Tover je ideeën om in gepubliceerde blogberichten

Je hebt een goed idee om een blogbericht over te schrijven.

Dit is een goede start, maar je hebt meer nodig dan alleen een idee.

Wanneer je met jouw blog vooruit wilt zal je jouw ideeën moeten omtoveren in gepubliceerde berichten.

Hier gaat het helaas weleens mis.

Het kan zijn dat je twijfels begint te krijgen, is het idee wel goed genoeg of weet je er wel genoeg over? Misschien heb je wel een lijst vol met ideeën alleen schrijf je er geen blogberichten over.

Wat je nodig hebt om dit probleem op te lossen is een simpel stappenplan die je een zetje in de goede richting geeft, zodat jij je ideeën kan omtoveren in gepubliceerde blogberichten.

Stap 1: Beoordeel je idee

Sommige ideeën zijn een goudmijn en andere zijn een nep goudmijn, ze glinsteren en zijn spannend, maar uiteindelijk heeft het geen echte waarde.

Hoe kun je het verschil vertellen? Goede ideeën voldoen aan onderstaande drie 3 punten:

Passen bij je doelgroep

Je kunt een geweldig idee hebben over voetbal, maar wanneer je website over tennis gaat zit hier natuurlijk niemand op te wachten.

Passen bij jezelf

Wanneer je liever je arm breekt dan een blogbericht schrijft over een bepaald onderwerpen kun je hier beter niet aan beginnen.

Je hoeft niet altijd overenthousiast te zijn bij ieder blogbericht dat je produceert, maar wanneer je het onderwerp waar je over schrijft haat zullen je bezoekers het merken.

Passen in één blogbericht

Ook al ben ik een fan van lange blogberichten, om in één keer 20.000 woorden te lezen heb ik niet zoveel zin en met mij zijn vele anderen.

Wanneer je een geweldig idee hebt, maar het is een onderwerp waar je een boek over kunt schrijven kun je dit het beste opdelen in een serie blogberichten of een E-book.

Stap 2: Bedenk een goede indeling voor je blogbericht

Een veelgemaakte fout is dat je van een idee direct overgaat tot schrijven. Een goede indeling voor je blogbericht is essentieel.

Een mindmap maken is een effectieve manier om een indeling te maken voor je blogbericht. Schrijf de titel (of het onderwerp) van je blogbericht op en schrijf daar omheen alle woorden die bij je opkomen.

Wanneer je dit gedaan hebt, kun je de minder nuttige ideeën wegschrappen en de andere ideeën ordenen in een logische volgorde.

Wanneer je iets uitlegt zal de volgorde logisch zijn, maar wanneer je een lijstje maakt van bijvoorbeeld kookgerechten kun je ervoor kiezen om het makkelijkste gerecht bovenaan te zetten en de moeilijkste onderaan.

Stap 3: Schrijf je blogbericht

Bij sommige mensen gaat het hier mis, zij proberen iedere zin direct perfect te schrijven. Je kunt het best eerst heel je artikel schrijven zonder te stoppen. Naderhand kun je de tekst doorlezen en eventueel dingen aanpassen, toevoegen of verwijderen.

Hieronder staan 3 tips om het schrijven van een blogbericht eenvoudiger te maken:

Schrijf de introductie op het eind

Wanneer je moeite hebt om een goede introductie te verzinnen, kun je dit beter voor het eind bewaren en eerst je artikel schrijven. Na het schrijven weet je precies wat er allemaal in je artikel staat en is het schrijven van een introductie eenvoudiger.

Zet een timer op 30 minuten

Begin met schrijven en blijf doorschrijven tot de timer afloopt. Dit kan helpen wanneer je moeite hebt met focussen of wanneer je het schrijven wilt uitstellen. De tijd kun je eventueel aanpassen naar 15 of 20 minuten.

Laat openingen vrij

Wanneer je halverwege realiseert dat je iets moet opzoeken, noteer dit dan even voor jezelf, maar blijf doorschrijven. Wanneer je iets gaat opzoeken terwijl je aan het schrijven bent, wordt je uit je ritme gehaald en dat is zonde.

Zorg wel dat je het duidelijk noteert zodat je het later niet vergeet.

Stap 4: Bewerk je blogbericht

Het is verleidelijk om te denken dat je al klaar bent als je jouw artikel hebt geschreven, je bent echter nog niet klaar.

Het maakt niet uit hoelang je al blogt, iedereen kan zijn of haar artikel nog verbeteren na het schrijven.

Bekijk eerst het groter geheel

Ondanks dat je goed hebt nagedacht over de indeling van je artikel, kan het voorkomen dat er toch iets niet helemaal klopt. Wissel de volgorde, verwijder overbodige dingen of voeg nog een aantal dingen toe.

Lees je tekst en let op rare zinnen

Herschrijf zinnen die niet lekker weg lezen. Het kan helpen om je blogbericht hardop te lezen, zo herken je eerder fouten.

Controleer op typefouten en andere fouten

Controleer je tekst op typefouten of andere fouten zoals een woord dat je bent vergeten te typen waardoor iets niet helemaal klopt.

Stap 5: Voeg opmaak toe aan je blogbericht

Een lap tekst zonder enige opmaak leest een stuk minder lekker weg dan een blogbericht met opmaak.

Aan jou de taak om te zorgen dat je blogbericht voor je bezoeker lekker weg leest en dat zij niet weggaan omdat ze 1000 woorden zonder enige vorm van opmaak moeten lezen.

  • Subkoppen geven duidelijk aan wat je bezoeker in het volgende stuk gaat lezen;
  • Bulletpoints zorgen voor wat meer witruimte en zijn eenvoudig te lezen;
  • Maak woorden dik wanneer zij belangrijk zijn, dit is handig wanneer je lezers je blogbericht scant;
  • Afbeeldingen om de aandacht te krijgen, informatie toe te voegen of om het oog van de lezer ook wat te geven;
  • Video om de lezer iets uit te leggen of om iets toe te voegen.

Stap 6: Bekijk het voorbeeld en publiceer je blogbericht

Voordat je op de “Publiceren” knop klikt is het verstandig om eerst even op de “Voorbeeld” knop te klikken en te kijken of je nog fouten ziet als:

  • Rare tekens;
  • Typefouten die je over het hoofd hebt gezien;
  • Afbeeldingen die niet worden weergegeven;
  • Overige dingen die je opvallen en niet kloppen.

In alle stappen staan dingen die je extra tijd kosten voordat je jouw blogbericht kunt publiceren. Het zorgt er echter wel voor dat alles er goed uitziet en dat je een goede eerste indruk maakt.

Heb jij zelf nog tips die je gebruikt tijdens het schrijven van je blogbericht? Laat het ons weten in de reacties.

2 reacties Laat een reactie achter

  1. Ik heb altijd wel ideetjes alleen om dit uit te werken ben je aardig veel tijd kwijt en dat heb ik eigenlijk niet.

    Dat is eigenlijk heel mijn probleem, heb weinig tijd om de dingen uit te voeren die ik wil doen.

    • Ooit al met een timer gewerkt? Je hebt vast wel ergens op een dag 30 minuten vrij, zet een timer en ga vol aan de slag met je idee.

      Wanneer je denkt dat iets echt de moeite waard is om uit te voeren, kun je dat op deze manier prima doen. Het duurt misschien langer dan je wilt maar je bereikt wel wat je wilt.

Geef een reactie