Wanneer je jouw ActiveCampaign account wilt koppelen aan WooCommerce, dan vraag je je waarschijnlijk af hoe je dit het best kunt doen.
Hoe krijg je bijvoorbeeld iemand op je ActiveCampaign mailinglijst direct nadat er een product is aangeschaft?
Afhankelijk van je ActiveCampaign pakket heb je diverse mogelijkheden. In dit artikel laat ik je zien wat je kunt doen om klanten direct na een bestelling op je mailinglijst te krijgen met een tag waaraan je kunt zien wat er is aangeschaft.
Video: WooCommerce koppelen aan ActiveCampaign
In onderstaande video laat ik je stap voor stap zien hoe je gratis jouw WooCommerce webshop aan ActiveCampaign.
Dit is wat je nodig hebt om de video te volgen:
WooCommerce ActiveCampaign plugin installeren

Ga naar je WooCommerce webshop en download de volgende plugin: ES WooCommerce ActiveCampaign.
Zodra je deze plugin hebt geïnstalleerd en geactiveerd kun je naar WooCommerce -> Instellingen -> Integratie -> ActiveCampaign gaan om de koppeling te koppelen aan je ActiveCampaign account en te activeren.
De instellingspagina ziet er als volgt uit:

Om de koppeling correct te maken heb je twee dingen nodig. De API URL en API Key. Deze kun je vinden in je ActiveCampaign account.
Je kunt deze vinden door in te loggen op je account en dan naar Instellingen -> Ontwikkelaar te gaan. Bij API-toegang zie je dan de URL en sleutel (key).

Vervolgens is het een kwestie van een vinkje zetten bij enable/disable en de API URL en KEY kopiëren en plakken in WooCommerce bij de velden die hiervoor beschikbaar zijn.
Wanneer je dit gedaan hebt kun je onderaan op de pagina op wijzigingen opslaan klikken om ervoor te zorgen dat de koppeling gemaakt is.
WooCommerce Inschrijfinstellingen voor ActiveCampaign
We gaan nu verder met de andere instellingen die je in de WooCommerce ActiveCampaign ES plugin kunt vinden.

Bij Subscribe event kun je aangeven wanneer een klant op jouw mailinglijst komt te staan. Dit kan bijvoorbeeld wanneer een bestelling aangemaakt wordt, maar nog niet betaald is. Een andere optie is wanneer een bestelling in behandeling is (dus al wel betaald) of op compleet kom te staan.
Kies wat voor jou handig is. Voor de meeste van onze klanten kiezen wij voor Order Processing (in behandeling) of Order Completed (bestelling voltooid).
Vervolgens hebben we de optie Main list. Hier kun je aangeven op welke mailinglijst je klanten komen te staan. Wij raden je aan om hier een aparte klantenlijst voor te maken, zodat je je klanten gescheiden hebt van je algemene mailinglijst. Zie je jouw lijsten niet? Klik dan op de link Click here to reset lists and tags. Via de ActiveCampaign koppeling wordt nu opnieuw gekeken welke lijsten jij in je account hebt staan, waarna je deze kunt selecteren.
Bij Contact Tag heb je de mogelijkheid om een tag te geven aan nieuwe contacten. Dit kun je weer gebruiken om deze contacten te segmenteren. Wanneer je een aparte klantenlijst en één website hebt zal dit niet direct nodig zijn. Heb je meerdere sites, dan zou je een tag kunnen maken van je websitenaam.
Display opt-in Field geeft aan of een contact automatisch wordt ingeschreven. Standaard staat dit op “Hidden, checken by default”, wat aangeeft dat klanten automatisch op je lijst komen. Mocht je dit niet willen, dan kun je klanten de mogelijkheid geven door middel van een vinkje op de afrekenpagina.
De optie Opt-in Field Label is alleen van toepassing als je bij display opt-in field hebt gekozen dat klanten een vinkje moeten zetten om op je mailinglijst te komen. Je kunt hier de tekst aangeven dat naast de checkbox komt te staan.
Bij Opt-in Field position Above Order notes kun je de positie bepalen van de checkbox om in te schrijven voor je mailinglijst. Wederom is dit alleen van toepassing als je mensen de optie geeft om in te schrijven in plaats van het automatisch toevoegen van je klanten.
WooCommerce Tag instellingen voor ActiveCampaign

De laatste opties zijn ook nog mega interessant om goed in te stellen.
Tag Products Purchased kan ik je zeker aanraden om aan te vinken. Hiermee geef je aan dat klanten een tag krijgen van het product dat is aangeschaft.
Zo kun je een segment maken en mails sturen naar mensen die product x gekocht hebben of juist uitsluiten van mailings, denk bijvoorbeeld na verkoop van een online training.
Purchased Product Tag Prefix hoef je niet meer naar om te kijken. Dit verdwijnt in een de volgende major (grote) update. Het enige wat ik je kan aanbevelen is dat je zorgt dat dit veld leeg is.
Tot slot hebben we Purchased Product Additional Tags. Dit is in mijn optiek een mega interessante optie. Hiermee kun je namelijk extra tags toevoegen aan een klant.
Welke tags kun je het best gebruiken?
De standaard tags die worden meegegeven aan klanten en in ActiveCampaign komen te staan, staan gelijk aan de ID van het product in WooCommerce. Dit geeft je dus niet direct een fijn overzicht dat je weet om welk product het gaat.
Door bij Purchased Product Additional Tags de toevoeging #NAME# te plaatsen, krijgen klanten ook de naam van het product mee als tag. Super fijn om zelf eenvoudig het overzicht te houden.
Verder heb je ook nog de tags STATUS, SKU, CAT en Quantity. Zelf gebruik ik deze meestal niet, maar het kan in sommige situaties wel handig zijn om deze toe te voegen. Je weet zelf of dit het geval is in jouw situatie.
Test of de koppeling goed werkt
Zodra je alles hebt ingesteld, kan ik je aanraden om een testbestelling te plaatsen op je WooCommerce webshop. Hoe je dit precies kunt doen is afhankelijk van betalingsprovider.
Zelf maak ik altijd gebruik van Mollie als betalingssysteem. Je krijgt bij Mollie de optie om testbetalingen toe te staan. Je schakelt dit in met een eenvoudig vinkje.

Door een bestelling te testen kom je er pas echt achter of de koppeling volledig goed staat en werkt.
Direct nadat een gebruiker een (test)bestelling plaatst, hoor deze gebruiker met zijn mailadres op jouw ActiveCampaign mailinglijst te staan met de tags die je hebt meegegeven.
Bij mij ziet het er bijvoorbeeld als volgt uit in ActiveCampaign:

Zo zie je dat de online training “WordPress onderhoud” en “WordPress Snelheid Optimalisatie” is aangekocht door dit contact.
Afhankelijk van hoe je het hebt ingesteld zal je ook nog een product ID zien, maar ik raad je dus aan om te focussen op de productnamen, aangezien die prettiger werkt.
Gefeliciteerd! Je hebt succesvol een koppeling gemaakt tussen ActiveCampaign en WooCommerce.
Vanaf nu zullen klanten automatisch op je mailinglijst komen en kun je deze ook koppelen aan automatische e-mailseries.
8 reacties op “WooCommerce koppelen aan ActiveCampaign”
Hi!
Klopt het dat dit niet werkt met het Lite pakket maar alleen met Plus of groter?
Nee, ik heb zelf een lite pakket en het werkt prima.
Hier heb je geen andere lijst voor nodig. Het is een kwestie van automatiseringen maken gebaseerd op tags. Ieder product heeft een eigen unieke tag.
Vraagje kan je ook per product een Active Campaign lijst kiezen. Dus als er een bepaald product uit mijn webshop wordt gekocht er een automation in Active Campaign gaat lopen. Dit is dus per product een andere automatisering
hey !
Deze plugin lijkt al heel lang niet meer geupdate… is het dan nog wel veilig om te gebruiken? De enige andere optie die ik gezien heb is WP fusion en die is erg prijzig.
Ik maak er zelf gebruik van en hij werkt nog erg goed. Zolang er geen wijzigingen zijn aan de API hoeft er ook niet veel up-to-date gemaakt te worden voor deze plugin.
Hallo Maikel, ik zit erover na te denken om ActiveCampaign te gebruiken. Hebben zij ook een Landingspagina?
Bij ActiveCampaign heb je bij het Plus pakket een landingspagina optie.