Verleiden op internet – Boekrecensie

Verleiden op internet, hoe maak je een website onweerstaanbaar? Dit is wat iedereen met zijn of haar website wil bereiken toch?

In het boek “Verleiden op internet”, geschreven door Aartjan van Erkel, kun je lezen dat online gedrag voorspelbaar is en hoe je het rendement van je website kunt verhogen door middel van een aantal technieken.

Aartjan is een internetcopywriter en trainer die bedrijven helpt om hun website onweerstaanbaar te maken voor hen online klanten. Hij heeft onder andere gewerkt voor bedrijven als SNS Bank, Booking.com, Microsoft, Nationale Postcode Loterij en Ditzo.

Feiten over het boek Verleiden op internet

Het boek Verleiden op internet (1e druk) is uitgebracht in mei 2011 en is uitgegeven door Van Buuren Management. Het ISBN is: 978-90-8965-072-6.

Het boek is 232 pagina’s lang, bevat 4 hoofdstukken en is in een scanbare internet stijl geschreven. De hoofdstukken in het boek zijn:

[checklist]

  • Maak je homepage klaar voor vliegensvlug zakendoen
  • Verleid en scoor met je productpagina’s
  • Schrijf leesbare tekstpagina’s, internetstijl
  • Sluit de deal met je webformulier

[/checklist]

Alle hoofdstukken zijn prima afzonderlijk te lezen, het is geen leesverhaal, het is een boek vol met voorbeelden van praktische tips die je zelf ook kunt toepassen op je eigen website.

Voor wie is het boek en wat kun je leren?

Het doel van dit boek is om jou ideeën op te laten doen waarmee je jouw eigen website kunt verbeteren om zo het aantal inschrijvingen, aanvragen, reserveringen of bestellingen te verhogen.

Het boek is dan ook voor iedereen die een website heeft en de conversie van zijn of haar website wil verhogen.

In het boek “Verleiden op internet” staan ontzettend veel praktische tips met voorbeelden van goed werkende en minder goed werkende Call to Action’s. Daarnaast wordt er ook ingegaan op hoe je het onderbewuste brein van de mensen kunt beïnvloeden.

Zie ook wat Aartjan zelf zegt over zijn boek en wat je ervan kunt leren:

[button color=”blue” size=”big” link=”https://webtalis.nl/boek/verleiden-op-internet” target=”blank” ]Weet je al genoeg? Bestel het boek bij Bol.com[/button]

Hieronder kun je een aantal voorbeelden uit het boek lezen om een idee te krijgen van wat je allemaal kunt verwachten.

Skip intro

Het boek begint in stijl, in plaats van een normaal voorwoord zoals in ieder boek staat er direct “Skip intro”. Het doet je misschien meteen denken aan websites met een intro filmpje waar in het klein “skip intro” staat zodat je direct kwam waar je moest zijn. (gelukkig zie je dit bijna niet meer)

Wanneer je de tijd hebt zou ik toch het “skip intro” gedeelte lezen. Aartjan zegt daar namelijk direct een aantal nuttige dingen over het menselijke brein en het beïnvloeden daarvan.

Waar is de banaan

[box type=”shadow” ]“Bezoekers van je website zijn te vergelijken met nerveuze aapjes: ze willen maar één ding, en graag een beetje snel. Net zoals aapjes ongeduldig op zoek kunnen zijn naar een banaan, speuren websitebezoekers naar iets wat zij niet kunnen weerstaan: iets opvallends om op te klikken.”[/box]

Bananen zijn volgens Aartjan ontzettend belangrijk om je conversies te verhogen en dit ontbreekt op veel websites. Een banaan is een opvallende knop waardoor je bezoekers meteen snappen dat hierop geklikt moet worden. Je kunt er dan ook een goede call to action opzetten voor extra kliks.

Geloof niet altijd je webbouwer

[box type=”shadow” ]“Ondernemers en bedrijfsleiders hebben vaak zeer veel persoonlijk contact met hun klanten. Ze weten precies waar de klanten voor komen en kennen hen soms al jaren. Je zou dus verwachten dat ze online ook dat contact en die klantkennis willen hebben. Maar als er een nieuwe website moet komen, verliezen ze dat soms toch uit het oog.”[/box]

Geloof niet altijd je webbouwer is een stuk dat zich richt op usability. Aartjan adviseert je om niet altijd de webbouwer te geloven als het gaat om de usability van je website en het vooral niet uit het oog te verliezen. In dit stuk kun je diverse tips ontvangen om erachter te komen wat je klanten willen.

Noem je formulier geen formulier

[box type=”shadow” ]“Het kost tijd en iedereen heeft weleens formulieren moeten invullen die erg lang waren, onduidelijk waren of technische problemen hadden. Alleen al het woord ‘formulier’ kan dit soort herinneringen bij klanten oproepen. Een simpele tip om het leed een klein beetje te verzachten is daarom: vermijd het woord ‘formulier’ in de titel van je formulier. Je klant is bezig met een aanvraag, inschrijving, reservering of bestelling. Noem het daarom ook zo.”[/box]

Een simpele tip, maar waardevolle tip. Wil jij liever een “reserveringsformulier” invullen of wil jij je “Reservering doorgeven”. Je kunt erg veel spelen met woorden om de taak die mensen moeten uitvoeren positiever te laten klinken.

Mijn mening over Verleiden op internet

Wanneer je de conversie van je website wil verhogen en geïnteresseerd bent in dit boek kan ik het alleen maar aanraden. De inhoud is erg waardevol en verdeeld in allemaal korte stukjes die heerlijk weglezen.

Het boek is in begrijpelijke taal geschreven en voor iedereen te volgen. Er staan ook erg veel voorbeelden van websites in het boek zodat je precies kunt zien wat bedoeld wordt in de tekst.

Daarnaast worden ook vaak andere auteurs en experts (o.a. Steve Krug en Jakob Nielsen) aangehaald in het boek, Aartjan refereert hier netjes naar, maar toch vind ik dit jammer.

Mijn mening is dat Aartjan dit niet nodig heeft, hij heeft voor grote bedrijven gewerkt en weet echt wel wat hij doet. Hij had wat mij betreft minder andere experts in zijn boek kunnen laten voorkomen. Desalniettemin maakt dit de informatie natuurlijk niet minder waardevol.

Al met al is Verleiden op internet een boek waar je wat aan hebt en als je het goed toepast kun je de conversies van je website verhogen. Het heeft mij op wat nieuwe ideeën gebracht.

Conclusie

Cover verleiden op internetWanneer jij een website hebt en hier meer conversies uit wilt halen, dan is het boek “Verleiden op internet” een echte aanrader.

Het boek kost € 20,95 en is verkrijgbaar bij diverse online winkels, waaronder Bol.com.

Er staan veel waardevolle tips en voorbeelden in van diverse experts die je kunt implementeren in je eigen website, webwinkel of online dienst.

Wanneer jij de tips uit het boek echt gaat toepassen, dan kun je het geld van het boek terugverdienen en er daarna van profiteren.

[button color=”blue” size=”big” link=”https://webtalis.nl/boek/verleiden-op-internet” target=”blank” ]Bestel het boek Verleiden op Internet op Bol.com[/button]

4 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Wat fijn dat je precies nu een boekrecensie over het boek plaatst! Ik heb ‘m zaterdag binnen gekregen. Ik blog als hobby (wel serieus) en hoef er niets mee te verdienen, maar zelfs dan is dit boek echt heel handig om te lezen.

Geef een reactie