Above the fold, in het Nederlands ook wel boven de vouw genoemd, is belangrijk bij het design van een pagina op een website.
De term zelf komt vanuit de krantenwereld. Een krant werd altijd opgevouwen bezorgd. De allerbelangrijkste dingen stonden daarom altijd direct boven de vouw, zodat iedereen het direct kon lezen zonder eerst de krant volledig open te vouwen.
Wanneer we het over websites hebben, is above the fold het gedeelte van een pagina dat direct zichtbaar is zonder te scrollen. Zoals je vermoedelijk al door hebt is het ‘above the fold’ gedeelte een belangrijk onderdeel van iedere webpagina. Je bezoekers zien dit gedeelte als eerst en bepalen mede door dit gedeelte of er verder gekeken wordt op de pagina.
In dit artikel zal ik je meer vertellen over het belang van het above the fold gedeelte en welke belangrijke elementen je hier eventueel zou kunnen plaatsen.
Waarom is het Above the Fold gedeelte van een pagina belangrijk?
Wanneer jij op een pagina van een website komt, dan beslis je binnen een paar seconden of je verder gaat op de website of dat je terug gaat naar Google of een andere zoekmachine. De bovenkant van een pagina is dus op iedere pagina op je website van cruciaal belang. Het is dan ook verstandig om direct te laten zien wat een bezoeker wil bereiken op de pagina, zodat de bezoeker hier vertrouwen in heeft en verder gaat op je website.
Daarnaast is het above the fold gedeelte ook belangrijk voor Google. Zo kun je in Google PageSpeed bijvoorbeeld zien hoe snel diverse onderdelen above the fold geladen worden. Zo heb je bij de Core Web Vitals, wat invloed heeft op je ranking in Google, een test waarop gekeken wordt hoe snel de large contentful paint (LCP) geladen wordt. Dit is de grootste weergave met content boven de vouw.
Wat moet je op een website above the fold plaatsen?
Om te bepalen wat je above the fold moet plaatsen moet je per pagina bekijken wat het doel is. Dit artikel is bijvoorbeeld puur informatief. Ik heb geen gekke elementen nodig om je tot hier te laten lezen, ik moet je gewoon de informatie verschaffen waar je naar op zoek bent. Hopelijk lukt dit dan ook.
Op je homepage kun je echter een totaal ander doel hebben en dan maakt het vaak ook nog uit of het de homepage van een website, blog, online leeromgeving of webshop is. De elementen die ik hieronder voor je zal opsommen zijn daarom meer richtpunten van elementen die je kunt gebruiken. Je zal voor jezelf per pagina moeten bekijken welke goed toepasbaar zijn. Dit gezegd hebbende, kun je de volgende elementen boven de vouw plaatsen
- Pakkende titel: Dit spreekt eigenlijk wel voor zichzelf. Op iedere pagina zal boven de vouw een titel zichtbaar moeten zijn die beschrijft wat er op de pagina te vinden is. Probeer deze titel zo catchy mogelijk te maken.
- Call to action (CTA): Heb je een specifiek doel op je pagina? Boven de vouw kun je hier wellicht al naartoe werken met een call to action (roep naar actie). Dit kan bijvoorbeeld een opvallende knop zijn.
- Belangrijke informatie: Op iedere pagina is het verstandig om belangrijke informatie voor de desbetreffende pagina bovenaan te zetten, zodat bezoekers dit direct kunnen zien. Denk aan producten, diensten of hele andere dingen.
- Afbeelding of video: Met een afbeelding of video kun je jouw bezoekers direct veel vertellen. Het is dus nooit een slecht idee om deze above the fold op een pagina van je website te plaatsen.
- Reviews: Gaat de pagina over een product of dienst? Het kan een goed idee zijn om direct een aantal klanten reviews zichtbaar te maken, zodat je laat zien hoe goed het is.
- Unique selling point (USP): Wanneer je producten of diensten wil verkopen, dan is het verstandig om je unique selling points (USP) te laten zien, simpel gezegd punten waarop jij je onderscheid ten opzichte van je concurrenten. Bij een webshop zijn dit bijvoorbeeld dingen als gratis verzenden en retourneren en bij een dienst dat je het wellicht super snel kan verrichten. Verzin goede punten en toon deze boven de vouw op de pagina.
- Navigatiemenu: Hier zal je niet al teveel voor hoeven te doen, aangezien het menu altijd bovenaan wordt, maar een goede navigatiemenu is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat je bezoekers goed door je website kunnen navigeren. Zorg daarom dat de belangrijkste pagina’s van je website altijd direct via het menu bereikbaar zijn.
Veelgestelde vragen over above the fold
Het is aan te raden belangrijke informatie above the fold te plaatsen op je website, maar het is natuurlijk niet zo dat je jouw pagina bovenaan zo vol mogelijk moet proppen. Het doel is om bezoekers verder te laten gaan op de website, dus maak het boven de vouw gedeelte van een pagina interessant. Natuurlijk komt hier ook belangrijke informatie bij kijken, maar ook verder naar beneden op de pagina kun je nog belangrijke informatie plaatsen.
Zeer zeker. De desktop versie van je website heeft veel meer ruimte boven de vouw van op een mobiele telefoon het geval is, aangezien het scherm een stuk kleiner is. Het is daarom geen slecht idee om pagina’s van je website zowel op desktop als mobiel te bekijken, waarna je kunt bepalen hoe je dingen het beste neer kunt zetten.
Het ligt eraan in hoeverre je gaat overdrijven. Wanneer je jouw website helemaal volstopt met informatie, video’s en afbeeldingen boven de vouw, terwijl hier eigenlijk niet voldoende ruimte voor is, dan zal je ervoor zorgen dat bezoekers overweldigd worden en het kan de laadtijd negatief beïnvloeden. Kijk daarom goed naar wat je wel en niet boven de vouw wil en kunt plaatsen. Het doel is om mensen verder te laten gaan, dus je hoeft niet direct echt alles te laten zien.