Waar bewaar jij jouw website back-ups? Bewaar je deze op de server van je website of bewaar je het ook nog ergens anders?
In dit artikel leg ik je graag uit waarom je back-ups nooit alleen op je server moet bewaren. Je moet back-ups ook altijd op een externe locatie bewaren, zodat je niet afhankelijk van één dienst bent.
Je hebt een back-up namelijk niet voor de momenten dat het goed gaat, maar voor als het een keer flink fout gaat.
Wat als al jouw websites dagen offline zijn?
Het komt niet vaak voor, maar het zal je maar overkomen. Vorige week belde een klant mij op dat al zijn websites (een stuk of 8) offline waren. Als de websites het tijdelijk wel deden werd een pagina hooguit op zijn snelst in 15 seconden geladen. Ja, anno 2020 kan dit nog steeds gebeuren.
Voor mijn klant betekende dit veel omzetverlies, want zijn webshops draaien in deze periode uitstekend. Super pijnlijk natuurlijk en zeker niet iets waar je zelf mee te maken wil hebben.
Nu moet ik zeggen dat het altijd een keer voor kan komen dat een website offline gaat en eigenlijk geen enkele hosting provider eraan ontkomt dat er een keer iets fout gaat. Het gaat er echter om dat de websites snel weer online staan en dat de communicatie goed verloopt. Dit was nu niet het geval.
Na 6 dagen pas weer goed online
In dit geval had mijn klant een VPS bij Strato staan. Vorige week dinsdag (12 mei) begonnen de problemen en op vrijdag zag ik nog een mail voorbij komen dat er nog steeds geen oplossing was. Gisteren (maandag 18 mei) is het in de loop van de dag eindelijk opgelost.
Uiteraard hebben wij niet 6 dagen gewacht en hebben we zelf actie ondernomen. Zodra ik te horen kreeg dat alle websites offline waren heb ik gecontroleerd of er een storing was. Ik kon alleen geen storingspagina vinden en op sociale media (Twitter en Facebook) was het op dat moment alleen bij een reactie te vinden als je bij de tweets en antwoorden zocht. Pas na iets meer dan een dag werd de storing openbaar gemaakt op de contactpagina van de hosting provider.
Naast het controleren op een storing had ik ook direct de server een reboot gegeven om te kijken of dit de oplossing was. Helaas was dit niet het geval.
Nadat ik deze acties had ondernomen, hebben we contact opgenomen met de hosting provider en werd er gemeld dat er inderdaad problemen waren op bepaalde VPSen, maar dat het onduidelijk was wanneer er een oplossing zou komen. Wel werd er ook een technische vragenlijst gestuurd over de server die niet relevant was aangezien het om problemen vanuit hun kant ging. Verwarrend.
Na overleg met de klant zouden we nog even afwachten en de hosting provider een kans geven om het op te lossen. Het kan tenslotte iedereen overkomen en alles verhuizen zou ook wat werk zijn.
Na een dag was het echter nog niet opgelost en was er nog steeds niet kenbaar wanneer het opgelost zou zijn. Dit is natuurlijk onacceptabel als je een online business hebt. Je hebt namelijk niet alleen te maken met het directe omzetverlies. Het kan ook gevolgen hebben voor je Google posities als je te lang offline of slecht bereikbaar blijft. Er zat dan ook niets anders op dan alle websites te verhuizen.
We hebben even overlegd wat in mijn ogen de beste WordPress hosting provider is van dit moment en na akkoord ben ik direct begonnen met de overstap naar SiteGround.
Met externe back-ups zijn alle websites terug online gekomen
Je voelt het natuurlijk al aankomen. Doordat er back-ups extern waren opgeslagen konden we direct zonder dat we afhankelijk van iets of iemand waren direct aan de slag met het overzetten van de websites. We hebben binnen een dag alle websites kunnen overzetten naar de nieuwe hosting provider.
Nu kon ik in dit geval nog wel inloggen via FTP, waardoor ik alsnog alle bestanden handmatig ook nog heb gedownload (voor de zekerheid). Alleen bij de actuele database was bijna niet te komen, omdat het controlepaneel ook bijna niet bereikbaar was. Onhandig bij een webshop waar bestellingen gedaan kunnen zijn die nog niet zijn verwerkt. Wanneer je bijvoorbeeld dagelijks back-ups maakt kun je al in de problemen komen doordat je bestellingen mist in het systeem.
Een realtime back-up systeem als Jetpack Backups (heette voorheen VaultPress) is dan ook een uitstekende oplossing voor webshops. Je raakt dan namelijk niet snel bestellingen kwijt.
Hoe kan dit gebeuren?
Mocht je het interessant vinden of nieuwsgierig zijn waardoor deze problemen op de server zijn ontstaan. Ik ga het proberen te ontleden, maar ik kan het je niet met 100% zekerheid vertellen.
Hieronder volgt de informatie van de support medewerker. Let op, het stukje tekst hieronder is wat technischer, maar dit is de informatie die je over dit probleem krijgt.
“Er is een VZ proces geconstateerd die enorm veel resources verbruikt. Op het moment dat een VM op dezelfde hardware node van dit proces gebruik maakt, dan kan dit een hoge last en performance beperkingen veroorzaken. Dit is bekend bij de collega’s in het rekencentrum en er wordt op dit moment hard gewerkt aan een oplossing. Hierbij staan zij ook in contact met Virtuozzo, de makers van de virtualiseringssoftware.”
Normaliter zou je denken dat je een hardware node (apparaat) waar het VZ proces op draait die de problemen veroorzaakt kunt uitsluiten. Het probleem hoort dan opgelost te zijn. Je voorkomt op deze manier namelijk dat een VM (virtuele machine) op dezelfde hardware node draait, waardoor de problemen niet meer overgenomen kunnen worden.
Dat dit in dit geval niet gedaan is zal een reden hebben. Ik vermoed dat er niet voldoende capaciteit was of dat verplaatsen niet lukt door de performance problemen. Dit zou dan wel slecht zijn van de software waar gebruik van wordt gemaakt, wat je ook niet zou willen hebben als basis van je website.
De daadwerkelijke oorzaak is gissen en er zijn genoeg mensen die meer over dit onderwerp weten en het wellicht beter kunnen vertellen, maar ik vermoed dat er een update/upgrade is gedaan aan de virtualisatie software en dat dit helemaal fout is gegaan. Dat het 6 dagen duurde om op te lossen, kan ik alleen maar erg bijzonder noemen.
Conclusie
Ik hoop dat dit verhaal je ervan bewust maakt hoe belangrijk het is om back-ups niet op een enkele locatie op te slaan. Sla je back-ups altijd op meerdere locaties op, zodat je er altijd bij kunt komen.
Het lijkt soms weleens overbodig om dit allemaal goed te regelen, maar je kunt het automatiseren. Zo kun je bijvoorbeeld met de gratis versie van UpdraftPlus al back-ups naar Dropbox laten sturen.
2 reacties op “Hoe externe back-ups je business kunnen redden”
Vorig jaar heb ik een klant van mij weg verhuisd van Siteground, omdat die (toen in ieder geval) geen IPv6 ondersteunen. Vind ik voor een serieuze Hostingpartij toch wel onacceptabel.
Wat is er onacceptabel aan in jouw ogen (gewoon nieuwsgierigheid)? Los van het feit dat de prestatie ietsjes beter zou kunnen zijn, alleen hier hebben ook heel veel andere factoren invloed op.
Het is niet zo dat een website in de problemen komt als het op IPv4 draait, daarom hebben heel veel hosting providers dit nog niet.
Het neemt zeker niet weg dat IPv6 de toekomst is en de IPv4-adressen opraken, maar het is niet dat SiteGround stil staat met het ontwikkelen en verbeteren.