Home / Zoekmachine Optimalisatie / Evergreen content: Wat is het en hoe maak je het?

Evergreen content: Wat is het en hoe maak je het?

Evergreen content

Wanneer je aan content marketing doet zie je al snel de woorden evergreen content schrijven voorbij komen. Waarschijnlijk heb je geen enkel idee wat de betekenis hiervan is.

Evergreen content verwijst naar artikelen die op de lange termijn actueel en relevant blijven voor je bezoekers. Kortom, evergreen content is tijdloze inhoud. Het is super handig om dit soort artikelen op je website te hebben, omdat je er jarenlang plezier van kan hebben. Gelukkig is dit soort inhoud voor alle websites wel te verzinnen.

In dit artikel zal ik je meer vertellen over evergreen content en zal ik ook wat voorbeelden noemen van wat wel of niet evergreen content is. Verder geef ik je ook tips hoe je evergreen content kunt maken.

Wat is evergreen content?

De term ‘Evergreen’ heeft te maken met bomen en planten die heel het jaar door groen blad behouden. Op het gebied van content marketing en zoekmachine optimalisatie houdt het in dat evergreen content artikelen zijn die actueel blijven, ook al is het een aantal jaar geleden gepubliceerd. Kort gezegd is het tijdloze content op je website.

Tijdloze artikelen hebben meerdere voordelen voor je website. Ik zal er een aantal voor je noemen:

  • Het kan helpen om een constante bezoekersstroom te krijgen via de zoekresultaten.
  • Wanneer het onderwerp relevant blijft zal het je op de lange termijn meer bezoekers opleveren dan artikelen die tijdsgevoelig zijn.
  • Het bestaat meestal uit basisinformatie over het onderwerp waar je website over gaat. Je kunt vanuit veel artikelen hier een link naartoe maken.
  • Je hoeft door de jaren heen weinig aan te passen aan je artikelen, dus het kost je weinig tijd nadat je het geschreven hebt. (Tip: Zo nu en dan een aanpassing doen is wel altijd goed)

Voorbeelden van evergreen content

Laat ik starten met voorbeelden van mijn eigen website, want ook ik heb evergreen content. Dit artikel is er een perfect voorbeeld van, want de betekenis van evergreen content zal niet veranderen, dus de informatie ook niet echt. Nog meer voorbeelden zijn eigenlijk zo goed als alle artikelen die ik op de WordPress woordenlijst heb staan. Dit zijn allemaal ‘Wat is’ artikelen over onderwerpen die uitstekend geschikt zijn voor tijdloze content.

Verder heb ik ook nog artikelen over hoe je een WordPress webshop kunt maken. Sommige mensen zouden dit evergreen content noemen, omdat webshops zeker niet weggaan en mensen daarom altijd wel willen weten hoe je een webshop kunt maken. Hoewel het onderwerp wel evergreen kan zijn, is het artikel zelf verre van tijdloos. WordPress blijft doorontwikkelen en alles wat ik dit jaar schrijf kan volgend jaar alweer verouderd zijn. Keer op keer moet ik dus afbeeldingen aanpassen en de informatie up-to-date brengen en hier gaat veel tijd inzitten.

Hetzelfde is eigenlijk ook bij het onderwerp ‘voetbal uitslagen’. Het onderwerp is tijdloos, maar je kunt wekelijks nieuwe uitslagen invoeren omdat je anders alweer verouderd bent.

Zelf zie ik evergreen content dus content waar je ook het jaar erop weinig aan hoeft te doen. Natuurlijk is het goed om je content wel na te lopen en waar nodig iets aan te passen, maar een complete make over van het artikel zoals bij het webshop maken artikel is zeker geen evergreen content.

Ik zal je nog een aantal voorbeelden geven. Wanneer je een reis website hebt en een artikel schrijft over welke evenementen er bijvoorbeeld in Parijs zijn in de maand december van dit jaar, dan kun je hier een artikel over schrijven en bezoekers ontvangen. In de maand januari is je artikel en alle informatie niet meer relevant en verouderd.

Een artikel over leuke dingen die je in de maand december kunt doen in Parijs kun je daarentegen wel evergreen maken. Zo zijn er bepaalde dingen die je sowieso nooit mag missen wanneer je Parijs bezoekt en zijn er ongetwijfeld ook jaarlijks terugkerende winterse dingen die echt de moeite waard zijn. Verder kun je het ook hebben over het weer in december, wat over het algemeen jaarlijks ongeveer hetzelfde zou moeten zijn.

Hoewel je dit soort artikelen ook weleens een update zal kunnen geven, wat alleen maar goed is want Google houdt van up-to-date artikelen, is de informatie veelal tijdloos en zoeken bezoekers er jaarlijks naar wanneer een trip in december op de planning staat of geboekt gaat worden.

Hoe kun je evergreen content maken?

Hopelijk heb je ondertussen een goed idee over wat evergreen content is en zie je het nut ervan om hiermee aan de slag te gaan voor jouw website.

Ik zal je daarom ook een aantal tips geven over hoe je evergreen content kunt maken en zal je ook een aantal ideeën geven waarover je zou kunnen schrijven.

Zoek relevante onderwerpen en zoekwoorden

Oké, we hebben dus onderwerpen nodig die tijdloos zijn en waar je ook tijdloze artikelen voor kunt schrijven. Het maakt niet uit in welke markt je zit, er zijn altijd wel van dit soort artikelen te beschrijven. Wel is het handig om ook te weten over een beetje veel naar gezocht wordt. Dit kan met gratis met behulp van de Google Zoekwoordplanner. Je hebt hier wel een Adwords account voor nodig, maar je hoeft niet daadwerkelijk te adverteren.

Wanneer je bijvoorbeeld bepaalde marmeren vloeren verkoopt, dan kun je een artikel schrijven over hoe je een marmeren vloer kunt schoonmaken. Hier wordt vrij regelmatig naar gezocht in Google en het artikel is eenvoudig tijdloos te maken.

Indien je de Google zoekwoordplanner gebruikt kun je direct ook andere suggesties zien. In dit geval kom je dan ook onderwerpen tegen als ‘dof marmer glanzend maken’ en ‘vlekken in marmer verwijderen’. Dit zijn allemaal onderwerpen waar tijd geen rol speelt en die altijd relevant blijven.

Verder vraag je je wellicht af wat voor soort artikelen je allemaal zou kunnen maken die als evergreen content beschouwd kunnen worden. In principe alles wat tijdloos is natuurlijk, maar vaak zijn het dit soort type artikelen:

  • Handleidingen: Dit kan ontzettend veel zijn en is vaak een stap voor stap uitleg over een bepaald onderwerp. Hoe kun je een kast bouwen van steigerhout, hoe kun je een marmeren vloer schoonmaken, etc.
  • ‘Wat is’ artikelen: Veel werkgebieden hebben vaktermen. Voor de mensen in de branche is het duidelijk, maar als leek of nieuweling zou uitleg over de betekenis van bepaalde woorden fijn zijn.
  • Advies en tips: Het maakt niet uit waar je website over gaat, advies en tips zijn altijd welkom. Heb je bijvoorbeeld een blog over eten, dan zou je advies en tips kunnen geven hoe je zo min mogelijk voedsel kunt verspillen.

Dit waren 3 voorbeelden, maar je kunt natuurlijk nog veel meer kanten op. Zolang je het idee maar snapt van wat een evergreen content artikel precies is zit je goed.

Gebruik geen data in je artikelen

Evergreen content hoort, behalve hooguit de publicatiedatum of laatste geúpdate datum, geen enkele andere data te tonen. Het is dus niet verstandig om een artikel te schrijven over hoe je voedsel verspilling in [jaartal]. Het jaar daarop lijkt het artikel alweer verouderd, terwijl dit niet het geval hoeft te zijn. Een zoeker zal echter een ander artikel eerder aanklikken omdat die actueler aanvoelt. Probeer hier dus voor op te passen.

Natuurlijk mag je wel historische data in je artikel verwerken, dat is geen enkel probleem. Wanneer een bepaalde gebeurtenis in het verleden was en dat wil je benoemen, dan is dit ook door de jaren heen nog steeds relevant.

Schrijf je echter dingen als ‘eerder dit jaar’, dan is dit volgend jaar verouderd en maak je jouw content niet evergreen. Je snapt het idee denk ik wel.

Zorg dat je evergreen content up-to-date blijft

Eens in de zoveel tijd kan ieder artikel wel een update gebruiken. Ja, zelfs evergreen content wat tijdloos is. Blijf dus met enige regelmaat je artikelen controleren en voeg waar nodig nieuwe relevante informatie toe. Het kan tenslotte altijd zijn dat door de tijd heen nieuwe informatie beschikbaar is gekomen of een gebeurtenis heeft plaatsgevonden die alles anders maakt.

Daarnaast kan het zijn dat je uitgaande links hebt naar websites die wellicht niet meer bestaan of een artikel van de website hebben afgegooid. Voor de gebruikerservaring is dit niet fijn, maar wanneer je het regelmatig controleert kun je de link aanpassen of helemaal verwijderen.

Zelfs wanneer je schrijft over het schoonmaken van een marmeren vloer, dat ik eerder als voorbeeld heb genoemd, kan het zijn dat je schoonmaakproducten aanbeveelt die wellicht niet meer op de markt zijn. Je kunt dan een nieuw alternatief toevoegen aan je artikel.

Google en andere zoekresultaten houden van informatie dat vers is (net geschreven). Het updaten kan dan ook helpen om aan Google te laten zien dat je artikel relevant blijft en dat je ervoor zorgt dat alle informatie up-to-date is.

Je bezoekers zullen jouw up-to-date evergreen content ook waarderen en je als autoriteit gaan zien omdat je altijd jouw zaakjes op orde hebt op je website. Ik kan je daarom alleen maar aanraden om vandaag nog te starten met het schrijven van evergreen content.


WordPress Hulp Nodig? Join Het WP Lab

Het WordPress Lab Mockup

Heb je vragen aan de hand van dit artikel of wil je verder op weg geholpen worden met je website?

Sluit je aan bij Het WordPress lab, een community voor WordPress-liefhebbers waarin ik antwoord geef op jouw WordPress vragen en je toegang krijgt tot al mijn WordPress cursussen.

«
»