Verouderde artikelen vernieuwen

Wat is iets wat je dagelijks of met enige regelmaat moet doen op je blog?

Je moet altijd nieuwe artikelen schrijven om je blog in leven te houden.

Wist je echter dat er iets is wat je naast nieuwe artikelen schrijven ook kunt doen en wat misschien wel even belangrijk is?

Waar ik het over heb is dat je ook verouderde artikelen, die vandaag de dag nog steeds relevant zijn, kunt vernieuwen.

Wat is het voordeel van verouderde artikelen vernieuwen?

Mensen komen vaak op je website terecht via een zoekresultaat in Google. De meeste zoekresultaten van Google zijn links naar artikelen op websites.

Wat je in het verleden hebt gepubliceerd is dus net zo belangrijk als wat je gaat publiceren. Oude artikelen staan tenslotte al in Google en hier krijg je bezoekers door naar je website.

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij komen de meeste nieuwe bezoekers binnen op een artikel die ik in het verleden heb geschreven.

Door artikelen up-to-date te houden zorg je ervoor dat bezoekers niet op pagina’s komen waar allemaal verkeerde informatie op staat. Je voorkomt hiermee dat bezoekers je website direct weer verlaten.

Wanneer je ervoor zorgt dat je verouderde artikelen weer up-to-date zijn resulteert dit in meer bezoekers, meer inschrijvingen op je mailinglijst en meer volgers. Je kunt als volgt te werk gaan.

Selecteer een artikel om te vernieuwen

Kies een artikel van bijvoorbeeld een jaar oud die aan een of meer van de volgende eisen voldoet:

  • Het is een verouderd artikel die je kunt updaten met nieuwe informatie;
  • Het artikel heeft in het verleden goed gepresteerd (bezoekers, reacties, etc.);
  • Het was een goed artikel maar heeft niet de potentie gehaald die het had kunnen halen.

Persoonlijk zoek ik zelf het vaakst naar tutorials/handleidingen omdat deze het over het algemeen goed doen op deze website.

Vernieuw je artikel

Wanneer je een artikel hebt uitgekozen kun je er verschillende dingen mee doen. Het hangt van het artikel af wat dit precies is. De dingen die je kunt doen zijn:

Content updaten

Dit kan het opnieuw nalezen van je artikel om foutjes eruit te halen zijn tot het herschrijven van een artikel.

Je kunt ook bepaalde dingen toevoegen als afbeeldingen, video’s, diagrammen, etc. om het artikel relevanter te maken.

Het gaat er in ieder geval om dat je de content beter maakt voor je lezers.

Optimaliseren voor zoekmachines

Misschien heb je in het verleden niet goed aan de zoekmachine optimalisatie van je artikel gedacht. Dit kun je nu mooi verbeteren.

Je kunt het best de WordPress SEO plugin gebruiken om te kijken welke punten je nog kunt verbeteren.

Wat je verder kunt doen is interne links aanmaken naar andere relevante artikelen op je website die later gepubliceerd zijn.

Call to actions toevoegen

Waarschijnlijk had je 2 jaar geleden andere plannen met je blog dan nu. Het is hierdoor verstandig om ook eens te kijken wat je met de call to action van het artikel kunt doen.

Voorbeeld: 2 jaar geleden had je nog geen verdienmodel op je website, maar vandaag de dag heb je een E-book die je verkoopt. Wanneer het onderwerp van een artikel met het E-book te maken heeft, dan kun je hier mooi gebruik van maken. Plaats onderaan het artikel een call to action waarmee je mensen overtuigd om je E-book te kopen.

Verder kun je ook social media knoppen toevoegen, inschrijfformulier voor je mailinglijst plaatsen, en ga zo maar door. Je snapt het wel.

Deel je artikel opnieuw

Nu je een artikel weer helemaal up-to-date hebt gemaakt kun je het ook opnieuw onder de aandacht brengen.

Zo kun je het opnieuw delen via Facebook, Twitter of andere social media websites, maar ook aan je mailinglijst.

Aan je mailinglijst zou ik het overigens alleen opnieuw delen indien het echt de moeite waard is.

Vernieuw jij weleens je verouderde artikelen?

Tot slot geven oude artikelen je vaak weer ideeën voor een nieuw artikel. Handig toch?

Bekijk jij weleens je oude artikelen en worden deze ook weleens vernieuwd? Laat het weten in de reacties hieronder.

4 reacties Laat een reactie achter

  1. Blij met dit artikel want ik wilde hier al wel wat mee, maar wist niet goed hoe. Zoveel dingen in het begin die je nog niet weet terwijl de inhoud dan wel klopt. Waar ik mee zit is dat de titels van oudere artikelen soms echt niet goed zijn, maar veranderen durf ik niet omdat dan allerlei links niet meer werken. Hier moet ik nog even iets op vinden, of weet jij hier misschien iets meer over te vertellen? alvast bedankt. Gr.

    • Normaliter zou ik zeggen dat je een redirect kunt instellen om de oude url naar de nieuwe url te verwijzen. Zo komen je bezoekers op de juiste pagina terecht en weet ook Google dat de link is gewijzigd.

      Ik zie echter dat je gebruik maakt van de WordPress.com variant en hier is helaas geen redirect functionaliteit beschikbaar. De urls van je oude pagina’s zou ik dus inderdaad niet aanpassen omdat mensen dan foutmeldingen krijgen. De titel en tekst van de pagina kun je uiteraard wel gewoon aanpassen.

  2. Opmerkelijk artikel, Maikel. Maaike Gulden schreef hier elf dagen geleden ook over: http://www.themarketingfactory.nl/4161/marketing-tips/creatieve-manieren-om-je-content-te-recyclen/. Misschien heeft haar artikel je geïnspireerd? Zo ja, dan heb jij er toch een geheel eigen draai aan weten te geven. Hoe dan ook boeit jouw artikel mij meer, maar dat zal persoonlijk zijn. Als tekstbureau blijf ik eigenlijk aan mijn content (inclusief blogs) sleutelen. Totdat ik dit artikel van je las, en ook wel dat van Maaike, dacht ik: Zouden anderen dat nou niet doen? Ik kan me niet voorstellen dat je één keer een stuk schrijft en dat het dan, eenmaal gepubliceerd, perfect is. Zo van: klaar, volgende stuk, klaar, volgende stuk, enzovoort.

    • Ik kende haar website nog niet, ik lees voornamelijk Engelstalige blogs en hier had ik tijden terug ook een keer over dit onderwerp gelezen. Ben er van overtuigd dat genoeg mensen niet meer naar oude artikelen omkijken. Ik kom met enige regelmaat nog weleens een artikel tegen met verouderde informatie.

Geef een reactie