Breadcrumbs goed voor SEO en usability

Breadcrumbs, in het Nederlands ook wel broodkruimelnavigatie of kruimelpad genoemd, staan voornamelijk horizontaal ergens bovenaan de website.

Breadcrumbs laten bezoekers van je website zien waar zij zich precies op je website bevinden. Hoe bezoekers dit kunnen zien? Kijk eens boven de titel van dit artikel, hier kun je het volgende zien:

Breadcrumbs

Dit noemen we dus een breadcrumb. Het is een kruimelpad waaraan je eenvoudig kunt zien dat je een artikel aan het lezen bent die in dit geval in de WordPress kennisbank staat in de categorie zoekmachine optimalisatie.

Breadcrumbs zijn goed voor de usability van je website

Bezoekers komen vaak via Google op een artikel van je website terecht en niet direct op de homepage. Door gebruik te maken van breadcrumbs op je website geef je bezoekers de gelegenheid om eenvoudig door je website te navigeren en dit is wel zo gebruiksvriendelijk.

Daarnaast kan het zijn dat wanneer je bezoeker een artikel gelezen heeft, hij of zij graag meer informatie over een bepaald onderwerp wilt lezen. Met behulp van breadcrumbs kan deze bezoeker kijken in welke categorie het artikel staat om vervolgens naar de categorie te gaan om meer artikelen te bekijken en te lezen.

Breadcrumbs zijn goed voor je SEO

Breadcrumbs geven kort gezegd op een eenvoudige manier de structuur van je website weer. Doordat de woorden klikbaar zijn kan Google op een eenvoudige manier door je website heen crawlen en alles categoriseren.

Google vindt het zelfs zo handig dat sinds november 2009 de breadcrumbs van een website ook bij zoekresultaten kunnen verschijnen.

Je kunt hieronder op de afbeelding zien hoe Google breadcrumbs weergeeft in de zoekresultaten:

Breadcrumbs in google

3 dingen die je niet met breadcrumbs moet doen

Breadcrumbs kunnen dan wel goed zijn voor je website usability, wanneer je verkeerd gebruik maakt van dit kruimelpad kan het ook erg verwarrend zijn voor je bezoekers.

Gebruik breadcrumbs niet meerdere keren op één pagina

Sommige websites laten breadcrumbs op meerdere plekken zien op één pagina. Er wordt gedacht dat je hier extra SEO voordeel kunt uithalen omdat dit allemaal interne links zijn.

Dit is echter niet waar en je moet niet vergeten dat het altijd om de gebruiker gaat. Plaats dus geen breadcrumbs op meerdere plekken omdat je meer interne links wilt hebben. Een keer per pagina is voldoende.

Maak de huidige pagina niet klikbaar

Het is niet logisch om bij breadcrumbs de huidige pagina klikbaar te maken. Het enige wat er dan kan gebeuren is dat een bezoeker op de link van de huidige pagina klikt en dat deze pagina vervolgens opnieuw geladen wordt.

Dit werkt eerder frustrerend dan dat het mensen helpt, je bezoeker is tenslotte al op deze pagina.

Laat de volledige weg zien die de bezoeker maakt

Als je breadcrumbs op je website laat zien is het niet handig om alleen de homepage en de titel van het artikel te laten zien. Op deze manier heeft het namelijk geen enkele functie omdat de bezoeker alleen terug naar de homepage kan gaan.

Het is veel handiger om de volledige weg die de bezoeker moet afleggen om bij het artikel te komen te laten zien. Op deze manier kan de bezoeker altijd een stapje terug om bijvoorbeeld meer artikelen uit dezelfde categorie te lezen.

Dit moet dus niet: Home -> Titel van artikel
Dit is hoe het wel moet: Home -> Categorie -> Artikel

Je kunt uiteraard ook nog een subcategorie laten zien, het is maar net hoe de structuur van je website is.

Breadcrumbs op je WordPress website installeren

Het is gelukkig niet nodig om zelf op alle pagina’s breadcrumbs in te voeren. Wanneer je een WordPress website hebt kun je een WordPress plugin voor breadcrumbs installeren en activeren. Vervolgens hoef je alleen nog maar alles eenmalig goed in te stellen en dan draait het verder volledig automatisch.

Heb je geen WordPress website, zoek dan even in Google op breadcrumbs om te kijken hoe je dit het eenvoudigst kunt implementeren op jouw website.

2 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Onder ‘pagina’s kun je in Yoast SEO, ‘inhoud-optimalisatie’ bewerken.
    Maar bij mij is dit vak helemaal leeg.
    Wat klopt hier niet ?

    Vul je hier ook de ‘meta-omschrijving’ en ‘keyphrase’ in ?

    Graag je reactie Maikel !

Geef een reactie