21 mijlpalen voor bloggers op weg naar succes

Hoe weet je als nieuwe blogger of je op weg bent om een succesvolle blogger te worden? Dit is niet altijd eenvoudig bij te houden.

Daarnaast kan succes voor jou heel wat anders betekenen dan voor een andere blogger.

In dit artikel heb ik een overzicht gemaakt met 21 mijlpalen die je vertellen dat je op de goede weg bent om een succesvolle blogger te worden.

Zoals ik al zei kan succes voor iedereen wat anders betekenen, maar ondanks dat vond ik het wel de moeite waard om een aantal interessante mijlpalen voor je op een rijtje te zetten.

De basis van een blog

De basis is waar het allemaal start met je blog. Dit zijn de eerste mijlpalen die je kunt behalen om een goede basis te hebben.

1. Het maken van een blog

Zonder blog kun je natuurlijk niet bloggen. Het allereerste wat elke blogger moet doen is zijn of haar eigen blog maken. Het maken van een blog wordt vaak als heel technisch ervaren waardoor sommige bloggers eigenlijk nooit bloggers worden omdat zij om deze reden niet starten.

Tegenwoordig hebben de meeste hostingproviders vaak een simpel 1-klik-installatiesysteem waardoor je binnen een paar klikken al je blog kunt maken. Daarnaast zijn er ook alternatieven waarmee je al een kant en klare blog hebt. Denk hierbij aan Blogger of WordPress.com.

Heb je nog geen blog gemaakt? Lees hier hoe je een blog kunt maken met WordPress. Wanneer je deze eerste mijlpaal haalt kun je je eerste babystapjes zetten en echt beginnen met bloggen.

2. De eerste 10 artikelen die je publiceert

De eerste paar artikelen heb je waarschijnlijk al snel online staan nadat je blog gemaakt is. Je kunt bijvoorbeeld schrijven over wat het doel is van je blog en je hebt voordat je begint al wel een aantal onderwerpen in gedachten om over te schrijven.

Artikel nummer 10 is vaak al een stuk lastiger om te maken, de eerste ideeën die je in gedachte had heb je tenslotte al in je eerste artikelen verwerkt. Het komt daardoor weleens voor dat je een blog tegenkomt met minder dan 10 artikelen.

Wanneer je je 10e artikel publiceert ga je dus al de goede kant op.

3. De eerste reactie op je blog

Op een blog is het natuurlijk altijd erg leuk om reacties te krijgen van je bezoekers. Helaas is het percentage van de mensen dat op een artikel reageert nooit heel erg hoog in verhouding met de mensen die het artikel daadwerkelijk gelezen hebben.

De eerste reactie is dus een mooie mijlpaal, je hebt iemand aangezet om te reageren. Vaak komt de eerste reactie van een bekende, maar het mooiste is natuurlijk de eerste reactie van iemand die je helemaal niet kent.

4. De eerste tweet, like of +1

Social media is tegenwoordig een groot onderdeel van blogs. Het kan ervoor zorgen dat je artikel razendsnel verspreid wordt en het kan een leuk aantal nieuwe bezoekers met zich meebrengen.

Het is dus altijd fijn als iemand de moeite neemt om je artikel te delen met de rest van zijn of haar volgers.

5. De eerste link naar je blog van een andere website (backlink)

Links hebben hedendaags nog steeds grote invloed en waarde. Het krijgen van links zonder dat je hier iets voor hoeft te doen verteld je dat je goed bezig bent.

Een andere blogger of website-eigenaar vond je artikel zo goed dat hij of zij besloten heeft een link in een artikel te zetten naar jouw blog.

6. Eerste bezoeker via de gratis zoekresultaten van Google

Bezoekers krijgen via social media is leuk, maar wanneer je bezoekers krijgt via de gratis zoekresultaten van Google weet je zeker dat je iets goed doet.

Deze bezoekers krijg je alleen maar als Google denkt dat je website de moeite waard is en ook relevant genoeg is voor het zoekwoord waar deze bezoekers naar zoeken. Dit zijn bezoekers die je op je website kunt krijgen zonder hier verder werk voor te doen.

7. Het verdienen van je eerste euro met je blog

Het kan zijn dat je niet geïnteresseerd bent om geld te verdienen met je blog of om er je werk van te maken. Het is echter wel fijn om de kosten van je hosting en domeinnaam terug te verdienen.

De eerste euro verdienen op internet is een dag dat de wereld voor je open gaat met wat er allemaal mogelijk is. De eerste euro kan je een heel goed gevoel geven en de drive om door te gaan.

De eerste tekenen van groei

De eerste stappen waren leuk, maar na verloop van tijd wil je natuurlijk groeien met je blog. Dit is een belangrijke stap die iedereen wilt maken. Wanneer je blog verder groeit bewijst het namelijk dat wat je aan het schrijven bent aandacht krijgt van een steeds groter en breder publiek.

8. 100 volgers, likes of abonnees

Wanneer je de eerste 100 volgers op Twitter, de eerste 100 likes op je Facebook-pagina of de eerste 100 abonnees op je nieuwsbrief krijgt, dan kun je wel stellen dat je voorbij de vriend en familie fase bent.

Je hebt nu naast je vrienden en familie ook echte volgers die op de hoogte gehouden willen worden van je nieuwe artikelen.

9. 1000 unieke bezoekers per maand

De eerste 1000 bezoekers zijn natuurlijk al leuk, maar 1000 unieke bezoekers per maand klinkt natuurlijk een stuk leuker. Voor sommige is dit snel gehaald, maar anderen hebben wat meer tijd nodig om dit voor elkaar te krijgen. Het hangt natuurlijk ook van het onderwerp waar je blogs over schrijft af.

Het maakt niet uit hoelang je erover doet om 1000 bezoekers per maand op je blog te krijgen. Wanneer je dit bereikt hebt ga je in ieder geval de goede kant op en kun je wel stellen dat je blog aan het groeien is.

10. De eerste negatieve reactie

De eerste reacties op je blog zijn vaak allemaal positief. Het kan echter op een gegeven moment voorkomen dat je een negatieve reactie krijgt.

Een negatieve reactie kan komen omdat iemand het niet met je eens is, kritiek geeft (dit is vaak wel opbouwend bedoelt) of misschien wel een echte haatreactie achterlaat omdat deze persoon waarschijnlijk jaloers is en het leuk vindt om mensen te kwetsen omdat toch niemand weet wie hij of zij is.

Hoewel dit natuurlijk nooit leuk is, ben ik van mening dat je dit toch best als een mijlpaal kunt zien. Je wordt namelijk steeds beter gevonden, anders had je deze reactie niet gekregen.

11. De eerste mail van een lezer die graag advies wilt

Een goed signaal dat je blog groeit is wanneer een lezer je een mail stuurt met een vraag waar hij of zij graag advies over wilt hebben. Je wordt dan gezien als een expert met veel kennis over een bepaald onderwerp en dat is natuurlijk altijd leuk.

Het is natuurlijk ook een mijlpaal wanneer je fanmail krijgt waarin iemand verteld hoe geweldig je website wel niet is.

12. Een aanvraag om te gastbloggen op jouw blog

Wanneer een andere blogger je een mail stuurt met de vraag of het je leuk lijkt dat hij of zij een gastblog schrijft voor jouw website, dan betekent dit natuurlijk dat deze blogger van mening is dat je het goed doet. Hij of zij wil niet voor niets schrijven voor je blog en het publiek dat je aantrekt.

Je krijgt deze vraag waarschijnlijk omdat je steeds meer reacties, shares, abonnees, etc. krijgt op je blog. Door deze elementen raken mensen beïnvloed en wordt er anders over je blog gedacht.

Je blog groeit steeds verder en je bereik wordt groter

Wanneer de basis van je blog gelegd is, je de eerste tekenen van groei hebt gezien en wellicht ook een aantal dipjes hebt gehad, ben je op het punt dat je bereik steeds groter en groter wordt.

Dit is het moment dat je blog een eigen leven gaat leiden omdat je lezers en andere bloggers je blog beginnen te promoten.

Je kunt je nu meer richten op het maken van goede artikelen en je hoeft minder moeite te doen om dit artikel te promoten omdat andere mensen dit ook al voor je doen.

13. Je artikelen worden door je fans gepromoot

Dit is een mijlpaal waar iedereen wel vrolijk van kan worden. Je hebt echt trouwe fans die je artikelen waarderen en met alle liefde je artikelen delen via social media of andere kanalen.

Het enige wat je nu nog hoeft te doen is handige en leuke artikelen blijven schrijven en het natuurlijk op je blog publiceren. Vervolgens kun je kenbaar maken via social media dat je een nieuw artikel hebt geschreven en dat het online staat.

Hierna zullen je fans al het werk doen en je content verspreiden via verschillende kanalen.

14. 1000 volgers, likes of abonnees

De meeste blogs krijgen het niet voor elkaar om 1000 volgers, likes of abonnees te krijgen op een natuurlijke manier zonder ervoor te betalen.

Wanneer jij dit wel bereikt heb je aangetoond dat je blog potentie heeft om echte autoriteitsblog te worden over een bepaald onderwerp.

15. Het design van je blog aanpassen of verbeteren

Naarmate je blog steeds verder groeit kun je erachter komen wat de tekortkomingen zijn van het huidige design.

Het kan zijn dat je een aantal nieuwe functionaliteiten aan je blog wilt toevoegen of dat je het helemaal anders wilt gaan doen en dat heel het design aangepast wordt.

Bijna alle websites passen hun blog aan omdat er dingen gemist worden of wanneer er blijkt dat iets niet goed functioneert en beter anders gedaan kan worden.

16. Adverteerders beginnen je te benaderen

Wanneer je groeit wordt je gezien. De kans bestaat dan natuurlijk ook dat je gezien wordt door adverteerders die wel potentie in jou en je blog zien.

Het zal afhankelijk zijn van het type blog dat je hebt hoe snel dit gaat en of er überhaupt adverteerders actief zijn in je markt. Het is een mooie bron voor wat extra inkomen en het kan zomaar zijn dat je ook gratis spullen om te reviewen opgestuurd krijgt.

Ondanks dat je gratis spullen kunt krijgen moet je niet vergeten dat je altijd eerlijk moet zijn naar je publiek. Wanneer een product slecht is kun je dit het best eerlijk zeggen, dit is ook goed voor je geloofwaardigheid.

17. Je wordt gevraagd voor een interview

Het is een geweldige teken als je wordt gevraagd voor een interview. Dit houdt in dat je blog steeds meer aandacht krijgt en dat je content erg interessant, leuk geschreven en/of bruikbaar is.

Interviews zijn verder een geweldige manier om je expertise te laten zien. Het kan dus zeker de moeite waard zijn om hier tijd voor vrij te maken als je hier de mogelijkheid voor hebt.

Je blog begint succesvol te worden

Wat nou precies een succesvolle blog is kan voor iedereen anders zijn. Je kunt kijken naar de bezoekersaantallen, de invloed die je in je niche hebt, de hoeveelheid geld dat je blog opbrengt, en ga zo maar door.

Wat een succesvolle blog voor jou ook mag zijn, hieronder volgen nog een aantal mijlpalen die wellicht voor jou van toepassing zijn.

18. 10.000 volgers, likes of abonnees

In Nederland is het helemaal niet zo eenvoudig om 10.000 volgers, likes of abonnees te krijgen voor je website. Met name abonnees voor je nieuwsbrieven krijgen kan lastig zijn.

De meeste blogs zullen deze getallen niet halen. Wanneer je 10.000 volgers, likes of abonnees hebt kun je wel stellen dat je blog goed aanslaat bij het publiek.

19. Vermeld worden in een tijdschrift, krant, of op tv

Het zou toch ontzettend leuk zijn om opeens de naam van je blog in een tijdschrift of krant te zien? En wat dacht je ervan om genoemd te worden in een tv-programma?

Dit zijn allemaal dingen die betekenen dat je steeds meer autoriteit in je niche hebt en dat je blog een goede betrouwbare bron is voor informatie over je niche. Je bent een echte autoriteit aan het worden.

20. Een fulltime inkomen

Geld is natuurlijk niet voor iedereen een doel als het om bloggen gaat, maar hoe mooi zou het zijn als je je hart en ziel in je blog kunt stoppen en hier ook nog een fulltime inkomen mee kan verdienen?

Er zijn maar weinig Nederlandse bloggers die dit voor elkaar krijgen, maar wellicht ben jij wel een van de gelukkige.

21. Je bereikt je eigen doelstellingen

Wanneer je een blog start heb je vaak wel voor ogen wat je ermee wilt bereiken. Het kan zijn dat je een bepaalde boodschap wilt overbrengen, jezelf wil laten zien als expert, je geld ermee verdienen, en ga zo maar door. Het kan ook zijn dat je doelstelling is om gewoon je gedachten op je blog te plaatsen, dit is natuurlijk ook prima.

Wat je eigen doelstellingen ook zijn, wanneer je deze doelstellingen bereikt kun je ook al stellen dat je een succesvolle blog hebt. Succes is voor iedereen wat anders en het is belangrijk dat je voor je eigen succes gaat.

22. Welke mijlpaal ontbreekt er nog?

Er zijn vast nog wel mijlpalen te bedenken die ik hierboven niet beschreven heb. Welke mijlpaal ontbreekt er volgens jou in deze lijst? Laat het hieronder weten in de reacties.

6 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Leuk stuk om te lezen! En het motiveert om door te gaan 🙂
    Ik haal heel veel informatie uit jouw stukken! Superfijn!!

    Ik vraag me nog wel een ding af… Ik kreeg als ‘commentaar’ van een van mijn volgers dat ze iedere keer opnieuw haar gegevens in moet voeren bij mij als ze een reactie wil plaatsen. Blijkbaar hoeft ze dat niet bij andere blogs te doen.
    Moet ik daar iets voor aanpassen in WordPress?

    (overigens moet ik dat zelf ook iedere keer doen als ik ergens wil reageren op een WordPress blog… misschien hoort dit bij WordPress?)

    • Yep, dit hoort er wel een beetje bij ja. Wanneer je een gebruiker/abonnee bent op de website en ingelogd bent zal je dit niet hoeven te doen. Het is dus eventueel een oplossing om haar Abonnee te maken.

  2. Enorm bedankt voor dit fijne overzicht, Maikel.

    Ik ben pas begonnen met mijn eigen blog en jouw eenentwintig mijlpalen hebben mij erg geïnspireerd! Neem gerust eens een kijkje op mijn blog. Ik schrijf over ons, mensen. Meestal op een luchtige manier.

    Nogmaals; bedankt!

  3. Maikel,

    Met mijlpaal 19. ‘Vermelding in en krant of tijdschrift’ kan ik helpen. Ik ben jaren journalist geweest en ben net een blog gestart over gratis publiciteit. Het eerste artikel heet: ik wil in de krant. In mijn tweede post geef ik een voorbeeld van een persbericht waarmee je morgen al in de krant kunt staan!

    Neem voor tips gerust contact met me op.

    Groeten,
    Nicky

  4. Mooi lijstje met mijlpalen. Zelf zou ik er nog aan toevoegen: “De eerste keer dat je door een collega-blogger vernoemd wordt in een artikel.” Liefst op een positieve manier, al is dat laatste zelfs geen noodzaak…

Geef een reactie