E-mailmarketing bestaat ondertussen al heel lang en dat heeft natuurlijk een goede reden. Het is een directe en effectieve manier om contact te leggen met potentiële klanten, een relatie op te bouwen en je potentiële klanten om te toveren naar blijvende klanten.
E-mailmarketing is wat dat betreft heel anders dan sociale media. E-mails worden nog altijd vaak gelezen, terwijl bij sociale media overal langs wordt gescrold en je maar net op moet vallen.
In deze beginnersgids leg ik je uit wat e-mailmarketing is en hoe het werkt. Aan het einde van het artikel ken je de basisprincipes en hoe je kunt starten met e-mailmarketing.
Inhoudsopgave: E-mailmarketing, wat is het?
Wat is e-mailmarketing?
E-mailmarketing is een effectieve digitale marketing strategie waarbij je e-mails naar potentiële en bestaande klanten stuurt.
Effectieve marketing e-mails converteren mensen op je mailinglijst naar klanten die ook loyale fans kunnen worden door de connectie die je met ze maakt.
In de “Wat is e-mailmarketing” beginnersgids zal ik uitgebreid beschrijven hoe je e-mailmarketing kunt gaan gebruiken.
Waarom e-mailmarketing gebruiken?
De grootste vraag, wat is e-mailmarketing, heb ik al voor je beantwoord. Waar ik het echter nog niet over hebben gehad is waarom je e-mailmarketing zou moeten gebruiken, want wat is nou het belang van e-mailmarketing voor je business? Ik zal het je vertellen.
Ondanks de opkomst van sociale media en grote hoeveelheden spammails die rond worden gestuurd, wat overigens nooit een goede e-mailmarketing strategie is, is e-mail nog altijd de effectiefste manier om een connectie op te bouwen en trouwe klanten te creëren.
Er zijn veel redenen waarom e-mailmarketing één van je hoogste prioriteiten hoort te hebben. Hier is onze top 3:
- E-mail is een goede communicatie kanaal.
- Je mailinglijst is ook echt daadwerkelijk van jou.
- E-mails hebben een goede conversie.
E-mail is de beste manier om online verkopen te genereren. Het is niet voor niks dat je altijd mails krijgt van grote webshops en bedrijven zoals Coolblue, Amazon, Domino’s en ga zo maar door. E-mail werkt en deze bedrijven weten dat donders goed.
Waarom e-mail een goede communicatie kanaal is: Hoe vaak kijk je zelf naar je e-mail? 99% van de mensen kijkt dagelijks een keer in de mailbox wat voor e-mails er binnen zijn gekomen. Dit kan zeker niet gezegd worden over andere communicatie kanalen.
Je mailinglijst is van jou: Op alle sociale media platforms kan jouw account (met alles wat je erop staat en je volgers) op ieder moment, om wat voor reden dan ook en zonder kennisgeving opgeschort of verwijderd worden. Je eigen mailinglijst blijft altijd van jou. Niemand kan dit van je afpakken.
E-mails converteren beter: Mensen die producten kopen via marketing e-mails spenderen 138% meer dan wanneer er geen aanbiedingen via e-mail wordt verzonden. E-mailmarketing heeft een return on invesment (ROI) van maar liefst 4400%. Dat is super hoog en ligt gemiddeld 3 keer hoger dan op sociale media. E-mail is en blijft daarom de beste manier om online verkopen te genereren.
Is e-mailmarketing iets voor mij?
Een vraag die jij jezelf misschien ook stelt, is of e-mailmarketing wel iets voor jou is. Gelukkig kan ik je vertellen dat e-mailmarketing op vele manieren kan worden ingezet, waardoor het eigenlijk voor iedere business handig is.
De vraag die je jezelf eigenlijk beter kan stellen is of je mensen wilt bereiken. Indien je antwoord “Ja” is, dan kun je starten met het opbouwen van een mailinglijst. Vergeet ook zeker niet je bestaande klanten en meest trouwe fans op te nemen op je mailinglijst.
Zelf maak ik al jaren gebruik van ActiveCampaign als e-mailmarketing provider. Met name vanwege de vele mogelijkheden om dingen te automatiseren. Probeer ActiveCampaign gratis uit.
Bepaal je doel
Wanneer je een lijst aan het opbouwen bent of al hebt opgebouwd, dan wil je natuurlijk e-mails gaan versturen. Alleen wat voor type e-mails kun en ga je versturen voor jouw business?
Om dit te bepalen moeten we eerst weten wat je doel met e-mailmarketing precies is. Ik zal je een aantal voorbeelden geven.
Webshop: Heb je een webshop en wil je meer verkopen, dan kun je aanbiedingen sturen of producten uitlichten.
Restaurant: Wil je klanten aantrekken naar jouw restaurant of wil je dat mensen vaker bestellen om eten thuisbezorgd te krijgen? Je kunt speciale acties maken die interessant zijn voor mensen. Om mensen warm te houden kun je uiteraard ook mailen wanneer je een heerlijk nieuw gerecht hebt wat uitgeprobeerd kan worden.
Coaching: Ben je een coach en geef je trainingen of heb je andere diensten? Je kunt informatieve e-mails sturen om een betere band met je potentiële klanten te creëren. Door het vertrouwen wat mensen hierdoor in je krijgen is de stap om een training bij je te volgen ook lager. Benoem dit uiteraard wel regelmatig.
Offerte business: Maken en versturen jullie veel offertes? Je denkt dan wellicht dat e-mailmarketing niet van toepassing is. Dit is echter een verkeerde gedachte. Je kunt na het versturen van offertes ook automatische follow-up e-mails versturen. Je kunt bijvoorbeeld 3 e-mails maken om je potentiële klant te triggeren om te reageren, zodat je het een en ander kunt bespreken. Dit hoeft niet dwingend te zijn. Het kan al een e-mail zijn met de vraag of alles duidelijk is op de offerte en of er verder nog vragen zijn.
Na de verkoop kun je voor extra vertrouwen ook informatie blijven sturen over het product wat is aangeschaft of de dienst die is afgenomen. Bijvoorbeeld hoe je het kunt onderhouden of wat iemand kan verwachten van de afgenomen dienst. Op deze manier wek je extra vertrouwen en vergroot je de kans dat de klant in de toekomst terugkomt vanwege de goede service.
Hoe start je met e-mailmarketing?
Ben je ondertussen benieuwd hoe je kunt starten met e-mailmarketing? E-mailmarketing bestaat uit een aantal onderdelen.
#1 E-mailmarketing software
Om je doelgroepen te segmenteren, automatische e-mails te versturen en een hoge aankomstpercentage te hebben kun je e-mailmarketing software gebruiken. Je kunt hier ook vaak je resultaten bijhouden aan de hand van statistieken als de openingspercentage, hoe vaak er geklikt wordt op een link en dat soort dingen.
Met goede e-mailmarketing software kun je diverse taken automatiseren, zodat je op de automatische piloot nieuwe leads kunt krijgen. Zo kun je bijvoorbeeld vooraf een e-mailserie instellen voor een specifieke doelgroep waarin je naar de verkoop toewerkt.
Er zijn ontzettend veel verschillende e-mailmarketing providers. Zelf maak ik jaren met tevredenheid gebruik van ActiveCampaign.
Bespaartip: Bij ActiveCampaign zelf ben je goedkoper uit dan bij de Nederlandse resellers die de dollarprijs direct naar euro’s hebben omgezet. De software is exact hetzelfde en ook bij Activecampaign in het Nederlands in te stellen.
#2 Je mailinglijst opbouwen
Wanneer de juiste software hebt, dan is het natuurlijk wel zo fijn om hier je mailinglijst aan toe te voegen. Het kan echter zijn dat je nog geen e-mailadressen hebt en wilt starten om deze ook te verzamelen van je bezoekers.
Bij ActiveCampaign en andere software heb je vaak de mogelijkheid om inschrijfformulieren te maken. Deze zijn vaak alleen niet zo heel mooi.
Je hebt als beter alternatief ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld software als ConvertBox te gebruiken of een andere WordPress plugin te installeren waarmee je formulieren kunt bouwen. Het enige waar je op moet letten is dat het te koppelen is aan jouw e-mailmarketingprovider. Met behulp van de koppeling komen de inschrijvingen namelijk direct binnen op je lijst.
Tip: Om meer inschrijvingen te krijgen op je mailinglijst wordt vaak iets weggegeven. Dit motiveert mensen sneller om zich aan te melden. Denk bijvoorbeeld aan een gratis e-book, workshop, cheatsheet, audiofragment en dat soort zaken.
Veelgestelde vragen over e-mailmarketing
Hieronder volgen nog een aantal veelgestelde vragen als het over e-mailmarketing gaat. Sommige informatie kan hierboven al naar voren zijn gekomen en andere dingen zijn toch weer handig om te weten.
Er zijn honderden verschillende e-mailmarketing providers. Zelf ben ik fan van ActiveCampaign. Dit komt vanwege de vele mogelijkheden en dat mijn mails altijd goed aankomen bij de mensen.
Dit artikel heeft hopelijk al geholpen om over bepaalde zaken na te denken. Een e-mailmarketing strategie maken voor je business is altijd een idee dat ik aanbeveel om te doen.
Om een e-mailmarketing strategie te maken kun je de volgende stappen volgen:
1. Bedenk het doel wat je zou willen bereiken met e-mailmarketing.
2. Bepaal wat voor type e-mails je gaat versturen (Bijvoorbeeld: nieuwsbrieven, informatief, werkend naar een verkoop).
3. Maak gebruik van de juiste e-mailmarketing software.
4. Kies je doelgroep en segmenteer je lijst.
5. Creëer inschrijfformulieren (indien van toepassing).
6. Plan je e-mails en je automatische follow-up e-mails.
7. Bedenk de perfecte e-mailonderwerpen.
8. Schrijf alle e-mails die je nodig hebt voor je e-mail funnel.
9. Bepaal hoe je de e-mails wilt vormgeven en voer dit uit.
10. Test en meet je e-mail campagne.
hoe vaak je een e-mail kunt versturen naar je mailinglijst. Het is een kwestie van bekijken wat haalbaar is voor jezelf en je kunt ook altijd uittesten wat voor hoeveelheid de beste performance heeft.
Wat ik je wel altijd kan aanraden is om een vast ritme te creëren. Mensen vinden het fijn als ze op een bepaald moment iets kunnen verwachten. Zeker als ze uitkijken naar een nieuwe e-mail die je stuurt.
De beste tijd is afhankelijk van je mailinglijst en je doelgroep. Wat ik altijd aanraad om te doen is om in Google Analytics te bekijken op welk moment van de dag je de meeste bezoekers krijgt op je website. Dit is een redelijk goede indicatie om te zien wanneer jouw doelgroep het actiefst is. Je kunt vlak voor deze tijd een e-mail sturen, zodat je bovenaan in de mailbox staat.
Er zijn drie hele belangrijke statistieken als het gaat om e-mailmarketing. Het gaat om:
1. Afleveringspercentage: Dit is het percentage van e-mails die aankomen in de mailbox van degene naar wie je het stuurt.
2. Openingspercentage: Het openingspercentage geeft aan hoeveel ontvangers van de e-mail de e-mail ook daadwerkelijk hebben geopend.
3. Doorklikratio (CTR): Dit geeft aan hoeveel lezers van je e-mail ook op een link hebben geklikt in je e-mail (om vervolgens op je website/aanbieding te komen).
Dit is zeker een goede optie! Meer dan 83% van de business-to-business (B2B) marketeers versturen e-mail nieuwsbrieven. Je ziet het alle grote bedrijven dan ook doen, want dit hoort gewoonweg bij de content marketing strategie. E-mailmarketing is een hele goede manier om te communiceren met je klanten.
Veel beginners denken dat e-mailmarketing duur is. Dit is alleen verkeerd gedacht. Ja, je zit al snel vast aan een abonnement en nee daar houden we inderdaad niet zo van. Het ding is alleen dat als je e-mailmarketing goed toepast, je dit geld er zo uit hebt. Je moet e-mailmarketing software dus eigenlijk zien als investering.
Wanneer je een kleine mailinglijst hebt van minder dan 1000 man, dan kun je al voor 25 euro per maand klaar zijn. Door deze 1000 man echter iedere maand te mailen haal je hier al snel verkopen uit. De 25 euro die de software kost heb je er dan ook zo uit. Bij een grotere mailinglijst zal het bedrag hoger zijn, maar is het principe natuurlijk hetzelfde.