Google suggesties gebruiken voor meer bezoekers via longtail zoekwoorden

Je hebt waarschijnlijk vast al eens gehoord dat mensen meer zoeken met longtail zoekwoorden dan met shorttail zoekwoorden.

Ongeveer 30{32f65c9ada3faeb23e650eff87e781e3f4ba3bc800588e5965aad85b8f21f9f8} van alle zoekopdrachten zijn shorttail en de overige 70{32f65c9ada3faeb23e650eff87e781e3f4ba3bc800588e5965aad85b8f21f9f8} zijn longtail.

Het is voor mijn website niet anders en ik richt me dan ook extra op longtail zoekwoorden bij artikelen waarmee ik echt goed wil scoren. Het mooie is dat jij dit ook kunt doen.

In dit artikel zal ik je laten zien hoe je longtail zoekwoorden kunt vinden, maar ik zal je nu eerst vertellen wat longtail en shorttail zoekwoorden nou eigenlijk precies zijn.

Wat is een shorttail en wat is een longtail zoekwoord?

Een shorttail zoekwoord is een zoekwoord dat meestal bestaat uit ongeveer 1-2 woorden. Het is een korte combinatie van zoekwoorden waar vaak veel op gezocht wordt.

Het is meestal vrij moeilijk om hier goed op te kunnen scoren in de zoekmachines omdat het algemene termen zijn die overal wel gebruikt worden en waar in veel gevallen veel websites graag op willen ranken.

Enkele voorbeelden van shorttail zoekwoorden zijn:

  • Laptop
  • Goedkope vakantie
  • Gitaar

Zoals je ziet zijn de zoekwoorden kort en erg algemeen. De zoeker kan na een zoekopdracht als deze nog allerlei verschillende kanten opgaan.

Een longtail zoekwoord bestaat meestal uit 3-4 woorden en alles wat meer is. Er wordt over het algemeen wat minder op deze specifieke zoekwoordcombinaties gezocht, maar het is wel eenvoudiger om hier op te ranken.

Enkele voorbeelden van longtail zoekwoorden zijn:

  • 17 inch laptop met lange batterijduur
  • Goedkope vakantie in het zuiden van Frankrijk
  • Akoestische gitaar kopen tips

Zie je het verschil al? Deze zoekopdrachten zijn een stuk specifieker en je weet ook veel beter wat voor informatie de bezoeker wilt. Je kunt deze bezoeker dan ook beter helpen en het is ook nog eens eenvoudiger om op dit soort zoekwoorden te scoren.

Longtail zoekwoorden vinden via Google suggesties

Wanneer je het onderwerp weet waar je een artikel over wilt maken voor je website kun je gebruik maken van Google Suggesties om erachter te komen wat je allemaal eventueel ook nog in het artikel kunt behandelen. Google Suggesties zijn de zoekwoorden die Google extra weergeeft wanneer je een zoekopdracht intypt.

Ik zal een voorbeeld geven.

Stel je wilt een artikel maken over beginnen met hardlopen. Je kunt dan naar Google gaan en de zoekopdracht “beginnen met hardlopen” invullen. Vervolgens zie je direct een aantal aanvullende suggesties:

Google Suggesties beginnen met hardlopen

Dit zijn allemaal onderwerpen die je in je artikel zou kunnen verwerken of wellicht een apart artikel over kunt maken. Het mooie van deze suggesties is dat er ook echt naar gezocht wordt, Google zou deze suggesties anders niet geven.

Wanneer je meer suggesties wilt als vier kun je naar de onderkant van de pagina te scrollen. Hier kun je namelijk nog meer suggesties vinden:

Google Suggesties onderkant pagina

Eenvoudig hé? Je kunt met dit trucje dus eenvoudig extra ideeën opdoen om over te schrijven.

Overdrijf niet met zoekwoorden

Het is mooi dat je nu weet waar je over kunt schrijven en wat je allemaal in een artikel kunt verwerken. De fout die je echter niet moet maken is om voor de zoekmachine te schrijven. Schrijf altijd voor je bezoekers.

Het heeft dus geen nut om bijvoorbeeld 7 keer “beginnen met hardlopen app” in je artikel te verwerken. Deze zoekcombinatie klinkt tenslotte niet heel lekker in een normale zin, terwijl je wel met allerlei varianten op deze zoekwoorden wel een normale zin kunt maken.

Google is vaak slim genoeg om te begrijpen waar het over gaat. Doe dus altijd wat het beste is voor je bezoekers.

Conclusie

Het hoeft allemaal niet moeilijk te zijn om wat extra aandacht aan zoekmachine optimalisatie te geven. Je kunt allerlei keywords tools gebruiken om dingen te achterhalen, maar dit is zeker niet noodzakelijk.

Met Google Suggesties krijg je al meer dan genoeg informatie waar je wat aan hebt. Het enige wat je moet doen is de kennis die je dankzij deze informatie krijgt goed gebruiken.

Gooi je artikelen niet vol met zoekwoorden, schrijf altijd voor je bezoeker. Past het zoekwoord perfect in je artikel, maak er dan gerust gebruik van.

Richt jij je weleens op longtail zoekwoorden en ken je nog meer handige manieren om achter longtail zoekwoorden te komen?

2 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Hallo Maikel,

    > Richt jij je weleens op longtail zoekwoorden en ken je nog meer handige manieren om achter longtail zoekwoorden te komen?

    Probeer ook ubersuggest.org eens, een website die het intikken in Google Suggest nog eenvoudiger maakt.

    Mvg,
    Gert-Jan

Geef een reactie