Home / WordPress / 502 bad gateway oplossen op je WordPress website

502 bad gateway oplossen op je WordPress website

502 bad gateway foutmelding oplossen

Wil je een 502 bad gateway foutmelding oplossen op jouw WordPress website? Deze foutmelding is heel vervelend doordat het verschillende oorzaken kan hebben.

Het oplossen van de 502 bad gateway foutmelding kan hierdoor wat tijd in beslag nemen. Super vervelend, want je website is op het moment van de foutmelding helemaal niet meer te bereiken.

In dit artikel zal ik je laten zien hoe je een 502 bad gateway foutmelding in WordPress kunt oplossen.

Wat is een 502 bad gateway foutmelding?

502 Bad Gateway foutmelding

Laat ik beginnen met vertellen wat een 502 bad gateway foutmelding nou eigenlijk is. Een 502 bad gateway foutmelding krijg je wanneer je een pagina van een website wilt bezoeken en er een ongeldige reactie terugkomt van de server voor de pagina die je wilt bezoeken.

De 502 error kun je door verschillende redenen te zien krijgen en afhankelijk van de server waar je website opstaat kan de foutmelding er iets anders uitzien.

De meest voorkomende reden van een 502 bad gateway foutmelding is wanneer het te lang duurt voordat de server reageert op je aanvraag (pagina die je wilt bekijken als bezoekers).

Dat het te lang duurt voordat de server reageert kan komen omdat de bezoeker ontzettend veel bezoekers te verwerken heeft. Dit is alleen niet de enige mogelijkheid. Het kan ook komen door slecht geprogrammeerde WordPress thema’s en plugins. Of wat dacht je van een verkeerd geconfigureerde server. Het kan allemaal de oorzaak zijn.

Nu je dit weet, laten we kijken hoe we de 502 foutmelding op je WordPress website zo snel mogelijk kunnen oplossen.

De invloed van 502 foutmeldingen op zoekmachine optimalisatie

Een 502 bad gateway foutmelding kan negatieve invloed hebben op de zoekmachine optimalisatie (SEO) van je website. Wanneer jouw website regelmatig offline is met deze foutmelding en de crawler van Google komt langs, dan zal Google denken dat er wat gaande is.

Nu is het niet erg als je website een keer 15 minuten eruit ligt. Maar wanneer je er 10 uur of langer uit ligt, dan zal dit opvallen. Google kan dan denken dat er iets aan de hand is op server niveau en de website op termijn als het langer duurt lager in de zoekresultaten zetten. Niemand heeft tenslotte iets aan een website die niet bezocht kan worden.

Nu hoef je je niet meteen druk te maken over je rankings in Google. Het zal alleen in extreme gevallen negatief beïnvloed worden. Een foutmelding kan tenslotte altijd voorkomen en zal dus niet direct afgestraft worden.

Laten we het probleem in ieder geval maar eens snel oplossen.

502 Bad Gateway foutmelding oplossen

De foutmelding krijg je meestal te zien wanneer de server niet kan ontdekken waar de fout ligt. Je zal daarom zelf verschillende manieren moeten uitproberen om te kijken of het probleem zich oplost.

Hieronder volgen een aantal handelingen die je kunt uitproberen om de foutmelding op te lossen.

Stap 1: Herlaad de pagina van je website

Het kan weleens een keertje voorkomen dat de server er iets langer over doet om te reageren. Dit kan zijn wanneer er erg veel bezoekers op de server afkomt of wanneer het serververmogen laag is.

In dit geval kan het probleem automatisch binnen enkele minuten weer opgelost zijn. Het enige wat je dus hoeft te doen is een paar minuten wachten en vervolgens de pagina herladen.

Wanneer dit het probleem oplost hoef je niet verder te lezen en was er niet veel aan de hand. Komt dit echter regelmatig voor op jouw website, dan is het wel zaak om het wat beter te onderzoeken. Lees dan vooral wel verder.

Stap 2: Browser cache legen

Blijf je de 502 error zien, dan kan het heel goed zijn dat de cache van je browser je deze pagina voorschotelt. Zelfs wanneer het probleem al is opgelost.

Om dit op te lossen kun je een harde refresh doen. Op Windows kun je hiervoor de pagina herladen met CTRL + F5. Maak je gebruik van iOS, dan kun je een harde refresh doen met de toetscombinatie CMD + Shift + R.

Een andere optie is om de browser cache handmatig te legen via de browser instellingen. Het is afhankelijk van je browser hoe je dit precies kunt doen. Via Chrome gaat het in ieder geval heel eenvoudig. Je kunt het hier vinden:

Browsegegevens wissen in Google Chrome

Zodra je de WordPress cache hebt geleegd kun je jouw website herladen om te bekijken of het probleem is opgelost.

Een alternatieve optie is om een andere browser uit te proberen om te bekijken of het aan de browser cache ligt. Wanneer het probleem zich niet voordoet als je een andere browser gebruikt, dan weet je zeker dat het in de browser cache zit.

Stap 3: Flush je lokale DNS cache

Een 502 bad gateway foutmelding kan ook komen doordat er een DNS probleem is. De DNS cache bewaart IP-adressen van servers van websites die je recent hebt bezocht. Dit kan verouderde of verkeerde informatie bevatten, waardoor je DNS niet goed communiceert met de servers en het IP-adres niet goed oplost.

Dit komt bijvoorbeeld voor wanneer je jouw WordPress website verhuisd hebt naar een andere hosting provider of server. Het is in dit geval handig om te wachten, want een DNS wijziging kan tot wel 24 uur duren. Meestal is het echter in 3-4 uur overal wel toegepast.

Het kan overigens zijn dat de DNS ondertussen wel goed staat, maar dat jij dit nog niet ziet. Je kunt proberen om de DNS cache te legen, dit wordt ook wel DNS flushen genoemd en is vergelijkbaar met het legen van de cache van je browser.

Op een Windows computer kun je dit doen door naar Command Prompt te gaan en het volgende in te typen:
ipconfig /flushdns

Op een Mac (iOS) kun je Terminal openen en het volgende invoeren:
dscacheutil -flushcache

Daarna kun je het volgende commando ook nog uitvoeren:
sudo killall -HUP mDNSResponder

Stap 4: Schakel je CDN of Firewall uit

Wanneer je een CDN dienst of website firewall actief hebt staan op je website, dan is het mogelijk dat de servers van deze diensten tijdelijk problemen hebben. Om dit te controleren kun je de CDN of firewall tijdelijk uitschakelen.

Zodra je de dienst hebt uitgeschakeld moet je misschien nog wel de browser cache legen om er zeker van te zijn dat er niets meer via je CDN of firewall gedaan wordt.

Bekijk nu je website opnieuw. Je website wordt nu volledig geladen vanaf de server van je hosting provider. Wanneer het probleem aan je CDN of firewall ligt, dan hoort het nu opgelost te zijn.

Zet vervolgens de CDN of firewall nog een keer aan om te kijken of het probleem terugkomt. Wanneer dit het geval is kun je het best contact opnemen met je CDN of firewall provider. Zodra het probleem is opgelost kun je de CDN of firewall weer aanzetten.

Stap 5: Update je WordPress thema en plugins

Is het probleem nog steeds niet opgelost? Balen, maar we hebben nog een paar opties om uit te proberen. Zo kun je het thema en de plugins waar je gebruik van maakt bekijken.

Aangezien je niet op je website kunt komen, zal je via FTP in moeten loggen op de server van je website. Je kunt hier alle plugins deactiveren door naar de map /wp-content/ te gaan en dan de map “Plugins” te hernoemen.

Zodra je dit gedaan hebt kun je jouw website bezoeken om te kijken of het probleem is opgelost. Wanneer dit het geval is, kun je de map “Plugins” weer de juiste naam geven. Log in op je WordPress website en schakel alle plugins één voor één weer in om erachter te komen welke plugin de veroorzaker is.

Bekijk vervolgens of er een update is voor de plugin en voer deze uit. Is er geen update? Dan kun je contact opnemen met de maker van de plugin of een alternatieve plugin zoeken.

Mocht het niet aan de plugins liggen, dan zou het ook mogelijk kunnen zijn dat het aan je WordPress thema ligt. Verander via FTP de naam van de map van het thema. Je kunt deze vinden in de map /wp-content/themes/. WordPress valt nu terug op het standaard thema, zorg dus dat je deze geïnstalleerd hebt staan. Bekijk nu je website om te ontdekken of het probleem is opgelost. Mocht dit het geval zijn, update dan je thema als hier een update voor is en neem anders contact op met de maker van het thema.

Stap 6: Neem contact op met je hosting provider

Wanneer de 502 bad gateway error met bovenstaande stappen nog niet is opgelost, dan kan het heel goed zijn dat er een probleem is met de server waar je website op gehost staat.

Neem contact op met het support team van je hosting provider en meld het probleem waar je tegenaan loopt. Het is ook altijd verstandig om te vertellen dat je bovenstaande stappen hebt uitgevoerd. Dit kan je tijd schelen, aangezien je hosting provider vaak ook wilt dat je dit soort dingen eerst controleert.

De beste WordPress hosting bedrijven zullen het probleem snel voor je kunnen oplossen indien het probleem komt door de server waar je website op gehost staat.

Hopelijk is de foutmelding opgelost

Dit waren alle stappen die je kunt nemen. Ik hoop dat dit artikel je geholpen heeft om te ontdekken hoe je de 502 bad gateway foutmelding in WordPress kunt oplossen.

Mocht je nog ergens vragen over hebben, dan kun je deze altijd hieronder stellen in de reacties.


WordPress Hulp Nodig? Join Het WP Lab

Het WordPress Lab Mockup

Heb je vragen aan de hand van dit artikel of wil je verder op weg geholpen worden met je website?

Sluit je aan bij Het WordPress lab, een community voor WordPress-liefhebbers waarin ik antwoord geef op jouw WordPress vragen en je toegang krijgt tot al mijn WordPress cursussen.

«
»