Je kunt geweldige (product)pagina’s schrijven op je website, maar wanneer niemand dit ziet, dan heb je er helemaal niks aan en kun je er ook geen geld aan verdienen.
Het grote SEO spel draait dan ook op het goed optimaliseren van je website.
In dit artikel vertel ik je meer over het optimaliseren van je website. Dit doe ik aan de hand van gratis tools. Geen betaalde tools, diensten of producten dus.
Waarom je website optimaliseren?
Wil jij meer bezoekers op je website? Het eerste waar je dan aan zou moeten denken is aan zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO.
We willen allemaal een website die het goed doet in de zoekresultaten, veel bezoekers en conversies genereren. Dit alles start met een goed geoptimaliseerde website.
Het gaat allemaal niet meer zo eenvoudig als 10 jaar terug. Je kon dan een domeinnaam kopen, een website maken met WordPress en voor je het wist kwamen de eerste bezoekers al binnen druppelen.
Hedendaags gaat dit niet meer zo eenvoudig. Het internet is mega vol geworden en over ieder onderwerp is al door meerdere websites geschreven.
Nu is het belangrijk om een strategie te hebben. Wat voor type website wil je maken, in welke niche en hoe was je van plan op te vallen ten opzichte van de rest?
De beste manier om op te vallen is door je website te optimaliseren, zodat het algoritme van Google jouw website boven die van je competitie zet in de zoekresultaten.
Kan ik gratis mijn website optimaliseren?
Je kunt zo van je geld af zijn als je bezig bent met het maken van een website en ook marketing kan een hoop geld kosten. Gelukkig hoeft SEO niet duur te zijn. Het kan zelfs volledig gratis.
Het is namelijk super eenvoudig om te starten. Zo kun je zelf content creëren, bij afbeeldingen een alt tekst invullen en een gedegen zoekwoord onderzoek doen, zodat je weet op welke zoekwoorden jij je kunt richten.
Tijd en discipline heb je wel nodig als je jouw website wilt optimaliseren. Iedereen moet ergens beginnen. Het mooie van websites is dat je dit volledig zelf kunt doen en ook nog eens gratis.
Wanneer je wilt starten met het optimaliseren van je website is het belangrijk om goed te begrijpen hoe zoekmachine optimalisatie werkt. Ik heb in het verleden weleens een WordPress SEO artikel geschreven om je op weg te helpen. Ook is er er op andere websites en op YouTube (als je van visueel houdt) veel informatie te vinden.
Hieronder zal ik je een aantal belangrijke met je doornemen met gratis tools die je kunt gebruiken.
Start met een zoekwoordenonderzoek
Het is voor iedere website verstandig om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Dit is een proces waarbij je relevante zoekwoorden en zinnen kunt vinden die relevant zijn voor je bezoekers en waar ook veel naar gezocht wordt via Google.
De beste scenario is dat je zoekwoorden kunt vinden waar veel mensen naar zoeken en waar nog niet veel concurrentie op is. Dit onderzoek vergt meestal best wat tijd.
Zonder tool is het ook heel moeilijk om te onderzoeken. Je moet tenslotte wel iets aan informatie makkelijk kunnen vinden.
Zelf maak ik altijd gebruik van de Google zoekwoordplanner. Om de zoekwoordplanner te gebruiken heb je een adwords account nodig, maar het is niet nodig om te adverteren. Je kunt het dus volledig gratis gebruiken.
Wanneer je op een bepaald zoekwoord zoekt, krijg je een overzicht zoals hieronder te zien.
Je krijgt een hoop suggesties met woorden die relevant zijn aan het zoekwoord dat je hebt ingevoerd. Verder zie je ook de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten naar deze termen. De cijfers zijn helaas redelijk globaal, bijvoorbeeld per maand 100 tot 1k zoekopdrachten, 1k tot 10k zoekopdrachten, etc.
Toch kun je op deze manier een goed idee krijgen welke woorden handig zijn om je op te focussen.
Creëer een simpele site navigatie
De structuur en opbouw van je website is super belangrijk en daardoor ook voor de optimalisatie van je website van toepassing.
Wanneer bezoekers niet op een eenvoudige manier door je website kunnen navigeren, dan maakt het niet uit hoe goed je zoekwoordenonderzoek was. De bezoeker zal alsnog snel van je website verdwijnen omdat het niet duidelijk is.
Eigenlijk moet je al voordat je jouw website maakt een idee hebben van de structuur die je wilt hanteren. Ik ga er vanuit dat je een doel hebt met je website. Er is tenslotte een reden dat je het bent gestart. Het maakt niet uit of dit om geld verdienen gaat of om iets anders. Er is een einddoel.
Dit einddoel kun je met jouw bezoekers bereiken, alleen moet je wel de structuur van je website op orde hebben, zodat je bezoekers op de belangrijkste plekken komen.
Maak voor jezelf een overzicht van de opbouw van je website. Welke pagina’s moeten waar komen te staan, waarom is dit het geval en waar moeten bezoekers uiteindelijk altijd naartoe worden begeleid op je website (je einddoel)?
De truc is altijd om simpel te starten met de structuur van je website. Je hoeft niet direct honderden pagina’s te hebben wanneer je hetzelfde kunt bereiken met minder pagina’s.
Installeer een SEO plugin
Om je website beter te optimaliseren is het ook altijd verstandig om een SEO plugin te installeren. Je kunt hiermee de titel en beschrijving invullen die te zien is in Google. Hoewel Google in enkele gevallen soms ook zelf beslist wat de titel zal zijn.
Voor WordPress zijn diverse gratis plugins te vinden die je kunt installeren op je website. Zelf maak ik altijd gebruik van de Yoast SEO plugin. Bekijk ook mijn uitgebreide handleiding hoe je Yoast SEO kunt instellen, dan ben je meteen op de goede weg.
Optimaliseer je website voor mobiel
We kunnen ondertussen wel stellen dat smartphones niet meer weg te denken zijn uit de samenleving. Heel veel mensen zoeken via een smartphone.
Sterker nog, op genoeg websites domineren smartphone gebruikers al en wordt de website steeds minder bezocht via desktop.
Gek genoeg kom ik helaas nog altijd websites tegen die niet goed geoptimaliseerd zijn voor kleine smartphones. Zorg dat dit bij jou niet het geval is. Controleer alle belangrijke pagina’s van je website om te zien of je geen gekke dingen tegenkomt en of alles werkt. Denk aan knoppen, etc.
Controleer je website performance
Google heeft een super handige gratis tool waarmee je de performance van je website kunt controleren voor mobiel en desktop. De tool heet PageSpeed Insights.
Het enige wat je hoeft te doen om de performance te controleren, is simpelweg je URL invoeren en op analyseren klikken. Je komt vervolgens op een pagina uit met testresultaten. Je kunt hier bij aanbevelingen punten zien die je kunt verbeteren.
Voor mobiel en desktop zal je verschillende testresultaten krijgen. Waar ik voor desktop geen verbeterpunten heb gezien, staan er toch nog een aantal open voor mobiel.
Nu hoef je niet altijd een perfecte score te halen. Het zijn aanbevelingen. Het is niet zo dat je website altijd beter presteert wanneer je alles uitvoert. Soms kan het technische problemen opleveren als je iets wilt oplossen, omdat het dan weer in conflict komt met iets anders.
Ik gebruik deze tool in ieder geval altijd voor al mijn websites om te bekijken of er verbeterpunten zijn en om de Core Web vitals resultaten te bekijken. Ik kijk hier zo’n 2-3 keer per jaar naar, omdat de factoren kunnen veranderen en je soms tijdens het sleutel aan je website verkeerde keuzes kunt maken die de performance benadelen.
Over het algemeen is je website ook snel als je goed door de performancetest komt. Laat dit nou net een rankingsfactor zijn voor de zoekresultaten.
Ik hoop dat dit artikel je op weg heeft geholpen om je website op een gratis manier beter te optimaliseren. Ja, er zit tijd in, maar het is wel enorm belangrijk om je website goed geoptimaliseerd te hebben en houden.
5 reacties op “Website optimaliseren voor Google (gratis)”
Beste Maikel, Al vele malen heb ik uw site bezocht en een duidelijke handleiding gevonden waarmee het probleem was op te lossen. Heel veel dank daarvoor!
Mijn huidige probleem:
De index wordt wel meteen vanaf het begin vermeld in de zoekmachine maar alle andere pagina’s zijn en blijven na diverse aanpassingen toch “uitgesloten”.
Gebruikte basis software, wp, astra, beaver, woocommerce en wat plugins waaronder seopress. Alle veel gebruikt op het web en dus kan ik me niet direct voorstellen dat daar een oorzaak is te vinden.
Nu wil ik hier best aannemen dat het aan een fout van mij ligt maar lijkt me niet want er is niks geblokt en de index (hoofd url) is wel opgenomen.
Is de oorzaak elders te zoeken/vinden? Kan het zijn dat het aan de laatste update bij Google ligt en dat die
met de nieuwe regels mijn totale site niet uniek genoeg vindt o.i.d.?
Letterlijk staat er bij google als antwoord “wij denken dat dat klopt” niks helders over wat je eraan kunt doen?
Er staan dingen als robot.txt en tag maar dat kan allemaal niet want de pagina is prima te lezen door seotools die ik de site heb laten crawlen.
Kortom ik ben vastgelopen en zou niet weten wat ik hieraan kan doen?
Heeft u hier ervaring mee en weet u wellicht mogelijke oorzaken waar ik eens naar kan kijken?
Klinkt als een nieuwe website. Google neemt tegenwoordig erg de tijd om nieuwe websites te indexeren. Je kunt deze pagina’s wel sneller in de index krijgen door deze te pushen via de Search Console.
Dankjewel voor de reactie, ik vreesde al dat het aan veranderingen bij Google lag daar andere sites die ik beheer wel naar verwachting presteren. Het één voor één pushen heb ik niet gedaan, ook nooit eerder met andere sites hoeven doen, ik zal dat eens gaan proberen in Search Console.
Super Maikel! Het werkt, gisteren aan het einde van de middag de belangrijkste pagina’s per url ingediend bij Search Console en nu net voor 12:00 uur zie ik die pagina’s netjes opgenomen worden en in Google Search verschijnen. Geweldige tip!
Maikel, dank voor weer een heerlijk duidelijk en bondig artikel.