Home / WordPress Woordenlijst / Wat is een landingspagina?

Wat is een landingspagina?

Wat is een landingspagina?

Landingspagina is een term die je regelmatig bij digitale marketing voorbij ziet komen. Het wordt ook wel conversiepagina, squeeze pagina, actiepagina, instappagina of bestemmingspagina genoemd.

Een landingspagina is een pagina op je website waar een bezoeker op komt na het klikken op een link via e-mail, een advertentie of sociale media. Vervolgens heeft de landingspagina als doel om je bezoeker aan te zetten tot actie. Er staat dus een duidelijke Call to Action (CTA) op de pagina. Dit kan het downloaden van een e-book, whitepaper of video zijn, een aanmelding voor een webinar of nieuwsbrief of het kopen van een specifieke product.

In dit artikel zal ik je meer vertellen over landingspagina’s, waarom dit soort pagina’s belangrijk zijn, waar je op moet letten bij het maken van een landingspagina en meer.

Waarom zijn landingspagina’s belangrijk om te maken?

Landingspagina’s zijn voor een website ontzettend belangrijk. Dit komt omdat een landingspagina specifiek ontworpen is om een bezoeker tot actie over te laten gaan. Op de landingspagina’s is ook een specifiek doel waar je op de gehele pagina naartoe werkt, waardoor je een hogere conversiepercentage zal behalen dan wanneer je mensen naar een andere pagina op je website zou sturen.

Wanneer je adverteert zal je met behulp van een landingspagina lagere kosten hebben per lead of verkoop en dat is natuurlijk precies wat je wil.

Wat voor type landingspagina’s zijn er?

Afhankelijk van het type website dat je hebt, zal je ook verschillende landingspagina’s kunnen gebruiken. Hieronder zal ik een aantal verschillende type landingspagina’s opsommen, zodat je een goed idee hebt op welke doelen je je kunt richten met je website.

  • Lead generatie landingspagina: Dit is de meest voorkomende type landingspagina. Het is een landingspagina waar het doel is om leads te genereren. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld een e-book, whitepaper of andere digitale download aan te bieden. Een webinar houden is ook een goede manier om leads te vergaren. Alles draait om het krijgen van het e-mailadres van de bezoeker, zodat je deze daarna met behulp van je e-mailmarketing kunt omtoveren naar een betalende tevreden klant.
  • Click-Through (doorklik) landingspagina: Dit type landingspagina wordt regelmatig gebruikt door e-commerce en Saas (software as a service) websites. Het is een landingspagina waar het warm maken van je bezoeker het doel is, waarna de bezoeker met een simpele druk op de knop (de call to action) op een andere pagina uitkomt waar bijvoorbeeld een product of abonnement gekocht kan worden.
  • E-commerce landingspagina: Dit type landingspagina is speciaal voor webshops (wil je een webshop maken? Bekijk dan het artikel WordPress webshop maken). Het is een pagina waar je een specifiek product zou kunnen promoten. Deze pagina ziet er veel mooier uit dan een standaard productpagina en je kunt direct alle informatie zoals afbeeldingen, de prijs, specificaties en reviews op een goede manier tonen. Tot slot kun je een knop maken dat mensen het product kunnen kopen of direct een afrekenformulier op deze landingspagina plaatsen.
  • Event landingspagina: Heb je een website waar je evenementen wil promoten, dan is een Event landingspagina uitermate geschikt. Je kunt op deze pagina alle belangrijke informatie over het evenement plaatsen. Wat voor evenement het kan zijn? Eigenlijk alles, enkele voorbeelden zijn een concert, conferentie of festival. Op de pagina kun je de datum, locatie, sprekers of artiesten plaatsen en een link naar de ticketverkoop.
  • Coming soon (komt binnenkort) landingspagina: De coming soon landingspagina is ideaal voor eigenlijk alle bovenstaande landingspagina’s. Wanneer je mensen warm wil maken voor iets wat er op dit moment nog niet is, maar binnenkort beschikbaar is, dan kun je op een coming soon pagina mensen alvast een teaser of sneak preview geven en een optie om een e-mailadres achter te laten om op de hoogte gehouden te worden wanneer je product, tickets voor een evenement of iets anders beschikbaar komt.

Hoe krijg je bezoekers op je landingspagina’s?

Je kunt wel een landingspagina maken, maar wanneer je hier geen bezoekers op krijgt zal je ook geen resultaten behalen. Er zijn gelukkig veel mogelijkheden om bezoekers op je landingspagina’s te krijgen.

Adverteren is een populaire vorm. Dit kan via zoekmachines als Google met Google Ads, maar je kunt ook via sociale media kanalen als Facebook, YouTube, Linkedin en andere kanalen advertenties maken om bezoekers naar je landingspagina te krijgen.

Met E-mailmarketing kun je direct jouw trouwe volgers naar je landingspagina krijgen. Je kunt heel gericht e-mails sturen naar je abonnees om kenbaar te maken dat je bijvoorbeeld een nieuw product gelanceerd hebt of dat er een evenement aankomt waar tickets voor beschikbaar zijn.

Wellicht heb je ook wel een mooie groep aan volgers op je sociale media kanalen. Je kunt dan ook zonder adverteren op je kanalen kenbaar maken dat je iets unieks hebt en dat jouw volgers echt eens op je landingspagina (noem het niet zo naar je volgers) moeten kijken.

Over sociale media gesproken. Je kunt ook samenwerkingen aangaan met influencers of andere bedrijven in jouw niche. Zo kun je mensen direct betalen om je landingspagina te promoten, maar je kunt de vergoeding ook baseren op resultaat. Wanneer iemand een bezoeker doorstuurt die daadwerkelijk een e-mailadres achterlaat of een product koopt, kun je belonen met een vergoeding. Dit wordt ook wel affiliate marketing genoemd.

Tot slot blijft zoekmachine optimalisatie een goede manier om bezoekers te trekken, zo ook voor landingspagina’s. Je kunt jouw landingspagina optimaliseren voor specifieke zoekwoorden, waardoor je landingspagina kunt ranken in Google en hiermee bezoekers kunt trekken.

Hoe kun je een landingspagina maken?

Een landingspagina maken kan op verschillende manieren. Wanneer je WordPress gebruikt, kun je met plugins als Elementor, Beaver Builder of een andere page builder vrij eenvoudig een landingspagina maken. Zeker met Elementor Pro heb je ontzettend veel elementen die je erin kunt verwerken. Mocht je echter iets anders gebruiken, dan krijg je vaak ook de mogelijkheid om op een bepaalde manier een landingspagina te maken.

Een goede landingspagina richt zich op één specifiek onderwerp en doel en bevat geen afleiding zoals een sidebar of andere dingen. Hoewel landingspagina’s er vaak vrij eenvoudig uitzien, omdat het zich richt op één doel, is het vaak toch een tijdrovende klus. Je moet het tenslotte wel op een goede manier opbouwen.

Wat moet er op een landingspagina staan?

Een pakkende titel (en subkoppen): Wanneer iemand op een landingspagina komt, dan is het eerste wat de bezoeker ziet een titel. Zorg dat je een catchy titel maakt die precies beschrijft waar de pagina over gaat en een bezoeker nieuwsgierig maakt om verder te lezen. Subkoppen zijn de subtitels op de pagina. Deze titels geven het structuur van de pagina weer en moeten keer op keer bezoekers aanmoedigen om verder te lezen.

Afbeeldingen en / of video’s: Enkel tekst op een landingspagina waar je de interesse van een bezoeker probeert vast te houden is ook maar saai. Bekijk daarom goed welke afbeeldingen en / of video’s je kunt gebruiken. Zo kun je het product laten zien, een sneak preview tonen, een video van het vorige evenement laten zien en ga zo maar door. Wees creatief.

Call to action (het doel): De grootste inkopper van allemaal. Op iedere landingspagina hoort goed zichtbaar een call to action te staan. Dit kan iets zijn als een knop zijn waarna mensen zich kunnen aanmelden, een inschrijfformulier of een afrekenformulier.

Reviews (social proof): Het is een beetje afhankelijk van je doel op de landingspagina precies is, maar indien mogelijk is het altijd een goed idee om reviews te laten zien wat mensen van het product vinden of het voorgaande evenement. Dit kan bezoekers overtuigen om zich aan te melden of het product te kopen.

Geen afleiding: Dit is niet iets wat juist wel op een landingspagina moet staan, maar wat je juist niet wil hebben en dat is afleiding. Een sidebar met reclame is afleiding. Een menu dat iemand bovenaan direct weg kan klikken is ook zeker niet nodig. Probeer altijd zoveel mogelijk elementen te verwijderen waardoor een bezoeker op een andere pagina kan komen. Het doel is conversie, niet rondspeuren op je website.

Veelgestelde vragen over landingspagina’s

Wanneer je op deze pagina kwam met de vraag ‘Wat is een landingspagina?’, dan hoop ik dat je antwoord hebt gekregen. Ondanks dat je een goed idee hebt gekregen van wat het is, zit je wellicht nog steeds met een aantal vragen. Hieronder zal ik daarom meerdere veelgestelde vragen over landingspagina’s beantwoorden.

Wat is het verschil tussen een landingspagina en een gewone pagina?

Op een ‘normale’ pagina op je website ligt de focus vaak op informeren, producten te tonen en dat soort zaken. Op een landingspagina is het enige doel conversie stimuleren. Alle onderdelen op de landingspagina werken hier dan ook naartoe.

Hoe lang (aantal woorden) moet een landingspagina zijn?

Dat is helemaal afhankelijk van het type landingspagina dat je hebt. Er is geen specifieke lengte waar een landingspagina aan moet voldoen. Er moet voldoende informatie opstaan dat een bezoeker weet waar het om gaat en over kan schakelen naar conversie. Het belangrijkste op de pagina is dat er een goede call to action is waar je bezoeker niet omheen kan.

Hoe verhoog ik de conversie van mijn landingspagina?

Het kan voorkomen dat je landingspagina niet voor veel conversies zorgt, terwijl dit juist de bedoeling is. Er zijn dan een aantal zaken waar je op zou kunnen letten. Ik ga er hierbij wel vanuit dat je voldoende bezoekers op je landingspagina krijgt, want anders valt er geen conversie te behalen. Om de conversie te verhogen zal de pagina snel geladen moeten worden. Verder kun je kijken naar je titels, zijn deze wel pakkend genoeg? Een goede call to action mag ook niet ontbreken. Vaak is dit een knop. Zorg dat deze niet te missen is op de pagina, waardoor mensen er automatisch sneller op klikken. Rondom je call to action kan je ook reviews weergeven, zodat je twijfelaars ook kunt overtuigen. Zie je elementen op je landingspagina die een bezoeker kunnen afleiden? Haal deze weg. Op deze manier ligt de focus echt puur op de conversie en zal het ook hoger worden.


WordPress Hulp Nodig? Join Het WP Lab

Het WordPress Lab Mockup

Heb je vragen aan de hand van dit artikel of wil je verder op weg geholpen worden met je website?

Sluit je aan bij Het WordPress lab, een community voor WordPress-liefhebbers waarin ik antwoord geef op jouw WordPress vragen en je toegang krijgt tot al mijn WordPress cursussen.