In dit artikel gaan we het hebben over WooCommerce reviews, want maak jij hier gebruik van of schakel je de reviews uit?
Je WooCommerce webshop installeren, configureren en de producten toevoegen is het begin. Daarna begint het echte avontuur en zal je jouw business moeten opbouwen.
Je moet dan gaan nadenken over zaken die goed kunnen zijn voor je webshop. Nadenken of je reviews moet toestaan in WooCommerce hoort hier ook bij.
Wanneer heb je voor het laatst iets online gekocht?
De reden waarom ik deze vraag stel is om je na te laten denken over wat je op is gevallen. Bij de grote webshops zie je eigenlijk altijd wel reviews staan toch? Was dit ook waar jij voor het laatst iets gekocht hebt? De kans is zeker aanwezig.
Ik vind het heerlijk om dingen online te bestellen en hier ben ik zeker niet de enige in. Dit kunnen producten zijn waar ik al bekend mee ben en blind bestel, maar het kunnen ook nieuwe producten zijn waar ik nog niet zoveel vanaf weet.
Wanneer ik een product wil kopen waarin ik keuze heb tussen verschillende soorten en er niet veel vanaf weet, dan ga ik verder kijken om te bepalen of een product de moeite waard is.
Een vraag die dan al snel naar boven komt is natuurlijk of ik het product ga kopen zonder ook maar een review gelezen te hebben. Nee, die kans zit er niet echt in. Bij onbekende aankopen wil ik toch altijd meer informatie, zeker wanneer het om een duurder product gaat.
Met mij zijn er natuurlijk nog veel meer andere mensen die er hetzelfde over denken. Dit is dan ook meteen de reden dat webshops als Bol.com en Coolblue (en natuurlijk nog veel meer andere) je de mogelijkheid geven om een review achter te laten.
Heb jij WooCommerce reviews aanstaan?
Het punt wat je hopelijk uit bovenstaande verhaal hebt gehaald is dat reviews ervoor kunnen zorgen dat een verkoop wel of niet doorgaat. Persoonlijk zie ik dan ook geen reden om WooCommerce reviews uit te schakelen.
Ja, het kan wat tijd kosten om reviews te beheren, want het zijn tenslotte allemaal reacties die mensen achterlaten. Wanneer het echter voor meer verkopen kan zorgen is er geen reden om hier een beetje tijd en energie in te steken.
Video: WooCommerce reviews in- of uitschakelen
In onderstaande video laat ik je zien op welke manieren je de WooCommerce reviews kunt in- of uitschakelen.
Lees je liever de tekstuitleg, dan kun je hieronder verder gaan.
Hoe je reviews kunt aanzetten in WooCommerce
Wanneer je op dit moment reviews uit hebt staan in WooCommerce en deze graag wilt aanzetten, dan kun je dit gelukkig eenvoudig herstellen. Je kunt reviews per product inschakelen door het product te bewerken, naar de productgegevens box te gaan, op het tabblad geavanceerd te klikken en een vinkje te zetten bij “Reviews activeren”.
Wil je het voor meerdere producten tegelijkertijd aanpassen, dan kun je naar het producten overzicht gaan en de producten in bulk bewerken. Het verschil is dan alleen dat je geen reviews kunt activeren. Je moet in dit geval reacties toestaan, want eigenlijk is een review gewoon een reactie.
WooCommerce reviews uitschakelen
Wil je ondanks dit artikel toch de WooCommerce reviews uitschakelen op je website en ben je benieuwd hoe dit mogelijk is, dan zal ik hier ook even vertellen hoe dit moet. Je moet eigenlijk precies de andere optie nemen als je hierboven al zag staan om het in te schakelen.
Bewerk een product, ga naar het tabblad “Geavanceerd” bij de productgegevens box en haal het vinkje bij “Reviews activeren” weg.
Wil je WooCommerce reviews uitzetten van meerdere producten tegelijkertijd, dan kan dit door de producten in bulk te bewerken. Je moet dan de reacties niet toestaan.
WooCommerce productbeoordelingen aanzetten
Reviews zijn eigenlijk gewoon reacties in WordPress zoals je bij bulk bewerken al kon zien. In WooCommerce kun je als extra toevoeging productbeoordelingen aanzetten. Door productbeoordelingen aan te zetten kunnen mensen ook sterren geven bij de review.
Om de productbeoordelingen aan te zetten kun je naar “WooCommerce -> Instellingen -> Producten -> Weergave” gaan.
Het is hier een kwestie van een vinkje zetten bij “Activeer beoordelingen bij reviews”. Verder heb je zoals je kunt zien ook de mogelijkheid om een beoordeling te verplichten bij een review, een geverifieerde eigenaar label toe te voegen bij reviews van je eigen klanten en eventueel kun je ook inschakelen dat alleen geverifieerde eigenaren een review kunnen achterlaten.
Maak jij gebruik van reviews op je WooCommerce webshop? Waarom wel of niet?
22 reacties op “WooCommerce reviews”
Hallo, ik heb mijn beoordelingen aan staan op het product. De klant kan alleen nog geen aantal sterren aanvinken, hoe los ik dat op?
Standaard zit dit in WooCommerce, dus wellicht dat het thema waar je gebruik van maakt dit overruled?
Na dagenlang zoeken, kom ik uiteraard weer uit bij……Webtalis! Maikel, dank voor al jouw artikelen!
Wel jammer dat je er pas na dagenlang zoeken kwam, dan kan het nog beter haha. 😉
Goed om te horen dat je wat aan de artikelen hebt.
Hoi, wat is een goeie plugin om klanten om een review te vragen?
Ik zou dit persoonlijk niet met een plugin doen. Je kunt hier beter een e-mailmarketing provider voor gebruiken. Zo bouw je ook meteen een mailinglijst op van klanten.
Hey, mijn website bezoekers kunnen zelf producten toevoegen in de front-end van de website. Helaas heb ik nog niet gevonden hoe ik kan instellen dat bij hun toegevoegde producten de beoordelingen ook automatisch geactiveerd zijn. Ik moet dit steeds achteraf zelf aanvinken, wat jammer is voor de gebruiker. Het verkleint ook de kans op reviews.
Alvast bedankt voor de feedback!
Normaliter staat het standaard aan wanneer je ook reacties toestaat op je website (Instellingen -> Discussie). Wanneer dit niet zo is, dan zal de plugin die je hiervoor gebruikt van invloed zijn en moet je daar in de instellingen kijken of vragen aan de pluginmaker of dit niet aan kan staan.
Dag Maikel,
DAnk je wel voor de info. Ik heb een webshop gemaakt en wil nu oude klanten vragen via een mail een review achter te laten. Het leifst wil ik ze dus sturen naar een pagina met alleen de mogelijkheid om een review achter te laten. KAn dat? En verder heb ik de 7 producten los opgevoerd, terwijl het eigenlijk 3 categorieen zijn met 2 of 3 producten (die in maat verschillen en niet in prijs). Het lukte me toen niet om met een goed werkend variabel product te werken. Ik heb ook maar 7 producten…. Maar de review maken dus niet uit. Die moet je dus eigenlijk per categorie achter laten. KAn dat ook?
Nee, er is geen standaard review pagina in WooCommerce die je per categorie kunt laten zien. Alles gaat echt altijd per product. Met een plugin als Easy Testimonials kun je mensen wel op een standaard pagina reviews verzamelen. Dit staat alleen volledig los van WooCommerce / je webshop.
Kun je e.e.a. zo instellen dat men enkel een naam in hoeft te vullen en geen (verplicht) e-mailadres als men een review wil plaatsen? Als je de optie aanvinkt in Woocommerce verschijnt deze in mijn webwinkel inclusief verplicht e-mailadres
Dit is mogelijk als je code induikt, maar er is geen standaard optie voor. Het mailadres wordt namelijk onder andere gebruikt om te controleren of de persoon die de review schrijft ook daadwerkelijk het product heeft gekocht (geverifieerde koper).
Ik ben met een nieuwe site bezig. Als ik de productbeoordelingen activeer en een aantal testbeoordeling enin ga voeren dan krijg ik de oudste beoordeling bovenaan de lijst te zien. Dat is niet wat ik wil. Ik wil nou juist de meest recente beoordeling bovenaan in de lijst. Kan ik dat aanpassen?
Dit kun je bij “Instellingen -> Discussies” aanpassen door te kiezen voor nieuwere reacties bovenin elke pagina. Dit zal nu staan op oudere reacties.
Ik heb slecht enkelvoudige producten op de webshop staan. Van elk heb ik dus maar 1 uniek exemplaar. Ik gebruik daardoor geen reviews want zodra er een product gekocht is is deze direct uitverkocht en ziet men dus ook geen reviews. Wel jammer want ik zou wel graag met reviews willen werken. Maar dan meer in algemene zin.
Je zou kunnen vragen om testimonials die je vervolgens kunt plaatsen op een plek waar je het zou willen tonen.
Sinds ik de review heb geactiveerd staan de producten in de catalogus niet meer netjes uitgelijnd doordat er onder de producten met een review sterren komen te staan. Is het mogelijk om het zo in te stellen dat de sterren alleen maar bij de producten zelf komen te staan en niet in de productcatalogus?
Ja, je zal met CSS de sterren op de productcatalogus-pagina kunnen verbergen.
Gebruik je een plugin om kopers om een review te vragen?
Momenteel laat vrijwel niemand een review achter. Alleen bij webwinkelkeur omdat zij mailen. Maar geen product reviews dus.
Ik zelf doe dit niet, maar ik heb dan ook geen echte webshop. Het is zeker wel een mogelijkheid om dit te doen en mensen te stimuleren.
Leuk artikel! Ik wil er gebruik van gaan maken.
Alleen is er ook de mogelijkheid om een melding te krijgen wanneer een nieuwe review wordt geplaatst?
Het is in principe gewoon een reactie, waardoor je er mails over kunt ontvangen wanneer je dit bij Instellingen -> Reacties ook hebt ingesteld voor de normale reacties.