De site ondervindt technische problemen melding oplossen

Wanneer een probleem zich voordoet op je WordPress-website, kan het zijn dat je de volgende melding te zien krijgt als je probeert in te loggen:

De site ondervindt technische problemen. Controleer de admin e-mail inbox van je website voor instructies.

Sinds WordPress versie 5.2 is er namelijk een ingebouwde functie die herkent wanneer een plugin of thema een fatale fout maakt.

Als deze fatale fout ook invloed heeft op de front-end van je website, dan zullen je bezoekers de foutmelding “De site ondervindt technische problemen.” in beeld zien staan. Voorheen zag je in dit geval altijd een volledig wit scherm, ook wel the white screen of death genoemd.

Hoe kun je de technische problemen oplossen?

Wanneer je dus probeert in te loggen op je website, terwijl iets een fatale fout veroorzaakt, kun je niet meer in het dashboard komen. Je krijgt alleen een pagina met het volgende te zien:

WordPress website ondervindt technische problemen.

Als het goed is ontvang je dus een e-mail met instructies. In deze e-mail staat welke plugin of thema de oorzaak van het probleem is. Verder krijg je onderaan de mail ook de daadwerkelijke foutmelding te zien, wat weer handige informatie is wanneer je bij iemand hulp zoekt. Het probleem kan dan sneller opgelost worden.

Hieronder volgt een voorbeeld van een e-mail die je kunt krijgen voor je beeldvorming:

In dit geval lees je direct door welke plugin het komt. Bij foutdetails zie je om wat voor error het gaat en op welke regelnummer van een bestand het fout gaat.

Mocht je het dashboard niet op een normale manier kunnen benaderen, dan kun je een de speciale herstelmodus link alsnog bij het dashboard kunnen komen. Je kunt hierdoor veilig het probleem onderzoeken en oplossen. Deze link is 1 dag geldig. Wanneer de link verlopen is, zal er een nieuwe mail naar je worden gestuurd met een nieuwe link.

Om het probleem uit deze mail op te lossen waren twee mogelijkheden. De eerste mogelijkheid die eigenlijk bijna altijd wel van toepassing is, is de plugin deactiveren. De tweede mogelijkheid was in dit geval de plugin updaten, waarna het probleem zich niet meer voordeed.

In de meeste gevallen zullen de oplossingen bij jou niet heel anders zijn, hoewel deactiveren niet altijd de ideale oplossing is natuurlijk indien de functie ontzettend belangrijk voor je website is.

In dat geval kun je beter de plugin ontwikkelaar benaderen met de foutmelding, zodat hij of zij het kan oplossen in een volgende versie van de plugin (of thema).

Wat als ik geen e-mail instructies krijg?

Je zal niet de eerste zijn waarbij de e-mail met instructies om het probleem op te lossen niet binnenkomt. Dit kan zijn omdat:

  • Het admin e-mailadres gericht staat naar de maker van de website en dit nooit naar jouw e-mailadres is gewijzigd.
  • Je simpelweg niet weet naar welk e-mailadres het wordt verzonden en of je deze nog wel hebt.
  • Mails van je websites nooit aankomen door een verkeerde configuratie.

De oorzaak kun je beter naderhand achterhalen. Waar het nu eerst om draait, is hoe je het probleem van je website nu kunt oplossen.

In dit geval is de debug functie van WordPress je redder in nood. De informatie die je te zien krijgt na het activeren van de debug modus, zal vermoedelijk een foutmelding over het probleem zijn.

Je kunt de debug functie aanzetten in het wp-config.php-bestand van je WordPress-website. Dit bestand is te benaderen via FTP. Eenmaal het bestand geopend, kun je zoeken naar de volgende code:

define( 'WP_DEBUG', false );

Verander deze code van “false” naar “true”.

define( 'WP_DEBUG', true );

Wanneer je nu jouw website bekijkt of probeert in te loggen op je website, zal je een foutmelding zien staan die je kan helpen met het ontdekken van de oorzaak. Vervolgens is het meestal de oplossing om een plugin of thema te updaten of te deactiveren.

Wil je meer leren over WordPress onderhoud?

WordPress Onderhoud Mockup

Wil je stressvrij jouw WordPress website kunnen onderhouden en zonder moeite problemen oplossen? Bekijk de WordPress Onderhoud Training

Help, ik kom er niet uit!

Het kan een eenvoudig op te lossen probleem zijn, maar het kan ook zijn dat het vrij technisch is en je er helemaal niet uit komt of er niet teveel tijd aan wilt besteden.

Mocht je er niet uitkomen of het niet zelf willen oplossen, dan kun je mij altijd inhuren om het probleem voor jou op te lossen. Jij kunt je dan zonder zorgen richten op de zaken waarin jij in uitblinkt.

  1. Hoi Michael,
    Ik krijg na WordPress op de FTP van een subdomein te hebben gezet een de wp-config file inlogs te hebben ingevuld meteen deze error. occasions.hs-corse.nl.
    hoe kan dit ? 🙁 snap er niks van.

    Alvast heel erg bedankt!
    Groetjes Lindsay

  2. hallo Maikel,
    In navolging van mijn vorig bericht:
    Ik heb een back-up terug gezet en daarmee is nu de site weer even online. Voormijn probleem kwam ik bij deze oplossing terecht;
    https://wordpress.org/support/topic/3-4-29-broke-my-wp-site/#post-13438129
    Maar ik denk dat ik iets verkeerd heb ingevuld want bij mij werkte dit niet. Wel de back-up dus. Nu ga ik kijken hoe ik voor elkaar ga krijgen dat dit niet weer gebeurd.
    Heb jij misschien enig idee hoe het komt dat ik geen emails ontvang? Moet je daar iets voor aanvinken?
    Hartstikke bedankt voor al je tutorials en oplossingen, ik heb er veel al aan gehad.Bedankt voor het delen

  3. Goedemorgen,
    Ik heb ook het probleem dat ik geen mail ontvangen heb. Door jouw aanwijzingen heb ik nu gezien dat het probleem zit in Ninja Forms public_html/wp-content/plugins/ninja-forms/ninja-forms.php on line 354. Moet ik nu deze plugin verwijderen en daarna alles opnieuw opbouwen of kan ik het probleem anders oplossen?

    • Je kunt updaten (indien er een update is) of downgraden naar een versie die wel werkt. Wanneer je downgrade even in de gaten houden wanneer er een nieuwe update is. Hierin zal het probleem vermoedelijk verholpen zijn.

  4. Ik heb dit probleem op mijn site en heb de mail niet ontvangen. Wel heb ik de laatste stap ondernomen, waardoor ik er achter ben gekomen dat het ligt aan mijn elementor pro. Hoe ga ik deze plugin updaten als ik niet kan inloggen op mijn site? Hopelijk kan je me hiermee helpen!

Geef een reactie