Home / WooCommerce / WooCommerce reviews

WooCommerce reviews

WooCommerce reviews

In dit artikel gaan we het hebben over WooCommerce reviews, want maak jij hier gebruik van of schakel je de reviews uit?

Je WooCommerce webshop installeren, configureren en de producten toevoegen is het begin. Daarna begint het echte avontuur en zal je jouw business moeten opbouwen.

Je moet dan gaan nadenken over zaken die goed kunnen zijn voor je webshop. Nadenken of je reviews moet toestaan in WooCommerce hoort hier ook bij.

Wanneer heb je voor het laatst iets online gekocht?

De reden waarom ik deze vraag stel is om je na te laten denken over wat je op is gevallen. Bij de grote webshops zie je eigenlijk altijd wel reviews staan toch? Was dit ook waar jij voor het laatst iets gekocht hebt? De kans is zeker aanwezig.

Ik vind het heerlijk om dingen online te bestellen en hier ben ik zeker niet de enige in. Dit kunnen producten zijn waar ik al bekend mee ben en blind bestel, maar het kunnen ook nieuwe producten zijn waar ik nog niet zoveel vanaf weet.

Wanneer ik een product wil kopen waarin ik keuze heb tussen verschillende soorten en er niet veel vanaf weet, dan ga ik verder kijken om te bepalen of een product de moeite waard is.

Een vraag die dan al snel naar boven komt is natuurlijk of ik het product ga kopen zonder ook maar een review gelezen te hebben. Nee, die kans zit er niet echt in. Bij onbekende aankopen wil ik toch altijd meer informatie, zeker wanneer het om een duurder product gaat.

Met mij zijn er natuurlijk nog veel meer andere mensen die er hetzelfde over denken. Dit is dan ook meteen de reden dat webshops als Bol.com en Coolblue (en natuurlijk nog veel meer andere) je de mogelijkheid geven om een review achter te laten.

Heb jij WooCommerce reviews aanstaan?

Het punt wat je hopelijk uit bovenstaande verhaal hebt gehaald is dat reviews ervoor kunnen zorgen dat een verkoop wel of niet doorgaat. Persoonlijk zie ik dan ook geen reden om WooCommerce reviews uit te schakelen.

Ja, het kan wat tijd kosten om reviews te beheren, want het zijn tenslotte allemaal reacties die mensen achterlaten. Wanneer het echter voor meer verkopen kan zorgen is er geen reden om hier een beetje tijd en energie in te steken.

Video: WooCommerce reviews in- of uitschakelen

In onderstaande video laat ik je zien op welke manieren je de WooCommerce reviews kunt in- of uitschakelen.

Abonneer je op mijn YouTube kanaal

Lees je liever de tekstuitleg, dan kun je hieronder verder gaan.

Hoe je reviews kunt aanzetten in WooCommerce

Wanneer je op dit moment reviews uit hebt staan in WooCommerce en deze graag wilt aanzetten, dan kun je dit gelukkig eenvoudig herstellen. Je kunt reviews per product inschakelen door het product te bewerken, naar de productgegevens box te gaan, op het tabblad geavanceerd te klikken en een vinkje te zetten bij “Reviews activeren”.

WooCommerce reviews activeren

Wil je het voor meerdere producten tegelijkertijd aanpassen, dan kun je naar het producten overzicht gaan en de producten in bulk bewerken. Het verschil is dan alleen dat je geen reviews kunt activeren. Je moet in dit geval reacties toestaan, want eigenlijk is een review gewoon een reactie.

WooCommerce reviews toestaan

WooCommerce reviews uitschakelen

Wil je ondanks dit artikel toch de WooCommerce reviews uitschakelen op je website en ben je benieuwd hoe dit mogelijk is, dan zal ik hier ook even vertellen hoe dit moet. Je moet eigenlijk precies de andere optie nemen als je hierboven al zag staan om het in te schakelen.

Bewerk een product, ga naar het tabblad “Geavanceerd” bij de productgegevens box en haal het vinkje bij “Reviews activeren” weg.

Wil je WooCommerce reviews uitzetten van meerdere producten tegelijkertijd, dan kan dit door de producten in bulk te bewerken. Je moet dan de reacties niet toestaan.

WooCommerce productbeoordelingen aanzetten

Reviews zijn eigenlijk gewoon reacties in WordPress zoals je bij bulk bewerken al kon zien. In WooCommerce kun je als extra toevoeging productbeoordelingen aanzetten. Door productbeoordelingen aan te zetten kunnen mensen ook sterren geven bij de review.

Om de productbeoordelingen aan te zetten kun je naar “WooCommerce -> Instellingen -> Producten -> Weergave” gaan.

WooCommerce reviews productbeoordeling

Het is hier een kwestie van een vinkje zetten bij “Activeer beoordelingen bij reviews”. Verder heb je zoals je kunt zien ook de mogelijkheid om een beoordeling te verplichten bij een review, een geverifieerde eigenaar label toe te voegen bij reviews van je eigen klanten en eventueel kun je ook inschakelen dat alleen geverifieerde eigenaren een review kunnen achterlaten.

Maak jij gebruik van reviews op je WooCommerce webshop? Waarom wel of niet?


WordPress Hulp Nodig? Join Het WP Lab

Het WordPress Lab Mockup

Heb je vragen aan de hand van dit artikel of wil je verder op weg geholpen worden met je website?

Sluit je aan bij Het WordPress lab, een community voor WordPress-liefhebbers waarin ik antwoord geef op jouw WordPress vragen en je toegang krijgt tot al mijn WordPress cursussen.

«
»

22 reacties op “WooCommerce reviews”

  1. Rick avatar
    Rick

    Hallo, ik heb mijn beoordelingen aan staan op het product. De klant kan alleen nog geen aantal sterren aanvinken, hoe los ik dat op?

    1. Maikel van de Weerd avatar

      Standaard zit dit in WooCommerce, dus wellicht dat het thema waar je gebruik van maakt dit overruled?

  2. Xandra Gieben avatar

    Na dagenlang zoeken, kom ik uiteraard weer uit bij……Webtalis! Maikel, dank voor al jouw artikelen!

    1. Maikel van de Weerd avatar

      Wel jammer dat je er pas na dagenlang zoeken kwam, dan kan het nog beter haha. 😉
      Goed om te horen dat je wat aan de artikelen hebt.

  3. Jesse avatar

    Hoi, wat is een goeie plugin om klanten om een review te vragen?

    1. Maikel van de Weerd avatar

      Ik zou dit persoonlijk niet met een plugin doen. Je kunt hier beter een e-mailmarketing provider voor gebruiken. Zo bouw je ook meteen een mailinglijst op van klanten.

  4. Amber avatar

    Hey, mijn website bezoekers kunnen zelf producten toevoegen in de front-end van de website. Helaas heb ik nog niet gevonden hoe ik kan instellen dat bij hun toegevoegde producten de beoordelingen ook automatisch geactiveerd zijn. Ik moet dit steeds achteraf zelf aanvinken, wat jammer is voor de gebruiker. Het verkleint ook de kans op reviews.

    Alvast bedankt voor de feedback!

    1. Maikel van de Weerd avatar

      Normaliter staat het standaard aan wanneer je ook reacties toestaat op je website (Instellingen -> Discussie). Wanneer dit niet zo is, dan zal de plugin die je hiervoor gebruikt van invloed zijn en moet je daar in de instellingen kijken of vragen aan de pluginmaker of dit niet aan kan staan.

  5. Cathelijne Masseling avatar

    Dag Maikel,
    DAnk je wel voor de info. Ik heb een webshop gemaakt en wil nu oude klanten vragen via een mail een review achter te laten. Het leifst wil ik ze dus sturen naar een pagina met alleen de mogelijkheid om een review achter te laten. KAn dat? En verder heb ik de 7 producten los opgevoerd, terwijl het eigenlijk 3 categorieen zijn met 2 of 3 producten (die in maat verschillen en niet in prijs). Het lukte me toen niet om met een goed werkend variabel product te werken. Ik heb ook maar 7 producten…. Maar de review maken dus niet uit. Die moet je dus eigenlijk per categorie achter laten. KAn dat ook?

    1. Maikel van de Weerd avatar

      Nee, er is geen standaard review pagina in WooCommerce die je per categorie kunt laten zien. Alles gaat echt altijd per product. Met een plugin als Easy Testimonials kun je mensen wel op een standaard pagina reviews verzamelen. Dit staat alleen volledig los van WooCommerce / je webshop.

  6. Thom avatar
    Thom

    Kun je e.e.a. zo instellen dat men enkel een naam in hoeft te vullen en geen (verplicht) e-mailadres als men een review wil plaatsen? Als je de optie aanvinkt in Woocommerce verschijnt deze in mijn webwinkel inclusief verplicht e-mailadres

    1. Maikel van de Weerd avatar

      Dit is mogelijk als je code induikt, maar er is geen standaard optie voor. Het mailadres wordt namelijk onder andere gebruikt om te controleren of de persoon die de review schrijft ook daadwerkelijk het product heeft gekocht (geverifieerde koper).

  7. Arjo van den Berg avatar
    Arjo van den Berg

    Ik ben met een nieuwe site bezig. Als ik de productbeoordelingen activeer en een aantal testbeoordeling enin ga voeren dan krijg ik de oudste beoordeling bovenaan de lijst te zien. Dat is niet wat ik wil. Ik wil nou juist de meest recente beoordeling bovenaan in de lijst. Kan ik dat aanpassen?

    1. Maikel van de Weerd avatar

      Dit kun je bij “Instellingen -> Discussies” aanpassen door te kiezen voor nieuwere reacties bovenin elke pagina. Dit zal nu staan op oudere reacties.

  8. Ray avatar

    Ik heb slecht enkelvoudige producten op de webshop staan. Van elk heb ik dus maar 1 uniek exemplaar. Ik gebruik daardoor geen reviews want zodra er een product gekocht is is deze direct uitverkocht en ziet men dus ook geen reviews. Wel jammer want ik zou wel graag met reviews willen werken. Maar dan meer in algemene zin.

    1. Maikel van de Weerd avatar

      Je zou kunnen vragen om testimonials die je vervolgens kunt plaatsen op een plek waar je het zou willen tonen.

  9. Nicky avatar
    Nicky

    Sinds ik de review heb geactiveerd staan de producten in de catalogus niet meer netjes uitgelijnd doordat er onder de producten met een review sterren komen te staan. Is het mogelijk om het zo in te stellen dat de sterren alleen maar bij de producten zelf komen te staan en niet in de productcatalogus?

    1. Maikel van de Weerd avatar

      Ja, je zal met CSS de sterren op de productcatalogus-pagina kunnen verbergen.

  10. Bas avatar
    Bas

    Gebruik je een plugin om kopers om een review te vragen?
    Momenteel laat vrijwel niemand een review achter. Alleen bij webwinkelkeur omdat zij mailen. Maar geen product reviews dus.

    1. Maikel van de Weerd avatar

      Ik zelf doe dit niet, maar ik heb dan ook geen echte webshop. Het is zeker wel een mogelijkheid om dit te doen en mensen te stimuleren.

  11. Kees avatar
    Kees

    Leuk artikel! Ik wil er gebruik van gaan maken.
    Alleen is er ook de mogelijkheid om een melding te krijgen wanneer een nieuwe review wordt geplaatst?

    1. Maikel van de Weerd avatar

      Het is in principe gewoon een reactie, waardoor je er mails over kunt ontvangen wanneer je dit bij Instellingen -> Reacties ook hebt ingesteld voor de normale reacties.