Hoe kun je een WordPress webshop maken met WooCommerce in 2024?
Gratis stap voor stap ‘WordPress webshop maken’ handleiding met video- en tekstuitleg voor beginners
Ben je op zoek naar informatie over hoe je op een eenvoudige manier je eigen webshop kunt maken, oftewel een gratis webshop maken cursus? Dan ben je bij de juiste handleiding aangekomen.
Het maken van een webshop kan eng zijn, zeker wanneer je niet heel technisch bent qua websites en hier weinig ervaring mee hebt. Ik begrijp dit volkomen.
Je hoeft je echter geen zorgen te maken. Ik heb de meest uitgebreide stap voor stap handleiding gemaakt die je kunt vinden op de Nederlandse markt!
In een video van meer dan 2.5 uur sla ik geen enkele stap over en ik zorg er ook voor dat je geen regel code hoeft te schrijven. Daarnaast heb ik ook een tekstuitleg van meer dan 15.000 woorden geschreven om je goed op weg te helpen bij het maken van een WordPress webshop met WooCommerce.
Voor wie is de handleiding WordPress Webshop maken met WooCommerce?
Deze handleiding is geschikt voor iedereen die een webshop wil bouwen. Het maakt dus niet uit dat je nog nooit een website hebt gebouwd. Je kunt mij stap voor stap nadoen, waardoor je met WordPress en WooCommerce een eigen webshop kunt maken.
Het is dan ook voor alle leeftijden geschikt en je hebt geen technische kennis nodig. Daarnaast krijg je in deze WooCommerce webshop handleiding een keuze. Je kunt de uitleg volgen aan de hand van een video of je kunt de uitleg volgen aan de hand van tekst met bijbehorende afbeeldingen. Kies wat voor jou het fijnst werkt.
Ben je er klaar voor om te leren hoe je een WordPress webshop maakt? Laten we dan snel gaan starten.
Video handleiding: WooCommerce webshop maken 2024
Belangrijke links naar onderdelen waar ik gebruik van maak in de video tijdens het maken van een WooCommerce webshop.
- Domein en hosting: Cloud86 – tot wel 58% korting op je eerste contractduur
- WordPress thema: Flatsome
- Betaalprovider: Mollie (de beste in Nederland)
- Demo webshop: nujewebshopmaken.nl
Wil je meer uitleg dan die je in de video krijgt? Je kunt de WooCommerce Webshop maken handleiding ook met uitgebreide tekstuitleg bekijken. Ga hieronder verder voor de uitleg in tekst.
Tekst handleiding: Hoe kun je een webshop maken met WooCommerce?
Ik kan mij heel goed voorstellen dat je benieuwd bent wat je allemaal kunt leren in deze handleiding. Hieronder volgt een overzicht wat je allemaal in dit artikel zal vinden.
Inhoudsopgave: Hoe maak je een WordPress webshop?
Fase 1: Setup – Domeinnaam en hosting
Wanneer het aankomt op het maken van een goede professionele webshop, dan is de software WordPress.org de beste keuze om alle controle te houden over je webshop.
De eerste stappen die je zet om zelf een webshop te maken is een domeinnaam en hosting registreren. Ik zal je zo dadelijk laten zien hoe je dit precies kunt doen en wat een goede hostingprovider is.
Voordat ik dit doe zal ik het eerst hebben over de kosten, want wellicht ben je wel benieuwd naar de webshop maken kosten.
WordPress webshop kosten
Alles in het leven heeft zo zijn prijs. Wellicht vraag je je dan ook af wat een webshop bouwen kost. Om hierachter te komen zullen we moeten kijken wat we precies nodig hebben.
Een webshop maken in WordPress zorgt er al voor dat je de website software ‘WordPress’ nodig hebt. Aangezien je van je website een webshop wil maken hebben we ook de webshop plugin ‘WooCommerce’ nodig. Het goede nieuws is dat zowel WordPress als WooCommerce volledig gratis is.
Om je webshop zichtbaar te krijgen op internet hebben we een domeinnaam en hosting nodig. Dit kost wel geld en hier ontkom je ook niet aan. Een domeinnaam heb je ongeveer voor 8 tot 15 euro en in hosting kan ontzettend veel verschil zitten. Wanneer je deze WooCommerce webshop handleiding volgt zal je het eerste jaar hosting en een domeinnaam kunnen hebben voor ongeveer 55-60 euro.
Dan hebben we ook nog het uiterlijk van je webshop. Bij WordPress heb je gratis en betaalde (premium) thema’s om het design van je webshop te bepalen. Het is aan jou de keuze hoeveel je erin wil investeren. Een premium thema kost over het algemeen tussen de 40 en 80 euro en is vaak wel aan te raden om te nemen.
Zelf wil je natuurlijk ook betalingen ontvangen. Wanneer je voor Mollie kiest kost je dit echter enkel iets als er daadwerkelijk een bestelling wordt geplaatst op je webshop. Er zitten dus geen abonnementskosten aan vast en een iDEAL betaling kost maar 29 cent.
Tot slot is de grootste kostenpost natuurlijk de tijd die je in het bouwen van je webshop steekt, want jouw tijd is natuurlijk ook geld waard. Qua harde euro’s kun je echter al een webshop maken voor een bedrag tussen de €40 en €120 euro. Uiteraard kun je het altijd nog duurder maken met extra toevoegingen, maar dat heb je helemaal zelf in de hand.
Vergeet verder ook zeker niet de kosten voor je voorraad, verzenden en online marketing. Dit valt echter niet meer onder de kosten van een webshop maken en hoort er nou eenmaal bij als je een webshop hebt.
Nu we weten dat een domeinnaam en hosting noodzakelijk zijn, zal ik je uitleggen wat het precies is en hoe je hiermee aan de slag kunt gaan.
Wat is een domeinnaam en webhosting?
Een domeinnaam is het webadres voor jouw webshop op het internet. Simpel gezegd is dit wat bezoekers kunnen invoeren om je website te bereiken. Voor deze website is de domeinnaam webtalis.nl. Als je naar YouTube wil gaan, ga je naar de domeinnaam youtube.nl. In je browser ziet dit er als volgt uit:
Een webshop maken met eigen domeinnaam is dan ook zeker aan te raden, maar met een domeinnaam alleen ben je er nog niet. Je hebt ook webhosting nodig. Alle webshops en websites die je op internet tegenkomt maken gebruik van hosting. Dit is het fundament van een website.
Op een hostingpakket kun je alles plaatsen wat op jouw webshop komt te staan. Denk hierbij aan alle bestanden, afbeeldingen, teksten en alles wat er maar op een website te zien is. Hetzelfde geldt voor mijn website. Je zou deze WordPress webshop maken handleiding niet kunnen lezen als ik geen hosting zou hebben.
Maak niet de grootste fout die je kunt maken
Wanneer je start met een webshop maken met WordPress en WooCommerce, dan bestaat het risico dat je het verkeerde hostingplatform uitkiest. Waar je met een “normale” website soms nog wegkomt met slechte tot redelijke hosting, vraagt een webshop in de basis al direct meer serververmogen.
Het is dus zaak om niet de fout te maken die vele anderen al gemaakt en gevoeld hebben. Ga niet voor het goedkoopste hostingpakket die je tegenkomt. Goedkoop is in dit geval duurkoop. De snelheid van je webshop heeft namelijk direct invloed op je verkopen. Lagere snelheid staat gelijk aan minder conversie.
Nu ben je wellicht bang dat je de hoofdprijs moet betalen voor hosting, maar dat is ook weer niet direct het geval. Het is zaak om een goede betrouwbare hosting provider uit te kiezen die ook jouw webshop goed aan kan. In dit artikel help ik je hier uiteraard mee en je kunt ook altijd het uitgebreide WordPress hosting artikel bekijken.
De kosten van een domeinnaam en hosting verschillen per hosting provider. Soms is het verschil tientallen tot honderden euro’s.
Een domeinnaam kost rond de €8 – €15 per jaar. Sommige bedrijven geven het eerste jaar extreme korting om je binnen te halen, maar het jaar daarop zal het dus een stuk duurder zijn. Let hier altijd op.
Hosting voor een webshop is wat duurder en kost gemiddeld rond de €5-15 euro per maand wanneer je start.
Gelukkig heb ik direct een mooie aanbieding voor je. Cloud86 geeft 55% korting op de eerste contractduur.
Domeinnaam en webhosting aanschaffen voor je webshop
Om te starten met het maken van een webshop kun je een domeinnaam en hostingpakket aanschaffen. Webtalis en de webshops van mijn klanten draaien op Cloud86.
Tevens profiteer je momenteel direct van een aanbieding, waardoor je de eerste contractduur een gereduceerd tarief hoeft te betalen. Klik op de knop hieronder om hosting bij Cloud86 aan te schaffen. Ik zal de stappen laten zien die je moet doorlopen.
Zoals ik al zei maak ik dus zelf ook altijd gebruik van Cloud86. Ik heb hier onderzoek naar gedaan en ben tot de volgende conclusie gekomen.
Cloud86 is één van de best beoordeelde hosting providers van Nederland. Er is telefonische ondersteuning beschikbaar (dit zie je bij steeds minder hosting providers), snelle hosting, gratis HTTPS/SSL (versleutelde verbinding) en nog heel veel meer.
De servers staan ook gewoon in Nederland en dat is natuurlijk wel fijn voor de privacy van jouw klanten. Wanneer je op zoek bent naar webshop hosting is Cloud86 in mijn ogen op dit moment de beste keuze die je kunt maken qua prijs-kwaliteitsverhouding. Aangezien ik dit vind draait Webtalis en meerdere webshops van mijn klanten bij Cloud86.
Wil je meer keuzes bekijken als het om hosting gaat? Bekijk dan ook het artikel WordPress hosting vergelijken voor een aantal andere goede WordPress hosting providers waar je bij terecht kunt als je jouw webshop wilt starten.
Hostingpakket uitzoeken bij Cloud86
Wanneer je op de Cloud86 knop hebt geklikt kom je op de volgende pagina terecht:
Cloud86 heeft diverse ‘normale’ hostingpakketten en tevens WooCommerce hostingpakketten. De pakketten van de normale hosting hebben de namen Start, Medium en Unlimited.
Zoals je op de afbeelding hierboven ziet is het Unlimited pakket uitstekend geschikt om WooCommerce op te draaien. Dit komt omdat de WooCommerce software wat zwaarder is dan enkel WordPress en je wil natuurlijk wel dat je webshop een goede performance heeft. Dit pakket kost tijdens de eerste contractperiode €5,95 per maand bij afname van 3 jaar. Ga je voor een contractperiode van 1 jaar, dan kost het €7,95 per maand. Je krijgt hier 100GB webruimte en kunt een onbeperkt aantal websites op dit pakket aanmaken.
Het Medium pakket kost €2,95 per maand tijdens als de eerste contractsduur 3 jaar is. Bij een eenjarig contract kost het €3,95 per maand. Je kunt 10 websites op dit pakket plaatsen. Hoewel er staat dat het niet geschikt is voor WooCommerce, zou je als je het aandurft wel je WooCommerce webshop hierop kunnen bouwen. Zodra je webshop populairder wordt en de performance tegen begint te vallen zal je echter wel moeten upgraden naar het unlimited pakket.
Het Start pakket is ongeschikt voor als je een WooCommerce webshop wil maken, dus hier moet je eigenlijk helemaal niet naar kijken.
Wat je bij alle pakketten krijgt
Los van de verschillen per pakket zijn er ook een aantal basis features die je bij ieder pakket van Cloud86 krijgt. Zo krijg je:
- Gratis eenvoudige WordPress installatie;
- Automatische updates voor WordPress;
- Gratis SSL (veilige https verbinding);
- Litespeed cache;
- Dagelijkse back-ups, super handig voor als er iets fout gaat;
- Gratis professionele e-mailadressen met je domeinnaam;
- HTTP/2 & HTTP/3.
Je hoeft overigens niet alle termen hierboven te snappen. Ik kan je vertellen dat dit meerdere handige features zijn die je graag bij ieder hostingbedrijf zou willen krijgen.
WooCommerce hostingpakket een optie?
Los van de ‘normale’ hostingpakket heeft Cloud86 ook specifieke WooCommerce hostingpakketten. Wederom zijn hier drie verschillende pakketten beschikbaar, namelijk Start, Medium en Power.
Het grote verschil tussen de normale en WooCommerce hostingpakketten zit hem met name in de klantenservice. Dit is ook de reden dat de prijs hoger ligt. Bij WooCommerce hosting van Cloud86 kun je namelijk ook met jouw WooCommerce of WordPress problemen terecht bij de klantenservice. Dit is natuurlijk super fijn wanneer het om je webshop gaat en je niet helemaal zeker bent van je zaak en graag professionals achter je hebt staan.
Maak je hostingpakket keuze
Ik hoop dat bovenstaande informatie je heeft geholpen om een keuze te maken tussen de diverse opties die Cloud86 heeft. Kies voor het pakket dat het beste bij jou past en klik vervolgens op de Selecteren knop bij het pakket dat je wilt hebben.
Wees niet bang dat je een pakket neemt die te klein voor jou is. Je kunt altijd upgraden naar een hoger pakket.
Domeinnaam registreren bij Cloud86
Als je jouw hostingpakket hebt uitgekozen kom je op een pagina waar je jouw eigen domeinnaam kunt uitkiezen en registreren. Simpel gezegd is de domeinnaam het webadres waarop je gevonden kunt worden. Een belangrijk onderdeel dus.
Heb je nog geen domeinnaam, wat bij de meeste het geval zal zijn, dan kun je een domeinnaam invullen en controleren of deze beschikbaar is.
In het kolom voorbeeld kun je de naam invoeren van de domeinnaam die je zou willen registreren voor je webshop. In het kolom “.nl” kun je de extensie van je domeinnaam uitkiezen.
Ik zou voor een Nederlandstalige website altijd voor .nl gaan. Ga je internationaal aan de slag met je webshop? Dan zou ik voor de .com extensie gaan.
Het bedenken van een domeinnaam kan lastig zijn, maar laat het alsjeblieft geen obsessie worden. Er bestaat namelijk geen perfecte domeinnaam. Het succes van je webshop is afhankelijk van wat jij van jouw webshop maakt en van de service die je levert. Klanten koppelen dit aan de naam die jij je webshop hebt gegeven.
Vul de domeinnaam in die je wil hebben en klik op Controleer om te controleren of de domeinnaam nog vrij is.
Indien jouw ingevulde domeinnaam nog beschikbaar is zal je net als hierboven op de afbeelding op de knop toevoegen kunnen klikken om de domeinnaam toe te voegen aan je bestelknop. Daarna kun je doorgaan naar de volgende pagina.
Is de domeinnaam die je wil hebben bezet? Je zal dan een andere domeinnaam moeten verzinnen, want er kan maar één persoon gebruik maken van een bepaalde naam en extensie op het internet. Wellicht kun je de domeinnaam wel overkopen als je contact opneemt met de huidige eigenaar, maar het is sneller en goedkoper om een andere domeinnaam te verzinnen.
Een andere mogelijkheid is dat je al ergens anders een domeinnaam hebt geregistreerd. Is dit het geval, dan kun je op “gebruik je eigen domein” klikken en de domeinnaam invullen die je wil gebruiken.
Pakket configureren
Wanneer alles geregeld is met je domeinnaam kom je uit op een pagina waar je jouw hostingpakket kunt configureren. Je kunt hier de contractsduur selecteren en als je eventueel al ergens anders een website hebt die je wil ombouwen kun je deze ook gratis laten verhuizen.
Een looptijd van drie jaar (36 maanden) is wellicht wat lang om meteen af te nemen, maar anderzijds krijg je wel de meeste korting. Een eenjarig (12 maanden) contract is meestal gebruikelijker en op die manier profiteer je ook al van een mooie korting.
Bepaal voor jezelf wat voor jou de beste keuze is en selecteer de looptijd. Klik vervolgens op de knop Volgende stap om door te gaan. Je komt nu op een pagina waar je jouw bestelling ziet en je jouw klantgegevens kunt invullen om de bestelling af te ronden.
Het is niet zo spannend wat je hier allemaal kunt invullen. Het zijn de normale gegevens die je bij andere websites ook zal moeten invullen. Je kunt hier wel direct een wachtwoord aangeven die je zou willen gebruiken voor je Cloud86 account. De gebruikersnaam zal je e-mailadres worden.
Heb je jouw contactgegevens ingevuld op de pagina? Dan kom je nu uit bij de algemene voorwaarden en via wat voor betaalmethode. Je hebt de keuze tussen iDEAL, Creditcard, Apple Pay, Bancontact / MisterCash, Sofort en Giropay
Vul alles naar wens in en klik op Afrekenen om de betaling te verrichten, zodat je kunt beginnen met een eigen WordPress webshop maken met WooCommerce.
Na de betaling krijg je van Cloud86 een welkomstmail met informatie over je account.
Nog heel even wachten tot je een website kunt maken
Nadat je jouw betaling hebt verricht kun je vaak al wel starten met het maken van een WordPress webshop, maar je zal nog niet direct iets op de domeinnaam zien. Het heeft namelijk even tijd nodig voordat er een connectie is gemaakt met alle servers op de wereld, waarna de domeinnaam actief en zichtbaar wordt.
Hoe weet ik of mijn domeinnaam actief is?
Je kunt dus al starten zonder dat je iets ziet op je website. Dit is niet helemaal ideaal natuurlijk. Je kunt gelukkig wel altijd zelf controleren of je domeinnaam actief is. Je doet dit simpelweg door je domeinnaam in te voeren in de adresbalk bovenaan in je browser.
Op de afbeelding hieronder zie je aan de rechterkant hoe het er ongeveer uitziet (is afhankelijk van je browser) als de domeinnaam nog niet actief is. De website kan niet gevonden worden en er kan geen verbinding gemaakt worden.
Aan de linkerkant zie je dat er iets op de website staat (zal er iets anders uitzien). Dit geeft aan dat de domeinnaam actief is.
Wanneer jouw domeinnaam actief is kun je eindelijk echt volledig aan de slag en alles zien wat je doet. Voor nu gaan we eerst inloggen op Plesk en een e-mailadres aanmaken. Daarna gaan we WordPress installeren.
Inloggen op controlepaneel Plesk
Plesk is bij Cloud86 het controlepaneel dat we kunnen gebruiken voor belangrijke zaken als het aanmaken van een e-mailadres, beheren van bestanden, WordPress installeren, versleutelde verbinding (SSL) instellen en nog heel veel meer.
Kortom, het is zaak dat je weet hoe je kunt inloggen op Plesk om het een en ander te beheren. Gelukkig is dit niet heel moeilijk. Het enige wat je hoeft te doen is inloggen op je Cloud86 account, zodat je in de Cloud86 omgeving terechtkomt. Ga vervolgens naar Mijn Diensten.
Je kunt hier op de domeinnaam klikken die je hebt geregistreerd om verder te gaan.
Zoals je ziet kun je hier via Cloud86 op een hele eenvoudige manier inloggen op het controlepaneel Plesk. Het enige wat je hoeft te doen is klikken op Inloggen op Plesk. Een andere optie die je hebt is om onder het kopje Webhosting Beheren te klikken op een onderdeel waar je direct heen zou willen in Plesk.
E-mailadres aanmaken met je eigen domeinnaam erin
Eenmaal in Plesk kunnen we direct aan de slag om een professioneel e-mailadres aan te maken met daarin je eigen domeinnaam.
Om te starten kun je linksboven in het menu op Mail klikken om bij de mailinstellingen te komen.
Vervolgens kun je meteen bovenaan op de knop E-mailadres aanmaken klikken. Je komt nu op een pagina uit waar je informatie kunt invullen over het e-mailadres dat je wil aanmaken.
Heel veel uitleg zal je niet nodig hebben voor deze pagina. Bij E-mailadres kun je aangeven welk e-mailadres je wilt gaan gebruiken. Bij Extern e-mailadres kun je een ander e-mailadres instellen waarmee je jouw wachtwoord kunt herstellen mocht je ooit toegang tot je e-mailadres kwijtraken.
Wachtwoord en Bevestig wachtwoord zal geen uitleg nodig hebben. Wel kan het een goed idee zijn om op de knop Genereren te klikken, want dan weet je zeker dat je een sterk wachtwoord aanmaakt.
Postvak kun je het best ingesteld laten op standaard grootte (onbeperkt), zodat je nooit tegen een limiet aanloopt. Het maximaal aantal uitgaande e-mailberichten zou ik ook op standaard laten staan. Het is ruim voldoende dat je 250 berichten per uur kunt versturen. Dit is tevens om tegen te gaan dat je ooit op een e-mail blacklist komt te staan. Wanneer je gehackt wordt, waar we uiteraard niet vanuit gaan, dan kan het zijn dat de hacker via jouw website heel veel e-mails probeert te versturen. Deze instelling zorgt dat er een limiet aan zit en zelf halen we echt geen 250 mails in een uur met beantwoorden.
Wanneer je eenmaal alles naar wens hebt ingesteld kun je op OK klikken om het e-mailadres definitief aan te maken. Vanaf dit moment kun je het gaan gebruiken.
Heb je hulp nodig om je e-mail in te stellen in je e-mailprogramma? Klik dan op het info icoontje naast je e-mailadres.
Je krijgt vervolgens onderstaande mogelijkheden.
Selecteer het mailprogramma dat je wil gaan gebruiken om meer informatie te krijgen over hoe je jouw e-mailadres kunt instellen om te ontvangen en te verzenden.
WordPress installeren
We blijven in Plesk om de software te installeren waarmee we onze webshop maken. De software heet WordPress en dit is een Content Management Systeem (CMS) waarmee je jouw website eenvoudig kunt beheren. Dit in combinatie met de juiste plugin (WooCommerce) maakt van jouw website een webshop.
Om WordPress te installeren gaan we in Plesk naar Websites & Domeinen om bij het overzicht van onze domeinen te komen.
Om WordPress te installeren kun je simpelweg op de knop WordPress installeren klikken.
Tip: Mocht je de knop “WordPress installeren” niet zien, dan kun je aan de rechterzijde op WordPress klikken of op toepassing installeren en dan zoeken naar WordPress. Je komt dan ook bij de installatie van WordPress uit.
Eenmaal bij de installatie krijgen we diverse opties te zien.
Ik zal alle opties tijdens de installatie uitleggen, zodat dit goed duidelijk voor je is. Laten we beginnen bij Zoekpad van installatie. Dit is iets wat je gewoon hetzelfde kunt houden als hoe het standaard ingesteld staat. Zorg er dus voor dat https ingevuld blijft staan en vul niks in bij zoekpad van installatie. Op deze manier komt je website op de domeinnaam te staan en niet in een submap.
Bij Titel van website kun je de naam van je webshop invullen. Plugin- of themaset kun je op geen ingesteld houden. Plugins en thema’s kunnen we op een later moment zelf installeren. Het is onnodig om al direct overbodige plugins op je website te zetten.
Taal van website heeft geen uitleg nodig. Dit kun je op Nederlands instellen om fijn te kunnen werken. Bij Versie hoef je niet aan te houden wat ik op de afbeelding heb staan. Zorg er altijd voor dat je voor de versie gaat waar “(huidig)” achterstaat. Je installeert dan de meest recente versie van WordPress.
Bij WordPress-beheerder kun je een gebruikersnaam, wachtwoord en e-mailadres invullen. Dit zullen de inloggegevens worden voor je website. We hebben net al een e-mailadres aangemaakt met daarin je eigen domeinnaam. Ik zou deze direct hier gebruiken als ik jou was. De e-mails van bestellingen worden standaard ook naar dit e-mailadres verzonden, maar dit kan op een later moment eventueel nog aangepast worden.
Bij database en instellingen automatische updates doen we verder niks. We hebben voldoende ingesteld en kunnen klikken op de knop Installeren, zodat WordPress voor je geïnstalleerd wordt en je het kunt gaan gebruiken. Je hoeft zelf dus helemaal niks technisch te doen.
Webshop via versleutelde verbinding (SSL/HTTPS)
Een versleutelde verbinding is super belangrijk om te hebben. Sterker nog, het is verplicht geworden door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wanneer er persoonsgegevens via je webshop worden ingevuld of bewaard worden. Bij een webshop is dit 100% het geval, dus daardoor is het verplicht.
Met een versleutelde verbinding kun je voorkomen dat kwaadwillende mee kunnen lezen met het verkeer van je webshop. Dit komt omdat alles versleuteld verzonden wordt. Vroeger zag je met name HTTP-verbindingen. Dit kun je zien als platte tekst, waardoor derden konden meelezen als zij hier voldoende kennis voor hadden om dit te onderscheppen, want het was natuurlijk ook niet zo dat je dit zonder kennis kon onderscheppen.
Simpel gezegd hebben we voor onze webshop echt een versleutelde verbinding nodig. Bijkomend voordeel is dat het ook een rankingsfactor geworden is in Google. Het loont dus van alle kanten om alles via een veilige verbinding te laten verlopen.
Bij diverse hosting providers kost het geld om een SSL-certificaat aan te schaffen en daarna te installeren. Bij Cloud86 kun je een gratis SSL-certificaat genereren via Let’s Encrypt.
SSL-certificaat installeren op een domeinnaam
Wanneer je domeinnaam actief was ten tijde van de WordPress installatie zal er automatisch een SSL-certificaat voor je geïnstalleerd zijn. Ben je al begonnen met het installeren van WordPress voordat je domeinnaam actief is, dan zal er nog geen SSL-certificaat geïnstalleerd staan en moet je dit zelf nog handmatig doen.
Gelukkig is een SSL-certificaat vrij eenvoudig te installeren. Ga hiervoor in Plesk naar SSL/TLS-certificaten.
Je komt nu op een pagina terecht waar je meerdere mogelijkheden te zien krijgt om een SSL-certificaat actief op je website te krijgen.
Je hebt hier de optie om voor een gratis basiscertificaat van Let’s Encrypt te gaan, je kunt een certificaat uploaden en je kunt bestaande certificaten beheren. In dit geval willen we natuurlijk een nieuw SSL-certificaat installeren.
Zelf ga ik hier altijd voor het gratis basiscertificaat van Let’s Encrypt. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad, dus wat mij betreft werkt dit uitstekend. Klik op de knop Installeren om verder te gaan.
Je krijgt nu wederom meerdere opties te zien. Je hebt de mogelijkheid om een www-subdomein toe te voegen aan het certificaat, webmail en IMAP, POP, SMTP.
Je kunt hier alle opties selecteren, dan weet je zeker dat je altijd goed zit.
Zodra je de opties hebt aangevinkt kun je op de knop Gratis ophalen klikken. Plesk gaat nu voor je aan de slag om het certificaat te installeren. Het certificaat zal ook automatisch verlengd worden wanneer die bijna afloopt, dus je hoeft hier verder niet meer naar om te kijken.
Als alles goed is gegaan krijg je het volgende te zien:
Je bent nu helemaal klaar met het installeren van WordPress en een SSL-certificaat. Het is tijd om in te loggen op je website.
Hoe kun je inloggen op je webshop?
Nu alles geïnstalleerd is kunnen we echt starten met het maken van een webshop. Het is nu zaak om in te loggen. Je kunt dit op twee manieren doen. Je kunt inloggen via Plesk, alleen dit vind ik onhandig want dan moet je eerst helemaal naar Plesk.
Je kunt beter de standaard manier gebruiken om in te loggen. Ga naar jouwdomeinnaam.nl/wp-admin/. Uiteraard vervang je hier de domeinnaam voor je eigen domein. Vervolgens kom je op een WordPress pagina terecht waar je kunt inloggen:
Vul hier jouw e-mailadres en wachtwoord in die je hebt ingesteld voor je WordPress website en klik op Inloggen.
Fase 2: Basis configuratie
We gaan nu verder met de basis configuratie. Denk hierbij aan het instellen van WordPress, een thema uitkiezen en het allerbelangrijkste ervoor zorgen dat je betalingen kunt gaan ontvangen op je webshop.
Algemene instellingen van WordPress
Wanneer je eenmaal ingelogd bent op je website kun je naar Instellingen -> Algemeen gaan om bij de algemene instellingen te komen. Je kunt op de afbeelding bekijken hoe ik het zelf heb ingesteld.
Eigenlijk spreken al deze instellingen redelijk voor zich. Toch zal ik je nog een klein beetje uitleg geven over een aantal opties.
Bij Sitetitel kun je de titel van je website invullen, wat eigenlijk gewoon de naam van je website zal zijn. Bij sommige thema’s wordt de titel gebruikt op de plek van het logo als je deze nog niet hebt ingesteld. Tevens kan de sitetitel door een SEO plugin als Yoast SEO gebruikt worden.
Bij de Ondertitel heb je de mogelijkheid om je website in een paar woorden te beschrijven of een slogan in te vullen. Het kan zijn dat de ondertitel ergens getoond wordt, alleen bij veel thema’s is dit niet het geval.
Het WordPress-adres geeft altijd de locatie aan waar WordPress geïnstalleerd staat. Wijzig dit niet om problemen te voorkomen. Siteadres is het adres waar bezoekers je website op kunnen vinden. Bijna in alle gevallen is dit hetzelfde als het WordPress-adres, maar het hoeft niet altijd zo te zijn.
Het administratie e-mailadres zal gebruikt worden om standaard notificaties te ontvangen. Denk bijvoorbeeld aan e-mails over automatische updates, nieuwe bestellingen en dat soort zaken.
Bij Lidmaatschap kun je aangeven of bezoekers zich mogen registreren op de website. Dit hoeft niet aan te staan als je een webshop maakt. WooCommerce regelt dit werk voor je, zodat klanten eventueel een account kunnen aanmaken. Klik tot slot op Wijzigingen opslaan om al je wijzigingen door te voeren.
Kijk gerust verder naar de andere instellingen en vergeet aan het einde niet op Wijzigingen opslaan te klikken om je wijzigingen op te slaan.
Lezen instellingen (kan Google de website vinden?)
We kunnen nu naar Instellingen -> Lezen gaan. Hier kunnen we een homepage en blogpagina selecteren indien je deze al hebt aangemaakt. Nog veel belangrijker, we kunnen controleren of jouw webshop gevonden mag worden door Google.
Bij Je homepage toont kun je aangeven welke pagina van je website de homepage is en op welke pagina je de laatste berichten zou willen tonen. Het laatste is niet verplicht, maar op je webshop de homepage instellen is natuurlijk wel zo prettig. Wanneer je straks een pagina aanmaakt voor de homepage weet je nu in ieder geval waar je dit kunt vinden.
Het belangrijkste op deze pagina is de optie Zoekmachine zichtbaarheid. Je moet hier eigenlijk niet aankomen. Wanneer je deze optie inschakelt zorg je ervoor dat zoekmachines als Google je website niet mogen indexeren. Je zal dan dus niet in de zoekresultaten komen.
Deze optie wordt met name weleens ingeschakeld wanneer de website nog in ontwikkeling is. Vergeet echter nooit om deze optie weer uit te vinken, zodat je daarna wel gevonden kan worden in Google en andere zoekmachines.
Discussie instellingen
We gaan nu door naar de pagina Instellingen -> Discussie. Hier kun je instellingen vinden met betrekking tot de reacties die je kunt krijgen op je website. Uiteraard heb je ook de mogelijkheid om de reageermogelijkheid uit te schakelen. Er zijn nogal veel instellingen op de pagina. Ik zal de belangrijkste met je doornemen.
Wanneer je overigens niet gaat bloggen op je webshop kun je deze instellingen overslaan.
Bij Standaard bericht-instellingen heb je meteen de mogelijkheid om de reactiemogelijkheid uit te schakelen. Dit doe je door het vinkje weg te halen bij Sta toe dat mensen kunnen reageren op nieuwe berichten. Wil je wel reacties ontvangen, dan kun je dit uiteraard aangevinkt laten. Verder zie je hier ook de optie om elk ander blog gelinkt in het bericht een melding te sturen en dat je linkmeldingen van andere blogs toe kunt staan (pingbacks en trackbacks). Zelf schakel ik dit beide uit, omdat dit tegenwoordig met name voor spam gebruikt wordt.
Bij de overige reactie-instellingen staan nog een aantal interessante opties zoals dat een naam en e-mailadres achtergelaten moet worden, reacties automatisch uitgeschakeld kunnen worden bij oudere berichten, er een opt-in is en een aantal dingen meer. Bekijk rustig alle opties en bepaal voor jezelf hoe je het op jouw webshop zou willen hebben.
Media-instellingen (afbeeldingsformaten)
Tijdens het maken van je WordPress webshop zal je er niet direct aan denken, maar je gaat natuurlijk meer dan genoeg afbeeldingen uploaden om je producten weer te geven.
Wat dan goed is om te weten is dat WordPress automatisch verschillende afbeeldingen aanmaakt wanneer je een afbeelding toevoegt. Je hebt echter wel invloed op hoe groot de formaten precies zijn. Dit kan je dan ook vinden bij de media-instellingen.
Zoals je hierboven kunt zien maakt WordPress 3 extra formaten indien het om een grote afbeelding gaat. Het WordPress thema (design) dat je straks kiest kan ook nog extra formaten maken. Er kunnen dus een hele boel extra formaten aangemaakt worden, maar het is wel zo handig dat je deze formaten ook gebruikt.
Bij Afmetingen van afbeeldingen kun je aangeven welke groottes je zou willen gebruiken. Over het algemeen hoef je hier niet heel veel te wijzigen, doordat het thema ook de juiste formaten aanmaakt, maar je kunt het altijd overwegen. De gemiddelde afbeelding van 300 x 300 vind ik bijvoorbeeld altijd net te klein, dus die maak ik dan groter, bijvoorbeeld 500 x 500.
Pas de media-instellingen echter alleen aan met een specifieke reden. Heb je geen reden? Pas dan ook niks aan.
Permalink instellingen: URL aanpassen naar berichtnaam
We zijn nu bij de permalink instellingen van WordPress aangekomen. Hier staan enkele belangrijke instellingen die met de URL van je webshop te maken hebben. Je kunt aangeven hoe het gestructureerd wordt voor normale pagina’s, maar ook voor productpagina’s en categorieën.
Een WordPress webshop maken is alleen handig als je ook daadwerkelijk door potentiële klanten gevonden wordt. Vergeet dus zeker niet om ook even te controleren of deze instellingen goed staan.
Zelf raad ik altijd iedereen aan om bij de algemene permalink instellingen voor de optie Berichtnaam te gaan. Dit is goed voor de gebruiksvriendelijkheid van je webshop en daarnaast ook voor de zoekmachine optimalisatie van je webshop.
Mocht je eventueel liever de categorieën in de URL hebben staan, dan kun je bij aangepaste structuur het volgende invullen: /%category%/%postname%/.
De overige opties zou ik nooit aanraden om in te stellen, zeker de optie “Eenvoudig” niet. Dit zegt tenslotte helemaal niks over de pagina van de website.
Bij een webshop hebben we naast de algemene permalink instellingen ook nog specifieke optionele permalink instellingen voor diverse onderdelen van je webshop.
Zoals je hierboven op de afbeelding kunt zien heb je nog een aantal opties met betrekking tot de productcategorie, producttags en de normale producten.
Op zich hoef je hier niet direct iets aan aan te passen. Alle onderdelen worden goed van elkaar gescheiden, zodat zoekmachines jouw webshop ook goed begrijpen.
Mocht je bepaalde dingen echter niet mooi vinden of een andere reden hebben om de permalinks aan te passen, dan kun je dit altijd aanpassen.
WooCommerce plugin installeren en instellen
Zonder WooCommerce kun je geen webshop maken en maak je een normale website. Hier heb ik de handleiding WordPress website maken voor gemaakt. We zijn nu echter bij de WooCommerce webshop maken handleiding.
Met behulp van WooCommerce tover je jouw normale website om in een webshop en dat is precies wat we willen. Om de plugin te installeren kun je naar Plugins -> Nieuwe plugin gaan.
Vervolgens kun je rechtsboven zoeken naar de plugin “WooCommerce”. Eenmaal gezocht zal direct op de eerste plek de WordPress plugin WooCommerce komen te staan van Automattic.
Op het moment dat ik dit artikel maak zijn er al meer dan 5+ miljoen actieve installaties. Ontzettend veel webshops draaien dan ook op WooCommerce en dit maakt het voor jou alleen maar makkelijk, aangezien er hierdoor veel extra plugins en functionaliteiten beschikbaar zijn gekomen.
Om WooCommerce te installeren drukken we simpelweg op de knop Nu Installeren.
Zodra de installatie voltooid is komt er een knop Activeren tevoorschijn. Klik hierop om WooCommerce op jouw website actief te maken, zodat je kunt starten met het maken van je webshop.
Je komt nu in de installatiewizard van WooCommerce terecht.
Voorheen was ik altijd wel fan van de installatiewizard, maar ondertussen is er teveel aangepast en is het doel meer plugins installeren waar de makers van WooCommerce iets aan hebben. Ik sla de installatiewizard daarom altijd over. Je kunt tenslotte alles ook terugvinden bij de normale instellingen. Klik daarom gerust op Skip om uit de installatiewizard te komen.
WooCommerce algemene instellingen
We gaan WooCommerce dus lekker helemaal zelf invullen. Wanneer je uit de installatiewizard bent kun je naar WooCommerce -> Instellingen gaan om bij de algemene instellingen van WooCommerce te komen.
Bovenaan bij Winkeladres kun je jouw adresgegevens invullen. De adresgegevens die je hier invult zijn nergens zichtbaar, maar worden wel gebruikt voor de belasting- en verzendtarieven die je in WooCommerce kunt instellen.
Bij de Algemene opties staan een aantal belangrijke instellingen. Zo kun je bij Verkooplocatie(s) aangeven of je aan alle landen wil verkopen en aan specifieke landen niet of juist aan specifieke landen wel. In de afbeelding hierboven staat aangegeven hoe je het kunt instellen indien je enkel aan Nederland en België wil verkopen.
Mocht je niet naar alle landen verzenden, dan kun je bij verzendlocatie(s) aangeven naar welke landen je wel of niet zou willen verzenden. De Standaard klantlocatie kun je ook nog instellen. Het beste kun je die gewoon ingesteld houden op winkelen per land/regio.
Op een webshop krijg je te maken met belastingen over de producten die je verkoopt. Door simpel een vinkje te zetten bij Activeer belastingen kun je hier ook gebruik van maken.
Verder heb je ook de mogelijkheid in WooCommerce om kortingscodes aan te maken, wat in WooCommerce waardebonnen worden genoemd. Je kunt deze eenvoudig inschakelen (mag ook op een later moment) bij het kopje Waardebonnen inschakelen.
Wanneer we nog iets verder naar beneden scrollen op de pagina komen we ook nog Valuta-opties tegen.
Afhankelijk van aan welke landen je verkoopt kun je hier eventueel aanpassingen aan doen. Zo kun je bijvoorbeeld de dollar hanteren als je internationaal verkoopt.
Daarnaast heb je verder invloed op de scheidingstekens voor duizendtallen en decimalen en kun je aangeven hoeveel cijfers je achter de komma wil weergeven.
Product instellingen in WooCommerce
Nu we de algemene instellingen hebben gehad kunnen we bovenaan op de pagina naar het tabblad Producten voor de product instellingen. Laten we beginnen met de algemene instellingen voor producten van je webshop.
Er staan op deze pagina een aantal interessante instellingen. Zo kun je direct aangeven welke pagina van je website je wil gebruiken als “Winkel” pagina. Hier komen alle producten op te staan.
Bij Voeg toe aan winkelwagen gedrag heb je ook invloed op belangrijke zaken. Mocht je bijvoorbeeld willen dat iemand direct naar de winkelwagen wordt doorgestuurd als een product aan de winkelwagen wordt toegevoegd, dan kun je dit hier eenvoudig instellen met een vinkje. Wanneer je juist van de ‘voeg toe aan winkelwagen’ knoppen af wil op de categoriepagina’s, dan kun je dit ook met een simpele vinkje weghalen oplossen.
Verder hoef je vermoedelijk niks aan te passen op deze pagina. Je zou eventueel nog wel de beoordelingen kunnen uitschakelen of hier iets aan veranderen, maar dat is het dan ook.
We hebben bovenaan nog meer tabbladen met instellingen, dus laten we doorgaan naar het tabblad Voorraad.
Tijdens een WordPress webshop maken moet je aan allerlei dingen denken. Zo ook de voorraad. Je kunt op deze pagina bepalen of je de voorraad wil gaan beheren via WooCommerce of dat je het op een andere manier wil doen.
Wil je de voorraad niet beheren via WooCommerce? Zorg dan dat er geen vinkje staat bij Voorraad beheren. De rest van de instellingen is dan ook niet van toepassing.
Wil je juist wel de voorraad beheren, dan moet je ervoor zorgen dat hier wel een vinkje bijstaat. Vervolgens heb je nog allerlei andere instellingen.
Zo kun je bij Voorraad behouden aangeven hoelang je de voorraad wil behouden als iemand is overgegaan op betalen, maar de betaling nog niet heeft uitgevoerd. Op een gegeven moment wil je de voorraad tenslotte terug hebben als iemand anders het wil kopen.
Wanneer je vanuit je webshop meldingen wil ontvangen om te weten dat de voorraad laag is, dan kun je meldingen activeren voor uitverkochte producten of als de voorraad laag wordt. Je hebt ook de mogelijkheid om aan te geven wat voor jou een lage of uitverkochte voorraad is, dus wat dat betreft heb je meer dan genoeg invloed.
Producten kun je ook verbergen op je webshop op de categorie- en winkelpagina als deze uitverkocht zijn. Je stelt dan mensen niet direct teleur omdat het niet verkrijgbaar is.
Bij Voorraad weergavenotatie kun je aangeven hoe je de voorraad wil tonen. Wil je altijd de hoeveelheid tonen, alleen bij lage voorraad of nooit?
Vergeet als je alles eenmaal hebt ingesteld niet om ook nog de wijzigingen op te slaan. Mocht je meer informatie willen over de voorraad in WooCommerce, bekijk dan het artikel WooCommerce voorraadbeheer.
Wil je downloadbare producten verkopen? De instellingen hiervoor gaan we nu behandelen.
Eigenlijk zou ik zelf niet snel hier iets aanpassen. De downloadmethode Forceer downloads is voor de veiligheid, zodat de URL voor je klanten onzichtbaar blijft en niet snel gedeeld zal worden.
Bij toegangsrestricties kun je eventueel nog wel inloggen vereisen, maar dan is het ook zaak om gastaankopen uit te schakelen, want anders maakt dit niet heel veel uit.
Btw instellen op je WordPress webshop
Aan de btw heb je zelf niks, want alles gaat tenslotte weer terug naar de belastingdienst, maar het is wel zaak om dit goed in te stellen op je WordPress webshop. Vraag eventueel je boekhouder om hulp, zodat je alles op de juiste manier kunt instellen.
Om bij de instellingen voor de btw te komen gaan we naar het tabblad Belasting.
We hebben hier meteen de mogelijkheid om een aantal belangrijke zaken in te voeren die je maar beter direct goed kunt hebben staan. Zo kun je bij Prijzen ingevoerd met belastingen bepalen of je prijzen inclusief of exclusief btw wil invoeren bij je producten. Het is dan ook handig om dit in te stellen voordat je producten aanmaakt.
Vervolgens kun je bij Bereken belasting gebaseerd op aangeven waar je de belasting op wil baseren als iemand op je website is. Wil je dit op het klant verzendadres, klant factuuradres of winkelbasisadres baseren? De keuze is geheel aan jou.
Over de verzendkosten kun je ook btw berekenen. Zelf ga ik hier altijd voor belastingklasse voor verzendkosten gebaseerd op artikelen in winkelwagen.
Mocht je meer dan één belastingtarief hebben op jouw webshop, dan kun je bij aanvullende belastingklassen extra klassen toevoegen.
Voor je bezoekers wil je de btw ook altijd goed in beeld hebben staan. Je hebt daarom de mogelijkheid om te kiezen of je prijzen op je webshop toont inclusief of exclusief btw. Hetzelfde geldt voor de prijzen gedurende bestellen en afrekenen.
Met behulp van de optie Prijsweergave-achtervoegsel kun je direct naast de prijs zeggen of het inclusief of exclusief btw is. Duidelijker kun je het voor jouw bezoekers niet maken.
Eenmaal alles naar wens ingesteld kun je op “Wijzigingen opslaan” klikken. Daarna is het nog wel zaak om de btw-tarieven in te vullen, want anders weet WooCommerce niet welke tarieven gehanteerd moeten worden. Klik bovenaan op Standaardtarieven om dit in te vullen.
Het mooie van WooCommerce is dat je per land btw-tarieven kunt instellen. Een andere optie die je hebt is om het globaal voor alle landen in te stellen.
Hierboven op de afbeelding heb ik een aantal voorbeelden gemaakt om je een idee te geven hoe je dingen kunt instellen. Afhankelijk aan welke landen je verkoopt kun je per land en zelfs per staat of postcode het btw-tarief instellen.
Nu is bij veel landen het btw-tarief landelijk ingesteld, dus we kunnen ons focussen op de landcodes. Je hebt hier altijd 2 letters voor nodig. Voor Nederland is dit NL, voor België is het BE en zo kun je het ook voor andere landen de standaard landcodes invoeren. Wil je echter hetzelfde btw-tarief gebruiken aan alle landen waar je aan verkoopt, dan kun je een ster * gebruiken. Met een ster geef je aan dat het voor alles geldig is.
Wanneer je de landcodes hebt ingevuld kunnen we bij Belasting in % het btw-tarief invullen. Bij belastingnaam kun je noemen hoe je het tarief wil noemen, in het Nederlands dus gewoon btw. Wanneer je ook verzendkosten hebt kun je ook aangeven bij verzendmethoden dat dit btw-tarief gehanteerd mag worden.
Nu kan het zijn dat je twee verschillende btw-tarieven hebt voor je producten. Je kunt dan hetzelfde doen bij bijvoorbeeld de Reduced rate tarieven. Per product kun je aangeven bij welk belastingklasse het product hoort, zodat het juiste btw-tarief gehanteerd wordt.
Mocht je meer informatie willen over de btw-instellingen in WooCommerce, bekijk dan ook het artikel WooCommerce btw instellen.
Betalingen (iDEAL) ontvangen op je webshop met Mollie
Een webshop maken met iDEAL is in Nederland toch wel een must. Het belangrijkste wat je kunt en moet instellen op je webshop is dan ook hoe je betalingen wil ontvangen op je webshop.
Voor WooCommerce zijn diverse plugins waar je gebruik van kunt maken. WooCommerce zelf raad WooCommerce Payments aan en dan maak je gebruik van Stripe als betaalprovider.
Dit is echter voor verschillende betaalmethoden duurder dan onze eigen Nederlandse betaalprovider Mollie. Daarnaast is het ook fijn dat alle betaalgegevens op eigen bodem blijven voor de privacy. Wat mij betreft kun je daarom het best kiezen voor Mollie als betaalprovider. Een iDEAL transactie kost je hier slechts € 0,29.
Tijdens het aanmaken van je account zal je wel een aantal dingen moeten uploaden, namelijk:
- Uittreksel handelsregister (KvK)
- ID-bewijs (paspoort, rijbewijs of ander bewijs)
Daarnaast zal je natuurlijk ook nog betaalmethoden moeten activeren waar je gebruik van wil maken en je kunt jouw zakelijke rekening invullen waarop je uitbetaald wil worden. Bij Mollie zal je dus een officieel bedrijf moeten zijn om betalingen te kunnen ontvangen.
Wanneer Mollie alles heeft bekeken en heeft goedgekeurd kun je betalingen ontvangen. In de tussentijd kun je al wel de API keys vinden die je nodig hebt om alles in te stellen in WooCommerce (kan eventueel ook na goedkeuring).
Betaalplugin instellen in WooCommerce
Mollie heeft een speciale plugin voor WooCommerce om een koppeling te maken en betalingen te ontvangen. Om deze plugin te installeren gaan we naar Plugins -> Nieuwe plugin.
Je kunt hier rechtsboven zoeken naar Mollie Payments.
Je zal nu Mollie Payments for WooCommerce zien staan. Klik hier op “Nu installeren” en vervolgens op “Activeren”. Eenmaal de plugin geactiveerd kun je naar WooCommerce -> Instellingen -> Mollie-instellingen.
Het is hier zaak om de Live API-sleutel, ook wel live api key genoemd, toe te voegen. Met deze code koppel je jouw webshop namelijk met je Mollie-account, zodat betalingen via jouw webshop in jouw account terechtkomen.
Je kunt je eigen live API-sleutel vinden in je Mollie-account. Je kunt hier komen door naar de Mollie website te gaan en vervolgens naar Developers -> API-Keys.
Het is zaak om hier de Live API-key te kopiëren en toe te voegen aan WooCommerce. Wanneer je testbetalingen wil uitvoeren om je webshop goed uit te testen kun je ook meteen de Test API-Key kopiëren en toevoegen aan WooCommerce. Het is dan een kwestie van de testmodus activeren en de test API-key toevoegen.
Zodra je de API-sleutels hebt toegevoegd kun je op ‘wijzigingen opslaan’ klikken. Er zal nu verbinding gemaakt worden met Mollie, waarna je geactiveerde betaalmethoden in Mollie ook actief worden op je website.
Je kunt eventueel ook nog naar WooCommerce -> Instellingen -> Betalingen gaan om een betaalmethode te deactiveren of om de volgorde te wijzigen die mensen zien tijdens het afrekenen.
Om betaalmethoden uit te schakelen hoef je enkel op de knop te drukken en het zal uitgeschakeld worden. Wil je de volgorde van de verschillende betaalmethoden aanpassen, dan kun je deze slepen door je muis ingedrukt te houden op de 3 streepjes of je kunt simpelweg op de pijltjes die naar boven en beneden wijzen klikken.
Indien je nog specifieke instellingen wil aanpassen van een betaalmethode, dan kun je altijd op de desbetreffende betaalmethode klikken om bij de instelopties van de betaalmethode uit te komen.
Vanaf nu kun je in ieder geval betalingen ontvangen op jouw webshop. Wel zo prettig.
WooCommerce thema (design) kiezen en installeren
Tijdens een WooCommerce webshop maken zal je ook een WordPress thema moeten uitkiezen om het uiterlijk van je webshop te bepalen.
Er zijn echt duizenden WordPress thema’s te vinden en deze kunnen zowel gratis als betaald (premium) zijn.
Mijn inziens is een goed WooCommerce thema van enorm belang. Een WordPress thema gericht op WooCommerce zorgt er tenslotte voor dat alles er tip top in orde uitziet en vaak krijg je nog extra mogelijkheden.
Het thema dat ik gebruik in de video is het WooCommerce thema Flatsome. Dit is een betaald thema, maar werkt erg prettig en je krijgt qua design ook nog een aantal fijne WooCommerce opties. Helaas kan ik alle opties niet in dit artikel verwerken. Het zijn erg veel opties en het maakt het onoverzichtelijk voor mensen die een ander thema willen gebruiken. Ik focus mij daarom puur op het webshop maken gedeelte en niet het instellen van het design.
Het staat je dan ook vrij om voor een ander WooCommerce te gaan. Ik begrijp tenslotte goed dat iedereen een eigen smaak heeft en daarnaast kan het zijn dat jij een totaal andere uitstraling aan je webshop wil geven.
Mocht je voor een ander WooCommerce thema willen gaan, dan raad ik je aan om tussen de meer dan 1300 WooCommerce thema’s te kijken op ThemeForest. Dit is een marktplaats voor WordPress thema’s waar je professionele thema’s kunt vinden van diverse thema’s makers.
WooCommerce thema installeren
Een WooCommerce thema installeren op WordPress is niet heel ingewikkeld, alleen het kan wel op net iets wat verschillende manieren geïnstalleerd worden. Het is maar net of je een premium WooCommerce thema hebt of een gratis thema wil installeren. De basis is wel altijd hetzelfde. We gaan naar Weergave -> Thema’s.
Hier zie je direct bovenaan de pagina de knop Nieuwe toevoegen. Klik hierop om naar de volgende pagina te gaan.
Vanaf hier kun je twee kanten op. Je kunt bovenaan op de knop Thema uploaden klikken wanneer je een premium WordPress thema hebt aangeschaft.
Je kunt vervolgens het zip-bestand uploaden die je van je premium WooCommerce thema hebt gekregen en op de knop Nu installeren klikken om het thema te installeren.
De andere optie die je op deze pagina hebt is een gratis WordPress thema uitzoeken en installeren. Zo zie je er direct al een aantal gereed staan. Hoewel je prima voor een gratis WordPress thema kunt gaan, is het wel goed om te weten dat de betere thema’s vaak ook nog een premium versie hebben, waardoor je voor sommige functies alsnog moet betalen. Het kan echter een prima start zijn als je de kosten zo laag mogelijk wil houden.
Om een gratis WordPress thema te installeren via WordPress kun je simpel met je muis over het thema heengaan en op de knop Installeren klikken.
Fase 3: Producten toevoegen aan je webshop
We hebben ondertussen al behoorlijk wat instellingen gehad. Laten we nu eens producten gaan toevoegen aan onze webshop.
Er zijn in WooCommerce standaard een aantal verschillende type producten aan te maken. Het gaat om de volgende soorten producten:
- Simpel product
- Variabel product
- Extern/Affiliate product
- Gegroepeerd product
- Virtueel product
- Downloadbaar product
Ik zal je stap voor stap uitleggen wat deze producten precies kunnen, zodat je een keuze kunt maken welke type producten jij kunt toevoegen aan je webshop.
We starten met het meest gebruikte product op veel webshops, namelijk een simpel product.
Product toevoegen (simpel)
Een simpel product kun je zien als een product waar maar 1 soort van is. Denk bijvoorbeeld aan een bloempot in een enkele maat, een specifieke huiskamer plant of totaal iets anders een muziekalbum. Het is het makkelijkste product om toe te voegen zonder dat je gekke instellingen hoeft in te vullen.
Om een Product toe te voegen aan je webshop met WooCommerce gaan we naar Producten -> Nieuwe toevoegen.
Zoals je hierboven op de afbeelding ziet kun je op deze pagina echt van alles toevoegen. We gaan het hebben over:
- Productnaam en lange productomschrijving
- Productgegevens
- Korte productomschrijving
- Categorieën, tags, productafbeelding en de fotogalerij
Productnaam en lange productomschrijving
In het bovenste veld op de pagina kun je de productnaam (titel) invoeren. Hier zal je verder geen uitleg over nodig hebben.
In het grote veld daaronder kun je bij WooCommerce producten de lange productomschrijving toevoegen.
De plek waar de lange productomschrijving getoond wordt op de voorkant van de website is vaak onder de afbeelding en bestelknop en soms is er een speciaal tabblad op de pagina genaamd “Beschrijving”.
Productgegevens
In de productgegevens box staan misschien wel de belangrijkste instellingen die je niet moet vergeten om in te stellen. Zo kun je op het eerste tabblad direct de prijs invoeren en de belastingklasse aangeven.
Naast het tabblad algemeen hebben we zoals je kunt zien nog een aantal opties. Zo hebben we “Voorraad” waar je de voorraad kunt beheren en een artikelnummer kunt invoeren.
Op het tabblad “Verzendmethoden” kun je het gewicht, de afmetingen en de verzendklasse instellen. De WooCommerce verzendkosten instellen doe je hier verder niet. Daar kom ik later op terug in dit artikel.
Verder hebben we ook nog het tabblad “gerelateerde producten”. Hier kun je eventueel cross en upsells aangeven.
Het tabblad “Eigenschappen” kun je gebruiken wanneer je producteigenschappen wil toevoegen. Dit is met name handig voor een variabel product die ik hierna met je ga behandelen.
Tot slot heb je ook nog het tabblad “Geavanceerd”. Hier kun je een aankoopnotitie plaatsen en je kunt de beoordelingen in- of uitschakelen voor het desbetreffende product.
De tabbladen Product Layout en Extra zijn er bij mij ingekomen door het thema. Wanneer je kiest voor een ander design zal je deze dus niet zien.
Korte productomschrijving
Onderaan op de pagina kun je ook nog een korte productomschrijving toevoegen.
De korte productomschrijving komt altijd bovenaan de pagina te staan naast de afbeelding en boven de bestelknop. Hier kun je dus in het kort de belangrijkste punten van het product benoemen.
Categorieën, tags, productafbeelding en de fotogalerij
Aan de rechterzijde staan ook altijd nog opties waar je iets mee kunt doen. Zo heb je categorieën, tags productafbeeldingen en fotogalerijen.
Laten we starten met productcategorieën. Deze kun je toevoegen als je meerdere producten verkoopt op je webshop in verschillende categorieën. Voor het overzicht kun je dan categorieën maken en producten toewijzen aan de juiste categorie. Al deze categorieën zou je dan weer kunnen gebruiken in het menu, zodat je bezoekers snel naar de juiste categoriepagina’s kunnen gaan.
Producttags gebruik ik zelf eigenlijk nooit, maar het werkt op dezelfde manier als normale WordPress tags. Bij een tag ga je net wat specifieker dingen benoemen dan met een productcategorie. Maak hier echter alleen gebruik van als je ook echt iets met tagpagina’s doet, anders is het zonde om hier iets in te vullen.
Tot slot hebben we natuurlijk ook nog de mogelijkheid om afbeeldingen van het product toe te voegen, want die willen we uiteraard op de productpagina’s van onze WordPress webshop hebben.
De productafbeelding is de hoofdafbeelding die we bij een product zien staan. Deze staat dus direct in beeld op de productpagina. Mocht je meer foto’s hebben van een specifieke product, dan kun je deze toevoegen aan de productgalerij. De foto’s in de productgalerij worden getoond onder de hoofdafbeelding. Wanneer iemand op de afbeelding klikt zal de afbeelding de hoofdafbeelding vervangen en groot getoond worden.
Je hebt nu alles ingevuld wat je voor een product kunt invullen. Je kunt nu rechtsboven op de blauwe knop Publiceren klikken om het product online te zetten.
Hoe ziet de productpagina er op de website uit?
Nu we een productpagina hebben gepubliceerd is het wellicht ook wel leuk om te zien wat het eindresultaat is. De afbeelding hieronder laat dit zien.
Zoals je hierboven op de afbeelding ziet zijn alle onderdelen die we hebben toegevoegd zichtbaar op de pagina. Hoe het er exact uit ziet qua design is afhankelijk van het thema waar je voor gekozen hebt.
In de basis zal dit ongeveer altijd hetzelfde zijn zoals hoe het wordt weergegeven op de afbeelding hierboven.
Variabel product
Een variabel product in WooCommerce kun je gebruiken voor producten waar je meerdere maten of soorten van hebt. Denk bijvoorbeeld aan een t-shirt in meerdere maten, een bloempot in verschillende groottes, een externe harde schijf met verschillend aantal opslagruimte en dat soort dingen.
Een variabel product wordt daarom ook nog best vaak gebruikt en dat is alleen maar goed. Je hebt er tenslotte niks aan om hetzelfde product meerdere keren op je website te hebben staan als alleen de maat anders is.
De basis van een product toevoegen blijft hetzelfde. Je doet dit dus nog altijd bij “Product -> Nieuwe toevoegen” en veel dingen vul je ook hetzelfde in. Bij de productgegevens box gaat het echter anders. Hier geven we aan dat het om een variabel product gaat en zullen we eigenschappen en variaties moeten toevoegen.
Voordat we beginnen zal ik je eerst laten zien hoe een variabel product er op de website uit komt te zien.
Zoals je op bovenstaande afbeelding kunt zien kan er gekozen worden hoe groot het boeket moet zijn. Wanneer een bezoeker op “kies een optie” klikt kan er gekozen worden uit een klein, middel of groot boeket. De prijs is afhankelijk van de gekozen optie.
Om een variabel product in WooCommerce in te stellen moeten we dus iets aanpassen in de productgegevens box. Laten we het er weer eens bij pakken.
Bovenaan kun je selecteren dat je een variabel product wilt maken. Vervolgens krijg je bij de eigenschappen een extra optie ‘Gebruiken voor variaties’ en krijgen we ook het tabblad ‘Variaties’.
Om variaties van je product toe te voegen hebben we als eerste producteigenschappen nodig. Het verstandigste is om dit toe te voegen via “Producten -> Eigenschappen”, zodat je de aangemaakte eigenschappen direct kunt selecteren bij je producten en niet keer op keer opnieuw hoeft aan te maken. Meer hierover lees je in het artikel Producteigenschappen aanmaken in WooCommerce.
Eenmaal de producteigenschappen aangemaakt kun je bij het tabblad eigenschappen een eigenschap toevoegen zoals ik dit hierboven heb gedaan. Selecteer bij waarde(n) de variaties die je wil toevoegen als product. Vergeet tot slot niet om ook een vinkje te plaatsen bij Gebruik voor variaties.
Wanneer je eigenschappen hebt toegevoegd en hebt aangegeven dat je dit wil gebruiken voor variaties kunnen we door naar het tabblad Variaties.
Wanneer je bovenaan op Variatie toevoegen klikt kun je variaties per stuk toevoegen of direct voor alle eigenschappen een variatie laten maken.
Daarna kun je per variatie van alles invullen zoals je hierboven op de afbeelding kunt zien. Zo kun je eventueel een afbeelding toevoegen mocht de variatie er anders uit zien dan op de standaard productafbeelding. Je kunt de variatie inschakelen, de voorraad beheren, artikelnummers invullen en nog heel veel meer.
Het belangrijkste wat je niet moet vergeten om in te vullen bij een variatie is de prijs. Doe je dit niet, dan zal de variatie ook niet getoond worden bij het product en kun je het niet verkopen.
Eenmaal alles ingevuld voor alle variaties kun je het product publiceren om het product online te zetten op je webshop.
Extern/Affiliate product
Wanneer je een affiliate webshop wil maken of een keer bezoekers wil doorsturen naar een extern product op een andere website, dan kun je een extern/affiliate product aanmaken. Dit type product kun je selecteren in de productgegevens box wanneer je een nieuw product toevoegt.
Zodra je voor Extern/Affiliate product hebt gekozen krijg je bij het tabblad ‘Algemeen’ direct andere mogelijkheden te zien. Zo kun je bij Product-URL een link toevoegen naar een product op een andere website. Eventueel kun je overigens ook een link naar je eigen website plaatsen. Dit komt weleens voor op een webshop wanneer je klanten bijvoorbeeld naar een offertepagina wil sturen.
Bij Knop tekst kun je zelf aangeven welke tekst je op de button wil hebben die naar de link verwijst. Voor de rest werkt dit product gewoon hetzelfde als ieder ander, dus je kun eventueel direct ook al aangeven wat de prijs is.
Belastingklasse en voorraadbeheer zou ik verder niks mee doen, dat is een beetje nutteloos voor een extern/affiliate product.
Gegroepeerd product
Een gegroepeerd product is nog een producttype die standaard in WooCommerce zit en die je kunt gebruiken tijdens het maken van je webshop.
Dit is een producttype waar het meer draait om het weergeven van een aantal producten op één pagina. Het is dus niet zozeer dat je een totaal nieuw product maakt, maar producten toevoegt aan het hoofdproduct.
Wanneer een potentiële klant dus zoekt naar het hoofdproduct, krijgt de bezoeker direct producten te zien die ermee te maken hebben. Zo kun je het gebruiken voor een collectie dat bestaat uit meerdere producten. Wanneer iemand dan op het hoofdproduct komt worden ook de andere producten die bij de collectie horen getoond onder het product waar de klant op geklikt heeft. Bezoekers hebben vervolgens zelf de mogelijkheid om te bepalen welke producten gekocht worden. Dit kunnen alle producten zijn, slechts specifieke producten of geen van de producten.
Stel dus dat je een collectie vetplanten hebt en je bezoekers op één pagina de mogelijkheid wil geven om verschillende type vetplanten te kopen, dan kan het er als volgt uit komen te zien.
Nu je weet wat een gegroepeerd product ongeveer kan zal ik je laten zien hoe je dit kunt instellen in WooCommerce. Wederom moeten we bij de productgegevens box zijn.
Hier stellen we bovenaan in dat het om een gegroepeerd product gaat. Daarna verdwijnt het algemene tabblad en kun je naar het tabblad Gerelateerde producten gaan. Op het tabblad gerelateerde producten kun je bij het kopje gegroepeerde producten de simpele producten toevoegen die je op de pagina van het gegroepeerde product wil hebben staan.
Meer werk dan dit is het niet omdat je alle simpele producten al aangemaakt hoort te hebben voordat je het toevoegt aan een gegroepeerd product.
Virtueel product
Een virtueel product is niet een apart producttype. Het is een optie die je bij de verschillende producttypes zal zien staan.
Door een product virtueel te maken geef je aan dat er geen verzending nodig is. Alle verzendopties zullen dan ook verdwijnen en ook op de afrekenpagina zal je niks over verzendkosten zien staan, tenzij er een ander product in de winkelwagen zit die wel verzonden zal worden naar de klant.
Downloadbaar product
Wanneer je een digitaal product wil verkopen, dan kun je bij WooCommerce de optie downloadbaar product inschakelen. Deze optie staat bovenaan bij de productgegevens box.
Zodra de optie is aangevinkt krijg je extra mogelijkheden bij je product. Zo kun je de downloadbare bestanden toevoegen (PDF, mp3, foto’s, etc.), een downloadlimiet instellen en een download vervaltijd.
Wanneer een klant het product aanschaft krijgt hij de bestanden in de e-mailbevestiging van zijn bestelling. De downloadbare product optie is handig wanneer je bijvoorbeeld een digitaal magazine, e-books, foto’s, digitaal muziekalbum en dat soort dingen wil verkopen via je webshop.
Fase 4: Belangrijke WooCommerce instellingen
Een WordPress webshop maken met WooCommerce. Er komt veel bij kijken. We hebben al heel veel instellingen gehad en we weten nu ook hoe we producten kunnen toevoegen aan onze webshop.
Dan is het nu tijd voor nog een aantal belangrijke instellingen. Zo gaan we de verzendkosten instellen, facturen en pakbonnen genereren, WooCommerce e-mails instellen en nog een aantal dingen meer.
Verzendkosten instellen in WooCommerce
Verzendkosten worden op alle webshops op verschillende manieren ingesteld. Ik raad je dan ook aan om het artikel WooCommerce verzendkosten instellen erbij te pakken als je meer informatie wil dan ik hier in dit artikel beschrijf.
Het is hoe dan ook belangrijk om vooraf goed voor jezelf op een rij te zetten hoe je de verzendkosten wil instellen. Dit scheelt je weer gedoe met alles omzetten als je het op een later moment anders wil doen.
Vanuit WooCommerce heb je al direct een aantal handige mogelijkheden. Wanneer je gebruik wil maken van PostNL, DHL, DPD of UPS en een track&trace wil toevoegen aan een mail, dan is een koppeling met SendCloud een goede optie.
In dit artikel laat ik je echter zien hoe alles werkt in combinatie met de standaard mogelijkheden van WooCommerce waar heel veel mensen gebruik van maken.
Om de verzendkosten in te stellen gaan we naar de pagina WooCommerce -> Instellingen -> Verzendmethoden. Hier kun je vervolgens op de knop Verzending-zone toevoegen klikken. We komen nu op de volgende instelpagina.
Je kunt hier aangeven voor welke zone (landen) je de verzendkosten wil instellen. Het is dus ook mogelijk om meerdere zones te maken zodat je bijvoorbeeld de verzendkosten voor Nederland en België anders kan instellen.
Bij Zone naam kun je voor intern gebruik een naam instellen. Het makkelijkst is mijn inziens om hier gewoon de namen van de landen in te vullen. Je kunt bij regio’s in gebieden de landen selecteren waarvoor je de verzendkosten wil instellen.
Vervolgens kunnen we bij het kopje verzendmethoden op de knop Verzendmethode toevoegen klikken om de verzendkosten in te stellen. We gaan dit twee keer doen.
Vast tarief instellen
We gaan een standaard tarief instellen van €5,95 en gratis verzenden vanaf €100,-. We starten met het instellen van een vast tarief van €5,95.
Hiervoor kiezen we als verzendmethode Vast tarief en vervolgens klikken we op verzendmethode toevoegen en gaan we de verzendmethode bewerken door in het verzendmethode overzicht op vast tarief te klikken.
We kunnen nu drie dingen instellen. Zo kunnen we starten met de Methode titel, deze wordt getoond op de afrekenpagina. Je kunt dit op “Vast tarief” laten staan, maar wat ik zelf altijd doe is de naam van de bezorger invullen.
De verzendkosten zijn in Nederland belastbaar, dus bij Btw status kunnen we Belastbaar geselecteerd houden.
Dan hebben we nog de Kosten. Ik wil in dit geval €5,95 instellen als de verzendkosten. Doordat het belastbaar is gaat hier nog wel btw overheen. Het is daarom zaak om de verzendkosten exclusief btw in te voeren. In dit geval is het 4,92 om de verzendkosten op 5,95 te krijgen als we 21% btw nemen. Wanneer je alles hebt ingesteld kun je op wijzigingen opslaan klikken. Vanaf dat moment hanteer je verzendkosten op al je bestellingen.
Mocht je vanaf een x bedrag gratis verzending wil aanbieden, dan is dit ook een optie.
Gratis verzending instellen
Wanneer je wil instellen dat de verzending voor je klanten gratis wordt vanaf bijvoorbeeld 100 euro, dan kunnen we nog een keer op de knop Verzendmethode toevoegen klikken.
Je kunt nu de verzendmethode Gratis verzending selecteren en wederom op de knop verzendmethode toevoegen klikken. Klik nu op gratis verzending in het overzicht om bij de instellingen te komen.
Hier kun je wederom een titel invullen. Gratis verzending is wat mij betreft een duidelijke titel voor je klanten.
Bij gratis verzending vereist… heb je wel een belangrijke keuze te maken. Je krijgt hier namelijk de volgende opties:
- Een geldige waardebon voor gratis verzending
- Een minimum aankoopbedrag
- Een minimum bestelbedrag OF een waardebon
- Een minimum bestelbedrag EN een waardebon
Bepaal voor jezelf wanneer je mensen gratis verzending wil geven. Wil je dit vanaf een bepaald bedrag, met een kortingscode of beide? Ik koos in dit geval enkel voor een minimum aankoopbedrag, want ik wil gratis verzending vanaf bestellingen van 100 euro. Bij Minimum bestelbedrag vul je dan ook 100 in.
Tot slot heb je de optie Waardebonkortingen. Standaard wordt gratis verzending actief nadat een kortingscode is ingevuld. Wanneer je hier een vinkje zet kun je er echter voor zorgen dat met de prijs vóór de kortingscode wordt bepaald of gratis verzending actief wordt of niet.
Wanneer je tevreden bent over je instellingen kun je op Wijzigingen opslaan klikken.
Je hebt nu de verzendkosten volledig ingesteld en kunt verzendkosten tot bestellingen van 100 euro ontvangen en hebt daarna gratis verzending. Uiteraard kun je dit helemaal naar je eigen wensen instellen.
Automatisch facturen maken via je webshop
Bij een WordPress webshop maken met WooCommerce is het ook verstandig om direct aan je boekhouding te denken. Je hebt eigenlijk heel veel manieren om dit te regelen, dus ik raad je altijd aan om met je boekhouder te praten over hoe je dit het beste kunt regelen in combinatie met het boekhoudprogramma waar je gebruik van maakt.
Zo zijn er altijd koppelingen te vinden voor Exact, Moneybird en andere boekhoudprogramma’s waarin je eventueel facturen kunt maken. Over boekhouding gesproken, je kunt zelfs in combinatie met Mollie als betaalprovider al je afschriften automatisch laten importeren in Exact Online. Kortom, er zijn mogelijkheden genoeg.
Een mogelijkheid die ik je in dit artikel zal uitleggen is hoe je in WooCommerce zelf automatisch facturen kunt genereren wanneer er een bestelling is geplaatst op je webshop. We gaan hiervoor de plugin WooCommerce PDF Invoices & Packing Slips gebruiken.
WooCommerce PDF Invoices & Packing slips instellen
De WooCommerce PDF Invoices & Packing Slips plugin kun je net als ieder ander WordPress plugin installeren. Het is niet alleen een facturen plugin. Je kunt er ook pakbonnen mee maken.
Wanneer je de plugin geïnstalleerd en geactiveerd hebt kun je naar WooCommerce -> PDF Facturen gaan om de plugin in te stellen.
Je komt direct uit op de algemene instellingen pagina. Hierboven zie je de belangrijkste instellingen van de pagina en dat is eigenlijk dat je de bedrijfsgegevens van je eigen webshop kunt invullen en een logo kunt toevoegen. De logo grootte kun je aangeven in millimeters of centimeters. Zelf heb ik hier gekozen voor 2cm, maar test het vooral uit met je eigen logo.
Bij Shop Adres kun je jouw bedrijfsgegevens plaatsen zoals het adres, KvK-nummer en dat soort zaken. Verder hebben we ook nog een voettekst waar je het kan hebben over de algemene voorwaarden, retourbeleid en meer. Vul alles in wat je op de factuur wil hebben staan van jouw bedrijf en klik dan onderaan op de pagina op ‘Wijzigingen opslaan’.
We kunnen nu verder naar de factuurinstellingen door bovenaan op het tabblad Documenten te klikken.
Hier zijn de instellingen waar het om gaat als je facturen wil maken. Ten eerste moet je natuurlijk aanvinken dat je de factuurmogelijkheid wil inschakelen op je website.
Klanten horen ook altijd een factuur te ontvangen. Bij Als bijlage toevoegen aan kun je aangeven in welke e-mails je de factuur wil bijvoegen als bijlage. Wanneer een bestelling in behandeling is dan is er betaald. Daarom zou ik altijd kiezen voor minimaal bestelling in behandeling of als je de bestelling op afgerond zet.
Wanneer je geen factuur wil maken bij bepaalde statussen kun je bij Uitschakelen voor aangeven voor welke status dit is. Hier zou je bijvoorbeeld de status mislukte bestelling en bestelling in de wacht voor kunnen gebruiken, aangezien er dan nog geen betaling heeft plaatsgevonden.
Je krijgt vervolgens allerlei opties met wat je wel of niet zou willen weergeven. Denk hierbij aan het verzendadres, e-mailadres, telefoonnummer, klantopmerkingen, factuurdatum en factuurnummers. Vul alles in zoals je het zelf hebben wil op de factuur.
Bij Nummer format heb je invloed op de nummering van de facturen. Zo kun je dingen voor het nummer plaatsen (voorvoegsel), achter het nummer (achtervoegsel) en je kunt het aantal nummers aangeven die je minimaal wil gebruiken. Mocht je ieder jaar de factuurnummers willen resetten naar 1, dan kan je dit doen door een vinkje te zetten bij Reset factuurnummer jaarlijks.
Los van dat je de factuur kunt mailen, kun je bij Sta downloaden factuur vanaf mijn account toe klanten ook de mogelijkheid geven om de factuur te downloaden vanaf het “Mijn account” gedeelte. Persoonlijk zou ik deze optie altijd inschakelen omdat dit wel zo gebruiksvriendelijk is richting je klant en het je eventueel mailtjes scheelt van mensen die de factuur kwijt zijn.
De optie Schakel factuurnummer kolom in het bestellingen overzicht in doet precies wat het zegt. Wanneer je dit prettig vindt kun je het inschakelen. Persoonlijk laat ik het altijd uitgeschakeld.
Wanneer je gratis producten hebt op je website, dan wil je hier waarschijnlijk geen facturen voor maken. Je kunt facturen dan ook uitschakelen voor gratis producten bij het kopje Uitschakelen voor gratis producten.
Tot slot hebben we de optie Gebruik altijd de meest recente instellingen. Dit zorgt ervoor dat eerder gemaakte facturen gewijzigd kunnen worden en dit is boekhoudkundig vaak niet de bedoeling, dus ik zou deze optie enkel aanbevelen wanneer je hier een goede reden voor hebt.
Nu we alle factuurinstellingen hebben gehad kun je op wijzigingen opslaan klikken. Vanaf nu worden er automatisch facturen gegenereerd wanneer iemand een bestelling plaatst.
Eventueel kun je ook nog de pakbon instellingen bekijken mocht je interesse hebben om hier gebruik van te maken.
WooCommerce e-mails instellen
Aan de WooCommerce e-mails denk je misschien niet direct. Toch is het ontzettend belangrijk voor iedere webshop om e-mails te versturen. Klanten willen tenslotte wel een bevestiging ontvangen na een bestelling en horen ook graag wanneer een verzending is verzonden en eraan komt.
Een webshop maken in WordPress met behulp van WooCommerce geeft je in ieder geval al direct een standaard aantal e-mails. Om deze te bekijken en eventueel de instellingen te wijzigen kunnen we naar WooCommerce -> Instellingen -> E-mails gaan. Je ziet dan direct alle e-mails die WooCommerce kan versturen naar jou of naar je klanten.
Standaard staan alle e-mails ingeschakeld. Zoals je hierboven ziet kunnen er 3 soorten e-mails naar jou als webshop-eigenaar gaan en 8 soorten e-mails naar je klanten.
Wanneer je een bepaalde e-mailtype uit wil schakelen kun je op de knop ‘Beheren’ klikken. Je komt dan op een instelpagina zoals je hieronder ziet.
Bij alle e-mails zijn de instellingen soortgelijk. Bovenaan kun je kiezen of je een e-mail wil in- of uitschakelen op je webshop. Wanneer er een e-mail naar jezelf als webshop-eigenaar wordt verzonden kun je bij Ontvanger(s) aangeven naar welk e-mailadres je het mailtje wil verzenden. Standaard gaan de e-mails naar het administratie e-mailadres in WordPress. Mocht je het echter naar een ander e-mailadres willen versturen kun je dit hier invullen. Wanneer je een e-mailtype naar meerdere e-mailadressen wil versturen is dit ook mogelijk. Je kunt de e-mailadressen dan scheiden met een komma (,).
Onderwerp en E-mail koptekst zal standaard al ingesteld zijn, maar mocht je het willen aanpassen kan dat eenvoudig via de invoervelden. Mocht je extra informatie in een e-mail willen stoppen kan dit via het invoerveld Aanvullende inhoud. Dit komt altijd onderaan de e-mail te staan.
Het e-mailtype zou ik op HTML houden, dan wordt de mail het mooist weergegeven. Mocht je iets grondig willen aanpassen in de e-mail, dan kun je bij HTML template het bestand naar je thema kopiëren en vervolgens aanpassen. Je hebt hier echter wel kennis van PHP voor nodig. Net als bij alle instellingen die je doet tijdens het maken van een webshop in WordPress moet je aan het einde niet vergeten op ‘Wijzigingen opslaan’ te klikken.
WooCommerce e-mail opmaak wijzigen
Qua opmaak van de e-mail heb je in WooCommerce niet heel veel instellingen. De opmaak instellingen kom je tegen als je op de WooCommerce e-mail pagina bent en je naar beneden scrolt voorbij de e-mails die je allemaal kunt versturen.
Je kunt hier bovenaan ten eerste aangeven vanuit welke naam en e-mailadres je een e-mail wil verzenden.
Daaronder hebben we de e-mail template opties. Hier kun je eventueel je logo toevoegen, footer teksten schrijven en de kleuren aanpassen. Zeker de kleuren zou ik aanpassen naar de huisstijl kleuren van je website.
Een standaard e-mail ziet er in WooCommerce als volgt uit qua opmaak.
Persoonlijk vind ik het niet zo heel bijzonder, maar het doet zijn taak.
Mocht je echt het complete design van je e-mails anders willen hebben omdat je het saai vindt ogen of een totaal andere uitstraling wil, dan is dit ook mogelijk. Je kunt hiervoor de plugin Kadence WooCommerce e-mail designer gebruiken. In de video laat ik je zien hoe dit werkt. In deze handleiding zal ik het verder niet beschrijven, maar je kunt altijd het artikel WooCommerce e-mail template aanpassen bekijken mocht je hier interesse in hebben.
Accounts en Privacy
Het kan heel goed zijn dat je wil dat klanten een account kunnen aanmaken op jouw webshop. Dit is voor de klant natuurlijk fijn, want dan kunnen de vorige bestellingen bekeken worden, facturen gedownload worden en dat soort zaken. Ook hoeft de klant dan niet telkens opnieuw gegevens in te vullen waar het pakketje heen moet.
Tegenwoordig nemen we privacy super serieus, wat niet meer dan terecht is, en daarom zal het je niet verbazen dat WooCommerce ook meerdere privacy instellingen heeft en de mogelijkheid om privacygevoelige gegevens te verwijderen.
Laten we starten met de accountinstellingen.
Accountinstellingen in WooCommerce
Je komt bij de accounts en privacy instellingen door naar WooCommerce -> Instellingen -> Accounts en Privacy te gaan.
Bovenaan zie je dan direct de accountinstellingen staan.
De verschillende opties zeggen eigenlijk direct waar het over gaat. Het is eigenlijk meer zaak dat je zelf goed nadenkt over hoe je het wil hebben. Zo kun je de eerste optie Sta klanten toe een bestelling te plaatsen zonder account inschakelen als je wil toestaan dat er gastbestellingen geplaatst kunnen worden op je webshop. De tweede optie is dat klanten eventueel ook kunnen inloggen op een bestaand account.
Tijdens het aanmaken van een account is ook nog van alles mogelijk. Zo heb je invloed over de locaties waar een account aangemaakt kan worden. Dit kan op de afrekenpagina of op de mijn account pagina. Verder kun je klanten ook de mogelijkheid geven om zelf een gebruikersnaam in te laten voeren of je kunt beslissen dat het automatisch gegenereerd wordt. Het automatisch laten genereren van een gebruikersnaam scheelt toch weer een invoerveld op de afrekenpagina. Tot slot kun je nieuwe gebruikers ook een link sturen om een wachtwoord aan te maken in plaats van dat dit op de afrekenpagina gebeurd.
Privacyinstellingen in WooCommerce
Wanneer we iets verder naar beneden gaan op de pagina krijgen we instellingen over accounts wissen, privacybeleid en persoonsgegevens.
Wanneer je een verzoek krijgt van een klant om persoonsgegevens te verwijderen, dan heb je de optie in WooCommerce om persoonsgegevens uit bestellingen te verwijderen. Daarnaast moet je ook beslissen of je toegang tot download bestanden (als je die hebt) wil intrekken. Het is een kwestie van aanvinken hoe je het hebben wilt.
Wanneer je een optie toe wil voegen om persoonsgegevens massaal te verwijderen uit bestellingen is het ook een kwestie van een simpel vinkje.
Je kunt in WordPress een privacybeleid pagina instellen. Dit kun je doen via Instellingen -> Privacy. Wanneer je eenmaal een privacybeleid pagina hebt ingesteld zijn de instellingen in WooCommerce van toepassing. Je kunt hier teksten maken die je privacybeleid beschrijft. Zowel voor de registratiepagina als op de afrekenpagina kun je deze teksten tonen.
Onderaan de pagina kun je aangeven hoelang je persoonsgegeven van klanten wil bewaren.
Zoals je op de afbeelding kunt zien zijn er 5 verschillende instellingen en kun je voor alle 5 de instellingen specifiek aanduiden hoelang je het zou willen bewaren. Je kunt het jaren, maanden, weken of dagen bewaren en wanneer je niks invult zal je het bewaren totdat je het zelf handmatig gaat verwijderen.
Natuurlijk moet je voor je administratie wel de nodige gegevens bewaren. Bespreek daarom altijd met je boekhouder hoe je dit het beste kunt doen of dat je boekhouder al voldoende informatie heeft.
Kortingscodes aanmaken (waardebon)
Kortingscodes zijn even iets totaal anders, maar zeker nog altijd een belangrijke optie wanneer je een webshop hebt.
Kortingscodes kun je op allerlei momenten geven aan je potentiële klanten. Zo kun je bijvoorbeeld een kortingscode geven aan klanten die een eerste bestelling hebben geplaatst, zodat je de kans vergroot dat er op een later moment nog een bestelling volgt. Ook voor nieuwe klanten of mensen die zich inschrijven op je mailinglijst kun je iets leuks bieden.
Wat je reden ook precies is maakt niet. Ik zal je uitleggen hoe je een kortingscode kunt aanmaken in WooCommerce. De benaming is in WooCommerce alleen wel gek genoeg waardebon, maar ik vind dat persoonlijk een verkeerde benaming.
Om een kortingscode aan te maken gaan we in ieder geval naar Marketing -> Waardebonnen en vervolgens kun je klikken op Waardebon toevoegen.
Je komt dan op een pagina uit waar je de opties krijgt die je hierboven op de afbeelding ziet staan. In het bovenste veld kun je de kortingscode invoeren of je kunt een code genereren. In het tweede veld kun je aangeven waarvoor de kortingscode is. Dit is enkel voor intern gebruik, dus het is geen verplichting om dit in te vullen.
Bij de waardebon gegevens krijg je alle mogelijkheden te zien die WooCommerce standaard heeft als het om kortingscodes gaat. Op het tabblad ‘Algemeen’ hebben we direct de instellingen die je vaak als eerste zou willen instellen.
Zo kun je bij kortingstype kiezen of je % korting wil geven in procenten, vaste korting op producten of vaste korting op de complete winkelwagen. Bij Waardebon bedrag kun je vervolgens een bedrag of percentage invullen die gehanteerd hoort te worden.
Indien je een kortingscode wil maken voor gratis verzenden, dan zal je een vinkje moeten zetten bij Sta gratis verzending toe. Bij de verzendmethoden zal je wel moeten zorgen dat je ook gratis verzending kunt krijgen met behulp van een waardebon.
Mocht jouw kortingscode actie maar een bepaalde tijd duren, dan kun je bij vervaldatum waardebon een datum selecteren. De kortingscode vervalt dan om 00:00 op deze datum. Wanneer je dit hebt ingesteld kun je nog verder naar de andere tabbladen. Laten we verdergaan met het tabblad Gebruiksbeperkingen.
Je kunt hier instellen waar een bestelling allemaal aan moet voldoen voordat de kortingscode daadwerkelijk geactiveerd wordt en korting geeft.
Zo kun je een minimale of maximale bestedingsbedrag invullen indien je hier iets mee wil doen, je kunt aangeven of de kortingscode tegelijkertijd met andere codes gebruikt mag worden en je kunt ervoor zorgen dat afgeprijsde artikelen uitgesloten zijn van korting.
Je hebt verder ook invloed op de producten waarvoor korting geldig is of die op zijn minst in de winkelmand moeten zitten om de kortingscode actief te maken. Het kan ook omgekeerd, dat je juist producten uitsluit van kortingen. Voor categorieën kan dit allebei ook.
Toegestane e-mails is ook een handige functie. Mocht je een specifieke klant (of een aantal klanten) korting willen geven, dan kun je het e-mailadres van je klant invullen om het alleen geldig te verklaren als dat specifieke e-mailadres gebruikt wordt.
Dan hebben we ook nog het tabblad Gebruikslimieten.
Hier heb je de mogelijkheid om bij Gebruikslimiet per waardebon aan te geven hoe vaak deze kortingscode gebruikt mag worden. Zo kun je bijvoorbeeld zeggen dat een kortingscode voor de eerste 100 bestellingen geldig is.
Wanneer je voor procentuele of vaste product korting hebt gekozen heb je ook de optie Beperk gebruik tot X artikelen op dit tabblad. Hiermee kun je aangeven op hoeveel producten je maximaal korting wil geven met deze kortingscode.
Wil je dat een klant slechts eenmalig gebruik mag maken van een kortingscode? Dit kun je instellen bij Gebruikslimiet per klant. Om te bepalen of iemand de kortingscode al gebruikt heeft kijkt WooCommerce naar het e-mailadres van de klant.
Tot zover alle instellingen. Ik hoop dat het allemaal duidelijk is geworden en dat jij dit ook kunt gaan gebruiken op jouw webshop.
Fase 5: Webshop testen en beheren
Je hebt als het goed is je webshop al aardig op orde als je bovenstaande fases hebt doorlopen. Natuurlijk kan het zijn dat je nog even je WordPress thema iets beter wil configureren of nog wat dingen anders wil instellen. Qua WordPress webshop maken zal je echter wel klaar zijn en vanaf dit punt zijn er alsnog een aantal zaken die je zou moeten regelen.
Zo is het verstandig om je webshop te testen als normale klant door een testbestelling te plaatsen. Daarnaast kun je ook bekijken hoe het er voor jou als webshop-eigenaar uitziet als je een bestelling ontvangt.
Heb je verder al aan het maken van back-ups gedacht? Dat is ook iets heel belangrijks om goed op orde te hebben voor je webshop. Laten we dus nog even kijken naar de verschillende dingen die je nog moet doen voordat je volledig live gaat met je webshop.
Testbestelling plaatsen
Iedere webshop-eigenaar zou regelmatig een testbestelling moeten plaatsen om te controleren of het proces verloopt zoals het ook de bedoeling is.
Nu kun je dit op verschillende manieren doen. Zo kun je een bestelling plaatsen en daadwerkelijk betalen, maar je kunt ook de Mollie payments plugin in de testmodus zetten. Dit kun je eenvoudig doen bij WooCommerce -> Instellingen -> Mollie-instellingen.
Het is hier een kwestie van een vinkje zetten bij Activeer de testmodus en je zal ook je Test API-sleutel moeten invullen om het goed werkend te krijgen.
Wanneer je dit hebt gedaan kun je een testbestelling plaatsen op je webshop. Dit doe je simpelweg door producten in de winkelwagen te plaatsen, naar de afrekenpagina te gaan en een betaling uit te voeren. Je kunt gewoon iDEAL selecteren en de bestelling plaatsen. Zodra je de bestelling plaatst kom je niet bij de bank. De testmodus van Mollie neemt het over en je krijgt een pagina zoals hieronder te zien.
Je kunt hier de status van de betaling aangeven. Zo kun je een succesvolle betaling testen, een mislukte betaling of een van de andere varianten. WooCommerce reageert anders op de verschillende statussen, dus eigenlijk zou je alles eens uit kunnen testen om precies te weten te komen hoe het in verschillende situaties is voor je klanten.
Bestellingen beheren
Wanneer je testbestellingen hebt gedaan kun je ook mooi bekijken hoe je als webshop-eigenaar bestellingen kunt beheren. Je kunt in ieder geval altijd bij het besteloverzicht komen via WooCommerce -> Bestellingen. Hier zie je bij mij een testbestelling staan die ik op afgerond heb gezet.
Om de bestelling te bekijken kun je op de naam klikken of wanneer je een kort besteloverzicht van de bestelling wil zien kun je ook op het oogje klikken.
Aan de rechterzijde heb je ook altijd acties. Aangezien de bestelling op afgerond staat zie je hier enkel de icoontjes om de factuur of pakbon te downloaden, maar anders heb je ook nog de mogelijkheid om de bestelling door te zetten naar de status afgerond of iets anders.
Er zijn in WooCommerce allerlei verschillende bestelstatussen. Ik zal de verschillende statussen voor je op een rijtje zetten.
- Wachtend op betaling: Bestelling ontvangen, maar er is nog geen betaling ontvangen.
- Mislukt: De betaling mislukt of is geweigerd (niet betaald).
- In behandeling: Je hebt succesvol de betaling ontvangen.
- Afgerond: De bestelling is verzonden en volledig afgerond.
- In de wacht: Je wacht op de betaling doordat het bijvoorbeeld een bankoverschrijving is. De voorraad van de producten is al verlaagd. Je zal zelf handmatig de bestelstatus verder moeten zetten.
- Geannuleerd: Geannuleerd zonder betaling. Je hoeft verder niks meer te doen.
- Terugbetaald: Deze status gebruik je wanneer je een bestelling (deels) terugbetaald omdat het bijvoorbeeld door de klant is geretourneerd.
Om een bestelstatus van een bestelling handmatig te wijzigen kun je altijd op de bestelling klikken in het besteloverzicht. Vervolgens is het een kwestie van bij ‘Status’ op het dropdown menu klikken en de gewenste status selecteren.
In dit geval kies ik voor de status Afgerond. Vergeet na het aanpassen van de status niet om rechtsboven ook op “Update” te klikken om de wijzigingen van de bestelling door te voeren.
Back-ups maken van je webshop
Wanneer er iets fout gaat met je webshop, dan moet je te allen tijde een actuele back-up beschikbaar hebben zodat je door kunt gaan. Nu denk je wellicht “mijn hostingprovider maakt toch back-ups?”. In bijna alle gevallen klopt dit, maar wat als er iets met de server is en de back-ups staan hier ook op? Dan kun je er nog steeds niks mee.
Als webshop-eigenaar, en eigenlijk überhaupt als je wat voor website dan ook hebt, is het noodzaak om dit allemaal goed op orde te hebben en in eigen hand te houden. Wees dus niet afhankelijk van een ander om je back-ups te maken, want een back-up op één locatie is eigenlijk geen back-up.
Back-ups: Dagelijks of realtime?
Wat webshops betreft ben ik nog wel strenger met wat ik echt aanraad om te doen. Op een webshop komen regelmatig bestellingen binnen, tenminste dat is de bedoeling, en je wil geen enkele bestelling kwijtraken. Wat webshops betreft raad ik daarom altijd realtime back-ups aan, zodat je nooit in de problemen komen.
De reden is hopelijk al direct duidelijk, maar ik zal het ook met andere woorden voor je beschrijven.
Stel je krijgt 100 bestellingen per dag en je maakt dagelijks in de nacht een back-up van je webshop. Rond een uurtje of 3 worden de pakketjes ingepakt en naar een pakketpunt gebracht, zodat een pakketbezorger de volgende dag de pakketten kan bezorgen.
Wat nou als je website in de problemen komt rond 14u en de enige oplossing een back-up terugzetten is? Je mist hierdoor alle bestellingen die na 00:00 in de nacht zijn geplaatst toen de back-up werd gemaakt. Misschien mis je dan wel een stuk of 50 bestellingen als je een back-up zou terugzetten. Dit kan niet de bedoeling zijn.
Wanneer je de nieuwe bestelling mails hebt opgeslagen kun je het nog handmatig terugzetten in WooCommerce, maar dit is weer onnodig extra werk.
Met realtime back-ups kun je dit voorkomen. Na iedere wijziging op je website wordt het automatisch toegevoegd aan de back-up, zodat je altijd een super actuele back-up in handen hebt.
Hoe kun je een realtime back-ups laten maken?
Realtime back-ups kun je maken met behulp van Jetpack backups (Voorheen VaultPress). Dit is onderdeel van het bedrijf Automattic, waarbij de oprichter weer de mede-oprichter van WordPress is. Kortom, dit werkt uitstekend in combinatie met WordPress en dat is natuurlijk wel heel belangrijk.
Je kunt Jetpack backups op twee manieren inschakelen op je website. Met de standaard Jetpack plugin of met de JetPack Backups plugin. Persoonlijk zou ik je altijd aanraden om enkel de Jetpack backup plugin te installeren, aangezien dit het minst zwaar is voor je website.
Het werkt verder vrij eenvoudig. Zodra je de plugin hebt geïnstalleerd kun je de plugin koppelen aan je account, waarna de eerste back-up wordt gestart.
De allereerste back-up zal het langst duren en hoe snel het precies is afgerond is helemaal afhankelijk van hoe groot je webshop is. Je webshop blijft uiteraard gewoon werken tijdens het maken van de back-up.
Nadat de eerste volledige back-up gemaakt is zullen enkel de veranderingen worden toegevoegd aan de volgende back-ups die gemaakt worden. Hierdoor wordt de webshop niet vertraagd, want aangezien het realtime is hoeft er telkens maar een klein deel aan de back-up toegevoegd te worden.
Herstellen kun je met een druk op de knop bereiken via Jetpack Cloud. Dit is ook de plek waar alle back-ups worden opgeslagen en waar jij te allen tijde bij kan en eventueel ook back-ups vandaan kunt downloaden.
Hoe kun je dagelijks back-ups maken?
Wanneer je in het begin nog niet veel bestellingen krijgt of het risico wil nemen dat je geen realtime back-ups maakt, dan kun je er ook altijd voor kiezen om dagelijks automatisch back-ups van je website te laten maken.
De plugin die ik hiervoor kan aanraden is de plugin UpdraftPlus. Er is zowel een gratis als premium versie van deze plugin en het werkt erg eenvoudig. Zodra je de plugin geïnstalleerd hebt kun je naar Instellingen -> UpdraftPlus-Backups.
Je kunt vanaf deze pagina direct handmatig een back-up maken en dit is prima als je direct een back-up wil hebben, maar wij willen dagelijkse back-ups maken van je webshop automatiseren. Hiervoor gaan we naar het tabblad Instellingen.
Je kunt hier direct bovenaan een planning maken voor je back-ups. We hebben bij een goede back-up de bestanden en de database nodig van je webshop. De database is het belangrijkst, want daar komen alle bestellingen in te staan.
Wanneer je dagelijks een back-up van alles wil hebben kun je dat vrij eenvoudig instellen door op het dropdown menu te klikken en voor ‘Dagelijks’ te kiezen.
Vervolgens gaat het erom waar je de back-ups op wil slaan. Standaard slaat UpdraftPlus een back-up op de server op. Je kunt echter kiezen voor een externe opslag als Dropbox, Google Drive en nog veel meer. Je kunt bij de gratis versie voor één externe opslag locatie kiezen en ik wil je wel adviseren om hier ook gebruik van te maken. Het is altijd beter om een back-up op een andere locatie te bewaren, aangezien je hostingprovider vaak al back-ups op de server heeft en je er niet bij kan als er iets verkeerd gaat met de server.
Het koppelen aan een externe opslaglocatie is over het algemeen niet zo heel moeilijk en een kwestie van toestemming geven.
Je WordPress webshop is gemaakt! Hoe nu verder?
Respect dat je het einde van dit artikel hebt gehaald. Ik weet dat ik dit nu aan het schrijven ben voor een select groepje en dit is helemaal niet erg. Ik heb nu met jou een echte doorzetter bereikt en daar doe ik het voor. Doorzetters hebben tenslotte ook meer kans van slagen, dus dat voordeel heb je al ten opzichte van veel anderen.
Een WordPress webshop maken is voor jou verleden tijd. Je hebt een webshop en daar hoort een goede plan van aanpak bij om de eerste verkopen binnen te halen.
Een succes maken van je webshop lukt niet binnen een dag. Verwacht dus ook niet direct resultaat tenzij je al een eigen achterban hebt. Neem ruim de tijd om je webshop verder uit te bouwen en verkopen te genereren.
Verdiep je in zoekmachine optimalisatie, e-mail marketing en conversietechnieken (als je bezoekers hebt).
Een webshop laten bouwen door iemand anders kan je echt duizenden euro’s kosten. Ik hoop daarom dat dit gratis artikel je alvast deze besparing heeft opgeleverd.
Mocht je overigens nog meer willen leren over WooCommerce, dan kan ik je adviseren om ook de WooCommerce handleiding te bekijken. De handleiding staat vol met artikelen die je leren hoe je bepaalde dingen kunt doen op je webshop of het nog verder kunt uitbreiden.
Heeft dit artikel je geholpen? Delen mag.
Mocht dit artikel je geholpen hebben met het maken van een WordPress webshop met WooCommerce, dan zou ik het waarderen als je dit artikel wil delen met mede ondernemers en toekomstige webshop-eigenaren.
Heb je interesse in meer WooCommerce video handleidingen? Vergeet je dan ook zeker niet te abonneren op mijn YouTube kanaal.
Ontzettend veel succes gewenst met jouw WordPress webshop maken!