Heb je Gmail of een mailinglijst? Let op!

Vorige week heeft Gmail een update uitgerold waar veel aan de inbox is aangepast voor de gebruikers.

Wanneer jij een mailinglijst hebt en mails verzend, ben je waarschijnlijk niet blij met deze veranderingen.

Het volgende is er aan de hand:

Gmail heeft drie tabbladen gemaakt voor alle Gmail gebruikers, een primair, sociaal en reclame tabblad. Zie hieronder hoe het eruit ziet:
Gmail 3 tabbladen

Je vraagt je misschien af wat dit uitmaakt en dat zal ik je vertellen. In veel gevallen plaats Gmail nieuwsbrieven en content-gevulde e-mails onder “Reclame”.

Met andere woorden, wanneer jij een mail naar je lijst verzend (net als ik), dan komt deze mail in veel van de gevallen bij het tabblad reclame te staan. Zeg nou zelf, heb jij ooit de neiging om op een knopje reclame te klikken? Ik ook niet, mails die onder reclame komen zullen dus veel minder snel gelezen worden.

Dit is niet alleen negatief voor jou, het zorgt er ook voor dat mensen misschien niet eens je e-mails zien, terwijl ze zich wel ervoor hebben ingeschreven en graag je e-mails ontvangen.

Google bepaald dus zelf waar je e-mails terecht komen ondanks de gebruiker zich ingeschreven heeft voor je mailinglijst en dit ook heeft bevestigd doormiddel van een double-optin.

Hoe je ervoor zorgt dat jij (of je mailinglijst) geen email updates mist!

Ik weet dat jij graag mijn mailtjes ontvangt, daarom sta je ook nog steeds op mijn lijst. Ik doe mijn best om zoveel mogelijk waardevolle informatie te plaatsen waar je ook echt iets mee kan.

Een goed voorbeeld hiervan is dit artikel om je te waarschuwen voor wat er aan de hand is met Gmail en hoe je het probleem kunt oplossen.

Ik laat je hieronder twee mogelijkheden zien waardoor je geen e-mail updates mist. Ik raad je ook aan om dit te delen met je eigen mailinglijst om te voorkomen dat iemand op je mailinglijst je e-mail updates mist. Heb je nog geen mailinglijst, dan raad ik je aan om direct een mailinglijst te starten.

Optie #1: Zet de nieuwe tabbladen uit

Wanneer je zelf wilt bepalen wat een echte mail is of een “reclame” mail, in plaats van dat Google dat voor je doet, kun je de nieuwe tabbladen uitschakelen. Je doet dit als volgt:

Klik op het plustekentje rechts naast de tabbladen.
Gmail plusteken

Wanneer je hier op geklikt hebt komt er een ander schermpje omhoog waar je “Sociaal en Reclames” kunt uitvinken. Haal de vinkjes weg en klik op opslaan.
Gmail tabbladen uitvinken

Je bent nu verlost van de nieuwe tabbladen en alles is weer zoals het was.

Optie #2: Verplaats een e-mail naar primair

Wanneer je de nieuwe tabbladen met categorieën wel kunt waarderen en wilt behouden, maar ondanks dit toch geen e-mail update van mij wilt missen kun je het volgende doen:

Ga naar het tabblad “Reclame” en vind een mail van “Maikel van de Weerd” in je inbox.

Wanneer je een mail van mij hebt gevonden, kun je deze slepen naar het tabblad “Primair”. Wanneer je dit gedaan hebt krijg je de volgende melding in je scherm te zien:
Gmail conversie verplaatsen

Klik op “Ja” om ervoor te zorgen dat de e-mails vanaf nu gewoon in je primaire tabblad verschijnen.

Je kunt deze methode voor alle mails gebruiken die je graag in een ander tabblad ontvangt.

Wat is jouw mening over deze Gmail update?

Wat vind jij ervan dat Google met deze nieuwe Gmail filter zelf probeert te bepalen waar de e-mails thuishoren? Laat het hieronder weten in de reacties.

Heb je zelf een mailinglijst, stuur dan gerust de mensen van je mailinglijst naar dit artikel door om ervoor te zorgen dat ze geen enkele email update van jou missen.

4 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Ha die Maikel,

    Het is weer even geleden dat ik op je site verscheen, maar ik vergat je niet, zoals je ziet. (Dat rijmt.) 🙂
    Zelf heb ik niets aan je informatie, want ik heb geen GMail-account. Wel ooit gehad, maar opgedoekt. Jaren geleden vond ik GMail waardeloos, zeer ongebruiksvriendelijk. Dat is inmiddels gelukkig veranderd als ik zie hoe het er tegenwoordig uitziet, bij mijn vrouw. En het is voor haar dat toch even reageer. Ik zal haar je bericht doorsturen, leert zij ook eens een jeugdig genie kennen. 😉 (Ik ben je artikel over beveiliging nog niet vergeten.) Of het voor haar van toepassing is, weet ik niet, want zij drijft geen business. Zij heeft een gewoon privé-account. Dus wat denk je?

    • Het was ook een aardig lange tijd geleden dat ik iets had geplaatst. Ik dacht dat het minder lang geleden was maar het tegendeel blijkt het geval te zijn.

      Ik denk dat je vrouw hier ook wat aan heeft wanneer ze last heeft van de nieuwe tabbladen. Ze kan dan lezen hoe ze dit weer kan aanpassen naar 1 tabblad of hoe ze mails van bepaalde mailadressen in een ander tabblad kan krijgen.

  2. Hi Maikel,

    Ik zie de gmail tabjes op dit moment nog niet; blijkbaar worden die gefaseerd uitgerold over de gebruikers. Het idee achter de tabjes is natuurlijk wel sterk, maar ik heb zo mijn twijfels of dit uiteindelijk lekker gaat werken voor iedereen. Het doet me denken aan de spam filters. Hoe goed die ook zijn, soms beland toch ongevraagd een mail in de spam lijst, waardoor je ‘m dus niet ziet. De tabjes voor ‘reclame’ en ‘sociaal’ zullen ook op ‘best effort’ basis werken, waardoor je dus toch alle tabjes moet aflopen om geen mails te missen, lijkt me.

    Nou goed, we gaan zien hoe het werkt 🙂

    @barkgj

    • Ik dacht dat iedereen dit al had, blijkbaar dus niet. Het zal dan inderdaad gefaseerd uitgerold worden zoals Google dit eigenlijk met veel dingen altijd doet.

      Op zich kan ik me ook wel in het idee vinden, alleen is de vraag waar de grens wordt getrokken voor welke mail wat is. Het is nu eigenlijk “meer gedoe” om alle mails te bekijken omdat je ook de andere tabbladen moet bekijken om te kijken of je niet een mailtje mist die je wel wilt lezen.

Geef een reactie