat je bijvoorbeeld niet moet doen is alleen een back-up van je website op de server van je website laten staan (je hostingpakket). Dit is de nummer 1 fout, want wat nou als er iets fout gaat met de server of deze er dagen uit ligt?

Natuurlijk kun je nu denken van… Maikel, hoe groot is de kans dat er wat fout gaat met de server of dat deze er meerdere dagen uit ligt, waardoor ik graag wil overstappen naar een andere hostingprovider. Wellicht is dit niet heel groot, maar het neemt niet weg dat het wel degelijk voorkomt en jij hier natuurlijk zelf niet de dupe van wilt zijn.

Is een back-up op je server echt zo fout?

De meeste back-up plugins voor WordPress plaatsen de back-up op de server van je website, is het dan echt zo fout om hier een back-up te hebben staan? Nee, in principe is het geen probleem zolang je maar zorgt dat je in dit geval de back-up op meerdere locaties opslaat.

Je zal dus altijd de back-up moeten downloaden en ook ergens anders bewaren, want dit is de enige methode dat je niet afhankelijk bent van de server waar je website opstaat.

Op welke locaties of apparaten kun je een back-up bewaren?

Je kunt een website back-up simpelweg bewaren op eigenlijk alle locaties die voldoende opslagruimte bevatten.

Zo is de server van je website de nummer 1 keuze, maar kun je het ook downloaden naar je computer, een back-up op een externe harde schijf of USB-stick zetten of wat dacht je van de cloud?

Er zijn tegenwoordig diverse cloud-diensten waar je gebruik van kunt maken en die ook steeds vaker te koppelen zijn met back-up plugins. De populairste twee opties zijn op dit moment Dropbox en Google Drive.

Het voordeel van je back-ups opslaan in de cloud is ook nog eens dat je er echt vanaf overal bij zou kunnen komen. Ben je dus op vakantie en gaat er iets fout en heb je jouw laptop meegenomen, dan kun je gewoon aan de slag om je website te herstellen.

Tot slot heb je ook nog professionelere back-up plugins als VaultPress, waar eigenlijk alles voor je geregeld wordt. Zo regelt de plugin dat er regelmatig (het kan real-time) back-ups worden gemaakt en dat deze in de omgeving van VaultPress komen, waarvandaan jij het dan kunt downloaden.

Conclusie

Zorg altijd dat je niet alleen een back-up hebt op de server waar je website opstaat, maar juist op meerdere locaties of apparaten. Dit is de enige manier dat je zeker weet dat je altijd bij een goede back-up kunt komen.

Mogelijkheden om back-ups op te slaan zijn onder andere je computer, externe harde schijf, USB-stick en in de cloud.

Verspreiden is eigenlijk het sleutelwoord in dit verhaal, zodat jij bij je back-up kunt wanneer je het een keer echt nodig hebt.

3 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Beste Maikel,
    Ik ben misschien wat ouderwets qua inzicht en opvattingen.
    Stel, ik gebruik filezilla om een kopie van de website naar mijn PC over te brengen.
    Als ik de hele bubs daarna naar OneDrive upload, waar moet ik dan op letten?
    Dat wil zeggen als deze handelwijze acceptabel is.

    Of kan dit handiger? Hoe dan?

    Met vr.gr.,
    Dirk

    • Dit kan beter! Met Filezilla neem je de database niet mee dus is de backup ongeschikt.

      Gebruik een plugin die je volledige site backupt. Sla deze vervolgens in de cloud op.

    • Klopt, met Filezilla neem je inderdaad alleen de bestanden mee in de back-up en mis je nog wel de database. Wanneer je alles handmatig wilt doen, kun je de database back-uppen via phpMyAdmin.

      Voor het gemak kun je alles dan alles in een zip-bestand of iets dergelijks plaatsen, zodat je een eenvoudig overzicht hebt. Met behulp van een plugin dit allemaal automatisch laten doen is verder ook een optie.

Geef een reactie