Home / Zoekmachine Optimalisatie / Hoe kun je upgraden naar Google Analytics 4?

Hoe kun je upgraden naar Google Analytics 4?

In oktober 2020 heeft Google een nieuwe versie van Google Analytics uitgebracht.

De officiële naam is “Google Analytics 4”, of je kunt de afkorting GA4 gebruiken.

Wanneer je nu een nieuw account aanmaakt zal je website standaard draaien op deze versie.

Doordat er nu twee versies zijn kan ik mij heel goed voorstellen dat je in de war bent welke je nu moet gebruiken. De veranderingen zijn namelijk zo groot dat je je oude data niet mee kunt verhuizen naar de nieuwe versie.

Moet je wisselen naar de nieuwe versie of bij de oude versie blijven? In dit artikel zal ik je uitleggen hoe ik er tegenaan kijk en hoe ik het zelf doe.

Video: Upgraden naar Google Analytics 4?

In onderstaande video vertel ik je wat voor verbetering Google Analytics met zich meebrengt, of je beide versies kunt gebruiken, hoe je kunt upgraden en hoe je de nieuwe tracking code op je website plaatst.

Abonneer je op mijn YouTube kanaal

Wil je meer uitleg over Google Analytics 4 of volg je de instructies in tekst? Lees dan de rest van het artikel.

Wat is er nieuw in Google Analytics 4?

Voordat ik je uitleg op welke versie je het best kunt draaien en hoe je eventueel kunt upgraden, is het fijn om te weten wat de verschillen zijn en wat er dus nieuw is in Google Analytics 4.

Aangezien GA4 steeds meer updates en functionaliteiten krijgt, kan de lijst die je hieronder ziet staan veranderen.

Alles is een gebeurtenis (event): Alles wat er op je website gebeurd is een gebeurtenis. Paginaweergaves, transacties en dat soort dingen zijn niet meer beschikbaar en vallen onder een gebeurtenis.

Data van apps en websites in één property: Heb je een bedrijf met meerdere websites en apps? Je kunt nu data streamen naar dezelfde property.

Machine learning: Dit is wellicht het sleutelwoord voor GA4. Met Machine learning kunnen voorspellingen worden gedaan aan de hand van je doelgroep.

Extra metingen: Er zijn metingen die je niet meer met de Tag Manager hoeft in te regelen. Denk bijvoorbeeld aan downloads, uitgaande klikken, hoever er gescrold is en interne zoekopdrachten.

Conversies zijn eenvoudiger: Je kunt nu op een eenvoudige manier aangeven of een bepaalde gebeurtenis een conversie is of niet.

Doelgroepen: Je kunt zelf doelgroepen aanmaken. Wanneer iemand een bepaalde actie doet kan hij in je doelgroep komen.

Historische datalimiet: Je kunt je data niet meer instellen op dat het nooit verdwijnt (dit kan wel in Universal Analytics). In Google Analytics verloopt dit na 14 maanden (als je dit handmatig instelt).

Welke versie kan ik het best draaien?

Wanneer je een enkele versie zou moeten kiezen, dan is dit een lastige keuze. Bij een upgrade neem je namelijk de oude data niet mee, hoewel je dit nog wel steeds kunt bekijken in je oude account.

Anderzijds ben je helemaal gewend aan Google Universal Analytics (UA) en is dit op het moment van schrijven (20 januari 2021) de meest volwassen versie van de twee.

Ik heb er zelf voor gekozen om beide versies te draaien. Een soort overbruggingsperiode waar ik graag gebruik van maak. Zo kan ik nog in mijn oude vertrouwde analytics kijken, maar bouw ik ook al data op in de nieuwste versie, voor als dit de complete standaard wordt en ook volwassen is geworden.

Het ding op dit moment is namelijk ook dat niet alle functionaliteiten in de nieuwe versie zitten en dit is natuurlijk zonde.

Ik kan je daarom aanraden om hetzelfde te doen en beide versies te draaien, zodat je profiteert van beide Analytics versies.

Vermoedelijk stop ik eind 2021 met de Universal Analytics versie, dan heeft Google een jaar de tijd gehad om de GA4 helemaal op orde te hebben en meer functionaliteiten eraan toe te voegen.

Hoe upgrade ik naar Google Analytics 4?

Er zijn meerdere manieren om te beginnen met Google Analytics 4. Wanneer je al een Universal Analytics (UA) account hebt, dan kun je instelassistent voor GA4 gebruiken.

Om hier te komen kun je naar je Google Analytics account gaan en kun je vervolgens linksonder op Beheerder klikken. Je zal nu onder je Property de optie Instelassistent voor GA4 zien staan.

Instelassistent voor GA4

Klik op Instelassistent voor GA4 om de upgrade te starten. Het heeft geen invloed op je bestaande Analytics property.

Je komt nu op een pagina terecht waar je een Google Analytics 4-property kunt maken. Klik op Aan de slag om verder te gaan.

Google Analytics 4-property maken

Zodra je dit gedaan hebt krijg je te zien wat de Wizard precies voor je doet. Zo maak je een nieuwe property aan, worden de basisinstellingen gekopieerd uit je bestaande UA-account en wordt verbeterde meting autoamtisch geactiveerd.

De optie die niet beschikbaar is op de afbeelding hierboven, is dat je gegevensverzameling met je bestaande tag kunt inschakelen. Dit houdt in dat je bestaande code gegevens doorstuurt naar Google Analytics 4 en je geen wijzigingen hoeft aan te brengen op je website.

Mocht je echter aanpassingen hebben gedaan, dan kan het zijn dat je beter alsnog zelf een nieuwe trackingcode kunt toevoegen. Is deze optie niet beschikbaar, zoals op de afbeelding, dan zal je de trackingcode nog moeten toevoegen aan je website.

Klik op Property maken om verder te gaan. Gefeliciteerd, je Google Analytics 4 property is succesvol aangemaakt!

Je kunt jouw gloednieuwe property bekijken door op Uw GA4-property bekijken te klikken. Klik gerust door aan de linkerkant in het menu om alle nieuwe onderdelen te bekijken.

GA4 trackingcode toevoegen aan je WordPress website

Wanneer je jouw gegevens niet automatisch kunt verzamelen met je oude trackingcode, dan is het zaak om je nieuwe trackingcode toe te voegen aan je website.

Nadat je op GA4-Property bekijken hebt geklikt, ben je bij de installatieassistent uitgekomen.

Google Analytics 4 taginstallatie

Je kunt hier bij het kopje “Verzamelen” op Taginstallatie klikken om een sitetag te bemachtigen die je op je website kunt plaatsen.

je komt dan bij de Gegevensstream terecht. Hier kun je op je website klikken om verder te gaan.

Gegevensstream

De algemene sitetag die je kunt gebruiken om op je website te plaatsen kun je nu vrij eenvoudig vinden onder het kopje “Instructies voor het gebruik van tags”.

Instructies voor het gebruik van tags

Let op dat je “nieuwe tag op pagina toevoegen” hebt geselecteerd en klik vervolgens op Algemene sitetag (gtag.js).

Zodra je dit gedaan hebt zal je jouw trackingcode zien staan die je op je website kunt gebruiken.

Algemene GA4 sitetag om op je webiste te plaatsen

Kopieer deze code en plaats deze vervolgens in het <head>-gedeelte van je website.

Misschien weet je niet hoe je dit moet doen en dat is helemaal geen probleem. De eerste optie die je kunt proberen is of er bij je thema-instellingen een optie staat om een trackingcode toe te voegen. Is dit het geval? Mooi, plaats de code in dit veld en sla de wijzigingen op.

GA4 trackingcode plaatsen met een plugin

Indien je geen optie hebt in je thema, moeten we het via een andere methode doen. We gaan de plugin Header Footer Code Manager installeren op onze website.

Heb je geen idee hoe je een plugin moet installeren? Lees dan eerst het artikel WordPress plugin installeren.

Zodra je de plugin hebt geïnstalleerd kun je aan de linkerkant op het menu-item HFCM -> Add New klikken.

Vervolgens kun je een naam invullen voor de snippet die je toevoegt, bijvoorbeeld GA4 Trackingcode, en kun je de trackingcode toevoegen onder het kopje “Snippet/Code”.

GA4 trackingcode toevoegen aan je website

Naast een naam en trackingcode toevoegen hoef je niks te wijzigen. Alles staat verder goed ingesteld. Het enige wat je nog hoeft te doen is op Save klikken.

Nadat je de snippet hebt opgeslagen is deze actief op je website. Vanaf nu worden gegevens bijgehouden voor Google Analytics 4.

Veelgestelde vragen over Google Analytics 4

Ga ik mijn “oude” Google Analytics UA data verliezen?

Nee, dit zal niet snel gebeuren. Hoewel Google dit nergens heeft gezegd, net als dat er nergens staat dat je het kwijtraakt, zal dit niet logisch zijn.
Met de klassieke Google Analytics die van 2005 tot en met 2012 draaide, kun je ook nog steeds gegevens ontvangen. Het is zeer onwaarschijnlijk dat Google het nu anders zal benaderen.

Kan ik wachten met upgraden naar Google Analytics 4?

Dat is geheel aan jou. Het is niet verplicht om te upgraden, dus ja je kunt wachten. Wel wil ik je adviseren om zo snel mogelijk te upgraden, zodat je ook data zal verzamelen in de nieuwe versie. Op termijn zal dit toch echt de standaard worden. Je kunt starten en beide versies tegelijkertijd draaien.

Kan ik nog een oude UA property aanmaken in Google Analytics?

Hoewel Google GA4 probeert te pushen, is het op dit moment nog mogelijk om een oude UA property aan te maken. Dit staat wel wat verborgen. Tijdens het aanmaken zal je naar de geavanceerde instellingen moeten om een UA (Universal Analytics) property aan te maken.

Ik heb vrij recent een account gemaakt. Welke versie heb ik?

Google Analytics 4 is sinds oktober 2020 beschikbaar. Wanneer je daarna een account hebt aangemaakt, dan zal je vermoedelijk op de nieuwste versie draaien. Wanneer je inlogt op je account en op Beheerder klikt, zal je bij de oude versie onder het kopje property (in het midden) een ua-xxxxxxxx-x code zien staan. Bij GA4 zal je dit niet zien.

Conclusie: Upgraden naar Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is niet uitgebracht om snel weg te gaan. Wel is het wellicht iets wat snel om mensen naar Google Analytics 4 te pushen, aangezien er nog wel wat functionaliteiten ontbreken ten opzichte van de vorige versie.

Ondanks dat kan ik je toch alvast aanraden om te upgraden, zodat je alvast gegevens kunt verzamelen met Google Analytics 4. Wel zou ik voorlopig de Universal Analytics versie ook blijven behouden op je website.

Op deze manier kun je alvast GA4 ontdekken, maar kun je ook nog snel de gegevens waar je naar op zoek bent uit de oude versie halen.

GA4 krijgt steeds meer nieuwe functionaliteiten en zal na verloop van tijd als de nieuwe standaard gezien worden.


WordPress Hulp Nodig? Join Het WP Lab

Het WordPress Lab Mockup

Heb je vragen aan de hand van dit artikel of wil je verder op weg geholpen worden met je website?

Sluit je aan bij Het WordPress lab, een community voor WordPress-liefhebbers waarin ik antwoord geef op jouw WordPress vragen en je toegang krijgt tot al mijn WordPress cursussen.

«
»