Sitelinks in Google onder het zoekresultaat van je website

Sitelinks in Google heb je vast al een keer gezien.

Het zijn de extra links die je regelmatig onder het bovenste zoekresultaat van een website ziet staan.

De sitelinks zijn bedoeld om bezoekers te helpen navigeren door een website.

Google analyseert de linkstructuur van een website om snelkoppelingen te maken die als sitelink gebruikt kunnen worden. Bezoekers kunnen dan via een kortere route bij deze informatie komen.

Sitelinks zijn meestal 6 extra links naar een website verdeeld over 2 kolommen. Al deze links verhogen natuurlijk de kans dat iemand op een resultaat van je website klikt.

In de afbeelding hieronder kun je bekijken hoe sitelinks in Google eruit zien voor mijn website. De bovenste resultaat is uiteraard het normale zoekresultaat en de 6 links daaronder zijn de sitelinks.

Sitelinks van Webtalis in Google

Op een mobiel apparaat worden sitelinks ook getoond in de zoekresultaten van Google. Het ziet er dan als volgt uit:

Sitelinks op mobiel apparaat

Het valt je wellicht ook op dat er “Voor mobiel” naast de beschrijving van het zoekresultaat staat. De reden waarom dit er staat is omdat Google tegenwoordig gebruik maakt van een mobielvriendelijk label.

Wanneer komen sitelinks in Google onder een zoekresultaat?

Sitelinks zie je eigenlijk bijna alleen maar voorbij komen wanneer je zoekt naar een merk/bepaalde website. Wanneer iemand bijvoorbeeld op Webtalis zoekt, dan is de kans groot dat deze gebruiker naar webtalis.nl wilt gaan.

Het algoritme van Google is slim genoeg en begrijpt waar de gebruiker heen wilt. De gebruiker krijgt hierdoor niet alleen webtalis.nl te zien, maar ook extra links van de website waarmee de gebruiker wellicht sneller naar de juiste pagina kan navigeren.

Wat is het voordeel van sitelinks bij je website in Google?

Google geeft zelf aan dat sitelinks bedoeld zijn om gebruikers te helpen om door je website te navigeren en dat de systemen van Google de linkstructuur analyseren om kortere routes te vinden die gebruikers tijd besparen.

Het voordeel van sitelinks voor je bezoekers is dus dat er extra goede resultaten te zien zijn waar direct heengegaan kan worden.

Het voordeel voor jou als website-eigenaar is dat je website meer aandacht krijgt en de kans groter is dat een gebruiker op een link naar je website klikt. Google geeft je ook aardig wat ruimte op een pagina waardoor je website meer vertrouwen opwekt en de concurrenten een stuk verder beneden op de pagina.

Hoe krijg je sitelinks bij je website in de zoekresultaten?

Sitelinks krijg je niet door een bepaalde code op je website te plaatsten of iets dergelijks. Het is dus niet het geval dat je 1, 2, 3 kunt regelen dat er sitelinks verschijnen onder je website in een zoekresultaat van Google.

Google heeft volledig de touwtjes in handen en bepaalt wanneer er sitelinks getoond worden en welke links en titels er worden weergegeven.

Hoewel we dus geen handige code kunnen plaatsen om sitelinks te krijgen, kunnen we wel ons best doen om de kans zo groot mogelijk te maken om sitelinks te krijgen.

In onderstaande video kun je enkele tips horen van Google-medewerker Matt Cutts. De video bestaat al meer dan 4 jaar, maar de informatie is nog altijd relevant.

Abonneer je op mijn YouTube kanaal

1. Zorg voor een unieke websitenaam

Is de naam van je website “taart maken”, dan is de kans op sitelinks niet heel groot. Waarom? Google geeft eigenlijk alleen sitelinks weer wanneer er echt gedacht wordt dat er naar de desbetreffende website gezocht wordt.

Wanneer je een websitenaam hebt met een “normaal” zoekwoord, dan zijn er nog heel veel andere websites die wellicht de moeite waard zijn voor de gebruiker die de zoekopdracht heeft uitgevoerd.

2. Zorg dat je op plek 1 komt in Google

De enige websites die sitelinks krijgen zijn de websites die op plek 1 staan in Google. Wanneer je een unieke naam hebt kun je meestal eenvoudig op plek 1 komen.

3. Wees geduldig en krijg een goede reputatie

In de video hoor je dat je geduldig moet zijn. Google laat niet voor alle websites sitelinks zien. Google laat pas sitelinks zien wanneer genoeg mensen je website kennen en je website dus een goede reputatie heeft.

Ben je dus net begonnen met je website, dan kan het nog een tijdje duren voordat je het voor het eerst ziet.

4. Zorg voor een goede websitestructuur

Hoewel je in de video niets over de structuur van je website hoort, is de structuur wel degelijk van belang. Google zegt er op deze pagina het volgende over:

“Als de structuur van uw site onze algoritmen niet toestaat goede sitelinks te vinden of als de sitelinks volgens ons niet relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker, geven we deze niet weer.”

Kun je sitelinks verwijderen of beïnvloeden?

Sitelinks zijn automatisch gegenereerde links door Google. Je kunt dus niet bepalen welke links er bij je website in de zoekresultaten komen te staan.

Het is echter wel mogelijk om invloed uit te oefenen op de sitelinks die worden weergegeven. Het is namelijk mogelijk om links van je website te degraderen.

Wanneer er een bepaalde pagina als sitelink wordt weergegeven terwijl je dit liever niet hebt, dan kun je door een sitelink te degraderen aan Google laten weten dat jij dit geen geschikte link vindt.

Dit wil overigens niet direct zeggen dat deze pagina nooit meer getoond zal worden als sitelink. Google probeert er echter wel rekening mee te houden wanneer sitelinks gegenereerd worden.

Hoe kun je sitelinks degraderen?

Wanneer je een pagina uit de sitelinks wilt degraderen kun je dit als volgt doen. Als eerste moet je ervoor zorgen dat je website aangemeld is bij de Webmasterhulpprogramma’s van Google.

Wanneer je vervolgens je website geverifieerd hebt kun je inloggen en naar “Uiterlijk van Site Search -> Sitelinks” gaan. Je komt nu op een pagina terecht met twee invulvakken.

Sitelinks degraderen

Voor dit zoekresultaat: In dit vak kun je de URL opgeven waarvoor je een specifieke sitelink niet wilt laten weergeven. Laat het veld leeg wanneer het om de homepage gaat.

Deze sitelink-URL degraderen: In dit vak kun je de URL van de sitelink invullen die je wilt degraderen.

Klik tot slot op “Degraderen” om het proces af te ronden. Je kunt maximaal 100 URL’s degraderen en de wijziging is 90 dagen geldig.

Wanneer je alles eenmaal hebt ingevuld zal het nog wel enige tijd duren voordat Google hier daadwerkelijk iets mee doet in de zoekresultaten.

Conclusie

Sitelinks in Google zijn handige links die onder een zoekresultaat van websites kunnen staan. Dankzij de sitelinks kunnen gebruikers via een kortere route op bepaalde delen van je website komen.

Voor jouw website betekent dit meer aandacht, meer kliks naar je website en een betere reputatie.

Je kunt niet met een code zorgen dat je sitelinks krijgt, maar het is nou ook weer niet dat je geluk moet hebben om deze wel te krijgen. Blijf aan je website werken en de sitelinks zullen op termijn vanzelf komen.

Heb jij al sitelinks in Google wanneer je zoekt naar je website? Laat het weten in de reacties.

12 reacties Voeg ook een reactie toe

    • Heb dit nog nooit eerder gezien op een mobiel, maar wanneer je zoiets op een computer ziet komt dit meestal door een browser extensie van Norton Security of een ander beveiligingsbedrijf.

      • Het is een screenshot vanaf mijn mobiele telefoon. Ik heb het ook niet eerder gezien en ben dan gelijk nieuwsgierig hoe ik dat ook voor mijn website kan krijgen 🙂

        • Ja dat zag ik al aan het “Voor mobiel” label. Ik heb even nagespeurd om welke website het ging ;).

          Zo te zien gebruiken ze in de title tag de volgende code om een vinkje te krijgen: ✅
          Op smartphones werkt dit zo te zien inderdaad en bij een desktop hangt het van de browser af of je een leeg vierkant of een vinkje ziet.

          Het is dus niet iets wat Google zelf doet, maar wat via een html code geforceerd wordt. Ik gok dat als veel mensen hier misbruik van gaan maken Google hier uiteindelijk wel een stokje voor gaat steken.

          • Aha, nou interessant om te weten. Ik ben niet zo´n voorstander om ´geforceerd´ de zoekresultaten te beïnvloeden. Het is inderdaad wat je zegt, op een gegeven moment gaat Google er een stokje voor steken.

  1. Aanvullend: ik zit (nog) niet op Facebook en ik heb juist moeite met de vele keren dat je hetzelfde zoekwoord moet gebruiken van Yoast om een groen bolletje te krijgen! Het maakt teksten onnatuurlijk geschreven al die herhalingen; over spammen gesproken!

  2. Sinds ik die andere SEO-plugin gebruik, gebruik ik die van Yoast niet! Ik heb ze geen enkele keer allebei tegelijk gebruikt! Anders doet hij iets uit zichzelf wat ik niet weet! Wat maakt dit gegeven voor verschil gelet op je reactie? En de plugin die actief is vraagt nu eenmaal keywords. Als dat niet kan is die plugin dan soms waardeloos?

    • De plugin van Yoast genereert automatisch ook de titel en beschrijving indien dit zo ingesteld staat. Wanneer je een van de twee plugins wilt gebruiken is het gewoon verstandig om de andere uit te doen. Let er wel op dat bij je oude artikelen de titel en beschrijving opnieuw moeten worden ingevoerd bij de nieuwe plugin.

      Wat het uitmaakt om beide plugins te gebruiken is dat je dus twee keer een titel en beschrijving invult en Google maar 1 van de 2 zal gebruiken en niet eenvoudig kan bepalen welke de juiste is.

      Het invullen van keywords is eigenlijk gewoon verspilling van je tijd. All in one SEO is daardoor niet meteen waardeloos, het is nog altijd handig wanneer je alleen een titel en beschrijving wil invullen, maar de keyword optie is wel waardeloos. De optie blijft waarschijnlijk bestaan omdat er nog altijd mensen zijn die het in willen vullen. In de plugin van Yoast heb je ook de mogelijkheid om dit aan te zetten, maar het staat standaard uit omdat het niets meer uitmaakt voor je zoekmachine optimalisatie.

      Het maakt verder niet uit dat je niet op Facebook zit, je hebt wel deelknoppen op je website. Wanneer iemand een artikel wilt delen via Facebook worden nu de juiste gegevens doorgegeven met behulp van de plugin van Yoast.

      De keyword focus is overigens niet een verplicht onderdeel om in te vullen. Wanneer je je aan het verkrijgen van een groen bolletje stoort kun je dus ook gewoon de keyword focus niet invullen en je ding blijven doen.

  3. Ik heb de Yoast-plugin een hele tijd gebruikt, maar ben er sinds de afgelopen maanden vanaf gestapt en probeer een andere plugin uit op SEO-gebied. Reden: Pakweg twaalf keer of meer hetzelfde zoekwoord moeten plaatsen in één blog wil ik het gewenste groene bolletje krijgen. Hoe sta jij hier tegenover, Maikel?

    • Het kan dan inderdaad wel vrij eenvoudig zijn om een groen bolletje te krijgen, maar de plugin van Yoast is zoveel meer dan alleen het groene bolletje. Je kunt er ontzettend veel mee instellen en zorgt ervoor dat o.a. Facebook ook de juiste informatie laat zien wanneer iemand een artikel deelt.

      Daarnaast zie ik dat je niet gestopt bent met het gebruiken, maar dat je nu twee SEO plugins hebt geïnstalleerd. Dit is zeker niet aan te raden omdat je nu Google in de war brengt omdat je twee keer de description tag hebt ingevuld. Verder zie ik dat je ook keywords aan het spammen bent wat zeker niet aan te raden is. Keywords worden sinds 2009 al niet meer gebruikt door Google en daarnaast werd het vroeger ook al niet gewaardeerd als je 25 (of zelfs meer) keywords invulde en kon dit bestraft worden.

      Ik zou gewoon bij de plugin van Yoast blijven, maar wanneer je dit niet wilt dan moet je de plugin wel helemaal uitschakelen en niet twee SEO verschillende plugins tegelijkertijd gebruiken.

  4. Maikel,

    Stomme vraag misschien, maar waar binnen wordpress stel je de omschrijving en kop in voor je website.

    In bovengenoemd voorbeeld, zie je in de eerste link een korte omschrijving van je website met daaronder een langere.

    Kan je me vertellen waar je dit moet plaatsen binnen wordpress zodat het in de zoek resultaten verschijnt.

    Gr.
    Edwin

Geef een reactie