5 gebruiksvriendelijkheid tips die je van restaurants kunt leren

Je vraagt je waarschijnlijk af wat je in hemelsnaam van een restaurant zou kunnen leren.

Een restaurant is toch heel iets anders dan een website, deze twee dingen hebben toch helemaal niets met elkaar te maken?

Fout, deze twee dingen hebben meer met elkaar te maken dan je denkt.

Een website is net als een restaurant. Het gaat niet alleen om het converteren van bezoekers, het gaat erom dat je bezoekers trouwe volgers worden en je website gaan promoten.

Wanneer een bezoeker tevreden is over een restaurant bestaat de kans dat hij het restaurant aanbeveelt aan vrienden en familie. Bij een website is dit net zo.

In dit artikel zal ik vijf principes beschrijven die een restaurant gebruikt en waar jij ook iets van kunt leren voor je eigen website.

1. Begin bij het begin

In een restaurant begint de ervaring direct zodra je de deur binnenloopt. Het is belangrijk dat er een goede eerste indruk wordt gemaakt, dit zet de toon voor heel de avond.

Hetzelfde geldt voor een website. Bezoekers maken binnen enkele seconde een beslissing of je website goed genoeg is om op te blijven of dat zij verder zoeken.

Je website moet er goed uit zien

Presentatie is alles, zowel op je bord als op het internet. Wanneer je rare kleurencombinaties gebruikt of 20 verschillende lettertypes, dan ziet het er niet professioneel uit en wordt je misschien minder serieus genomen.

Je website moet een duidelijk structuur hebben

Verschillende bezoekers hebben verschillende manieren om naar iets te zoeken. Zorg ervoor dat je website voor iedereen te doorzoeken is en laat altijd zien waar de bezoeker zich bevindt op de website.

Je hebt niets aan een bezoeker die de weg kwijt is en daarom je website verlaat. Je kunt met breadcrumbs dit probleem oplossen.

Je website moet makkelijk gevonden kunnen worden

Een restaurant die zich verstopt op een afgelegen locatie zal weinig bezoekers krijgen. Mensen moeten eerst het restaurant zien te vinden voordat zij de heerlijke gerechten kunnen eten.

Hoe prachtig je website er ook uit ziet en hoe duidelijk de structuur van je website ook mag zijn. Je website zal niet bezocht worden wanneer mensen je website niet kunnen vinden.

Het is belangrijk dat je jouw website optimaliseert voor de zoekmachines, zodat Google je website dan goed kan indexeren.

2. Je kunt niet iedereen tevreden stellen

Een restaurant kan niet iedereen tevreden stellen en dit kan jij ook niet met jouw website. Verschillende mensen willen verschillende dingen.

Een Chinees restaurant richt zich op mensen die Chinees willen eten en een Italiaanse restaurant richt zich op mensen die Italiaans willen eten.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor jouw website, je kunt niet iedereen tevreden stellen en dit is helemaal niet erg. Richt je op een specifieke niche (markt) en stel deze mensen tevreden.

3. De duivel zit in de details

Een gast in een restaurant kijkt naar de ober voor informatie over eten, drinken, het licht en de temperatuur. Alles wat te maken heeft met hun ervaring zal als eerste aan de ober gevraagd worden.

Net als een restaurant kijken je bezoekers naar details om hun ervaring tevreden te houden. Het is dus verstandig om je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken om de bezoeker tevreden te stellen.

Het succes van je website hangt niet alleen af van de gebruiksvriendelijkheid van je website. Het is ook belangrijk dat je website er in verschillende browsers, besturingssystemen en apparaten als tablets en smartphones, goed functioneert. Zorg dus dat je website een responsive design heeft.

4. Tijd is kostbaar

In een restaurant is timing heel belangrijk. Wanneer je het hoofdgerecht al krijgt terwijl je het voorgerecht nog niet op hebt, dan zal je hier niet erg blij mee zijn. Hetzelfde geldt voor wanneer je 2 uur moet wachten totdat je eindelijk eens kunt beginnen aan een gerecht.

Jij als website-eigenaar moet ervan bewust zijn dat er altijd een laadtijd is voordat je bezoekers een pagina van je website kunnen zien. Wanneer de laadtijd van je website te lang is zullen bezoekers meteen verdwijnen.

De laadtijd van je website is tevens een punt waar Google tegenwoordig ook rekening mee houdt in haar zoekresultaten. Wanneer je een snelle website hebt wordt dit gezien als een pluspunt.

Het is dus aan jou de taak om je website zo snel mogelijk te maken. Benieuwd naar de snelheid van jouw website en hoe je dit kunt verbeteren, lees dan het artikel 3 websites om de snelheid van je website te verbeteren.

5. Het is pas voorbij wanneer je zegt dat het voorbij is

Het hoofdgerecht kan dan al wel op tafel staan, de ober is nog lang niet klaar. Een gast wil graag verder geholpen worden, misschien wil hij nog meer drinken bestellen of een extra portie friet.

Met een website is dit net zo, wanneer jij klaar bent met het lezen van dit artikel betekent het nog niet dat ik wil dat jij mijn website verlaat. 😉

Je kunt bezoekers de mogelijkheid geven om te klikken op interne links in je blogberichten of op andere gerelateerde berichten aan het eind van een blogbericht.

Moraal van het verhaal

Waar het eigenlijk allemaal op neer komt is dat je er alles aan moet doen om je bezoekers tevreden te stellen. Wanneer je bezoekers tevreden zijn keren zij terug en vertellen ze het door aan vrienden en kennissen.

Vond je dit een waardevol artikel? Ik zou het leuk vinden als je dit deelt via Facebook of Twitter.

2 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Weer een erg interessant stuk om te lezen. Ik blijf blogposts over gebruiksvriendelijkheid erg boeiend vinden. Ik ga er op proberen te letten.

Geef een reactie