De plugin Yoast SEO van Joost de Valk en zijn team is wat mij betreft de beste zoekmachine optimalisatie plugin voor WordPress die er op dit moment te vinden is.
De concurrentie heeft afgelopen jaren aardig aan de weg getimmerd om bij te komen qua functionaliteit, maar ik vind Yoast SEO nog steeds het fijnst werken.
Het is verder natuurlijk super mooi dat deze plugin gewoon van eigen bodem komt.
Door alle mogelijkheden van de plugin kan het zijn dat je de weg soms een beetje kwijtraakt. Ondanks dat er in deze WordPress SEO plugin ontzettend veel uitleg staat, is alles nog niet voor iedereen duidelijk.
In dit artikel probeer ik daarom alles zo eenvoudig mogelijk uit te leggen en kun je zien hoe ik de plugin voor Webtalis heb ingesteld.
Ben je er klaar voor om de WordPress SEO van je website een stukje te verbeteren met behulp van deze plugin? Mooi, laten we dan maar snel beginnen met deze handleiding.
Yoast SEO handleiding (video)
In onderstaande video kun je over mijn schouder meekijken hoe je de plugin Yoast SEO kunt instellen op jouw WordPress website. Daarnaast laat ik je ook zien hoe het werkt om artikelen te optimaliseren.
Ging de video te snel of volg je liever deze Yoast SEO handleiding in tekstformaat met afbeeldingen en wat meer informatie, lees dan hieronder verder.
Hoe installeer je de plugin Yoast SEO?
De plugin Yoast SEO kun je net zo installeren als alle andere WordPress plugins. Mocht je niet weten hoe dit precies moet, dan kun je het WordPress plugin installeren bekijken. Kort gezegd is het een kwestie van naar ‘Plugins → Nieuwe Plugin’ gaan, de plugin opzoeken, downloaden en activeren.
Wanneer je de plugin hebt geactiveerd krijg je links in de sidebar een nieuwe menu-item ‘Yoast SEO’ met het logo van Yoast te zien.
Als je hierop klikt kom je bij de instellingen terecht.
Yoast SEO instellen
De standaard instellingen van deze plugin zijn over het algemeen voor de meeste websites al zeer goed om te gebruiken. Het kan echter zijn dat je bepaalde dingen net iets anders wilt instellen omdat je website anders is dan andere websites.
Ik laat hieronder zien hoe ik alles heb ingesteld. Het kan zijn dat je het niet met mijn instellingen eens bent, dit is echter hoe ik het doe en het bevalt me uitstekend.
Bevalt iets je niet? Verander de dingen die je niet bevallen en doe wat jij denkt dat goed is.
Ben je een beginner? Volg onderstaande stappen en lees de tekst aandachtig door. Het kan zijn dat de standaardinstellingen al goed zijn voor je website, maar wellicht wil je toch iets aanpassen na wat meer tekst en uitleg.
Eerste configuratie
Wanneer je Yoast SEO activeert op je website krijg je direct onderstaande pagina te zien.
Je kunt hier kiezen om te starten met de eerste configuratie. Het is aan jou of je dit wil doen of niet. Klik op de knop Start de eerste configuratie!
Je kunt nu de SEO-data optimaliseren. Wanneer je op deze knop klikt zal je website geanalyseerd worden door de plugin en worden de indexeerbare gegevens zullen direct problemen voor je verbeteren. Afhankelijk van hoe groot je website is kan het een tijdje duren om alle inhoud te optimaliseren.
Wanneer je de SEO-data laat optimaliseren kun je gewoon verdergaan met de stappen. Klik dus gerust op de knop ‘Doorgaan’.
Bij Site Representatie kun je aangeven of jouw website een bedrijf vertegenwoordigd of dat je een persoon bent. De gegevens die je hier invoert kunnen door Google gebruikt worden voor de kenniskaart in de zoekresultaten. Dit kan er als volgt uitzien.
Wanneer je bij site representatie jouw gegevens hebt ingevuld kun je verder gaan door op ‘Opslaan en Doorgaan’ te klikken.
Je kun bij Sociale profielen jouw sociale media accounts toevoegen zoals Facebook en Twitter. Yoast SEO kan vervolgens ook voor die kanalen de metadata optimaliseren. Eenmaal je accounts ingevoerd kun je weer klikken op ‘Opslaan en Doorgaan’.
Je komt nu bij een aantal instellingen die eigenlijk niet zo boeiend zijn voor je website. Het is bij Persoonlijke voorkeuren mogelijk om aan te geven of je de plugin anoniem gegevens wil laten tracken. Persoonlijk schakel ik dit altijd uit, maar de keuze is aan jou. Een andere optie is om je in te schrijven voor de nieuwsbrief van Yoast. Wanneer je dit wil kun je hier je e-mailadres invullen en op de knop ‘Schrijf je in!’ klikken. Klik vervolgens weer op ‘Opslaan en doorgaan’ om verder te gaan.
Je bent nu klaar, maar Yoast probeert nog een laatste keer om je te laten inschrijven voor de nieuwsbrief. Wanneer je dit niet wil kun je op de tekst Of bezoek je SEO dashboard klikken.
Yoast SEO Algemeen: Dashboard
Wanneer je op het kopje SEO → Algemeen klikt kom je bij de algemene instellingen van de Yoast SEO plugin uit.
Je ziet op de eerste pagina, het dashboard tabblad, alleen problemen die er op je website zijn (als die er zijn) en andere meldingen van de plugin.
Zoals het er hierboven op de afbeelding uitziet wil je het natuurlijk hebben. Geen problemen of meldingen. Het kan echter zijn dat je een foutmelding te zien krijgt dat je website niet geïndexeerd kan worden of een notificatie in beeld hebt staan wat er nieuw is in de laatste update.
Yoast SEO → Instellingen → Algemeen
Wanneer je in het Yoast SEO menu naar Instellingen gaat kom je direct op het tabblad Site Functies uit. Je kunt hier aangeven welke functies van de plugin je allemaal wil gebruiken. Onder de afbeelding volgt van iedere functie een korte uitleg wat het precies inhoudt.
Algemeen → Site functies → Schrijven
SEO-analyse
De SEO-analyse van Yoast SEO is een belangrijk onderdeel van de plugin. Deze functie geeft je suggesties hoe je jouw teksten SEO vriendelijker kunt maken. Yoast SEO gebruikt een stoplichten-systeem om aan te geven hoe het ervoor staat met je artikel. Rood is slecht, oranje is al iets beter en groen is zoals Yoast het graag ziet.
Leesbaarheidsanalyse
Ook de leesbaarheidsanalyse is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van Yoast SEO. Deze functie geeft je suggesties zodat je de stijl en de structuur van je tekst kunt verbeteren. Zo krijg je onder meer te horen wanneer bijvoorbeeld je alinea’s te lang zijn.
Inclusieve taal analyse
Deze functie is op het moment van schrijven enkel beschikbaar voor de Engelse taal. Het is een functie die je tips kan geven om iedereen het gevoel te geven erbij te horen. Zie onderstaand voorbeeld.
Inzichten
Yoast SEO kan je ook bepaalde ‘inzichten’ geven. Denk aan het aangeven van veel voorkomende woorden, hoe makkelijk alles te lezen is, hoeveel woorden het zijn en hoelang het ongeveer duurt om het artikel te lezen..
Algemeen → Site functies → Sitestructuur
Cornerstone content
De cornerstone content functionaliteit maakt het mogelijk om aan te geven wat voor jou nou de echte cornerstone content artikelen zijn op je website. In eenvoudigere woorden. Met deze functie geef je aan wat in jouw ogen de artikelen zijn waar je graag hoog op zou willen ranken in Google en de artikelen die de meeste waarde geven.
Tekstlinkteller
Tekstlinks in je geschreven teksten zijn belangrijk om de structuur van je website te verbeteren. Met een tekstlinkteller houdt Yoast SEO dan ook precies bij hoeveel interne links je in een bericht hebt verwerkt en hoeveel keer er intern gelinkt is naar bepaalde artikelen.
Linksuggesties
Dit is een functie die enkel beschikbaar is in Yoast SEO Pro.
Soms heb je zelf misschien niet heel goed door dat je al bepaalde artikelen hebt geschreven die interessant kunnen zijn voor je lezers nadat ze een ander artikel gelezen hebben. Linksuggesties van Yoast SEO kunnen je daar een handje bij helpen.
Algemeen → Site functies → Delen op Social
Bij Open Graph Gegevens, Twitter kaart gegevens en Delen op Slack is allemaal hetzelfde van toepassing. Yoast SEO geeft je de mogelijk om ervoor te zorgen dat in de code van je website alle gegevens zo geoptimaliseerd mogelijk staan, zodat de verschillende websites jouw artikelen goed weergegeven kunnen worden wanneer het gedeeld wordt.
Algemeen → Site functies → Gereedschap
Toolbarmenu
Bij gereedschap heb je enkel de optie ‘Toolbarmenu’. Je kunt hier aangeven of je bovenin in de zwarte balk ook een Yoast pictogram wil zien om snel bij bepaalde (externe) onderdelen te komen. Het is een persoonlijke keuze of je dit prettig vindt. Zelf zet ik het altijd uit, maar het kan nuttig zijn.
Algemeen → Site functies → APIs
REST API Endpoint
Met behulp van de REST-API Endpoint van Yoast SEO biedt je alle metagegevens die nodig zijn voor een specifieke URL. Wanneer je geen ontwikkelaar bent zal je hier niks mee gaan doen. Deze optie aan laten staan is wel aan te raden.
XML sitemaps
Met de XML sitemaps-functie geef je Yoast SEO de kans om een XML sitemap van je WordPress website te creëren. Dit is een soort inhoudsopgave voor Google om de content op jouw website beter te kunnen begrijpen. Je kunt de XML sitemap ook doorgeven aan Google via de Google Search Console. Meer hierover vertel ik ook in het artikel WordPress Sitemap.
IndexNow
Met de IndexNow functionaliteit kun je automatisch een ping sturen naar zoekmachines als Bing en Yandex zodra je een artikel publiceert, update of verwijdert. Voor Nederland niet heel spannend dus gezien het marktaandeel van Google. Daarnaast is dit enkel in de Pro versie van Yoast mogelijk om aan te zetten.
Algemeen → Site Basis
Bij Site Basis is het mogelijk om wat basisinformatie over je website op te geven. Zo heb je de volgende opties:
- Websitenaam: Spreekt voor zich…
- Alternatieve site naam: Hier kun je een acroniem of kortere versie van je site naam invoeren als die er is.
- Slogan: Hier kun je een slogan invullen die gebruikt kan worden als vervangingsvariabel. Ik heb dit zelf nog nooit zo gebruikt, los van dat ik uberhaupt geen slogan heb ingevuld.
- Titel scheidingsteken: Dit is ook een variabel dat gebruikt kan worden in de titel tag van je website (komen we verderop in dit artikel op terug).
- Siteafbeelding: Deze afbeelding wordt gebruikt op sociale media als je geen andere afbeelding hebt ingesteld.
Algemeen → Site Representatie
Hier krijg je dezelfde opties die je al bij de ‘Eerste configuratie’ van Yoast SEO hebt kunnen zien. Ik zal het nog even in het kort herhalen waar het voor is. Je vult hier gegevens in die gebruikt kunnen worden bij de kenniskaart van Google.
Algemeen → Site Connecties
Bij ‘Site connecties’ maakt Yoast SEO het je makkelijk om je website te koppelen aan verschillende tools. Zo is het mogelijk om een verificatiecode in te voeren voor:
- Baidu Webmaster Tools
- Bing Webmaster Tools
- Google Search Console
- Yandex Webmaster tools
De verificatie die je hier plaatst komt in de code in het <head>-gedeelte te staan. Dit is de plek waar al deze tools de verificatiecode graag zien.
Yoast SEO → Instellingen → Inhoudstypen
Bij de inhoudstypen instellingen kun je voor verschillende type content de standaard SEO-instellingen configureren. Denk aan berichten, pagina’s en templates.
Inhoudstypen → Homepage
Bij de homepage instellingen kun je twee verschillende dingen zien. Wanneer je homepage een pagina is ziet het er als volgt uit.
Eigenlijk wordt hier enkel gezegd dat je de homepage zelf moet bewerken om de titel en beschrijving aan te passen. Hetzelfde is ook voor de blogpagina.
Laat je echter de laatste berichten op de homepage zien, dan kun je op deze pagina wel het nodige aanpassen.
Zoals je ziet is dit de plek waar je jouw titel en beschrijving kunt toevoegen voor de homepage als je de laatste berichten toont. Normaliter kun je dit op de pagina zelf doen, maar doordat je geen aparte homepage pagina hebt staan de opties voor de homepage hier.
Los van de titel en metabeschrijving kun je ook de sociale weergave beïnvloeden. Je kunt hier een afbeelding, titel en beschrijving voor maken.
Inhoudstypen → Berichten, Pagina’s en Templates
Voor berichten, pagina’s en templates zijn alle opties precies hetzelfde. Ik zal het dan ook maar eenmalig behandelen en je niet 3x hetzelfde vertellen.
Zo kun je bovenaan direct een standaard maken voor je SEO-titel en metabeschrijving. Dit is handig wanneer je een keer vergeet op een bericht of pagina zelf de SEO-titel en omschrijving te maken.
Deze instellingen zijn geldig voor heel je website en worden automatisch uitgevoerd. Je hebt echter wel de mogelijkheid om per bericht en pagina zelf een titel en metabeschrijving in te vullen in de Yoast SEO box onder de editor. Dit is zeker aan te raden om te doen. We kunnen vaak zelf iets beters verzinnen dan een automatische beschrijving.
Bij berichten en pagina’s kun je in principe de standaardinstelling Titel – Pagina – Scheidingsteken – Site-titel behouden. Op deze manier toon je de titel van een bericht of pagina, een scheidingsteken en de websitenaam.
Wanneer je lange titels gebruikt voor je artikelen kan het echter wel zijn dat de websitenaam buiten de boot valt in de zoekresultaten. Je zou daarom eventueel ook gewoon alleen Titel kunnen gebruiken. Je laat dan alleen de titels van je berichten en pagina’s zien. Wanneer er ruimte is voegt Google soms ook uit zichzelf de sitenaam achter een titel van een bericht in de zoekresultaten.
Bij de metabeschrijving plaats ik altijd samenvatting (%%excerpt%%). De reden hiervan is dat je hiermee zorgt dat je altijd een beschrijving hebt bij je berichten en pagina’s. Ja, zelfs wanneer je het vergeet in te vullen. Deze code zorgt er automatisch voor dat de eerste paar regels van je artikel gebruikt worden als metabeschrijving.
Laten we verder gaan met de sociale weergave optie.
Zoals je ziet is dit een premium functionaliteit en kun je met gratis versie niks algemeens invullen. Je kunt echter wel altijd per bericht/pagina de sociale weergave instellingen instellen. Maak je dus vooral niet druk dat je hier niks mee kan.
Mocht je de premium versie hebben, dan kun je een afbeelding, titel en beschrijving invullen die standaard voor ieder bericht, pagina of template gebruikt zal worden. Je kunt hier eventueel hetzelfde invullen als bij de zoekmachine weergave.
Laten we doorgaan met Schema en de aanvullende opties.
Bij de schema instellingen kun je aangeven hoe je berichten beschreven moeten worden in de schema.org mark-up. In veel gevallen zal dit de standaardinstelling zijn, maar bekijk de opties en selecteer hetgeen wat voor jouw website van toepassing is.
Bij Schakel SEO besturingselementen en beoordelingen in kun je aangeven of je de Yoast SEO box in de editor van WordPress wil laten zien. Ik raad aan van wel, omdat je dan per bericht en pagina dingen kunt wijzigen.
Voeg extra velden aan de pagina analyse toe is tot slot nog een premium functie van Yoast SEO om ervoor te zorgen dat alle aangepaste velden die je gebruikt ook meegenomen worden in pagina analyses. Wanneer je geen idee hebt wat dit is, dan zal je dit in veel gevallen ook niet nodig hebben.
Yoast SEO → Instellingen → Categorieën en tags
De categorieën en tags instellingen zijn vrijwel identiek aan de opties die je bij de inhoudstypen hierboven kon lezen. Je kunt titels en metabeschrijvingen meegeven, sociale weergave instellen en je hebt aanvullende opties.
Het enige wat ik hier wel apart wil benoemen is de extra optie bij categorieën.
Ik heb het over de optie De categorieën voorvoegsel in de slug tonen. Standaard krijg je bij je categoriepagina’s namelijk ook /category/ in de slug te zien. Wanneer je category uit de URL wil slopen kun je dat doen door de optie hier uit te zetten.
Yoast SEO → Instellingen → Geavanceerd
Bij het geavanceerde gedeelte van inhoudstypen heb je nog allerlei instelopties voor:
- Zoek-indexering optimalisatie (premium)
- Kruimelpad
- Auteursarchieven
- Datumarchieven
- Format archieven
- Speciale pagina’s
- Mediapagina’s
- RSS
Geavanceerd → Zoek-indexering optimalisatie
Dit betreft een premium functionaliteit. Je kunt op deze pagina de site efficiënter maken voor de voorkomen dat zoekmachines dingen crawlen waar je eigenlijk geen gebruik van maakt. Je kunt hier dus allerlei verschillende onderdelen uitschakelen. Bekijk per onderdeel of dit ook daadwerkelijk nuttig is.
Geavanceerd → Kruimelpad
In deze sectie kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van een kruimelpad. Breadcrumbs zijn goed voor de zoekmachine optimalisatie en gebruiksvriendelijkheid van je website.
Verder heb je ook de mogelijkheid om een scheidingsteken tussen de broodkruimels in te stellen, een aparte linktekst in te vullen voor de homepage en een voorvoegsel voor je kruimelpad in te stellen (voorbeeld: Je bent hier:).
Bij “Kruimelpad voor berichttypes” kun je het best “Categorie” selecteren. Wanneer je hier “Geen” laat staan krijgen je bezoekers namelijk als kruimelpad “Home -> titel artikel” te zien en niet de categorie waar het bericht instaat. Dan verlies je meteen het effect waarvoor het bedoeld is.
Kruimelpad instellen in Yoast SEO
Het implementeren van breadcrumbs in je WordPress website is helaas niet super eenvoudig. Zoals je in bovenstaande afbeelding kunt zien kun je eenvoudig kruimelpad op ingeschakeld zetten. Wat je echter ook nog in veel gevallen moet doen is een bepaalde code in een van je thema-bestanden bestanden plaatsen.
De correcte positie waar de code geïmplementeerd moet worden verschilt helaas per thema. Ik kan je dus helaas niet vertellen waar je de code moet plaatsen in het thema dat je gebruikt voor je website. Gelukkig hebben steeds meer thema’s dit al wel geintegreerd.
Vergeet overigens niet om een back-up en WordPress child theme te maken van je thema voordat je iets aanpast.
Geavanceerd → Auteursarchieven
Ik heb zelf altijd de auteursarchieven uitstaan omdat ik de enige auteur ben. Een speciaal auteursarchief van mijn artikelen heeft dus geen enkel nut en is dubbele content, omdat dit precies hetzelfde zal zijn als mijn blogarchief.
Wanneer jij ook de enige auteur bent op je website, dan raad ik je aan om de auteursarchieven uit te schakelen. Heb je wel veel auteurs, dan moet je voor jezelf bepalen of je meerwaarde ziet in een auteursarchief. Indien je denkt van wel, dan kun je de auteursarchieven aan laten staan. Vervolgens heb je ook weer de mogelijkheid om de SEO en sociale media titel en metabeschrijving te configureren.
Geavanceerd → Datumarchieven
Datumarchieven vind ik het meest nutteloos van allemaal. Niemand zoekt je artikelen op datum, tenzij je een nieuwswebsite hebt. Bij datumarchieven raad ik daarom altijd aan om deze gewoon lekker uit te zetten.
Mocht je de datumarchieven wel aanzetten, dan kun je ook nog aangeven of je deze archieven wel of niet in de zoekresultaten wil laten tonen. Persoonlijk heb ik nog nooit een datumarchief hoog in de zoekresultaten zien staan, dus veel meerwaarde zal het niet hebben om dit te doen.
Geavanceerd → Format archieven
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een format archief ben tegengekomen en even onderzoek heb gedaan waarvoor dit is. Yoast zegt zelf dat format archieven een collectie van inhoud op een website die zijn geordend per format. Denk aan afbeelding archieven, link archieven en quote archieven.
Het zijn eigenlijk allemaal archieven waar een bezoeker van je website niks aan heeft en die ook voor dubbele content kunnen zorgen. Yoast beveelt daarom zelf aan om deze archieven uit te schakelen. Dit is ook hetgeen wat ikzelf gedaan heb.
Geavanceerd → Speciale pagina’s
Op de instelpagina met Speciale Pagina’s hoef je niet veel te doen. Je kunt hier de standaardinstellingen behouden, de resultaten komen verder toch niet in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines.
Geavanceerd → Media pagina’s
Bij het tabblad media pagina’s krijg je de vraag of je media pagina’s wil inschakelen. Yoast SEO beveelt je aan om deze optie uitgeschakeld te laten staan en ik ben het hier helemaal mee eens.
Deze optie zorgt er namelijk voor dat mensen niet naar de bijlagepagina’s gaan. Deze pagina’s bestaan vaak slechts uit de afbeelding met een titel. Mocht je wel gebruik willen maken van zo’n bijlage-URL, dan dien je deze instelling in te schakelen. Het zal je SEO in veel gevallen niet ten goede komen.
Geavanceerd → RSS
Met deze functie kun je inhoud aan het begin en einde van een bericht in je RSS feed toevoegen. Hiermee kun je links verkrijgen van diegenen die je inhoud stelen via je RSS feed.
Er zijn opties om de link van de auteur, bericht, websitelink en website beschrijving toe te voegen. Je hoeft hier alleen maar de beschikbare variabelen voor te gebruiken.
Yoast SEO → Integraties
Wanneer je naar Yoast SEO → Integraties gaat, kun je bekijken welke integraties je kunt verricht met derde partijen.
Hierboven staan lang niet alle integraties. De meeste integraties hebben echter geen optie of wat dan ook, waardoor deze pagina redelijk nutteloos is in mijn ogen. Bij een aantal integraties als semrush en Wincher kun je wel ook daadwerkelijk aangeven dat de integratie aan moet. Hetzelfde is verderop op de pagina bij WordProof, Zapier (premium) en Mastodon (premium).
Bij de andere integraties gaat het altijd om plugins en zie je enkel staan of de plugin op je website geïnstalleerd staat of niet, maar dat is informatie die je zelf natuurlijk ook allang wist.
Yoast SEO → Gereedschap
In de ‘Gereedschap’ sectie kom je onderdelen tegen waar je vaak niet direct iets mee hoeft te doen of naar hoeft te kijken. De tools kunnen echter in diverse situaties wel handig zijn.
Zo kun je met de bulk editor op een snelle manier titels en beschrijvingen aanpassen, kun je met de bestandsbewerker een aantal belangrijke bestanden bewerken en kun je eventueel al je instellingen exporteren of importeren.
Gereedschap → Importeren & exporteren
Wanneer je voorheen al gebruik hebt gemaakt van een andere SEO plugin, dan kun je in deze sectie ervoor zorgen dat je eenvoudig je gegevens importeert naar de Yoast SEO plugin via het tabblad “Vanuit andere SEO-plugins importeren“. De gegevens die je bij de vorige SEO plugin hebt ingevuld zullen dan niet verloren gaan.
Als je meerdere websites hebt en tevreden bent met de instellingen die je zojuist allemaal hebt ingevuld, dan kun je dit exporteren via het tabblad “Exporteren” en in je andere websites importeren via het tabblad “Importeren“. Je hoeft dan niet telkens keer op keer alles in te stellen. Let er overigens wel op dat je niet vergeet de unieke instellingen, met name sociale media instellingen, wel aanpast op de website waar je de instellingen importeert.
Hoe kan ik instellingen exporteren en importeren?
Het importeren van de instellingen spreekt voor zich. Je kunt beide websites open zetten in je browser en dan eerst op exporteren klikken bij de website waar je de gegevens van wilt kopiëren. Je krijgt dan een overzicht van de instellingen te zien.
Kopieer alles wat in het tekstveld is komen te staan en ga naar de website waarop je de instellingen wilt importeren. Wanneer je hier naar het tabblad Yoast SEO→ Extra→ importeren en exporteren→ Instellingen Importeren gaat kun je de instellingen plakken.
Zodra je de instellingen het geplakt kun je op de knop Instellingen importeren klikken en de Yoast SEO plugin doet de rest.
Gereedschap → Bestandseditor
In de sectie Bestandseditor kun je het robots.txt en .htaccess-bestand bewerken indien deze aanwezig zijn en beschrijfbaar zijn voor de plugin. Dit zijn twee krachtige bestanden in je WordPress installatie. Bewerk deze bestanden alleen als je precies weet waar je mee bezig bent. Indien je de mogelijkheden van het htaccess-bestand wilt ontdekken, raad ik je aan het artikel WordPress htaccess te lezen.
Gereedschap → Bulk Editor
De Bulk Editor heb je niet nodig als je altijd goed bezig bent geweest met het optimaliseren van je titels en beschrijvingen.
Indien je van plan bent om naar alle titels en metabeschrijvingen van je website te kijken, dan is de Bulk Editor een handige optie om gebruik van te maken.
De Bulk Editor geeft je de mogelijkheid om op een efficiënte manier de titels en metabeschrijvingen aan te passen van alle pagina’s op je website.
Je krijgt alle titels en beschrijvingen in een handig overzicht te zien en kunt ook direct de titel of beschrijving aanpassen. Je hoeft op deze manier niet meer alle berichten en pagina’s apart te controleren. Het kan je dus enorm veel tijd schelen.
Premium
Wanneer je super tevreden bent met de plugin Yoast SEO en graag alle mogelijkheden wilt benutten, dan kun je ook nog een kijkje nemen bij het kopje “Premium”.
De Yoast SEO plugin heeft verschillende betaalde extensies om de plugin nog verder uit te breiden. Zo heb je onder andere de premium versie van deze plugin met meer functionaliteiten, support en tutorials, maar ook andere extensies voor video SEO, lokale SEO, nieuws SEO en WooCommerce SEO. Wil je dus echt alles uit jouw SEO halen, dan is deze pagina zeker handig om eens te bekijken.
Yoast SEO premium kosten
De kosten voor Yoast SEO premium bedragen op het moment van schrijven €99,- excl. btw per jaar. Je krijgt hier de Yoast SEO premium plugin bij met opties als:
- Interne link suggesties
- Inzichten (5 meest gebruikte woorden in een artikel)
- Redirect manager (eenvoudig redirects maken)
- Koppeling met Zapier
- Focus keyword exporteerfunctie
- 24/7 Support
- Geen advertenties
Dan heb ik nog niet eens het mooiste gedeelte aan Yoast SEO premium genoemd. Je krijgt tegenwoordig ook toegang tot alle SEO cursussen van Yoast. Je kunt dus alles leren over zoekmachine optimalisatie. Mocht je meer informatie willen kun je altijd de officiële website bekijken van Yoast.
De kosten voor de overige add-ons zijn €79,- excl. btw per jaar.
Beter scoren in Google met Yoast SEO
Wat het instellen betreft hebben we nu alle onderdelen van de plugin gehad. Wat je echter niet moet vergeten is dat wanneer je een bericht of pagina bewerkt er ook altijd nog een Yoast SEO box onder staat.
In de Yoast SEO box kun je zien hoe jouw artikel eruit komt te zien in de zoekresultaten van Google. Los van dat je ziet hoe het eruitziet, heb je ook invloed om de standaard resultaat aan te passen.
Bovenaan in de Yoast SEO box kun je de Focus Keyprase invullen, ook wel een focus zoekwoord genoemd. Dit is het woord (het mogen ook een paar woorden zijn) waar jij je op wilt richten met jouw artikel. Het zoekwoord waar jij op gevonden wilt worden in de zoekresultaten.
Bij SEO-titel kun je de titel invoeren die je graag ziet voor jouw artikel in de zoekresultaat.
Met de Slug kun je de URL van je pagina aanpassen, zodat deze ook zoekmachine vriendelijk. Het is altijd raadzaam om de URL niet heel lang te maken en alleen de belangrijke woorden erin te zetten.
Bij Meta-beschrijving kun je de beschrijving invullen die je in de zoekresultaten wilt hebben. Via de standaardinstelling (als je mijn instellingen hebt gevolgd) zal je hier de eerste zin van je artikel zien staan. Waarschijnlijk kan je zelf wel iets beters verzinnen om mensen te triggeren om op je link te klikken. Bekijk dus zeker per artikel of je dit beschrijving kunt verbeteren.
SEO-analyse
De SEO-analyse van je pagina kun je bekijken wanneer je een focus keyphrase hebt ingevuld en de pagina op zijn minst een keer als concept hebt opgeslagen. Met behulp van de resultaten die je hier tegenkomt kun je jouw pagina verbeteren.
Zoals je in het voorbeeld hierboven ziet wordt er echt op van alles gelet. Zo wordt er gekeken of:
- Je jouw focus keyphrase (zoekwoord) in eerste hebt geplaatst.
- Je het zoekwoord in de alt-tekst van afbeeldingen hebt geplaatst.
- Er uitgaande links in het artikel staan.
- Er interne links in het artikel staan.
- De lengte van je keyphrase goed is.
- Je jouw keyphrase vaak genoeg hebt geplaatst in het artikel.
- Het zoekwoord al eerder is gebruikt (is tenslotte niet de bedoeling).
- De lengte van je tekst lang genoeg is.
- Het zoekwoord in de titel is terug te vinden.
- Het zoekwoord in de slug staat.
- Het woord video in de titel staat en de focus gericht is op je video (alleen bij Yoast Video SEO).
In het voorbeeld hierboven zie je al dat ik een groen bolletje heb gekregen, terwijl ik zeker niet alles perfect heb gedaan. Je hoeft ook lang niet altijd alles perfect te doen. De analyse kun je zien als suggesties. Yoast SEO kan niet alles perfect analyseren en alle varianten, synoniemen en dergelijke meepakken in de analyse.
Focus je dus met name op het schrijven van hoogwaardige artikelen en schrijf voor je bezoekers. Gooi niet teveel je focus keyphrase in je artikelen als dit niet nodig is en niet in een normale zin past. Dat is anders gewoonweg raar en voelt spammerig voor je bezoeker.
Cornerstone Content
Op iedere pagina staan een aantal artikelen die belangrijker zijn dan de rest. Deze artikelen noemen we ook wel Cornerstone Content. Voor dit soort artikelen is ook een instellingen te vinden.
Wanneer je hier aangeeft dat het om een belangrijk artikel gaat op je website, dan wordt de SEO-analyse aangescherpt. Zo worden er 2 leesbaarheid checks en 6 SEO checks aangepast. Zo heb je bijvoorbeeld genoeg subheadings nodig.
Cornerstone artikelen zijn over het algemeen langer. De plugin verwacht ten minste 900 woorden.
Geavanceerd
Bij Geavanceerd moet je uitkijken. Er is niet voor niks een beveiliging bij de algemene instellingen om dit voor auteurs van je website uit te schakelen. Hieronder volgen de opties die je bij Geavanceerd ziet staan.
Bij de bovenste instelling “Sta zoekmachines toe om dit Bericht te tonen in zoekresultaten” kun je meteen bepalen of het desbetreffende artikel in de zoekresultaten mag komen. Standaard zal dit op “Ja” staan, maar soms wil je een artikel of pagina uit de zoekresultaten houden en kun je dit op “Nee” instellen.
Bij Moeten zoekmachines links volgen kun je aangeven dat Google en andere zoekmachines de URL’s van links mogen volgen, waardoor er ook andere pagina’s ontdekt kunnen worden.
Meta Robots Geavanceerd staat standaard leeg, wat aangeeft dat de standaard instelling wordt opgevolgd. Wanneer jouw website in de zoekresultaten mag komen, dan zal dit index/follow zijn. Bij deze instelling krijg je echter de volgende opties om te doen:
- Geen afbeeldingsindex: Je geeft aan dat zoekmachines de afbeeldingen niet mogen crawlen.
- Geen archief: Er maar geen cache kopie van je website in de zoekresultaten komen.
- Geen snippet: Er mogen geen snippets getoond worden van deze pagina in de zoekresultaten.
Ik denk niet dat je hier snel iets mee zal doen, maar het is dus wel mogelijk.
Een Kruimelpadtitel is alleen van toepassing wanneer je via Yoast SEO ook een kruimelpad op je website laat zien. Je kunt dan eventueel de titel aanpassen als je niet van de standaard titel gebruik wilt maken.
Tot slot hebben we ook nog de canonieke URL instelling. Een canonieke URL hoef je niet vaak in te vullen, maar het kan weleens handig zijn. Wanneer je bijvoorbeeld berichten of pagina’s hebt op je website die dezelfde content hebben of in ieder geval heel erg op elkaar lijken, dan kun je zoekmachines met een canonieke URL aangeven welke pagina de originele content bevat.
Op deze manier maak je het niet verwarrend voor de zoekmachines en kan de Google of een andere zoekmachine de juiste pagina goed laten ranken in de zoekresultaten.
Leesbaarheid
Op internet lezen we graag ander soort teksten dan in een boek. Waar we voor een boek rustig gaan zitten en lange teksten lezen, willen we op internet graag een overzichtelijke artikel hebben. De leesbaarheid-analyse van Yoast kan je hierbij helpen.
Hierboven kun je de verschillende onderdelen bekijken waar de leesbaarheid-analyse naar kijkt. Zoals je ziet doe ik het ook zeker niet altijd goed volgens de analyse, maar ik hoop dat jij mijn artikelen wel goed te lezen vindt.
Er wordt onder andere gekeken naar:
- De zinslengte.
- De paragraaflengte.
- Of de tekst moeilijk te lezen is.
- Of je voldoende in lijdende vorm spreekt.
- Er voldoende variatie in je zinnen zit.
- Of je genoeg kopteksten gebruikt en de verdeling goed is.
- Er signaalworden (transitiewoorden) gebruikt worden.
Schema
Bij de Schema kun je de schema.org instellingen wijzigen per artikel. Standaard zal het op webpagina en artikel staan, tenzij je dit bij je instellingen hebt gewijzigd.
Zo kun je bij Paginatype aangeven dat het bijvoorbeeld over een over mij pagina gaat. Heb je een FAQ op je website, dan kun je dit ook weergeven. Er staan zo’n 12 opties waar je uit kunt kiezen.
Bij Artikeltype kun je aangeven om wat voor soort artikel het gaat. Is het een nieuwsartikel, satirisch, technisch artikel of iets anders?
Sociaal – Facebook en Twitter
Bij het tabblad Sociaal kun je een voorbeeld bekijken hoe je artikel er op Facebook en Twitter uit zal komen te zien wanneer iemand jouw artikel deelt.
Je hebt zoals je ziet zelf invloed om een afbeelding, titel en beschrijving te kiezen. Standaard zal het overgenomen worden wat je voor de zoekmachines hebt ingevuld, maar mocht je het een keer willen aanpassen is dit mogelijk. Hoewel je hierboven op de afbeelding alleen voor Facebook deze mogelijkheden ziet, kun je op dezelfde pagina precies hetzelfde voor Twitter.
Video (alleen met Video SEO add-on)
Wanneer je de Video SEO plugin hebt, dan heb je ook nog het tabblad Video in de Yoast SEO box staan.
Je kunt hier een video thumbnail selecteren wanneer je over de standaard afbeelding niet tevreden bent. De titel en beschrijving wordt wel gewoon overgenomen van het standaard artikel.
Verder heb je ook nog de mogelijkheid om in te voeren hoelang de video duurt, kun je tags toevoegen en aangeven of je video familie-vriendelijk is.
Yoast SEO -> AMP
Een AMP kop zal je niet standaard terugvinden in de Yoast SEO plugin. Wanneer je echter AMP op je WordPress-website wilt instellen, dan kan dit met behulp van de AMP plugin van Automattic.
Om het vervolgens nog verder te optimaliseren en te zorgen dat de meta-data van Yoast goed wordt weergegeven op de AMP-pagina’s, is het aan te raden om ook de plugin Glue for Yoast SEO & AMP te installeren. Wanneer je dit gedaan hebt kun je naar het kopje AMP gaan in de Yoast SEO plugin.
Je kunt hier aangeven welke post types ondersteuning hebben voor AMP, het design van je AMP-pagina’s aanpassen en een analytics-code toevoegen.
Meer informatie over wat AMP precies is en hoe je dit perfect kunt instellen met behulp van de AMP plugin en Yoast, kun je lezen in het artikel WordPress AMP (Accelerated Mobile Pages) tutorial.
Ik hoop dat dit artikel je een stuk verder heeft geholpen met het instellen van de plugin. Wanneer je nog vragen hebt kun je deze hieronder in de reacties stellen.
170 reacties op “Yoast SEO handleiding voor beginners (2024)”
Hoi Maikel
Bedankt voor alle uitleg maar nu mijn vraag:
Nu loop ik al vast bij het algemene stuk.
Ik moet een naam van een gebruiker invullen onder website naam.
Maar wat ik ook invul er gebeurd niets en ik kan niet verder.
Je kunt de ‘eerste configuratie’ ook overslaan als je er niet doorheen komt. Via Yoast SEO -> Instellingen kun je ook alles instellen.
Wat een uitgebreide blog, fijn! Ik gebruik Yoast al lange tijd, maar altijd fijn om instellingen nog eens na te lopen.
Sinds deze ochtend opent de Yoast Plugin niet meer bij mijn berichten / producten / etc. Ik zie wel Yoast stan met daarbij de kopjes SEO – Leesbaarheid – Sociaal, maar daaronder staat niks. Ik kan de plugin ook niet uitklappen. Er zijn geen updates geweest en er zijn geen thema’s / plugins die geupdate moeten worden. Jij een idee hoe dit te verhelpen is?
Vaak is het een conflict met een andere plugin. Dit kun je enkel testen door alle plugins uit te schakelen op Yoast SEO na en te controleren of het dan wel werkt.
Onwijs bedankt voor deze heldere uitleg!!
Ik vind het nog lastig om in te schatten of de Yoast woocommerce echt een waardevolle toevoeging is. Heb jij daar ervaring mee?
Ik heb er zelf nooit gebruik van gemaakt. Er zitten naar mijn mening geen hele speciale dingen in de WooCommerce plugin die je niet via een andere manier zou kunnen toevoegen.
Bedankt voor al je informatie. Op basis hiervan ben ik met veel plezier met Wordpress aan de gang gegaan.
Ik mis nog een duiding in je instructie over SEO:
Zou je in het algemeen adviseren om “Moeten zoekmachines links volgen op deze Bericht” nu juist Aan of Uit te zetten? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk.
Groeten, prettig weekend,
Bert
Ik zou het aanzetten, want dan volgen de robots van zoekmachines ook alle links die op de pagina staan.
Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik heb alles stap voor stap gevolgd en overgenomen. Echter 1 vraag: Ik had voordat ik Yoast SEO installeerde mijn site al geverifieerd in Google, Bing en Analitics. Nu zeg je dat Yoast het aanraadt om hier: (https://westlife.info/wp-content/uploads/2022/04/voorbeeld.jpg) (ik heb even een voorbeeld van het onderdeel geupload) de verificatie codes in te zetten. Maar ik kan nergens die codes meer terugvinden in Search Colsole en Bing Webmaster Tools. Is dat omdat mijn site al geverifieerd is? Hoef ik hier dan nu niets in te vullen omdat het al geverifieerd is?
Als je al geverifieerd bent hoeft dit inderdaad niet.
Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ondanks dat ik de url’s van Facebook en Instagram heb geplaatst in de tab Sociaal van Yoast, wordt het bericht niet automatisch op Facebook en/of Instagram geplaatst.
Dat klopt, want het is ook niet mogelijk om via Yoast SEO berichten automatisch op je Facebook en Instagram pagina te plaatsen. De URL’s zijn enkel om aan te geven aan de zoekmachines welke sociale media profielen bij je website horen.
Hallo Jan,
Ik heb de meta titel en meta omschrijving van mijn pagina’s aangepast, alleen zie ik deze aanpassingen niet terug in Google. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze goed worden opgeslagen, want ik zie ook nergens een knopje opslaan?
Google past dit nooit direct aan. Hier kan best een tijdje overheen gaan. Denk aan enkele dagen tot weken. Het is maar net hoe vaak Google je website bezoekt en de pagina opnieuw bekijkt.
Goedemiddag,
als ik pagina-id van facebook invoer (knippen/plakken) wordt aangegeven dat id niet klopt ..? Hoe kan ik dit oplossen?
Je moet een Facebook-app-id invoeren, niet een pagina-id. Daarom zal je deze melding krijgen.
Hallo Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik gebruik contentking, en deze laat zien dat deze pagina’s op index staan ( Pagina/blog/page/6/ ) Maar ik gebruik category/posttitle/ Hoe kan ik dit in Yoast op no-index zetten? Alvast bedankt!
Deze functionaliteit zit al tijden niet meer in Yoast SEO. Zie Yoast SEO 6.3.
Dank je wel voor reactie, wel raar page/6 staat op noindex, en daarintegen page/7 op index. Vandaar mijn vraag. Ik zou ze liever niet geindexeerd zien.
Beste Maikel, de home-page van mijn website is de pagina met berichten. Hoe moet ik Yoast nu instellen. Er is nu geen pagina-titel en zo.
Bij “SEO -> Zoekweergave” zal je de optie hebben om een titel en metabeschrijving in te vullen voor deze pagina.
Hallo,
In Yoast staat sitemap op JA ingesteld en daar kan ik ook de sitemap opvragen en zien. Echter bij meerdere SEO testen van de website krijg ik de melding van dat de url van de sitemap in de robots.txt ontbreekt. Volgens mij staat die daar ook niet in. Moet ik hem daar handmatig inzetten????
Is niet noodzakelijk wanneer je de sitemap ook al deelt via de Google Search Console. Je zou het hier echter wel handmatig in kunnen zetten ja.
Beste Maikel,
Een tijd geleden heb ik een website aangemaakt via Wordpress. Als ik mijn naam google, komt er een korte beschrijving van die pagina te staan, onder de link op google.
Dit wil ik graag verwijderen.
Ik heb de pagina al op privé gezet en inmiddels via de Yoast ook het volgende gedaan:
Sta zoekmachines toe om deze Pagina te tonen in zoekresultaten: Nee
Moeten zoekmachines links volgen op deze pagina? Nee
Meta Robots geavanceerd: Standaard voor de hele site: Geen.
Ik weet niet zo goed of het nu gelukt is of niet. Ik heb tevens geprobeerd via google de website te verifiëren zodat ik deze kan verwijderen. Het verifiëren is helaas niet gelukt.
Je geeft hiermee inderdaad aan dat het niet meer in de zoekmachine hoeft te staan. Het is echter nooit direct uit Google, hier gaat altijd nog wel een tijdje overheen. Via de Google Search Console kun je een verzoek doen tot verwijdering van de pagina om het te versnellen, wat je zo te lezen al hebt geprobeerd denk ik. Wanneer het verifiëren niet lukt, kun je altijd nog een andere manier proberen om het te verifiëren (er zijn er meerdere).
Beste Maikel,
Ik heb de afgelopen week veel gebruik gemaakt van je kennis aangaande Yoast en SEO. Dank je wel voor je inspanningen!
Ik heb een vraag. Ik weet niet zeker of het SEO-gerelateerd is, maar ik stel hem toch 🙂
Ik heb in Google Search Console een aantal crawlfouten staan, allemaal met reactiecode 404. Ik heb begrepen dat 404 niet echt van invloed is op de ranking van je site, maar ik wil toch proberen om hier een oplossing voor te vinden. Ik natuurlijk allemaal re-directs gaan zitten maken.
Wat ik niet begrijp is hoe zo’n fout ‘ineens’ kan ontstaan. Zo krijg ik de afgelopen dagen ineens de volgende 404 fout in de lijst met crawlfouten:
Een permalink naar een plaatje;
Een naar een attachment;
Een naar een .html pagina.
Ik kan me niet herinneren dat ik iets op mijn website heb gedaan met deze items. Hoe ontstaan die crawlfouten?
Kan door van alles komen. Als een andere website er bijvoorbeeld naartoe linkt krijg je ook een 404 melding. De crawler komt in elk geval op een bepaalde manier op de pagina en dan krijg je de melding. Ergens moet dus altijd een link verborgen zijn. In de Google Search Console kun je ook zien waarvandaan ernaartoe gelinkt is (of was).
Hallo Maikel,
Waarom geef jij de voorkeur aan “Yoast” boven “Alles-in-één-SEO”?
Ben benieuwd 😉
Alvast bedankt voor je reactie.
Het heeft veel meer opties waar je wat aan hebt, zodat je alles volledig naar eigen hand kunt instellen.
Super bedankt voor deze mooie uitleg!
Ok, nu voel ik me echt heel erg dom haha. Dacht echt dat het veel ingewikkelder zou zijn, maar inderdaad onder ‘Beveiliging’ had ik de extra opties nog niet ingeschakeld en er bleek ergens anders nog een instelling niet goed te staan. Heel hartelijk dank voor de hulp!
Beste Maikel,
Hartelijk dank voor je uitgebreide artikel. Ik wil er graag mee aan de slag maar het viel mij op dat mijn Yoast SEO plugin veel beperkter is dan in jouw voorbeelden. Je hebt het hier toch gewoon over de gratis versie en niet de premium? Mijn plugin heeft (in de zijbalk) alleen de kopjes Dashboard en Search Console (en Premium). Ik kwam er echter toen ik aan de slag wilde met het toevoegen van een Sitemap, die functie is bij mij nergens te vinden.
Heb jij enig idee waarom mijn plugin zoveel minder functies heeft? Ik heb de plugin geüpdate naar de laatste versie (5.7.1. is het nu geloof ik) en ik heb Wordpress 4.8.2.
Zou ik het kunnen oplossen door Yoast te deïnstalleren en opnieuw te installeren, of ben ik dan al mijn instellingen kwijt en krijg ik dan problemen?
Ik hoor graag of jij weet hoe ik dit kan oplossen!
Bij” Yoast SEO -> Algemeen -> Beveiliging” kun je deze extra opties aanzetten.
Hi Maikel,
Sinds kort heb ik de plugin gedownload en ontving ik ook gegevens van mn website in google analytics. Sinds een aantal dagen ontvang ik helaas geen gegevens meer…
Als ik de plugin deactiveer en weer aanzet werkt het niet en ik heb dus geen idee wat nu te doen. Is het terugzetten naar de standaard instellingen een optie? En gaan dan al mijn gegevens verloren (titels, omschrijvingen etc.) die ik handmatig heb ingesteld? Het liefst zou ik de plugin opnieuw willen koppelen en de trackingcode opnieuw willen invoeren, maar ik heb geen idee of dat een optie is…
Bedankt alvast!
Analytics heeft niks met Yoast SEO te maken, dit zijn twee aparte dingen. Ik zou me meer richten op het opnieuw bekijken van hoe je Analytics hebt ingesteld. 🙂
Hoi Maikel,
Zeer duidelijke uitleg!! Nog een vraag….Yoast pakt bij mij niet de “juiste” XML Sitemap. Hij pakt alleen de pagina’s onder het mainmenu op een of andere manier (maar die heb ik niet nodig), terwijl ik mijn hele website onder het megamenu heb hangen. Hoe zorg ik dat hij die pagina weet op te pakken? Alvast bedankt voor je moeite!! mvg Jorinde
Yoast pakt altijd automatisch alle berichten en pagina’s van je website. Het menu staat hier los van en is geen richtlijn voor de plugin. De berichten kun je
Het is ongebruikelijk dat de plugin uit zichzelf slechts enkele pagina’s in de sitemap plaatst en dit heb ik eerlijk gezegd nog nooit eerder gehoord.
Berichten vind je bij post-sitemap.xml en pagina’s bij page-sitemap.xml. Wanneer je bijvoorbeeld een bericht in het menu hebt staan, zal je deze bij de post sitemap tegenkomen.
Hai.
Leek als ik ben, toch apetrots ik kom al een heel eind. Ik vind nu jou pas met een nederlandse uitleg om Yoast SEO te installeren en te configureren op mijn website. Hoera! Ik heb een wp 2017 template. Super simpel en ik kom er redelijk uit ook al word ik wel es tureluurs van alle benamingen in het engels. Ok enough said. Ik loop vast op;
Authenticeren met google; code alles lukt, kopieren en plakken alleen dan krijg ik de melding dat er geen profiel gevonden is; eeh huh? Help.. Want hoe nu verder en het schijnt wel nodig te zijn. (waarom is me ook een raadsel eigenlijk? 😉 ) Ik kijk uit naar je antwoord.
PS: Ik dacht trouwens eerst ik huur je in alleen je prijzen liggen op dit moment nog buiten mijn bereik}
Groetjes Ellen
Dan zal je je website nog niet aangemeld hebben bij de Google Search console. Er kunnen dan geen gegevens worden opgehaald. Het is verder niet noodzakelijk om dit in te stellen hoor, maar het kan je meer informatie geven over bepaalde zaken.
Hoi Maikel,
Allereerst bedankt voor je uitgebreide info. Ik ben echt een beginner op dit vlak en heb de gratis versie van Yoast SEO. Gisteren ben ik de instellingen in Yoast via jouw procedure stap voor stap nagelopen. Toch blijf ik met een probleem zitten. Volgens Yoast is alles oké… Echter op het Google Search console krijg ik de melding: ‘We hebben geen gestructureerde gegevens op uw site gevonden’. Ook via Google zelf zijn de SEO-titels en meta-omschrijvingen van mijn webpagina’s compleet anders dan zoals ik ze heb ingevoerd op mijn website via Yoast. Ik hoop dat je mij verder kunt helpen.
De gestructureerde gegevens controleert de Yoast SEO plugin niet, daar dit pas op de website zelf te bekijken is. Het houdt in dat het thema waar je gebruik van maakt geen schema.org markup heeft, waardoor er geen rich snippets gemaakt kunnen worden. Zie voor meer informatie de volgende pagina: https://support.google.com/webmasters/answer/2650907?hl=nl
Wanneer je gisteren begonnen bent met Yoast SEO, dan heb je waarschijnlijk de titels e.d. ook toen pas ingevuld. Google heeft tijd nodig om dit opnieuw te indexeren. Dit kan soms weken duren.
Ha Maikel,
Allereerst: hartelijk dank voor de ongelooflijke kennis die je uitdraagt.
Ik ben een echte beginner (leek) en ik heb het volgende probleem.
Yoast heb ik al een tijdje geïnstalleerd, maar het is me nog niet gelukt om te werken met google search console; telkens als ik de stappen heb genomen (code gekopieerd en geplakt en vervolgens authenticeren ingetoetst) krijg ik de melding “ongeldige authorisatie code”. Heb jij enig idee waar dit fout gaat?
Vriendelijke groet,
Jeroen
Is je website ook al aangemeld bij de Google Search Console? Anders zal dit de oorzaak zijn waarom je het niet kunt verbinden met Yoast.
Bedankt, ik heb dankzij deze uitleg toch weer wat nuttige veranderingen kunnen doorvoeren.
Ik heb de kruimelpad code van Yoast in mijn website geplakt. Echter nu heb ik Taxonomy aangepast van ´geen´ naar ´categorie´. Moet ik de eerder geplaatste code nu ook veranderen of hoeft dat niet?
Nee, de code hoef je niet aan te passen.
Is wellicht een bug in de plugin. Heb je het nu nog steeds met den ieuwste versie?
Dag Maikel,
Dank voor je uitgebreide instructies. Heb ze uitgevoerd.
Echter nu geeft de wordpress het volgende aan wanneer ik een nieuw bericht wil plaatsen. Bij publiceren staat nu onderaan: SEO not available en Leesbaarheid: heeft verbetering nodig. Wanneer ik een nieuw bericht heb getypt en op de button opslaan dan wel opslaan als concept druk verdwijnt al mijn tekst en media. Ik heb de plugin al een aantal keren helemaal verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Maar de fout blijft bestaan
Hoi Maikel,
duidelijk artikel, heb alleen een geavenceerder vraagje. Weet niet of jij er antwoord op hebt. Sinds ongeveer 20 april wordt mijn website slecht uitgelezen door Google. Ik heb een nieuws site en het is dus belangrijk dat dit snel gebeurd. Voorheen geen problemen mee gehad, maar nu moet ik iedere keer zelf de url’s indienen via webmaster. Met het crawlen oid gaat iets mis. Als ik echter kijk bij webmaster hoe vaak er gecrawld word is dit gewoon gemiddeld. Ik gok dus dat er ergens iets fout gaat in Yoast Seo, echter heb ik hier niks in veranderd. Recent de update door gevoerd van Yoast in de hoop dat het probleem verholpen zou zijn maar ook niet. Ook als ik webmaster de site laat testen geeft deze geen fouten aan. Ben hier inmiddels al een aantal weken mee bezig en niemand schijnt mij te kunnen helpen.
Gr
Het ding is dat Google zelf bepaald wanneer en hoe snel alles gecrawld wordt en dus geïndexeerd. Heeft verder niets met Yoast SEO te maken en je hebt er gewoon weinig invloed op. Vandaar ook dat je hier niet echt een oplossing voor kunt vinden.
Het enige wat je kunt doen is inderdaad zelf aan de slag via webmaster tools, maar is zeker niet ideaal.
Durf ik helaas niet te zeggen. Heb dit eerlijk gezegd ook nog nooit ergens op een website gezien, dus kan het ook niet 1, 2, 3 testen voor je .
Hoi Maikel,
Ik heb net de Yoast SEO plugin geïnstalleerd op mijn wordpress site en krijg nu in mijn cms systeem heel groot het toast logo te zien. Ik kom er niet achter hoe ik dat weg krijg, het is nogal in your face namelijk 😉
Weet jij dat misschien?
Dank je wel!
Gr. Caroline
Super handige handleiding. Ik ga hem zeker aanbevelen aan anderen. Alleen ik heb sinds een update (weet niet meer welke) alleen niet meer de mogelijkheid om per pagina alles zo uitgebreid in te vullen. Ik heb alleen nog het stoplichtje staan, daaronder een tandwieltje en daaronder het delen symbool. Heb jij enig idee wat dit kan zijn?
Bedoel je dat je niet meer de titel en omschrijving kunt aanpassen? Dit is inderdaad aangepast in de nieuwere versies. Je kunt nu gewoon op de titel en omschrijving klikken, waarna je de optie krijgt om dit in te vullen.
Hi Maikel,
Dank je wel voor de duidelijke artikelen op je website. Ik maak er regelmatig dankbaar gebruik van. 🙂
Helaas heb ik nu wel een probleem.
Ik heb namelijk een 2-talige website gemaakt met qTranslate-X.
Het werkte uitstekend in combinatie met Yoast Seo en met Yoast Seo & qTranslate-X. Echter na de update in november niet meer.
Ik heb al van alles geprobeerd maar helaas…………
Heb jij enige idee?
Zie dit artikel op Yoast hoe je de plugin werkend kunt krijgen met qTranslate: http://kb.yoast.com/article/52-wordpress-seo-qtranslate
Dank je wel!
Ik ga er mee aan de slag!
Ik heb ook last van deze zelfde bug waarschijnlijk. Pagina analyse werkt niet, lijkt of hij oneindig staat te analyseren. En mijn publiceerbutton is hierdoor ook verdwenen… (verschijnt als ik yoast uitschakel).
de publiceer button heb ik gelukkig nog (-; Ik heb het probleem maar eens gemeld op Github. kijken of dat wat oplevert….
Hi, handig artikel.
Heb jij geluiden gehoord van de nieuwe versie van yoast seo 3,0,7 dat die eventueel niet goed zou werken? Ik heb yoast net geupdate en de progress bar blijft analyseren en er wordt geen keyword getoond (bij oudere berichten) of opgeslagen (bij een nieuw bericht. Een idee voor een oplossing?
Het werkte tot nu toe altijd super…
Ik heb zelf nog geen problemen ondervonden. Wellicht kun je de bug melden aan Yoast zelf? Dit kan via GitHub.
Hoi!
Zeer interessant en uitgebreid artikel! Ben zelf tot nog toe altijd tevreden geweest over Yoast SEO maar sinds de laatste update naar versie 3.0.3 is de plugin op mijn site volledig onbruikbaar geworden 🙁 Opgeslagen trefwoorden worden door Yoast niet herkend (melding: focus-tefwoord niet ingesteld terwijl het wel ingesteld is). Ook krijg ik op de plek van de content analyse enkel een blauwe balk te zien. Ik weet niet direct hoe ik dit kan oplossen maar het mag duidelijk zijn dat ik hier niet zo happy mee ben.
Groet,
Wim
Hoi Wim,
Ik kon ook niets meer met de laatste update versie 3.0.3, ik heb deze verwijderd en met een back-up de oude versie weer teruggezet.
Groet, Richard
Ondertussen is Yoast SEO versie 3.0.4 uitgebracht met allerlei bugfixes. Hopelijk lost dit jullie probleem ook meteen op. 🙂
Beste Maikel, ik kan het tweede tabblad ‘pagina analyse’ niet vinden, bij mij staat er inhoud als enige tabblad. Hoe komt dit?
Ook heb ik onder het focus zoekwoord een blauw/wit verkleurende balk en verder geeft hij aan dat ik geen zoekwoord heb ingesteld..
Kun jij mij helpen, ik kom er niet uit.
Gr, Yvonne
Dit komt omdat dit artikel ondertussen iets verouderd is. Ik ben al een tijdje van plan om het te updaten, maar ik heb er vooralsnog gewoonweg geen tijd voor gehad.
Wanneer je een focus zoekwoord instelt zal je daaronder direct zien hoe goed je het doet. De blauw/wit verkleurende balk onder het focus zoekwoord komt mij niet bekend voor. Wel heb je boven de optie om een focus zoekwoord in te vullen een snippet editor die blauw kleur wanneer je erover heen gaat. Je kunt hier de titel- en metabeschrijving invullen.
Ik zou je graag een schermafbeelding laten zien, maar ik weet niet hoe dat werkt. Ik heb alles juist ingevuld, snippetbewerker, focuszoekwoord. En daaronder staat alleen die blauwwitte balk waarvoor staat: tekstanalyse.
Vreemd hoor. In elk geval bedankt voor het mee denken 🙂
Hi Wim,
Behalve de hieronder genoemde terugzetten van de back up..is bij jou het probleem al verholpen? Ik loop nu tegen hetzelfde aan op mijn site met versie 3.0.7….
Hoi Maikel,
Ga je deze ook weer aanpassen voor de nieuwe Yoast SEO 3.0.1. versie?
Ben van plan er dit weekend weer naar te kijken en aan te passen. 🙂
Beetje stomme vraag waarschijnlijk, maar wat moet je nu invullen bij de Bing Webmaster Tools:
Google Search Console: Bij Bing krijg je al 3 opties. Ik heb mijn site url al eerder aangemeld bij de Google webmaster tools, maar heb de site vernieuwd. Moet ik deze dan opnieuw aanmelden ook voor de xml maps?
In principe hoef je hier niets in te vullen als je website al is geverifieerd in de Google Search Console, want dat is het enige wat je ermee kunt bereiken.
Bij Bing Webmaster Tools hoef je verder alleen wat in te vullen wanneer je ook daadwerkelijk van Bing Webmaster tools gebruik wilt maken.
Ik krijg deze pagina analyse bij mijn Yoast seo op de homepage:
Het trefwoord komt niet voor in de URL van deze pagina. Wanneer je de URL zou aanpassen, vergeet dan geen 301 redirect van de oude URL naar de nieuwe!
Maar hoe kan ik mijn url veranderen nu staat er alleen mijn websitenaam vermeld.
Ik wil hem dus veranderen naar http://mijndomein.nl/personal-trainer-amsterdam/
Deze melding is vals-positief. Bij de pagina analyse wordt de homepage als normale pagina bekeken in plaats van als homepage.
Het is echter totaal niet erg dat je deze melding krijgt en je hoeft hier ook niets aan te veranderen. Alle websites hebben dit “probleem”.
Het is alleen maar vreemd dat de homepage een slug heeft en als het echt zo belangrijk was, dan zou je dit veel meer websites terugzien. Wat je beter kunt doen is nog een extra pagina maken om te ranken op personal trainer amsterdam.
Kan ik de titel van een bericht welke ik maanden geleden al gepubliceerd heb en dus geïndexeerd door google nog veranderen?
Ja, dit kan.
Beste Maikel,
Nog bedankt voor je vorige reactie. Ik heb nog een vraag. Ik wil graag dat google de door mij zelf gemaakte Meta omschrijvingen van mijn berichten laat zien in de zoekresultaten. Ik weet niet hoe ik dit in moet stellen want ik zie telkens dat google een aantal regels kiest om te laten zien wat er in mijn berichten staat. Het is vast een eenvoudige handeling kun je me hierbij helpen?
Met vriendelijke groet,
Dolf
Wanneer ik de artikelen onder het menu “selecteer voertuig” kijk hebben al deze pagina’s geen meta omschrijving. In dit geval kiest Google dan zelf een beschrijving uit.
Op de homepage staat een meta beschrijving van maar 3 woorden. Dit is nogal weinig en daardoor zal Google ook zelf iets verzinnen.
Ik weet niet of je op de andere pagina’s waar je een beschrijving hebt ingevuld dit al vanaf het begin hebt gedaan? Wanneer dit niet het geval is zal het een kwestie van tijd zijn voordat Google het overneemt.
Inderdaad had ik bij een aantal pagina’s nog geen beschrijving staan. Bij mijn berichten overigens wel. Als ik google op site:sitenaam dan zie ik de berichten er wel tussen staan met de juiste meta omschrijving. Is dus waarschijnlijk een kwestie van tijd zoals je zegt.
Bedankt voor je antwoord!
Hoi Maikel,
Precies 1 maand na het installeren en instellen van deze plugin is onze website helemaal niet meer te vinden in google. Van pagina 8 naar pagina 4, van pagina 4 naar 7 en zo uiteindelijk naar pagina 28 tot dat die verdween.
Hoe is dat mogelijk en wat nu?
Met vriendelijke groeten,
Hans
Zo te zien speel je teveel met allerlei instellingen in de hoop snel te ranken. Zo heb je nu (of eerder) iets in robots.txt gedaan waardoor je Google geblokkeerd hebt. Wanneer je je website zoekt staat er daarom:
Er is geen beschrijving beschikbaar voor dit resultaat vanwege robots.txt.
Dit heeft dus helemaal niets met de plugin van Yoast te maken.
Daarnaast is het ook lastig scoren als je website nieuw is en maar uit 1 pagina bestaat met weinig tekst.
Hoi Maikel,
Goed gezien, hoopte alleen op een ander antwoord dan: het heeft tijd nodig. Aan de robots.txt heb ik niks gedaan? Wat raad je nu aan om te doen, want ik haal niet veel uit je antwoord alleen dat de site nu te klein/nieuw is.
Hoi Maikel,
Ik heb de robot nu wel aangepast, staan nu hoger in Google! 😀
Alleen vraag ik me nu af waarom dat aan de robot.txt ligt?
Niet alle website hebben de robot.txt file, maar staan wel hoog in google.
Hoe is dat mogelijk?
Het ging erom dat er iets verkeerd was gegaan in robots.txt, waardoor Google de website blokkeerde uit de zoekresultaten. Het kan zijn dat het maar even verkeerd stond en dat Google het net op dat moment gezien bekeken heeft. (bekijkt het meestal 1x per dag).
Het staat nu in ieder geval goed, maar het zal toch even verkeerd hebben gestaan omdat Google de melding uit mijn vorige reactie gaf wanneer je site:brandlogic.nl invoerde (nu niet meer).
robots.txt heeft verder weinig invloed op de zoekresultaten. Het is een bestand waarmee je Google en andere zoekmachines kunt begeleiden welke bestanden wel en niet geïndexeerd mogen worden.
Je kunt je website aanmelden bij Google Webmaster Tools, je kunt hier ook altijd informatie over dit soort dingen vinden (wanneer het fout gaat).
Hoi Maikel,
Bedankt voor al je antwoorden en excuus voor mijn vele vragen.
Ik vertelde laatste dat ik als vijfde stond op pagina 1. Toen ik vandaag weer keek stond ik weer laatste op de die pagina, dus ik ben weer gedaald.
Kan ik daar iets aan doen?
Hoe kom ik echt nummer 1 te staan?
Thanks!
Er is geen eenvoudig trucje waardoor je weer een paar plaatsen omhoog vliegt. SEO is een proces voor de lange termijn. Het is daarom verstandig dat je je hierin gaat verdiepen.
Een goede plek om hiiermee te starten is yoast.com
Wij hebben de SEO plugin geinstalleerd en alles zodanig ingevuld dat er een groene Ok te zien is. Ook hebben we natuurlijk de Google webmaster tool ingeschakeld. Echter, het probleem is dat de veranderingen nog steeds niet te zien zijn als we ons site zoeken op Google. Hij is al paar keer van metabeschrijving veranderd over de afgelopen twee weken, maar niet naar de manier de we hebben ingesteld. Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat dit goed aangepast wordt?
Daarnaast staat er een klein tekentje naast ons website op Google dat “in Cache” aangeeft. Hoe komen wij hiervan af? Of is dit juist de bedoeling?
Met vriendelijke groeten,
Brandlogic
Nogmaals, het kost vaak wat tijd voordat het goed in Google staat. Het tekentje dat “in cache” aangeeft is normaal en kun je niet wegkrijgen. Je zal het bij alle zoekresultaten zien staan.
In cache geeft je overigens wel meteen duidelijkheid welke versie van je website in Google staat. Dat is in dit geval de versie van 19 april 2015 03:37:50, waar zo te zien helemaal nog geen beschrijving was toegevoegd. Dit verklaard meteen waarom de juiste beschrijving nog niet is toegevoegd aan Google.
Sinds de laatste update van Yoast krijg ik bij: Taxonomieën – Titels & meta’s – Mets-omschrijvingssjabloon de volgende melding:
Warning: the variable %%category_description%% cannot be used in this template. See the help tab for more info.
Ik heb geen idee in wat ik dat moet veranderen.
Wellicht dat deze code in een volgende update wel weer werkt, maar het kan ook zijn dat Yoast hier geen ondersteuning meer voor geeft.
Er is verder helaas geen vervangende code voor, je kunt het leeg laten. Je zal nu dus handmatig een meta-omschrijving op de categoriepagina’s moeten plaatsen. Het is sowieso aan te raden om handmatig omschrijvingen te maken, maar deze optie was wel handig voor als je het een keer vergeten was in te vullen.
Bedankt voor je antwoord, bij al mijn pagina´s geef ik al een meta omschrijving.
Beste Maikel,
Ik heb pas mijn eerste bericht geschreven en ben dus echt een leek op het gebied van bloggen en Wordpress. Ik heb zojuist de plugin geinstalleerd en nu zie ik steeds de categorienaam bovenaan het bericht staan. Niet op de startpagina trouwens. Er staat dan “van(categorienaam)” en daaronder begint mijn bericht. Volgens mij is dit gekomen na het installeren van de plugin. Kan ik die regel verwijderen uit het bericht? Kun je dit in simpele woorden uitleggen?
Met vriendelijke groet,
Dolf
De WordPress SEO plugin heeft hier geen invloed op, dit regelt het thema dat je gebruikt. Zo te zien wordt deze regel overigens alleen op de categoriepagina getoond (kun je herkennen aan /category/ in de URL) en niet op de pagina van het artikel zelf.
Hoe je het kunt oplossen: Wellicht dat er in de thema instellingen een optie voor is om het uit te zetten. De thema instellingen kun je meestal vinden bij “Weergave -> Thema options”, maar tegenwoordig vaak ook bij “Weergave -> Aanpassen”. Je zal vervolgens bij de opties moeten kijken of er een instelling staat bij archives / archieven.
Indien er geen optie voor is zal je dit handmatig in de code van de thema bestanden moeten aanpassen.
Bedankt voor de uitleg, alleen ik ben niet vindbaar op google.nl?
Heeft dat tijd nodig of hoe komt dat en wat nu?
Met vriendelijke groeten,
Leroy
De title en meta’s doe ik ingevoerd heb zijn niet zichtbaar in google..
Blokt mijn theme die plugin dan misschien?
Dit heeft tijd nodig en zal vanzelf aangepast worden in Google. Het kan een aantal dagen duren, maar bij nieuwe websites soms ook nog wel langer. Het staat in ieder geval goed in de code.
Bedankt voor je heldere uitleg, ik heb hier heel veel aan gehad, maar krijg alleen mijn XML-sitemap niet in de lucht. Ik blijf een 404-melding krijgen. Heb je tips om dit te verhelpen?
Dit komt inderdaad weleens voor. Je kunt dit vaak oplossen door even het vinkje weg te halen bij xml-sitemap en de wijzigingen op te slaan. Nadat je dit gedaan hebt kun je direct weer een vinkje zetten om het aan te zetten en op wijziging opslaan klikken.
Ik heb het onderstaande nu aangevinkt staan, geeft het een probleem als ik het nu ga veranderen naar uitgevinkt?
Categoriebasis
Ik zal deze optie nog wel even extra duidelijk voor je beschrijven. “Verwijder de categoriebasis (normaal /category/) uit de categorie URL.”
Deze optie zorgt ervoor dat er op je categoriepagina niet meer /category/ in de link komt te staan.
Voorbeeld niet aangevinkt: http://www.jouwwebsite.nl/category/categorienaam/
Voorbeeld aangevinkt: http://www.jouwwebsite.nl/categorienaam/
Ik heb het zelf niet aangevinkt omdat ik geen problemen wil hebben tussen mijn pagina’s en categorieën.
Nee, als het goed is zal dit geen problemen veroorzaken. Je zal echter wel een 301 redirect moeten instellen om ervoor te zorgen dat Google weet waar de pagina’s gebleven zijn.
Beste Maikel,
Enige tijd terug hebben wij een xml sitemap via yoast gegenereerd en deze ook geïmplementeerd in google webmaster tools. Echter stuiten wij keer op keer op het probleem dat niet de juiste pagina’s(auteur, posts en tags) in de google zoekresultaten worden weergegeven. Wij zouden graag alleen onze categorieën laten weergeven in google. Wij hebben de instellingen van Yoast precies zoals jij hebt aangegeven ingesteld, maar mijn vraag is of wij de berichten die wij schrijven ook handmatig moeten uitsluiten van de sitemap om het resultaat te krijgen wat wij graag willen?
Met vriendelijke groet,
Het eerste wat ik denk is “Waarom zou je berichten willen uitsluiten, deze moeten toch juist in Google komen? Met berichten kun je tenslotte goed bezoekers trekken via Google”. Wellicht dat ik je vraag verkeerd begrepen heb en dat je iets anders bedoelt.
Wanneer je echter wel wilt zorgen dat berichten niet in Google komen, dan zal je deze berichten een noindex tag moeten meegeven. Dit zal je per bericht moeten doen. Lees de stappen in het artikel “Hoe verstop je een pagina voor Google” om dit voor elkaar te krijgen.
Verder ben je vergeten om een vinkje te zetten om de auteursarchieven uit te schakelen bij “SEO -> Titels & Meta’s -> Overig”, waardoor deze nog werken op je website en ook worden geïndexeerd. Je kunt hier tevens ook noindex aanvinken.
Bij “SEO -> Titels & Meta’s -> Taxonomieën” zou je tevens bij tags een vinkje kunnen zetten bij noindex om aan te geven dat Google deze de tagpagina’s niet mag indexeren.
De sitemap staat verder los of een pagina in Google komt of juist niet. Met een sitemap kun je alleen aangeven welke pagina’s er allemaal op je website zijn, waardoor Google je website eenvoudiger kan indexeren. Wanneer een link niet in de sitemap staat, maar wel via een pagina op je website te bereiken is, dan zal Google dit ook achterhalen. Wanneer je dan geen noindex hebt verschijnt deze pagina’s alsnog in de zoekresultaten.
Is er een voorbeeld hoe je de SEO bij en onder een bericht of blog of pagina goed kan invullen?
Vooral het zoekwoord, moet dit er 1 zijn of mag je er ook meerdere doen?
Kan daar niks over vinden
Hoor het graag
Groet
Maureen
In het laatste deel van dit artikel staat hier al wat over. Zie ook Focus zoekterm in WordPress SEO by Yoast hier ga ik er wat uitgebreider op in. Focus zoekterm heet in de nieuwste versie overigens focus trefwoord, maar het is gewoon precies dezelfde functie (het is alleen hernoemd).
Dag Maikel,
Zodra ik de link van mijn website wil delen via Facebook, krijg ik niet de titel en afbeelding die ik heb opgegeven.
De omschrijving van de website is daarentegen wel goed.
Heb jij tips hiervoor?
Met vriendelijke groet,
Patrick
Ik ga ervan uit dat alles goed is ingesteld. De oorzaak kan dan zijn dat je de omschrijving recent hebt aangepast en dat Facebook nog de oude omschrijving pakt.
Je kunt dit corrigeren door de URL door de debugger van Facebook te halen. Dit lost eigenlijk bijna altijd het probleem op indien het goed is ingesteld.
Geweldig, het is opgelost, waarvoor dank!
Bij Google duurt het ook allemaal even neem ik aan?
Bij Google zal het inderdaad na verloop van tijd ook aangepast worden. Dit kan een aantal dagen duren, maar ook een week of zelfs nog langer.
Hallo Maikel,
Goed artikel om weer eens alles door te nemen over de Yoast plugin. Ik was eigenlijk benieuwd of ik iets kon vinden over het vertonen van de datum in de meta description in Google.
Vandaar ook mijn vraag: hoe kan je ervoor zorgen dat de datum – voorafgaand aan de meta description – niet meer getoond wordt (gaat om statische pagina).
Zie als voorbeeld een site van mij, Electrabaas.nl:
18 dec. 2014 – Kom naar uw online elektronica winkel Electrabaas.nl voor o.a. navigaties, beeld en geluid en huishoudelijke apparaten. Kijk op onze site en …
Die datum wordt getoond, maar dat wil ik dus niet.
Weet jij de oplossing?
Alvast bedankt voor je antwoord.
Gr. Richard van Kampen
Dit is niet met de plugin in te stellen, maar moet je in de code van het thema dat je gebruikt aanpassen.
Je moet ervoor zorgen dat Google helemaal niets aan datums kan vinden in de code. De publicatiedatum en andere datums moet je dus verbergen. Het kan zijn dat er in de code een datum wordt doorgegeven die niet op de website zichtbaar is, maar waardoor Google wel de datum weet.
Beste Maikel,
Als je categorieën en tags gebruikt en je sluit tags bijvoorbeeld niet uit, ziet Google dit dan niet enorm als duplicate content?
Gr.
Dit kan wanneer je niet goed gebruikmaakt van categorieën en tags (wat vrij vaak voorkomt). Wanneer je echter goed gebruikmaakt van categorieën en tags zullen er geen problemen komen.
Regel nummer 1 is dat je tags en categorieën nooit hetzelfde moet noemen, dan krijg je inderdaad pagina’s met precies dezelfde content. Je moet categorieën eigenlijk zien als de hoofdstukken van een boek en tags als een register/index die je achterin een boek kunt bekijken.
Voorbeeld hoe je tags en categorieën kunt gebruiken:
Wanneer je een categorie “WordPress plugins” hebt, dan kun je prima een tag “Yoast” maken voor alle wordpress plugins van Yoast. De tag zal er dan anders uitzien als de categorie omdat in de categorie veel meer verschillende plugins staan.
P.S. Wist je dat Google aangeeft dat je website mogelijk gehackt is (zoek maar eens naar je website in Google)? Ik zou hier even naar kijken als ik jou was, dit kan veel schadelijker zijn voor je posities in Google.
Beste Maikel,
Oké duidelijk, dankjewel!
Ja dit is bekend, maar kan niks geks vinden in diverse bestanden en staat ook geen waarschuwing im GWT bij ‘beveiligingsproblemen’. Kan dan ook geen heroverweging aanvragen, jij een idee?
Vr. Groet
Ik denk dat het dan om een spam hack gaat (of dat Google dat in ieder geval denkt). Spam hacks worden meestal gevonden door de algo van Google en worden niet in GWT getoond.
Je website bevat nogal wat woorden die veel met spam te maken hebben, waardoor waarschijnlijk dit probleem ontstaan is. Zie ook: aw-snap.info.
Je maakt ook regelmatig gebruik van relative URL’s, ik zou overgaan op absolute URL’s, dan kan Google namelijk meteen ook aan de URL zien dat alles op de website blijft. Wellicht dat dit het probleem al oplost indien er verder niets aan de hand is.
Thx voor je reactie! Zal eens proberen om de URL op de homepage om te zetten naar absolute URL’s.
Ben toch niet van plan om voorlopig van domein te veranderen 🙂
En anders wat spam woorden van de homepage halen…
Zal die melding dan op den duur vanzelf weg gaan of moet je nog iets richting Google moeten laten weten op één of andere manier?
Aangezien er niets staat aangegeven in GWT kun je weinig doorgeven. Het is dus een kwestie van afwachten dat Google na de aanpassingen weer langs komt en het corrigeert.
Het blijft echter de vraag of dit het probleem ook daadwerkelijk oplost natuurlijk.
Beste Maikel,
Ik heb net je de SEO geinstaleerd met jou duidelijk beschreven handleiding en kwam dit na controle tegen wordt dit een probleem voor de rest is alles goed gegaan.
Ben benieuwd of het allemaal goed werkt alvast bedankt!
Media
Take note:
As you are redirecting attachment URLs to parent post URLs, these settings will currently only have an effect on unattached media items!
So remember: If you change the attachment redirection setting in the future, the below settings will take effect for *all* media items.
Titelsjabloon:%%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%%
Metabeschrijvingsjabloon:%%excerpt%%
Meta Robots:noindex, follow
Datum in Snippet voorvertoning:Show date in snippet preview? heb ik aangevinkt
WordPress SEO Meta Box:Verberg
Dit is niet erg, dit krijg je te zien als je de bijlage-URL’s doorstuurt naar de bovenliggende URL. Ik doe dit ook altijd en krijg deze melding ook. Klik hier voor meer informatie over de bijlagepagina’s
Hoi Maikel,
Ik heb de breadcrumbs in Yoast geactiveerd en in de singe.php en page .php het volgende toegevoegd onder get_header(); ?>
<?php if ( function_exists('yoast_breadcrumb') ) {
yoast_breadcrumb('’,”);
} ?>
In de website http://www.vibha.nl wordt het netjes weergegeven en wekt het perfect.
In Google webmaster tools – gestructureerde gegevens, krijg ik echter de volgende foutmeldingen:
Breadcrumbs: URL ontbreekt en is verreist
Ik weet niet hoelang je breadcrumbs al op de website geïnstalleerd hebt, maar Google Webmaster Tools loopt altijd achter met de gegevens. De Yoast plugin zorgt namelijk wel voor de benodigde markup.
Je kunt beter in de rich snippet tool van Google kijken. Wanneer ik een pagina van de website hier invoer zijn er geen problemen met breadcrumbs.
Hoi Maikel,
Inderdaad met de rich snippet tool zie ik geen breadcrumbs foutmelding.
Zie helaas nog wel de Fout: Missing required field “updated”. Fout: Missing required hCard “author”
Toch blijf ik de foutmelding houden. Weet jij of ik het correct heb gewijzigd en in de juiste bestanden?
Het betreft theme twenty twelve en maak gebruik van een child
[reactie bewerkt: WordPress kon alle codes niet waarderen dus heb het dit gedeelte even weggehaald]
De informatie op deze pagina geeft antwoord op je vraag: http://kb.yoast.com/article/184-fixing-hcard-author-error
Hallo Maikel, ik heb een vraag aan jou. Ik heb sinds kort een website en van de week heb ik daar ook een blog aan toegevoegd. Ik heb problemen om de reacties zichtbaar te krijgen op de website. Op mobiel zie ik het reactie formulier op de blog wel (mijn eerste blog) zowel op desktop als op mobiele versie. In mijn dashboard als ik vanuit bericht bewerken naar bericht bekijken ga, heb ik alleen de mogelijkheid tot reageren, zonder je naam of email te vermelden. Dat is ook niet wat ik wil, ik wil dat ze niet anoniem kunnen reageren. Ik heb de tutorials helemaal nagelopen en alles aangevinkt wat er mee te maken zou moeten hebben, maar het lukt mij niet. Mijn website is http://www.startmoment.nl. Heb jij enig idee?
Groet,
Miranda Kalksma
Mensen kunnen niet anoniem reageren en moeten altijd een naam en e-mailadres achterlaten. De enige reden waarom je dit zelf niet hoeft te doen is omdat je al ingelogd bent op je website. Log eens uit en bekijk dan hoe het eruit ziet. Je zal zien dat er dan wel naam en e-mailadres achtergelaten moeten worden.
De reactieformulier is hier gewoon zichtbaar en ik moet een naam en e-mailadres achterlaten.
Hallo Maikel, ik zie het nog steeds niet ook niet als ik uitlog. Voor de zekerheid; het gaat om mijn blogpagina en niet om mijn contact pagina. Daar staat idd een reactie formulier, die heb ik via een plugin er in gekregen. De link naar mijn blog is http://www.startmoment.nl/startmoment-blog/. gr. Miranda
Dat is de pagina van het blogoverzicht, hier kan nooit gereageerd worden omdat het een overzicht is van je blogberichten. Je moet de link van het artikel zelf bekijken: http://www.startmoment.nl/mijn-eerste-blog/
Bij instellingen of de opties van je thema kun je de hoeveelheid blogberichten op de pagina van het blogoverzicht verhogen.
Ik weet overigens niet waarom je niet kunt klikken op de links op de pagina van het blogoverzicht. Wellicht een instelling of plugin die dit veroorzaakt.
Bedankt voor je antwoord. Dan zal het wel goed zijn. Ik zal nog eens kijken naar die links of het blogoverzicht. Groet, Miranda
Hallo Maikel. Ik lees zoveel positieve berichten en vooral oplossingen dat ik ook de stoute schoenen maar aantrek en jou om een oplossing te vragen. Het is vast iets heel stoms waar ik overheen kijk. Als je mijn site opent staat in de linker sitebar een mooi menu. Zodra je een keuze maakt kom je in op een andere pagina terecht en is de linker sitebar verdwenen. Als je nu weer een keuze maakt van die pagina is de sitebar ineens weer terug. Het lijkt Hans Klok wel. Zit de hele dag al te pielen, maar ik zie het niet.
Ik hoop dat jij het antwoord weet.
Alvast dank voor je tijd en de oplossing 🙂
Arno
Zo te zien wordt het door Event Organiser veroorzaakt waarmee je deze pagina’s gemaakt hebt. Ergens zal een conflict zijn tussen het thema en de plugin, waardoor de sidebar niet op de categoriepagina’s van de evenementen wordt getoond.
De precieze oplossing weet ik helaas niet 1,2,3 aangezien ik verder geen ervaring heb met de plugin. Wellicht dat er iets fout staat in de CSS code van de plugin. Zo te zien wordt er ook een aparte template geladen voor de categoriepagina’s wat dit probleem ook kan veroorzaken.
Je kunt het beste de maker van de plugin vragen om de oplossing. Hij zal dit het eenvoudigst kunnen vertellen en reageert zo te zien regelmatig op vragen in het supportforum van WordPress. Je kunt hier je vraag stellen: https://wordpress.org/support/plugin/event-organiser
Dank je wel voor de snelle reactie. Ik ga ermee aan de slag.
Als ik een antwoord heb zal ik je dit laten weten.
Groet,
Arno
Hoi Maikel,
Hierbij wil ik je vragen omdat ik het op internet niet kan vinden. Zijn de instellingen voor elk soort website hetzelfde ik heb namelijk een webwinkel in wordpress geldt daar dezelfde instellingen voor!
alvast bedankt voor je antwoord!
In principe is de basis altijd voor alle websites hetzelfde en zijn er geen specifieke instellingen voor webshops. Met de plugin krijg je wel een extra optie voor je productpagina’s, maar de standaardinstellingen zijn zoals je dan kunt zien gewoon hetzelfde als bij berichten en pagina’s.
Ik heb de Yoast plugin precies zo ingesteld als hier beschreven, maar in de google resultaten zie ik vaak dat het resultaat er als volgt uitziet:
Categorie | Websitetitel
Domeinnaam/Categorie
Dus de titel van het onderwerp waar ik een artikel over heb geschreven staat er niet bij. Het wordt wel door Google gevonden door de Metabeschrijving die ik heb opgegeven.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ook de titel van het bericht goed in beeld komt?
In principe heeft Google altijd het laatste woord, hoe goed alles ook ingesteld kan staan. Het is echter wel vreemd dat overal categorie | websitetitel komt te staan terwijl je het hier volgens mij over een normaal bericht hebt waar de titel niet goed van staat.
Heb je alles recent aangepast? Wanneer dit het geval is kan het altijd even duren voordat Google alles corrigeert. Meer informatie over de verkeerde titel in de zoekresultaten kun je in dit artikel lezen.
Hallo Maikel,
ik wil graag breadcumbs toevoegen aan mijn website. Ik heb de uitleg van Yoast op zijn site gelezen, maar kom er nog niet uit. Ik wil breadcumbs toevoegen onder de titel van elke pagina, waar moet ik de code dan plakken in de editor? Hoe heet dat PHP bestand?
Hier valt weinig over te zeggen omdat dit afhankelijk is van het thema dat je gebruikt. Vaak is het single.php voor de berichten en page.php voor de pagina’s.
Het kan echter ook zijn dat het thema waar jij van gebruikt maakt via deze bestanden weer andere dingen oproept waardoor je het in een ander bestand moet aanpassen.
Ik zou ook graag h2 en h3 in mijn berichten toevoegen. Kan dat ook met deze plugin en hoe moet ik dat activeren?
Hier is een standaardfunctie in WordPress voor. Zie Hoe maak je tussenkoppen in WordPress
Hoi,
weet jij misschien hoe ik dit probleem kan oplossen: als ik de Yoast plugin activeer werkt krijg ik een feed error. Bovendien is mijn sitemap een ‘blank page’. Ik heb al van alles geprobeerd maar kom er niet uit.
Weet jij misschien de oplossing?
groetjes,
Nicole
Wat is de melding van de feed error en bestaat deze error ook als alle andere plugins uit staan?
Wat de sitemap betreft, het wil weleens helpen om het vinkje weg te halen, op wijzigingen opslaan klikken en om het vervolgens weer opnieuw aan te zetten. Geen idee waarom dit werkt, maar dit heeft weleens bij een van mijn sites geholpen.
Ik bij instellingen bij Wordpress opgegeven dat de domein zonder www wordt weergegeven, nu heb ik dat bij google webmaster tools precies andersom gedaan (stom). Nu zie ik wel waar ik dat in webmastertools kan veranderen alleen moet ik de site zonder www verifieren en dat lukt me niet.
Moet ik het veranderen in webmaster tools en zo ja, hoe moet dat dan?
In Google Webmastertools hoor je zowel de www als zonder www variant te kunnen verifiëren. Dit staat verder los van WordPress. Wellicht kun je een andere methode kiezen om het te proberen te verifiëren. Meestal lukt het altijd wanneer je html-bestand upload.
Het is gelukt. Wederom bedankt voor je heldere antwoord 🙂
Informatief stuk, heeft me goed geholpen, bedankt.
Geen dank, leuk om te horen dat dit artikel je verder geholpen heeft.
Beste Maikel,
Hoe kan ik microdata seo invoegen? Het lijkt mij overbodig om hier een extra plugin (raven) voor wordpress te installeren toch?
Dank alvast voor je antwoord
Monique
Bij de WordPress SEO plugin heb je niet de mogelijkheden om microdata toe te voegen zoals dat bij de plugin Schema Creator by Raven kan. Je zal deze dus toch moeten installeren.
Beste Maikel,
ik heb een vraag.
ik heb een facebookplugin geinstalleerd om pagina’s aan te kunnen bevelen, maar nu krijg ik elke pagina de melding ; er wordt alleen veilige inhoud weergegeven. kan jij me aangeven wat ik fout doe?
ik heb geen idee wat er verkeerd gaat. maar de melding moet weg natuurlijk
alvast bedankt voor je tijd
dennis
Ik krijg nergens een melding te zien op je website, maar volgens mij is dit een melding die je alleen bij Internet Explorer weleens te zien krijgt.
Als het door de aanbeveel knop komt zal het zijn omdat de iframe op een verkeerde manier geladen wordt. De oplossing is vrij eenvoudig, je moet deze plugin verwijderen en op zoek gaan naar een andere plugin die het op de correcte manier doet.
Ha Maikel,
Bij mij gaat het al snel mis :-). Ik krijg na het installeren en activeren niet eens in de sidebar een tabje SEO te zien. Ik kan dus niet eens in het dashboard komen.
Wel staat de plug-in in de rij geinstalleerde plug-ins en daar kan ik alleen aanklikken: FAQ, premium support, instellingen, deactiveren en bewerken.
Alvast dank voor uw reactie.
Waarschijnlijk zorgt een andere plugin of het thema dat je gebruikt voor een conflict met de WordPress SEO plugin. Je kunt dit testen door alle plugins uit te schakelen om te kijken of het dan wel werkt. Verschijnt het SEO tabje, dan kun je alle plugins 1 voor 1 aanzetten om erachter te komen welke voor het conflict zorgt en hier een alternatief voor zoeken.
Hoi Maikel,
Wat een handig artikel! Ik ben een aantal van jou tips aan het uitvoeren geweest, maar loop nu tegen iets anders aan. Onder mijn artikelen, komt wel de Wordpress SEO Door Yoast te staan, maar niet de invul mogelijkheden. Ik heb al vanalles geprobeerd. Waarschijnlijk staat er gewoon een instelling verkeerd, maar ik kom daar niet uit. Ook als ik bij het SEO dashboard kom, kan ik bij titels en meta’s ook niets veranderen. Staat niets weergegeven. Heb jij tips hoe ik dit weer kan laten functioneren? Heb de standaardsettings al gereset.
Al vast bedankt.
Hoi Sanne,
Heb je recent een nieuwe plugin geïnstalleerd? Mijn eerste gedachte is dat er een conflict is met een andere plugin waardoor de invulvelden niet meer verschijnen. Je kunt dit testen door alle plugins, op WordPress SEO by Yoast na, tijdelijk uit te schakelen. Controleer vervolgens of het weer mogelijk is om alles in te vullen en dan weet je of een andere plugin de oorzaak is.
Indien dit het geval is kun je alle plugins 1 voor 1 weer inschakelen om te kijken welke plugin de boosdoener is. Voor deze plugin kun je het best een vervangende plugin zoeken indien je de functionaliteit wilt behouden.
Laat maar horen of dit het probleem heeft opgelost, anders zal ik nog even verder kijken wat het kan zijn.
Beste Maikel,
Als ik naar de Titels en Meta’s -> home ga
Kan ik de Titel en Meta niet aanpassen, ook de Auteur metadata staat hier niet,
misschien dat dit met mijn thema te maken heeft (Whoothemes) kan dat ?
Op de site van Yoast staat ook dat je een extra optie moet hebben (Generate SEO title) als
je de SEO Title van je pagina of post wil veranderen, maar deze optie staat er bij mij niet bij.
Kan jij vertellen hoe jij te werk gaat hier, als ik artikelen van je zoek in Google staat
soms wel en soms niet je site erbij ..
Kan jij aub laten weten wat ik het beste kan doen, soms heb ik lange titels bij mijn
artiekels staan en deze wil ik eigen late staan, maar omdat de SEO plugin deze overneemt
wordt de tekst nu te lang en is hij niet volledig zichtbaar op Google
Dat je titel en meta van de homepage niet kunt aanpassen kan al veroorzaakt worden als je een pagina als homepage gebruikt. De titel en meta van de desbetreffende pagina wordt dan gebruikt
De auteur meta data is in de tussentijd verplaatst naar Social -> Google+. Ik zal dit artikel binnenkort weereens een update geven. Na bijna een jaar is er weer genoeg net iets anders. 🙂
Het Generate SEO Title gedeelte waar je het over hebt heb ik volgens mij 2 jaar geleden een keer gezien. Dit is volgens mij ook verdwenen uit de plugin omdat dit allemaal automatisch gaat al.
Ik plaats zelf zelden “- Webtalis” achter de titels, dit doet Google zelf waar zij het nodig vinden.
Bij het kopje Titels en Meta’s kan ik bij tabblad “home” geen auteursgegevens invullen. Er staat gewoonweg niets…
Enig idee hoe dit komt?
Ik wil namelijk een foto toevoegen bij de zoekresultaten, echter is het profiel van google plus wel gekoppeld met de site alleen verschijnt er geen foto.
Dit komt omdat de plugin nogal wat updates heeft ondergaan en dit onderdeel weg is gehaald op die plek. Je kunt overigens beter hier kijken voor als je een auteursfoto wilt toevoegen: https://webtalis.nl/auteursfoto-bij-je-website-in-google/
Ik heb sinds vandaag de Wordpress SEO plugin aangepast als vervanging van Platinum SEO.
Echter lukt het niet om de titel van een post aan te passen.
Ik heb ingevuld:
%%title%% | Welkom
Maar alleen de titel van de titel van de post verschijnt als titel.
Ik heb daarna nog getest om de gehele %%title%% | Welkom te vervangen met een testtitel
Maar nu veranderd er helemaal niks en blijft de normale blogtitel gewoon.
Enig idee hoe dit opgelost kan worden?
Alvast bedankt.
Dan zal de title tag verkeerd staan in je header.php. Bekiijk “Titels en Meta’s -> Algemeen – Titelinstellingen” op deze pagina voor de uitleg.
Bedankt Maikel.
Ik weet al wet het probleem was. Het komt omdat de SEO title in de posts ingevuld zijn met de normale titel. Dus zonder | welkom
Die overschrijft dus de ingestelde %%title%% | Welkom
Heb jij enig idee hoe ik in 1 keer alle SEO titles kan verwijderen? Anders moet ik het stuk voor stuk aanpassen….
Bedankt!
Klopt, per bericht/pagina kun je de globale instellingen wijzigen. Er is volgens mij geen optie in de plugin zelf om alle huidige ingevulde titels e.d. te verwijderen.
Via de database zal dit echter wel mogelijk moeten zijn, ik weet alleen niet precies waar in de database want ik heb dit nog nooit hoeven te doen.
xml sitemaps werkt bij mij niet. Wanneer ik klik op de knop “XML Sitemap”, krijg ik de volgende error:
Fout tijdens laden van stijlblad: Er is een netwerkfout opgetreden tijdens het laden van een XSLT-stijlblad: domein.nl/wp-content/plugins/wordpress-seo/css/xml-sitemap-xsl.php
De pluigin gebruik ik voor twee websites: domein.nl en sub.domein.nl
gr
Hallo Jan,
Ik zou even naar deze topics kijken en de oplossingen uitproberen:
http://wordpress.org/support/topic/plugin-wordpress-seo-by-yoast-error-loading-stylesheet-on-sitemap
http://wordpress.org/support/topic/plugin-wordpress-seo-by-yoast-www-error-805303f4
Succes
Het werkt helaas niet moor mij.
Ik zou dan wat verder zoeken op het forum van WordPress, er zal vast wel een goede oplossing bij zitten wanneer je op de foutmelding zoekt.
Lekker uitgebreid, dank je wel. Binnenkort gaan wij ons blog lanceren, uiteraard geheel in Wordpress, dus zit al even te stoeien met Yoast SEO. Dit artikel is daarbij zo’n beetje mijn bijbel 🙂
Gr Arne
Haha mooie woorden, bedankt. Succes met de lancering van je blog.
Dank, helemaal gevolgd. Hier was ik naar op zoek!
Fijn om te horen dat het allemaal gelukt is.
Bedankt voor deze duidelijke uitleg. Top artikel!