Wat is duplicate content?

Duplicate content, in het Nederlands dubbele inhoud, is content wat op internet op meer dan één plek getoond wordt.

Kort gezegd houdt dit in dat er op verschillende webpagina’s (grotendeels) dezelfde inhoud staat.

Hoewel je niet direct een penalty krijgt zoals sommige mensen beweren, kan duplicate content wel degelijk van invloed zijn op je rankings in de zoekresultaten.

Zo zal Google moeite hebben met te bepalen welke pagina van je website het meest relevant is voor een bepaalde zoekresultaat.

Wat als je duplicate content hebt?

Duplicate content is van invloed op bepaalde dingen, dus wat nou als je dubbele inhoud op je website hebt? We kunnen dan op twee manieren ernaar kijken.

De ene manier is vanuit de zoekmachines en de andere manier is vanuit jou als website-eigenaar.

Duplicate content en zoekmachines als Google

Dubbele inhoud kan verwarring met zich meebrengen voor zoekmachines als Google.

De zoekmachines weten niet welke versie goed zou moeten ranken voor bepaalde zoekresultaten.

Het is onbekend of alles naar 1 pagina gestuurd moet worden of dat dit per resultaat gescheiden moet worden tussen de 2 (of meer) verschillende pagina’s. Bekijk ook wat Google zelf zegt over duplicate content.

Duplicate content en jij als website-eigenaar

Wanneer je duplicate content op je website hebt staan, dan kun je dit voelen aan je rankings. Dit komt vaak door de volgende twee problemen.

  1. Om de beste zoekresultaten te geven, zal een zoekmachine niet snel meerdere versies van dezelfde content tonen. Er wordt dus gekozen welke versie waarschijnlijk het beste resultaat is. De andere pagina’s zullen niet zichtbaar zijn (zelfs niet als hier ook andere nuttige info instaat).
  2. Wanneer een andere website naar jouw website wilt linken, dan moet deze website ook kiezen tussen je duplicate content. Dit is zonde, want als alle websites naar 1 pagina verwijzen, dan krijgt de desbetreffende pagina meer waarde, aangezien inkomende links van externe websites ook van invloed zijn op de ranking. Het is zonde om dit te verspreiden over meerdere pagina’s.

Kortom, jouw content kan minder zichtbaar zijn als je duplicate content hebt.

Hoe ontstaat duplicate content?

Het kan simpelweg ontstaan als je teksten kopieert en op andere delen van je website plakt of meerdere dezelfde pagina’s aanmaakt. Ik ga er echter vanuit dat dit bij jou niet het geval is. Je kunt namelijk op nog veel meer manieren aan duplicate content komen.

Sterker nog, vaak heb je als website-eigenaar niet eens door dat je dubbele inhoud creëert op je website. Zo is het op de volgende manieren al mogelijk om duplicate content op je website te hebben staan:

  1. URL variaties.
  2. HTTP en HTTPS of WWW en geen www pagina’s.
  3. Niet zelf geschreven content

URL-variaties

URL parameters om bijvoorbeeld kliks bij te houden of een analytics code of iets dergelijks, kan ervoor zorgen dat je dubbele inhoud hebt. Dit komt omdat URL’s met parameters worden gezien als unieke URL’s.

Ik zal je een voorbeeld geven van een URL. Een URL met een parameter is een URL als:

http://voorbeeld.nl/jouw-artikel/?utm_source=google

Dit is een variatie van het origineel met alleen nog wat extra info achter een vraagteken waar je iets aan het in analytics. De URL met parameter en zonder parameter komen echter op dezelfde pagina uit.

Google snapt dit over het algemeen wel, maar in sommige gevallen wordt een URL met parameter toch opgenomen in de zoekresultaten, wat duplicate content veroorzaakt.

HTTP en HTTPS of WWW en geen WWW pagina’s

Wanneer je een website hebt die zowel te bereiken is op www.voorbeeld.nl als voorbeeld.nl, dus met en zonder www, dan heb je twee identieke websites. Volop duplicate content dus.

Hetzelfde is eigenlijk met http en https. Wanneer beide versies bereikbaar zijn zonder dat het naar elkaar wordt doorgestuurd, dan hebben we het hier ook over duplicate content.

Niet zelf geschreven content

Wanneer je een gastschrijver een artikel laat schrijven op je website, dan weet je nooit 100% zeker of de schrijver dit al niet een keer eerder heeft gepubliceerd. Het hoeft dan niet exact hetzelfde te zijn, maar wanneer het grotendeels overeenkomt met een ander artikel, dan heb je alsnog duplicate content op je website.

Een ander goed voorbeeld is wat je op webshops vaak ziet. Het gaat in dit geval om de productbeschrijving. Wanneer je als webshop producten verkoopt en alle informatie van de website van de groothandel of fabrikant gebruikt, dan loop je al snel tegen duplicate content aan. Er zijn meer webshops die dit doen, dus het wordt alleen maar moeilijker om te scoren.

Hoe los je duplicate content op?

Hoe je duplicate content van je website kunt krijgen is afhankelijk om wat voor duplicate content het gaat.

Heb je bijvoorbeeld te maken met URL-variaties, dan pikt Google het in veel gevallen al goed op. Een andere optie is om naar de Google Search Console te gaan. Wanneer je hier naar verouderde tools en rapporten en vervolgens URL-parameters gaat, dan kun je aangeven wat parameters doen of dat Google het zelf mag beslissen.

Wanneer je meerdere versies van je website hebt, bijvoorbeeld een HTTP en HTTPS versie? Het is dan zaak om een goede redirect in te stellen voor je website, zodat enkel de HTTPS versie bereikbaar is en je wordt doorgestuurd naar deze versie als je het via HTTP probeert.

Het je content niet zelf geschreven en blijkt dat duplicate content te zijn? Wanneer dit door een gastschrijver komt, dan zou ik deze schrijver in ieder geval niet meer laten schrijven.

Heb je een webshop met productbeschrijvingen die je hebt gekopieerd van de groothandel of fabrikant? Herschrijf deze dan in je eigen woorden. Het kan even wat werk zijn, maar je doet jezelf er een groot plezier mee.

Je hebt ook altijd de canonical optie. Wanneer je meerdere pagina’s hebben die op elkaar lijken, dan kun je met een canonieke-URL aangeven dat een bepaalde pagina gezien moet worden als kopie. Met name voor URL-variaties is dit handig. Met Yoast SEO wordt dit altijd al standaard geregeld. Bekijk ook de Yoast SEO handleiding.

Conclusie: Duplicate content

Wanneer je bezig bent met de zoekmachine optimalisatie van je website, dan kan het zijn dat je tegen duplicate content aanloopt.

Duplicate content geeft je niet direct een penalty of iets, maar het heeft wel degelijk op bepaalde manieren invloed op de zoekresultaten van je website.

Probeer daarom altijd zo min mogelijk duplicate content op je website te plaatsen.